verschil enkel en dubbelgebroken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loenz

verschil enkel en dubbelgebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:11

...trensje?

ik snap dat verschil niet echt...k'merk het ook niet met rijden...

Loenz

Re: verschil enkel en dubbelgebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:18

niemand?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:28

uhm na 7 minuten kun je niet al verwachten dat er iemand reageerd, beetje gedult mag ook wel....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:29

dit is een enkel gebroken bit:

Afbeelding

een bit wat dus 1x gebroken is.
Afbeelding

en deze is dus dubbelgebroken, 2x gebroken zeg maar.

snap je t?

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:31

ja dat wist ik...maar ik bedoel meer met rijden, en de inwerking bij je paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:36

Er zijn vele soorten bitten, waarbij steeds de dikte van het bit belangrijk is. Meestal geldt hoe dunner het bit, hoe scherper in de mond; hoe dikker, hoe zachter, maar veel hangt af van de ruiterhand die de teugels vasthoudt. De breedte is ook belangrijk : een te breed bit glijdt heen en weer in de mond, vermindert de controle en leidt tot weerspannigheid van het paard.
Een gebroken bustrens van roestvrij staal gebruikt men het meest omdat het het zachtste en het eenvoudigste is. De lippen van het paard kunnen niet gekneld raken door de speciaal ontworpen overgang tussen de ringen en het mondstuk. Dit eenvoudig bit is aan te raden voor alle pony- en beginnende ruiters, maar ook toppaarden worden met dit bit gereden.
Een dubbelgebroken bit wordt meer en meer gebruikt. Het heeft het grote voordeel dat het niet zoals een enkel gebroken bit in de mond van het paard tot een "puntje" wordt aangetrokken, een "puntje" dat dan in het gehemelte van het paard kan prikken, wat verre van aangenaam is.
Naast de gebroken trensbits zijn er de stangbits. Deze worden best gebruikt door gevorderde ruiters, omdat ze bij verkeerd gebruik als messen in de mond van het paard snijden. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Een bit ligt goed wanneer het tegen de mondhoeken aanligt zonder de lippen teveel te rimpelen (concreet : twee rimpeltjes zichtbaar = een goede aanwijzing). Te hoog gelegen, schuurt het de mondhoeken, te laag gelegen raakt het de tanden. Het mondstuk moet aan weerszijden 5 mm uitsteken als je het recht in de mond houdt. Een goed bit is belangrijk om de wensen van de ruiter aan het paard kenbaar te maken, om het paard op een correcte manier in de hand te houden.

ik moest even zoeken hoor.
heb dit van een andere site gekopieerd

ik rijd zelf met een dubbel gebroken trensje.
mijn pony heeft maar een klein mondje, doet hij zijn hoofd omhoog, dan zou een enkel gebroken trens in het midden waar t gebroken is zeg maar in zijn gehemelte gaan prikken.
een dubbel gebroken trens blijft de druk gewoon verdelen en prikt niet, dus vind ik die persoonlijk zachter

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:42

oke heel erg bedankt!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:44

Weet niet of ik dit hier mag vragen, anders moet het maar verwijderd worden door een mod.

Waarom gebruiken mensen dan een enkel bgebroken trens als dat tegen het gehemelte aan prikt?
Een dubbel gebroken lijkt me prettiger voor het paard en ik zie niet waarom beginnende ruiters er niet mee kunnen rijden.

Iemand nog wat uitleg?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:08

omdat.....
een enkel gebroken trens standaard is, het is een bit wat al jaren word gebruikt, dus nemen de meeste mensen dit bit..

t is maar net wat je gewent bent denk ik.

met een dubbel gebroken trens heb je wel het risico dat het gaat knijpen op de tong, stel je voor dat jouw tong tussen het gedeelte ligt van het middenstukje, trek eens goed aan de teugels dan knijpt dat erg, en kun je dus behoorlijk je tong bezeren.

dit doet een enkel gebroken trens weer niet....en zou dat in handen van een beginner dus weer zachter zijn dan een enkel gebroken..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:59

Mijn paard is vorig jaar ingereden met een dubbelgebroken kneveltrens en daarna ben ik hem verder gaan rijden op een dubbelgebroken watertrens. Hij liep hier niet fijn mee, onrustig in de mond, onrustig met het hoofd. Toen ben ik hem gaan rijden op een enkel gebroken bustrens en hier loopt hij ontzettend fijn op. Laatst heb ik nog een keer gewisseld, maar hij loopt duidelijk beter op de enkelgebroken bustrens.

Ik denk dat het per paard verschillend is waar hij/zij beter op loopt. Ik dacht ook dat een dubbel gebroken bitje fijner zou zijn voor mijn paard, maar hij denkt daar dus anders over..

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:14

Ik dacht inderdaad ook dat een dubbelgebroken bit fijner zou zijn voor mijn paard, maar hij pakte dit bit echt ontzettend vast. Met de enkelgebroken trens die hij eerst had en nu weer heeft, doet hij dit niet.

Het is dus precies wat Samo zegt: het verschilt gewoon per paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:20

ellepel schreef:
Naast de gebroken trensbits zijn er de stangbits. Deze worden best gebruikt door gevorderde ruiters, omdat ze bij verkeerd gebruik als messen in de mond van het paard snijden.

Hahahaha wat een onzin zeg.... Waar heb je dat vandaan?!

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:22

Het is geen onzin maar waar
want een stang heeft een veeeel scherpere inwerking

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:29

Maar het is geen mes....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:40

ik had dat stukje gekopieerd!!!!
komt van een andere site, dus daar graag klagen

hahaha zoiets zou ik nooit zeggen hoor, een bit is namelijk zo scherp en hard als jij zelf bent met je handen....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:27

Dan is het misschien wel zo netjes om even de bron erbij te zetten he...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:08

Enkelgebroken; 1x gebroken
Dubbelgebroken; 2x gebroken

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:10

Ik vind het nadeel van dubbelgebroken dat het middenstukje vaak te lang is in verhouding. Ik zie vaak bij veel paarden en pony's dat bij bijv. het vragen van stelling,het gebroken stuk, dus het scharnier gedeelte, in de mondhoek zit/trekt en dus erg pijnlijk en erg scherp inwerkt. Heb 5 dubbelgebroken bitten liggen , maar rijd met een gewone bus en watertrens Enkelgebroken!!! Soms is dubbelgebroken wel fijn, maar ik constateerde het door de mond gaan van het bit erg veel!!