Mijn merrie is een dominantje. Dat was al bekend en nou alleen maar bevestigd. Behalve dat ze dominant is is ze ook nog is veelste intelligent, en leert ook veelste snel. Kan natuurlijk ook goed uitkomen, maar werkt ook wel tegen je.
Dat ze intelligent is blijkt uit meerdere dingen, bijv, in het begin kon ikhaar vast zetten, maar 1x liep iemand langs met eten en toen wou ze er achteraan, ze ging daardoor hangen en het halster brak, en toen werd ze nog beloont ook omdat ze bij het eten kon ineens. Of met het leren mennen, ik wou de overgang halt-stap oefenen, en bij de derde keer al liep ze precies op t moment weg dat ik stap wou zeggen, dus ik snapte er niets van, bleek ze na 2 x al geleerd te hebben dat ik de gewoonte heb dezelfde tijd tussen de comando's te wachten, en daar reageerde ze op....
Ze is niet gemeen, in tegendeel, ze is een ontzettende lieverd,ze is nuchter, een knuffelaar, maar wel een zonder respect.
Als je stil staat met haar aan de lijn douwt ze je gewoon omver, ze wilt altijd staan daar waar jij staat, wat je ook doet, schreeuwen gillen, wapperen met de lijn, wapperen met de zweep, heeft allemaal praktisch geen effect.
In de wei doet ze dat ook bij andere. Eerst jaagt ze iedereen weg en dan gaat ze daar eten waar de andere net stonden.
Toen ik Parelli wou doen, wijkte ze dus ook niet voor druk. Je kan duwen wat je wilt, ze douwt terug of reageerd helemaal niet en zij is toch echt wel zwaarder :p
Ze hing dus ook heel erg, niet alleen met vastzetten, maar ook als je met haar liep. Ze trok je gewoon mee, of ging als een ezel stilstaan en 'zitten' waardoor je haar dus niet meer van der plek kreeg. Nu is dat niet meer zo, ik heb een touwhalster. Maar op het moment dat ik een ander halster eraan heb doet ze het gewoon weer. (het hangen is absoluut niet uit angst/paniek)
Wat moet ik doen om de baas te worden over mijn dame?
Ik zat te denken aan een join up, maar ik ben bang dat ik met haar juist alleen maar haar dominante positie versterk. Voordat ik haar aan t lopen heb, oftewel 'verbannen' heb, moet ik zelf toch echt wel wat toeren uithalen, ze loopt echt niet zomaar voor mij weg. Ze loopt ook niet echt naar me toe, tenzij ik eten heb. En ik moet natuurlijk niet overkomen als een roofdier, dan is de 'verbinding' verbroken. Voor een lange zweep bijv loopt ze wel, en goed ook, maar dat is denk ik meer uit angst?