Paard van 25

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Paard van 25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 13:19

Ik heb een paard van 25 en een jongere van 16. Nu ben ik dinsdag weer eens op mijn oude gaan rijden. Heb er ongeveer 1,5 maand niet op gereden. Ze staat dag en nacht in het land. Nu liep ze gister heel meoilijk. Leek wel of ze door het been zakte er vooral op harde ondergrond liep ze kreupel. Ze staat al een tijdje van haar pensioen te genieten maar af en toe maakte ik nog een buitenritje. Nu vraag ik me af was het stijvigheid en moet ik morgen nog eens gaan proberen of moet ik er gewoon niet meer op gaan rijden.
Paar jaar geleden is er slijtage aan d'r spronggwricht geconstateerd, sindsdien doe ik het heel rustig aan met d'r. Het ging eigenlijk best goed totdat ik gister weer ging rijden.

Jessica

jessica23

Re: Paard van 25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:13

Niemand?.

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:37

Misschien moet je de volgende keer eerst even gaan longeren zodat je ziet of het nog zo is? En als het gewoon stijfheid is dan moet het na een paar keer longeren wel overgaan of tijdens het longeren verbeteren. En verder betreft.. ik denk dat je het beste toch een DA kunt vragen

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:41

Misschien kan je beter regelmatig beweging geven. Volgens mij heb je snel bij een wat ouder paard dat hij wat stijf word, vooral als er slijtage is geconstateerd.
Maarja dat is mijn mening
Succes nog!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:47

Ik ben het wel met Germatje eens. En ook een beetje een harde ondergrond vermijden

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:49

Regelmatig bewegen is voor een ouder paard met slijtage het beste dat je doen kunt. Ik heb ook een ouder paard en hij doet het nog best goed! Hij wordt vrijwel elke dag gereden of gelongeerd. Als ik dat niet doe, wordt hij erg stijf en dan komt hij moeilijk op gang! Hij loopt dan echt kreupel...
Straks krijgt hij drie weken vakantie, dan blijft hij wel dag en nacht op de weide, zodat hij kan bewegen als hij wil. Daarna bouw ik het werk weer rustig op. Omdat zijn basis conditie goed is, gaat dat vrij snel. Wij rijden recreatief, buitenritten(met flinke galopsessies), in de bak wat dressuur om hem soepel te houden en we maken af en toe een sprongetje, dat vindt hij zo leuk!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:31

bewegen, bewegen en nog meer bewegen. Elke dag rijden als het effe kan. Het gaat er niet om dat je dat intensief doet, of veel oefeningen vraagt, maar gewoon elke dag 20min rustig rijden. Gegarandeerd dat je binnen een maand van je "probleem" af bent. Veel stap, beetje draf en af en toe een verdwaald galopje, dat is het enige recept voor een gezond oud paard.