Wat zouden jullie doen? Keuren 2 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Wat zouden jullie doen? Keuren 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:40

Wij hebben een 2 jarig fries op het oog.

We zochten een fries die straks in tweespan kan lopen met onze friese ruin. Onze fries is van het barokke type, stevige mooie hals, gespierd, rond de 1,63, 4 jaar. We zochten een merrie die ongeveer dezelfde uiterlijke kenmerken heeft.

Nu hebben we een 2 jarige merrie op het oog. We hebben verschillende foto's via de mail gehad. Op de foto te zien is het ook een barrok type, ze heeft nu al een mooie gespierde kont en een redelijke hals erop ziten. Een probleem is de stokmaat, ze meet nu al tegen de 1,60 aan, ze zal dus een stuk groter worden als onze fries. Maar voor zover ik me kan herinneren was onze fries ook al vrij snel uitgegroeit. Dus hopenlijk wordt ze niet al te groot. Verder lijkt ze veel op de fries die we nu al hebben.
Ze had als veulen een 2e premie, ook net zoals onze fries ook had.

De vader is lolke. Vaders moeder weet ik nog niet. Maar ze heeft een vol papier. Maandag gaan we kijken. Er komen diezelfde dag nog veel meer mensen kijken, maar wij zijn de eerste. We moeten dus gauw een keuze maken. Nu is het zo dat wij altijd paarden kopen die we eerst laten keuren. Maar we moeten nu denk ik snel een keuze maken.
Het is een 2 jarig paard, dus we willen haar alleen klinisch laten keuren. Zowiezo moet ze gekeurd want we willen haar in de verzekering hebben.
Zouden jullie het bij een 2 jarige wagen om te kopen voor het keuren? Hoe zit dat met het keuren, stel ze wordt toch afgekeurd, is de eigenaar dan verplicht haar terug te nemen?

We zijn al een tijd opzoek, en zo'n mooie friese merrie die sterk de uiterlijke eigenschappen heeft van onze fries zodat het dus een mooi span wordt.

Graag jullie mening.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Wat zouden jullie doen? Keuren 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:35

Ik zou het normaal gesproken wel durven.
Maar in dit geval zou ik het niet doen
Ik vind verhalen over 'heel veel kopers die ook komen kijken' altijd verdacht en het kan (hoeft niet!) een manier zijn om je onder druk te zetten.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 11:40

Ja... daar dacht ik dus ook aan... Als ze ons maandag in het echt ook zo bevalt, dan zal ik zeggen dat ik haar koop, mits ze door de keuring komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:45

Manda schreef:
<knip>
Er komen diezelfde dag nog veel meer mensen kijken, maar wij zijn de eerste. We moeten dus gauw een keuze maken. Nu is het zo dat wij altijd paarden kopen die we eerst laten keuren. Maar we moeten nu denk ik snel een keuze maken.
<knip>
Graag jullie mening.

Die mensen komen altijd kijken, overal komen mensen kijken, dat is de meeste afgezaagde truc om je onder druk te zetten. Uiteraard ben je de eerste, de rest komt later, Bullsh*t, ze komen meestal helemaal niet!
Als het paard je aanstaat, zou ik afspraken maken over de keuring en het afhandelen. Als het fatsoenlijk volk is, handelen ze het af, voordat ze met anderen in zee gaan. Doen ze dat niet, dan moet je je afvragen hoe fatsoenlijk ze zijn en of dat paard dan uiteindelijk wel zo'n goed paard is.........

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:48

net wat je zelf al zegt ik weet niet of de eigenaar na afkeuring het paard terug moet nemen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:53

gewoon zeggen dat als je bent geweest en de merrie bevalt, dat je haar wilt nemen mits ze helemaal wordt goedgekeurd.
ook vragen hoe laat die andere mensen komen, dan weet je hoelang je nog hebt om erover na te denken.
ga in ieder geval niet snel snel die Fries kopen omdat er mensen komen "kijken"
neem haar alleen als je echt denkt dat ze wat zou kunnen zijn.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:07

Als ze jullie bevalt bij het kijken, dan kun je ter plaatse afspreken dat ze verkocht is, mits ze door de keuring heen komt. Als je hier duidelijke afspraken over maakt, dan is er geen enkel probleem. Jij geeft de verkoper de zekerheid dat ze meegaat als ze helemaal goed is en een keuring geeft jullie de zekerheid dat je een paard koopt die goed is en dus aan het koopbedrag meet! Is dit laatste niet zo, dan word het paard dus verkocht voor een prijs die het niet waard is en is de 'afwijking' niet ernstig voor de koper, dan kan de vraagprijs ook lager! Ik vind trouwens dat je altijd moet laten keuren en dat de verkoper hier ook geen bezwaar tegen mag hebben, je hebt het wel over een levend wezen die ook nog eens heel wat geld kost. Zo neem ik bij het kopen ook altijd op, dat als er een reden (niet klikken met koper of een gebrek achteraf) is dat het paard binnen 2 maanden zonder problemen kan worden teruggebracht en het volledige aankoopbedrag mag worden teruggevraagd. Gelukkig is het bij mij nog nooit voorgekomen!!
Zeggen dat er heel veel potentiele kopers zijn, is vaak iets om je sneller te laten beslissen en eventueel een hoger bod te doen dan de vraagprijs....

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 13:45

Ja jullie hebben helemaal gelijk.

Goedkoop is ze niet, er zit een behoorlijk bedrag aan. Maar wij hadden er veel voor over om eendezelfde soort (uiterlijk dan) fries te vinden als die we al hadden om zo een prachtig span te krijgen. Dus we waren niet gauw tevreden... Hebben we eindelijk iets gevonden wat foto goed lijkt op wat we zoeken, dan willen we die natuurlijk graag hebben! Bovendien wouden we perse een goed papier en minimaal geprimeerd, want we willen er ook veulentjes van. Deze had als veulen een 2e premie, dat is goed genoeg voor ons. En zo van de foto te zien wordt ze als 3 jarige ook toegelaten in het hoofdstamboek, al dan niet als stermerrie. Maar wat kan je nou zeggen van een foto he haha. We moeten maandag maar eens zien.

Spannend....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:56

toen ik mijn bijna 1,5 jarige merrie kocht zat ik met hetzelfde probleem

had nml al 2 afgekeurd epaarden, die bij aankoop klinisch+rontgenologisch 100% goedgekeurd waren en toch inmiddels beide afgekeurdm, wilde dus alle risico uitsluiten

maar mijn DA zei dat foto's maken pas vanaf ruim 1,5-2 jaar zin had(en dan alleen een OCD-pakket kiezen rest had nog weinig nut) en klinisch keuren had alleen nut als t paard veel in de hand was geweest, pluk een jonkie uit de wei en hij is zo gespannen dat je geen goed beeld krijgt van de buigproeven etc

mijne was 1 jaar en 4 mnd en is dus ongekeurd gekocht, DA zei als ze soepel&los beweegt net zo makkelijk draaft als gallopeert en scherp kan wenden etc etc en je ziet en voelt geen rare dingen aan de benen enzo, dan zit je al goed

maar was ze een halfjaar ouder geweest had ik ze laten keuren + op de foto gezet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:01

Om de eigenaren iig te laten zien dat jullie het menen (hoe vaak hoor je niet dat het paard "verkocht" is en de eigenaren nooit meer wat van de mensen horen), kunnen jullie eventueel overleggen of een aanbetaling gewenst is. Zo voorkom je misschien wel dat een eventuele volgende kijker, die wel contant geld op zak heeft en de trailer achter de auto heeft staan, het paard afrekend en inlaadt.
En voor de eigenaar ook een stukje zekerheid dat het menes is bij jullie.

Ik zou klinisch laten keuren, hart en longen laten afluisteren, foto's hebben op die leeftijd geen zin.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:38

Omdat wij momenteel in Tsjechie zitten hebben mijn schoonouders een afspraak gemaakt om maandag dus te komen kijken. De mevrouw zei dat er nog 5 mensen zouden komen maandag maar dat ze ons als eerste zou plannen .

Inmiddels al een nieuwe leuke fries gezien op inet. Daar gaan we morgen op de terugweg even langs.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:37

De friezen die ik ken groeiden toch nog wel vrij lang door hoor. En ook nog wel behoorlijk. Bij ons op stal staan heel wat friezen en die groeiden ook na het tweede jaar nog een flink eind.

Veel succes morgen en maandag. Ik hoop dat het wat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:20

Aan je reaktie te lezen denk ik niet dat je je snel laat beduvelen en dat de eventuele koop vast wel goed gaat. Maar is het dan niet handiger om een al volgroeide fries te kopen van dezelfde stokmaat/type/gangen? Nu kan het best zijn dat het geen mooi 2 span wordt, als het daar echt om gaat.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 05:33

Ja daar heb je gelijk in....

We gaan vandaag naar een fries die van dezelfde vader komt als de fries die we al hebben. Misschien is die ook iets kleiner als die waar we maandag heen gaan. Iets verschil in stokmaat in een span maakt niet veel, maar te veel is inderdaad ook niet mooi.

We zien wel! In ieder geval gunnen we onszelf minimaal een dag om erover na te denken.

Die van vandaag ziet er op de foto ook super uit .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 05:57

eloof iig het verhaal er komen nog 5 mensen kijken niet, want dat is meestal dikke onzin.
en mocht het wel zo zijn dat hij verkocht word een uur nadat je hem hebt bekeken was hij niet voor je bestemd.. zo denk ik altijd..
Overhaast inderdaad geen dingen.

Klinische keuring s wel verstandig..
Het gaat meestal zo:
Het paard word gekeurd. is hij goed zijn de keuringskosten en het paard voor jou.
Is hij niet goed zijn de keuringskosten voor de verkoper en neemd hij het paard weer mee.

Vermeld dit wel even duidelijk..
Sommige mensen proberen hier vanaf te komen als je niet duidelijk bent geweest.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:43

We hebben het paard van vandaag gekocht!! Vrijdagavond gaan we haar ophalen, de week erna wordt ze klinische gekeurd voor de verzekering. We hebben haar gekocht van iemand die ook op bokt komt, ze was super aardig en vertrouwen had ik wel, dus we gaan ervanuit dat we niet bedonderd zijn met verborgen gebreken enzo, maar dat zien we tijdens de keuring wel.

Het was een bloedmooie merrie. Moeder van de merrie is een stermerrie en vader van de merrie dezelfde vader als die van de fries die we nu hebben! Dat vonden we erg leuk. Bovendien kwam er in de stamboom de naam Anna voor, en zo heet ik, dus dat kunnen we natuurlijk niet laten staan . Nee gekheid, het was gewoon DE merrie. Mijn vriend en ik waren het er gelijk over eens en dat zijn we niet vaak bij een paard. Het moet gelijk klikken en dat deed het.

Ze is van 8-8, dus nog niet eens 2 jaar officieel. Ze komt gelijk van de fokker, heeft daar haar hele leven in het land gestaan, heel af en toe misschien op stal. De moeder hadden ze ook op stal staan, maar die was vandaag net bij de hengst. Ze had als veulen een 3e premie, dat vinden we goed voor een veulen dat zo laat in het jaar geboren is en met een paar weekjes oud al naar een keuring ging. We laten haar uitgroeien en gaan met haar pas als 4 jarige voor de keuring voor het hoofdstamboek, we hopen dat ze ster wordt. We willen ermee fokken op den duur. Ze heeft een goeie afstamming met bijna allemaal stermerries erin en goeie vaders. Lukt dat niet, kopen we gewoon een andere merrie erbij, stallen zat

Ze is nu ongeveer 1,53, maar nog flink overbouwd en dus nog niet eens 2 jaar. Ze zal net iets boven de 1,60 worden, net als onze andere fries, dus perfect! Ze was heel braaf, kwam gelijk op ons af, had hele mooie ruime gangen.

Ben helemaal happy

Binnenkort introduceer ik haar met foto's en al.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:15

Pattyrex schreef:
net wat je zelf al zegt ik weet niet of de eigenaar na afkeuring het paard terug moet nemen

afspreken dat bij goed keuring het paard pas gekocht is!!!!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:58

Maar wat als het paard nu wordt afgekeurd Manda? Dan zitten jullie mooi met dat paard.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:57

Blijkbaar voorbestemd he.

Wou al met de rest mee gaan en zeggen dat ik idd een afspraak zou maken met een tijd op proef *bv een maand* met daarin verwerkt de keuring.

Maar dit is nog beter natuurlijk, je eigen gevoel telt natuurlijk ook mee.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:34

We halen haar vrijdagavond op en maandag wordt ze klinisch gekeurd aan huis. Maandagochtend komt de hoefsmid nog om haar hoeven te controleren en te bekappen (als die het maar niet te kort doet want dat komt dan ook niet ten goede van de klinische keuring )

We maken een schriftelijke overeenkomst dat als ze maandag wordt afgekeurd ze weer terug gaat en wij ons geld terugkrijgen. Dat mag ze tekenen voordat we haar meenemen. Natuurlijk kan ze dan nog zeggen dat het bij ons gebeurd is als ze afgekeurd wordt, maar een goeie dierenarts ziet gebreken wel die er al waren voor het weekend. We maken gewoon goeie schriftelijke afspraken omtrend het keuren. En laten keuren door een dierenarts van de verkoper wordt ook altijd afgeraden.

Dus we doen het zo.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:37

Perfect geregeld lijkt me!
Veel succes en ik hoop dat ze wordt goedgekeurd en veel plezier van haar zal hebben.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:39

Persoonlijk zou ik nooit de hoeven de ochtend van de klinische keuring laten bekappen. Ze kunnen dan wat anders lopen en aan de vorm van de hoeven zoals ze nu zijn kan de dierenarts ook dingen zien denk ik.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:54

Ja, maar een hoefsmid kan ook aan de vorm van de hoeven zien hoe het paard staat en wat de beenstand is. We hebben hem ook ter controle gevraagd. We willen er zeker van zijn dat het een goed paard is, omdat we er ook mee willen fokken. Misschien hoef ze wel niet bekapt te worden. We hebben hem gevraagd om te controleren. Maar er mag ook best een stukje af als hij dat nodig vind, we vragen hem dan er niet teveel af te halen zodat ze niet op eieren gaat lopen tijdens de keuring, dat zou helemaal dom zijn natuurlijk.