hoe paard op goed conditie brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

hoe paard op goed conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 17:01

ik heb even een vraagje:
ik heb sinds kort les op een eigen paard van iemand, en het is bijna zeker dat ik hem ook echt vast mag gaan rijden. de eigenaresse is ziek, en heeft dus nog geen kans gehad om te komen kijken. het gaat nu beter met haar. ze is op vakantie, en als ze terugkomt komt ze een keer naar mijn les kijken, en dan beslidt ze dus of is haar echt mag verzorgen. dan nu de echte vraag: er is alleen maar af en toe een buitenritje mee gemaakt, en ze heeft dus geen spieren, en ook wel een buikje. ook heeft ze nog niet zo'n heel goede conditie. drie kwartier houdt ze wel vol, maar heeft dus niet een heel goede conditie. hoe kan ik het het beste aanpakken om haar conditie op te bouwen, en heeft iemand nog goede tips om haar ne-, rug-, buik- en achterhandspieren er weer op te krijgen? dus oefeningen die daar goed voor zijn. en oefeningen om haar buikje weg te krijgen? of is dat gewoon conditie kweken, en meer gaan rijden, en dat zo haar buikje wel weg gaat?
een beetje ene vaag en lang verhaal, maar is hoop dat jullie het snappen, en reageren

Maris89

Re: hoe paard op goed conditie brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:03

Buiten gewoon eindeloos stappen, en in de bak veel figuren rijden.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:14

Buiten eindeloos stappen heeft geen zin.
Je kan het beste het rustig opbouwen steeds wat meer doen. Steeds iets langer draven en galoperen maar wel rustig. veel figuren rijden, overgangen

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:12

heeeeel veel overgangen
dat werkt beter dan alleen maar rondjes draven en galloperen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 09:19

okee, bedankt!

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:35

Misschien kan je even naar rijtechnisch gaan en daar een topic openen je krijgt dan veel meer tips. Veel overgagen rijden en dan de draf en de galop steeds 5 a 10 minuutjes gaan opbouwen. Veel figuren rijden zodat het paard soepeler word in het lichaam. Vooral veel voorwaards rijden en zorgen dat het paard niet lui word op je been dus 1x been en dan been stil.

hopelijk heb je er wat aan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:32

Veel overgangen idd en veel stappen door los zand. Beide zijn erg zwaar voor je paard,(goed voor de spieren) dus bouw het rustig op. Voor de conditie moet je paard vooral veeeeel lopen. Als je geen tijd hebt om te rijden, longeer het paard dan een half uurtje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:56

Kijk ook even bij de FAQs over Endurance, die staan als sticky bij WD. Daar staan een heel aantal topics genoemd die gaan over het opbouwen van conditie

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:47

okee, bedankt! ik zal ook even een topic bij rijtechnisch zetten. de stal ligt middenin het bos, dus verschilende ondergronden, heuvels e.d. is geen probleem.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:06

heey mereltje
lukt het al een btje met gianti? en mag je er op gaan rijden??
veel succes... en vooral veel plezier...
we gaan wel een keer same rijde ofzo...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:46

@ Thura: hoi! misschien een beetje een stomme vraag, maar wie ben jij?
ik rijd er al op, heb er les op. ik weet nog niet of ik hem ook echt mag verzorgen, maar dat hoor ik binnenkort...spannend!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:21

Dit topic staat inmiddels ook op rijtechnisch. Bij welk forum de vraag het beste past is een beetje een twijfelgeval maar ik zal deze sluiten en die op rijtechnisch openlaten.