Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 00:25

Hoi hoi,

Ik had net een gesprek op msn met een vriendin.
Ze vroeg of ik Kimba (mn Tinker) nog liet dekken.
Ik zei nee ik koop toch liever met de tijd, als Kimba ook ouder is een jong paardje ofzo.
Toe zei ze zoiets van dat ze ook wel gauw een mishandelt of verwaarloost paard/pony zou willen kopen in plaats van een keurig opgevoed paardje.

Eerlijk gezegt zou ik dat ook liever doen,, maar waar kun je die paarden/pony's kopen?

Weet iemand misschien een site?

Alexx

Re: Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:33

nou, op de paardenmarkten vind je nog wel eens wat. En ik denk bij de dierenbescherming, dat die nog mensen zoeken, van ponys die ze opnemen

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:35

ik heb geen idee waar je die kan kopen maar het is wel een goed idee daar help je zo'n beestje ook mee!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 00:35

punkies schreef:
nou, op de paardenmarkten vind je nog wel eens wat. En ik denk bij de dierenbescherming, dat die nog mensen zoeken, van ponys die ze opnemen

hey jah de db had ik zo helemaal niej aangedacht (terwijl ik er van de week zelf voor pony's heen heb gebeld ):o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:35

Ik wil mijn merrie best wel even mishandelen hoor, als jullie haar dan wel willen

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 00:37

Sapphire schreef:
ik heb geen idee waar je die kan kopen maar het is wel een goed idee daar help je zo'n beestje ook mee!

Jah daarom en die hebben echt een nieuw huis nodig, die worden ook niet zo snel verkocht als een andere paard, want wie wil er nou een verwaarloosd lelijk paard of een mishandeld schuw ding???
Nou ik dus

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:39

lijkt mij ook heel gaaf om te doen trouwens.
De utrechtse paardenmarkt (denk ik het dichtstbijzijnd) Maandag ochtend van 6 tot elf (ja dat word vroeg opstaan voor jouw whahahaha)

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:41

Uhm, je moet wel geod weten wat je in huis haalt, een hoop problemen! En dan heb ik het nog niet over de eventuele lichamelijke verwondingen of mankementen, dat is meestal met veel geld en tijd wel op te lossen. Maar het psychische probleem wat een paard heeft opgelopen is vaak onherstelbaar! En daar word je echt niet blij van..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:46

Denk heel goed na alvorens je aan zoiets begint. Het lijkt misschien heel nobel, maar vergeet niet dat een paard dat zwaar mishandeld/verwaarloosd is geweest vaak een heel psychisch trauma met zich meedraagt. Bijgevolg zijn ze vaak moeilijk te hanteren, hebben ze vreemde gedragingen en horen ze eigenlijk enkel thuis bij mensen die ervaring hebben met dat soort dingen en die weten hoe ze ermee moeten omgaan.
Ikzelf heb een paard gehad dat niet eens zwaar mishandeld of verwaarloosd was, maar die evengoed toch aardig wat opgeknapt kon worden en niet correct of zachtaardig was behandeld in het verleden. Heeft meer dan een jaar geduurt voordat ik echt kon zeggen dat het paard terug een beetje op een normaal paard begon te trekken.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 00:48

@ Punkies...

Ik wil het nu meteen nog niej hoor over een aantal jaar waarschijnlijk, heb mn handen nu vol aan Kimba en Blacky maar als Kimba ouder wordt en er niet veel meer mee gedaan kan worden zou ik misschien tijd hebben voor een ander paardje (zul je wel denken: en blacky dan? jah das een shet en daar rijd ik bijna nooit op, doet mn nichtje en zn verzorgster )

@ Lythe...

Als het onherstelbaar is wordt je daar denk ik ook niet echt blij van, maar als het je nou wel lukt zo'n paard weer helemaal het vertrouwen te geven in de mens, en dat hij goed hersteld.
Dat weet je van te voren niet en daarom is het wel ene risico jah maar dat risico wil ik dan wel nemen als ik daar een paard gelukkig mee kan maken

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 00:51

xKatleentjex schreef:
Denk heel goed na alvorens je aan zoiets begint. Het lijkt misschien heel nobel, maar vergeet niet dat een paard dat zwaar mishandeld/verwaarloosd is geweest vaak een heel psychisch trauma met zich meedraagt. Bijgevolg zijn ze vaak moeilijk te hanteren, hebben ze vreemde gedragingen en horen ze eigenlijk enkel thuis bij mensen die ervaring hebben met dat soort dingen en die weten hoe ze ermee moeten omgaan.
Ikzelf heb een paard gehad dat niet eens zwaar mishandeld of verwaarloosd was, maar die evengoed toch aardig wat opgeknapt kon worden en niet correct of zachtaardig was behandeld in het verleden. Heeft meer dan een jaar geduurt voordat ik echt kon zeggen dat het paard terug een beetje op een normaal paard begon te trekken.

Maar ik vind dat dat het proberen waard is, ookal duurt dat een jaar of langer.
Ik denk dat als zo'n paard weer vertrouwen krijgt je iets heel moois hebt gedaan en er ook een leuk paardje aan hebt.
Ik wil zelf ook geen paard waar je niks mee te doen hebt, dat vind ik zelf niets aan.
Ik wil iets kunnen berijken maar dan niet in de sport, want rijd liever recreatief.
Dus dan het doel het paard weer volle vertrouwen geven.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 01:04

kimbalover schreef:
(zul je wel denken: en blacky dan? jah das een shet en daar rijd ik bijna nooit op, doet mn nichtje en zn verzorgster )

ik ken dat gevoel goed ja

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:05

ik heb zelf ook een paard verzorgd dat mishandeld is geweest, en het kost veel tijd en geduld, maar het resultaat is het zeker waard! als het dier je eenmaal vertrouwt, heb je wel een heel erg hechte band, ik denk veel hechter dan een paard dat iedereen vertrouwt. ik denk dat het ook meer met karakter dan met ervaring te maken heeft. je moet natuurlijk geen stomme dingen doen, maar het belangrijkste is dat je zelf ALTIJD rustig blijft en nooit boos wordt, wat het paard ook doet. ik denk dat vooral mishandelde paarden heel erg gevoelig zijn voor karakter

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:39

Op de markt staan er genoeg die wat sneu en zielig zijn maar denk eraan. Maar niet alle paarden zijn weer goed te krijgen en reken voor een verwaarloos paard op flink wat extra geld om hem weer gezond te krijgen. Ik zou in zo'n geval altijd een DA laten kijken of het paard de moeite waard is om op te knappen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:41

ilovejunoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:47

Ik heb ook een keertje een zwaarverwaarloosde hengst gekocht. ik heb hem toen laten keuren en hij was verder gewoon kerngezond behalve dan dat ie zo super erg dun was.
ik heb hem nu nog steeds en hij is vort weer lekker dik
dit is em toen ik hem al een maand of 2 had ofzo en toen was hij al dikkerder geworden dus moet je je egen voorstellen hoe dun die was toen ik hem kocht.:
Afbeelding

ik heb hem toen bij een meneer gekocht die hem hier in de bossen had gezet ( in een kaal stuk land ) .

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:34

punkies schreef:
kimbalover schreef:
(zul je wel denken: en blacky dan? jah das een shet en daar rijd ik bijna nooit op, doet mn nichtje en zn verzorgster )

ik ken dat gevoel goed ja

Uhh ik snap je niej helemaal

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:30

je kunt de uithof in Utrecht bellen (paardenkliniek) die weten vaak adresje waar paarden inbelslag zijn genomen voor mishandeling of verwaarlozing

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 23:56

Die vriendin waar ik dat gesprek mee had heeft jullie reacties gelezen en wilde ook even reageren:

Sommige reacties vind ik echt niet kunnen. Je kunt precies zien wie er ECHT om de beestjes geeft en wie ze alleen voor de heb heeft. Ik vind dat elk dier een kans nodig heeft. Verwaarlossde paarden worden vaak afgewezen om hun uiterlijk of hun karakter wat hun is aangedaan. Terwijl je elk paard hoe zwaar getraumatischeerd het ook is goed kunt krijgen. Met geduld en liefde en kennis kom je heel ver. Dat wou ik even zeggen

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:18

denk er niet te licht over want dit zal een hele klus worden
maar vind het wel goed dat je zo een paard een goed leven wil geven!
kijk anders even op paardenopvang.com daar zijn ze niet allemaal verwaarloost maar het geeft ook een goed gevoel om een paard een 2e kans te geven

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 00:32

tessie1985 schreef:
denk er niet te licht over want dit zal een hele klus worden
maar vind het wel goed dat je zo een paard een goed leven wil geven!
kijk anders even op paardenopvang.com daar zijn ze niet allemaal verwaarloost maar het geeft ook een goed gevoel om een paard een 2e kans te geven

Jah het zal ook best een hele klus worden en ik wil liever een mishandeld of verwaarloost dier een kans geven, aan die paarden word veel minder een 2e kans gegeven dan aan een paard die een goed leven heeft gehad maar de eigenaar heeft er geen tijd/geld meer voor(geld voor de meeste paarden op paardenopvang.nl).
Dus zou ik liever zo'n paardje een 2e kans geven die heeft al genoeg nare dingen meegemaakt en ik denk ook dat je met zo'n paard een beter en hechtere band krijgt dan met een uit de paardenopvang.

Natuurlijk zou ik ook best een paard uit de paardenopvang een 2e kans willen geven maar ik ga toch liever voor dat beestje met een naar leven achter de rug.

(volgens mij val ik veel in herhaling,,geloof ik )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:36

Ik heb een slecht opgevoed paard gekocht, hij was niet mishandelt of verwaarloosd. Aan hem heb ik mijn handen al vol gehad, zat onder de blauwe plekken en een paar keer is het maar net goed gegaan. het heeft me een helf jaar/ een jaar gekost voor ik een normaal paard had.
' Bezin eer ge begint' vind ik dan ook de juiste uitspraak als reactie op jou vraag.

ook de goed opgevoede brave paarden verdienen een goed tehuis

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 01:05

Ik heb zelf een pony gehad die mishandeld was.
ik heb een jaar moeten "vechten" om normaal op haar te kunnen rijden.
Vechten tussen aanhalingstekens. maar ze is inmiddels zz spingen en woond nu in zwitserland.

ik heb ook ooit een pony voor mensen beleerd die mishandeld was.
Deze was zeer bang..
Maar ik was nog jong, klein, lief en had redelijk snel zijn vertrouwen gewonnen met het resultaat dat kleine danielle er alles meekon en de eigenaar nog steeds niks.

En kennisen van mij hebben een pony opgevangen.. (ze hebben haar nu 6 jaar) Maar die heeft dus echt een gedrags stoornis gekregen.
De eigenaar kan alleen de stal in met een een plank hardhout voor zijn benen en die pony is maar 136 hoog.
Niemand kan er wat mee!

Dus het kan goed gaan, maar het kan ook helemaaaaaal goed fout gaan.
Hou daar rekening mee!
En daarbij als het je niet bevalt kan je geloof ik als je hem van de DB hebt ook niet zomaar verkopen.

De DB is trouwens laatst nog bij die kennis van mij langs geweest.
Z'n vrouw was thuis en die man wou de wei in om te kijken of ze er goed uitzag.
Die vrouw: Dat zou ik niet doen.
Die man: Ach het is maar een kleine pony, ik ben wel wat gewent hoor!
Dus die man stapt erin... is vervolgens ook heeeeeeeeel snel weer uit de wei (werd meteen aangevallen)

En wat zegt die man die notabene van de DB is: IK HAD HEM ALLANG NAAR DE SLACHT GEBRACHT!!
Dat vond ik dus echt bel;achelijk, dat hij dat zei.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 01:10

daantjuhhh schreef:

En wat zegt die man die notabene van de DB is: IK HAD HEM ALLANG NAAR DE SLACHT GEBRACHT!!

ik kan de reactie eerlijk gezegd begrijpen. Als een paard zo onhandelbaar is geworden, dat hij nooit meer te "genezen" is en hij echt een gevaar vormt voor zijn omgeving, is hij misschien zelf beter dood af omdat hij zich zelf psychisch helemaal niet goed voelt.

Eigenlijk een typische het paard moet zwaar boeten voor de domme fouten die de mens heeft gemaakt, iets wat ik zo oneerlijk vind en waar ik me zo boos om kan maken, maar zo gaat het helaas.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 01:26

xKatleentjex schreef:
daantjuhhh schreef:

ik kan de reactie eerlijk gezegd begrijpen. Als een paard zo onhandelbaar is geworden, dat hij nooit meer te "genezen" is en hij echt een gevaar vormt voor zijn omgeving, is hij misschien zelf beter dood af omdat hij zich zelf psychisch helemaal niet goed voelt.

Eigenlijk een typische het paard moet zwaar boeten voor de domme fouten die de mens heeft gemaakt, iets wat ik zo oneerlijk vind en waar ik me zo boos om kan maken, maar zo gaat het helaas.

Ik snap je helemaal!
Maar deze pony is nog wel sociaal naar andere dieren.
dus hij staat op het land met een paar andere pony's van hun.
en als hij naar stal moet word het draadje open gedaan en loopt ze naar haar stal samen met nog een andere sociale pony.
Deze pony hoeft dus helemaal niet geaaid geknuffreld gereden worden.
Niemand komt aan deze pony, niemand heeft wat te zoeken in jouw land.

Dee pony geniet nog van het buiten zijn, het spelen met andere pony's .
Lichamelijk heeft ze niks.
Ze heeft gewoon een mensen trauma.
Moet een pony wat een trauma heeft door mensen dan voor mensen afgemaakt worden?

De eigenaar geniet nog steeds heel erg van haar, door naar haar te kijken als ze lekker aan het spelen is in de grote wei.
Die pony heeft de tijd van haar leven, de vrijheid..