Kunnen ook goedkope zadels passen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Kunnen ook goedkope zadels passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 05:59

Ik heb met iemand een discussie.
Zij zegt, alle goedkope zadels zijn prut, scheef en pasen niet.
Ik zeg dat kun je niet weten ieder zadel is anders en iedere rug en ieder paard en ieder mens. Nu dus de vraag, kan een goedkoop zadel passen?

Ik houdt er uiteraard rekening mee dat paarden veranderen, maar vind het zelf niet veel uitmaken of je nu een duur of goedkoop zadel hebt, en vind dat je regelmatig moet controleren of het overal nog wel past, je paard wordt getraint en verandert. Daarnaast groeien jonge paarden nog wat uit en veranderen dus ook.

Kun je dus met zekerheid zeggen dat een goedkoop zadel niet past, of is er een kans dat het wel past. Kun je ook zeggen zonder het gezien te hebben dat alle zadels scheef zijn? En is een sheef zadel nu juist erg of niet. Een paard en mens zijn immers ook niet recht. De afwijing moet natuurlijk niet enorm zijn maar volgens mij lopen er best veel paarden rond die aan de ene kant (veel) meer bespiering hebben dan aan de andere kant.

Jullie mening gevraagt.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 01-07-05 06:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Quarterh0rse

Re: Kunnen ook godkope zadels passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:13

wij hebben een keer vanuit een partij hele goedkope merkloze dressuurzadels kunnen kopen van rond de 200,- per stuk.
We hadden er 3 gekocht in dezelfde maten, één lag op een fjord en de ander op een draver en één op een belgisch trekpaard en op alle 3 de paarden lagen ze echt perfect! Het waren ook erg mooie zadels om te zien.
Dus goedkoop hoeft niet altijd minder te zijn, denk alleen dat deze zadels minder lang meegaan misschien (hebben ze nu zo'n 4 jaar en zijn nog goed!)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 06:16

Dat dacht ik ook, en dat ze misschien voor jou wat minder zitten (glad materiaal, harde zit oid)

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:22

Wat is goedkoop?

Ik had een zadel van € 1500 en die lag niet helemaal goed en ik zat er niet lekker op.
Ik heb toen iemand anders laten komen met zadels en het goedkoopste zadel wat hij meehad lag het best en zat het lekkerst. Dit zadel was € 780.

Ik weet niet of jij die zadels van zadelmarkt bedoeld maar daar lees je niet echt vaak goede berichten over.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 06:26

Naast de slechte berichten vind ik dat je het niet kunt zeggen zonder te passen.

Margreet

Re: Kunnen ook goedkope zadels passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:48

Tuurlijk kan het wel passen.
Maar zo'n goedkoop zadel gaat vaak wel veel sneller uit model dan een goede. De vulling wordt platgedrukt, wordt bobbelig en kan niet opgevuld of vervangen worden, de boom splijt/breekt etc. en daar wordt het allemaal niet beter op.
Je kunt geluk hebben hoor, maar kwaliteit heeft niet voor niets een prijs.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 06:54

Oka maar een duur zadel kan ook binnen een maand niet meer goed liggen dat heeft met vele factoren te maken dan.
Dan koop je gewoon iedere keer een nieuw zadel en anders laat je het dure zadel bewerken voor ongeveer hetzelfde geld. Je met dan natuurlijk wel weer de mazzel hebben een zadel te vinden in de prijsklassen die ook dan weer past.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:35

merk of prijskaartje maken van een zadel niet gelijk een passend zadel...
Het is geheel afhankelijk van het paard en de ruiter, het moet beide passen.
En ook bij de duurdere merken kun je een maandagmorgen produkt treffen, dat wil niet zeggen dat ze dan gelijk allemaal slecht zijn..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:11

Punt is dat een duurder merk vaak nog op heel veel punten aan te passen is. Die Economic Argentino Start zadels of hoe die dingen ook heten zijn erg beperkt zo niet helemaal niet aan te passen. En garantie en service hoef je meestal ook niet op te rekenen. Het geld moet ergens vandaan komen....
Maar nogmaals, je kunt geluk hebben.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:14

Dat lijkt mij wel ja. Zoals al eerder gezegt werd, een duurder zadel past ook niet altijd per definitie Ik heb zelf een Wintec zadel, dat zijn ook geen dure zadels maar hij ligt toch echt prima. Ik heb hem destijds laten passen en na een jaar opnieuw laten passen. De kussens zijn toen wat bijgevuld en mijn zadel ligt nu nog steeds prima

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:29

Margreet schreef:
Punt is dat een duurder merk vaak nog op heel veel punten aan te passen is.

Ik denk dat je daar een punt hebt... en dan meer dat mensen vastgeroest zitten op een merk en perse een passier of county of wat dan ook willen hebben....
en dus niet kijken welk zadel goed past op het paard en de ruiter past.

Ik laat de gelijmde zadels even buiten beschouwing, dan zijn de goedkopere zadels ook aan te passen/op te vullen.

Maar ook een duur merkzadel met smalle kamer is niet aan te passen voor bijv. een fries.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:37

ik heb Banjer met een S&K-zadel gereden, voordat we boomloos gingen.. het heeft altijd perfect gelegen, zelfs de ostheopaat had geen op- of aanmerkingen... al merkt ie wel dat Banjer erg verbeterd is sinds we boomloos rijden...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:47

hihi idd alane ..krijg hier regelmatig mensen of in de winkel of via mail en hebben dan interesse in en een smalle boom zadel en een medium boom zadel
de normale boom vinden ze dan niet mooi genoeg of merk is onbekend ..

dan vraag ik welke boom ze nodig hebben evt foto van de rug ..van het paard kun je iig zeggen geen smal bv als het om een vlakke brede gespierde rug gaat .. zijn ze vaak nog boos ook en willen gewon de goedkoopste bv ook al past die niet (scheelt dan 10 euro om het verschil duidelijk te maken ..)

heb hier een hoop merklose zadels , de een is duidelijk een andere maker dan de ander

idd een gelijmd zadel is een soort of met weggooi product is die op gooi je m weg (de allergoedkoopste x markt bv) de genaaide kunnen ze opvullen aanpassen repareren

heb hier een merkolose waar we meer voor vragen dan een merk die hier ook ligt simpel omdat de leer kwaliteit beter is de algehele conditie beter is en de merk opgevuld dient te worden en de merkloos leker ligt op vanalles ..al zie je wel dat de oudere merklose vaak van een betere kwaliteit zijn dan de nieuwere merklose , zitten ook veel nederlandse zadelmakers werk tussen de merklose , maar tegen de india prijsklasse kunnen ze gewoon niet opnaaien dus je ziet ze steeds minder
lap leer kost meestal meer dan een import zadel..

had zelf een merklose vroeger , een hele zomer KEI hard gebuffeld (gewerkt) om hem 2e hands over te kunnen kopen ..heb er ruim 10 jaar meegedaan en daarna weggeven aan iemand die m binnen 2 maanden geheel vern^(*)*&*&^%t had door er super laks mee om te gaan
spaijt als haren op mijn hoofd had ik dat ik m had weggegeven uit een goed hart.. maw hoe je er mee omgaat maakt ook een hoop uit in relatie tot de levensduur maar dat geld ook voor de merk zadels

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:50

Alane schreef:
Maar ook een duur merkzadel met smalle kamer is niet aan te passen voor bijv. een fries.

Ja duh... Ik doelde ook meer op de vulling.

Ik vind het zelf erg prettig om kwaliteitsspul te gebruiken. Een zadel van mooi soepel leer dat in het gebruik eigenlijk alleen maar mooier en fijner wordt en er na jaren gebruik nog steeds top uit ziet geeft mij een fijn gevoel bij het opzadelen. En dan kom je in de meeste gevallen toch bij de duurdere merken uit. Van zo'n vaal stuk karton word ik persoonlijk niet blij, daar zou ik me iedere dag weer aan ergeren.
Zullen er allicht mensen komen met "ja maar mijn merk X is heel mooi en soepel hoor!", nou prettig voor diegene dan, maar ik ben niet overtuigd. Het is maar net wat je normen zijn he. En uiteraard moet het passen, maar dat lijkt me een open deur.

Dat is ieder voor zich natuurlijk en heeft ook niks te maken met wel/niet passen, maar het is voor mij wél belangrijk. En nee, dat heeft niets met status te maken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:13

Maar ook jou merkzadel zegmaar kan ineens niet meer passen. Ik zou dan een nieuw zadel kopen als ik een merkloze had, maar met zo'n dure ga je toch naar een zadelmaker, kom je ongeveer evenduur uit, maar je houd wel je oude vertrouwde zadel. Ik ben zelf nu ook al op zoek naar een goedkoop goedpassendzadel voor mijn 2 jarige. Koop hem natuurlijk pas als ik hem nodig heb, maar ik weet dat ze er niet lang mee zal doen kwa passen, ze is nu nog heel smal en zal aardig breed gaan worden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:23

Nou meestal gebeurt dat niet "ineens" hoor....
En telkens weer een nieuw, stug zadel inrijden is niet mijn idee van prettig
Waardevastheid is ook nog een punt. Merkloos krijg je geen drol meer voor terug, ook al heb je 'm maar een half jaar ofzo gebruikt.
En tuurlijk, als mijn dure merkzadel niet meer past en ook niet meer aan te passen is, dan gaat hij er uit. Krijg ik er een nette prijs voor en koop weer een net merkzadel terug, met weinig verlies. Zie het als een investering.
Beetje het verschil tussen huren en kopen haha

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:39

nouja stel je koopt een zadel van 150/200 euro, past niet meer, verkoop hem voor 75 euro, das 75/125 verlies.

Koop je een merkzadel voor 2000 euro, verkoop je die meestal voor 1600/1750 zo'n beetje weer, anders gaan mensen naar de winkel en kopen wel een nieuwe voor die dan maar paar 100 euro.
Dan vind ik dat evengoed nog wel een verschil hoor! Een zadel kan ineens niet mee goed liggen (niet een op andere dag natuurlijk) maar dat je op den duur het idee krijgt ik weer het niet en later het aan je paard gaat merken zegmaar. Nouja aanpassen kost ook aardig wat.

Als je veel rijdt zal ik ok voor een duurder zadel gaan, vooral als je serieus rijdt. Maar net als ik met mijn oudje ik rij af en toe, en dan nog meestal zonder zadel. Nou moet ik voor haar wel een duur zael door haar aparte rug, maar dan kan ik me best indenken dat mensen zeggen ik hou eht bij een goedkope en goede goedkope 2e handse en als het niet meer past hem gewoon verkopen en een nieuwe kopen dan dat ze zo'n heel duur zadel kopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:30

Margreet schreef:
Nou meestal gebeurt dat niet "ineens" hoor....
En telkens weer een nieuw, stug zadel inrijden is niet mijn idee van prettig
Waardevastheid is ook nog een punt. Merkloos krijg je geen drol meer voor terug, ook al heb je 'm maar een half jaar ofzo gebruikt.
En tuurlijk, als mijn dure merkzadel niet meer past en ook niet meer aan te passen is, dan gaat hij er uit. Krijg ik er een nette prijs voor en koop weer een net merkzadel terug, met weinig verlies. Zie het als een investering.
Beetje het verschil tussen huren en kopen haha

investering???
reken eens na wat een (duur) merkzadel opbrengt na een half jaar.... helemaal niets omdat mensen dan liever bij een zadelmaker kopen ook met het oog op passen/passend ... 1 grote verlies post heb je dan.
Stel je koopt een zadel van zeg 2000 euo nieuw, na 10 jaar brengt dat zadel nog een goede 500 euro op mits ingoede staat... dus een bedrag van 1500 euro laten vallen in 10 jaar(en dit is exclusief de eventuele aanpassingen aan het zadel) , kun je ook iedere jaar een zadel kopen van 150 euro... zit je niet te prutsen met eventuele aanpassingen omdat de rug van je paard zo sterk veranderd is en/of je bips meer ronding heeft gekregen....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:36

Moet je ook niet particulier verkopen, maar inruilen

Als jij blij wordt van ieder jaar een nieuwe Argentino Economic Baseline Start moet je dat vooral doen hoor, mij een zorg.

De een koopt ook ieder jaar als auto een wrak met nog een jaartje APK erop en dan is het op. De ander koopt wat degelijkers. Het is maar net wat je wilt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:37

Ik heb zowel Argentino-hopeloos gehad, als merk-onbekend-maar-wel-netjes, en nu dan A-merken.
De eerste komt er nooit meer in, de 2e heb ik veel plezier van gehad, maar is de deur uit gegaan omdat ie niet meer paste en ik toch wel wat anders wilde. Nu heb ik 2ehands een Pessoa en een KN gekocht. Beide zadels mogen van mij eeuwig blijven! Ik word steeds nog blij als ik 'ns op een ander zadel heb gereden en daarna weer op m'n eigen mag!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:42

ja zo hoor ik ook altijd veel over zadelmarkt.nl zadels.
ik heb er nu 1 int echt gezien en moet zeggen hij ligt heel mooi opt paard en ook om te zien en te rijden is het een fijn zadel...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:59

lailapri schreef:
Kun je dus met zekerheid zeggen dat een goedkoop zadel niet past, of is er een kans dat het wel past. Kun je ook zeggen zonder het gezien te hebben dat alle zadels scheef zijn? En is een sheef zadel nu juist erg of niet. Een paard en mens zijn immers ook niet recht. De afwijing moet natuurlijk niet enorm zijn maar volgens mij lopen er best veel paarden rond die aan de ene kant (veel) meer bespiering hebben dan aan de andere kant.

Jullie mening gevraagt.

Nee, je kunt niet met zekerheid zeggen dat een goedkoop zadel niet past of scheef is. De kans erop is wel groot, de mogelijkheden om het te laten corrigeren zijn aanmerkelijk kleiner dan bij een kwaliteitszadel. Dat heeft nou eenmaal te maken met kwaliteit leer en de marges die erin verwerkt zitten.
Een scheef zadel is altijd slecht, tenzij het op maat gemaakt is voor een scheef paard. En dan nog zou je moeten kijken wat de oorzaak is van het scheef zijn van dat paard en je heel goed realiseren dat scheefheid in een paard behoorlijke complicaties kan opleveren in het rijden. In normale omstandigheden zou ik bij een scheef paard ervoor kiezen om de scheefheid zo snel mogelijk op te heffen door correcte behandeling/training.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:52

ik heb een goedkoop zadel, een pagony start. heet nu geloof ik baseline start maar ik vind het leer op het plaatje absoluut niet meer mooi.

mijn zadel heb ik 2e hands gekocht en ik gebruik hem nu ook alweer heel wat jaartjes. en hij ziet er nog steeds heel mooi uit, waar ik ook echt mn best op doe trouwens, en hij ligt echt super op mn paard. past perfect! hij zit ook goed, ik vidn het een super zadel!

mocht ik ooit een ander moeten, doe ik misschien wel weer zo een, mits het leer er mooi uit ziet.
want dat plaatje in het divoza boek vind ik niet zo super als ik eerlijk ben...

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:08

Helaas zijn er bijna geen zadels die goed passen. Of het nu merkloos of een goed merk is. Als na ga hoeveel paarden er "problemen" krijgen door een slecht passend zadel, dan krijg ik de tranen in mijn ogen.

Een merk zegt niks over het passen van een zadel. Ik kan me wel voorstellen dat je bij een merk betere kwaliteit verwacht, langere garantie, aanpasbaarheid en het oog wil natuurlijk ook wat. Maar een merkzadel zegt mij niks. Als een goedkoop merkloos zadel goed op een paard zou liggen, dan zou ik altijd voor dit zadel kiezen.

Ik vindt dus niet dat je per definitie kan zeggen dat een merkzadel beter is en beter past.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 04:46

Margreet schreef:
Moet je ook niet particulier verkopen, maar inruilen

Als jij blij wordt van ieder jaar een nieuwe Argentino Economic Baseline Start moet je dat vooral doen hoor, mij een zorg.

De een koopt ook ieder jaar als auto een wrak met nog een jaartje APK erop en dan is het op. De ander koopt wat degelijkers. Het is maar net wat je wilt.

zadelmaker geeft er vaak nog minder voior dan dat je zelf kunt vragen, waar moet hij anders winst op maken. Ik kom een 2 jaar oud zadel al kopen voor 600 euro, eentje die ook zo'n 1500/2000 nieuw was. Hij zal er dan echt geen 600 voor gegeven hebben hoor!
Voor 3 weinig gebruikte hele nette merkloze kun je 1 gebruikte merkloze terug kopen, heb er ervaring mee.