Is 'knabbelen' normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meertjuh

Is 'knabbelen' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 21:54

Mijn verzorgpaard wil steeds op mijn hand knabbelen met haar lippen. Soms bijt ze dan ook op mijn hand of arm. Is dat normaal? Ik zie paarden die in het land staan ook vaak bij elkaar op de rug knabbelen. Is het dus een teken van genegenheid of moet ik het niet goed vinden dat ze dit doet?

femskie

Re: Is 'knabbelen' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:58

Mijn paard wil dat ook altijd graag maar dat het dan bij mij op het schouder als ik haar ook aan het krabbelen ben. Volgens mij is idd genegenheid. Maar ze moet haar tanden niet te hard gebruiken! Dat weet ze gelukkig..

Of je het niet goed moet vinden..daar kan ik je geen goed antwoord op geven. Ben benieuwd wat anderen zeggen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:06

eigenlijk geef je het antwoord zelf al.

zoals je paard op je hand knabbelt doet hij ook bij anderen, alleen zou ik het niet toestaan, gevaar is namelijk dat hij wel dwars door een velletje kan bijten of nog erger.

als ik mijn pony op zijn schouder kriebel wil hij ook wel zijn tanden in mijn rug zetten, maar ik ga altijd wel zo staan dat dat niet kan, een blauwe plek heb je zomaar.

paarden vinden dat gekriebel lekker, en reageren met het aanbod om jou ook eens lekker te kriebelen

beetje uitkijken met dit soort dingen, stel je paard zou dit bij een klein kind doen, dan is dit niet zo verstandig......

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:15

paarden doen dit in de natuur uit respect en vriendschap bij elkaar. Vooral als je bij een paard s flink door zijn manen aan het woelen bent zal hij dit sneller doenIk zou je paard er zeer zeker noet voor straffen aangezien hij het lief bedoeld. Het is een teken van vriendschap, respect en genegenheid, als je dit gaat straffen dan begrijpt ze er niets meer van. Jonge hengstjes daar in tegen zijn iets ingewikkelder... Ze beginnen ook op deze manier, maar wanneer ze de kans zien om ondeugend te zijn dan zullen ze hun tanden net wat gemener neerzetten. Daarom zie je vaak ook bij hengstjes die eerst staan te knabbelen dat ze kort daarop een beetje een ruzie knokpartij hebben...
Het kan zijn dat wanneer je op het aanbod van knuffelen ingaat bij je merrie ( wanneer zij aan je hand knabbeld en jij bijvoorbeeld aan haar manen begint te krabbelen, dat zij harder gaat bijten. Dit is nog steeds niet gemeen bedoeld, maar paarden gaan steeds harder knabbelen door genot...
Maar het makkelijkste is gewoon te zeggen tegen je merrie "NEE" of gewoon je hand weg halen of hoofd weg duwen. Ga haar dus aub niet straffen alsof ze je wil bijten, het is namelijk eencompliment voor jou, ze wil vriendjes zijn...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:16

mijn merries knabbelen trouwens zo hard bij elkaar dat ze gewoon plukken manen bij elkaar uit trekken. Heb nu mijn tinker merrie appart staan, manen moeten er nog aan blijven zitten tot na de keuring, dan mogen ze weer uitgetrokken worden...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:18

Het is in zekere zin normaal - het wordt ook bij andere paarden gedaan. Alleen ben jij geen paard (Joh ). Zoals LecyTinker al zegt zou ik 'm er zeer zeker niet voor straffen; ik zou daarentegen wel voorkomen dat ze knabbelt door haar gewoon die gelegenheid niet te geven. Krijgt ze de kans wel, dan negeren, hand weghalen en daarna pas aaien oid.

Meertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:54

Allemaal bedankt voor de adviezen!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:18

Nou Meertjuh, zo te zien gaat het goed met jou en Samira

mirjamdoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:05

hoi

knabbelen is heel normaal hoor! ik heb een verzorgshet, en die knabbelt mij ook altijd als ik aan het poetsen ben... soms bijt ie ook een beetje.. :s maar hij knabbelt ook bij mijn andere verzorgpony... volgens mij is het gewoon een beetje spelen ofzo...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:09

Toch vind ik niet dat je dat bij jezelf toe moet staan. Een paard mag van mij ook absoluut niet schuren. Een paard houdt er geen rekening mee dat jij geen paard bent, maar een mensje dat misschien wel ruim 6 keer zo licht is als hijzelf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:12

Mijn paardje doet het ook. Ik heb hem afgeleerd zijn tanden in te zetten. Hij doet het nu met zijn lippen, dat mag. Zodra hij z'n tanden erin zet, krijgt ie op z'n kop (lees: ik geef een brul, zodat ie stopt). Hij had heel snel door dat lipjes mochten, tanden niet.
Sylvia: er zijn paarden die bij mij het privilege hebben om te mogen schuren. Daar het ik zo mijn redenen voor.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:24

mijn tinker heeft een aantaak obsesie. Ze kan doorgaands nergens aan schuren, dus vind het oneerlijk dat wanneer ik er ben ze niet even tegen mij aan mag schuren of even mag knabbelen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:40

Sylvia schreef:
Toch vind ik niet dat je dat bij jezelf toe moet staan. Een paard mag van mij ook absoluut niet schuren. Een paard houdt er geen rekening mee dat jij geen paard bent, maar een mensje dat misschien wel ruim 6 keer zo licht is als hijzelf.

Paarden, tenminste de meeste, kunnen heel goed leren wat "zachtjes" betekent. Enige voorzichtigheid bij het laten schuren van paarden is zeker aan de orde.
Maar mijn paard mag bij mij schuren, een voorrecht dat een ander paard niet heeft. Toen ze voor de eerste keer met haar hoofd tegen mijn rug wreef (voorzichtig) was ik dolblij dat ze zelf contact durfde te maken, dat is dus altijd zo gebleven. Alleen toen ze een veulen had mocht het alleen buiten het zicht van dochterlief

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:43

Ikke, zeg ik dat geen enkel paard mag schuren? Ik geloof het niet... Ik zeg dat een paard bij MIJ niet mag schuren. Dat jij paarden wel laat schuren om wat voor reden dan ook zal me echt worst wezen... Moet je zelf weten. Maar ik doe het niet, mijn paarden kunnen heen been als krabpaal gebruiken of ik kriebel ze zelf op 't hoofd. Maar niet tegen me aan.