Wat voor stalling voor jonge pony met inrij periode?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Wat voor stalling voor jonge pony met inrij periode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:34

Zit even in dillema over wat ik ga doen als ik Malibu ga inrijden. Ze is nu twee, en volgend jaar wil ik haar wel deze kant op halen.
Wil het eigenlijk graag doen op de stal waar ik ook met mijn merrie sta, enige probleem is dat ze daar overdag niet naar buiten kunnen.
Aangezien ze nu gewend is bijna de hele dag buiten te lopen (zomers natuurlijk dag en nacht), vind ik het niet eerlijk om haar dan ineens de hele dag binnen te zetten op de uurtjes na die ik er ben...

Maar daar lopen wel mensen rond die mij goed kunnen helpen.... Ook zou ze 's ochtends misschien wel een uurtje losgelaten kunnen worden, maar dat is ook niet altijd zeker...

Wat zouden jullie doen? Ik vind het ook onhandig om ze allebei apart te stallen, maar voor mijn andere pony heb ik een bijrijdster dus die kan ik niet zomaar weghalen en dat wil ik eigenlijk ook helemaal niet.

Anoniem

Re: Wat voor stalling voor jonge pony met inrij periode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:41

Persoonlijk zou ik meteen voor het andere paard waar je nu op rijdt ook wat anders zoeken, want ik vind het niet acceptabel als een paard niet op de wei kan. Zeker in de zomer.
Uurtje losgooien is idd niet genoeg.

Ik zou dus een andere stal zoeken, waar ze allebei terecht kunnen. Wij hebben ook alle 3 de paarden op dezelfde stal, en zelfs in hetzelfde stalgebouw. Is logistiek het meest handig.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:51

Ik zou als ik jou was toch eens rond gaan kijken of je je merrie niet kunt verhuizen naar een andere stal. Ik vind het eigenlijk paardonwaardig om niet op de wei te kunnen. Misschien kun je met je bijrijdster wel gewoon hele goede afspraken maken hierover. Jij bent en blijft toch de eigenaar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:33

Wat al gezegt wordt, zoek wat met weidegang.
Al is het maar 3 uurtjes op een dag. Zeker een jonge pony moet buiten kunnen spelen en zijn energie kwijt kunnen. Dit is ook weer in je voordeel met beleren.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:04

Tja, dat vond ik dus eigenlijk ook.

Verder ben ik ook best wel bang voor stalondeugden als ze van dagelijks op het land naar de heledag op stal moet.

Ga het toch maar een rondkijken, misschien dat ik haar anders wel laat inrijden ergens waar ze ook naar buiten kan en dan meteen naar een stal met weidegang...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:08

en je andere paard ook !
die verdient ook weidegang !!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:52

Je rukt zo'n jong dier al uit z'n kudde, dan vind ik niet dat je kan maken dat ie ook nog eens hele dagen in z'n stalletje moet staan, zonder z'n beentjes te kunnen strekken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 14:06

Saskia9 schreef:
en je andere paard ook !

Verdienen doet ze dat zeker, maar er spelen ook nog persoonlijke omstandigheden mee

Ik heb nu een geweldige bijrijdster die haar genoeg aandacht en beweging kan geven en we gaan elke paar dagen lekker naar het grasveld waar ze toch even lekker kan grazen.

Als ik haar verhuis is het voor mijn bijrijdster niet meer te doen, en dat vind ik ook niet leuk want ze is echt gek op die pony.... Aangezien Malibu de opvolger voor haar is, kan ze als die goed is doorgereden naar een andere stal met weidegang etc.

Ik zit er toch sterk over te denken om haar naar een africhtingstal te brengen waar ze ook naar buiten kan, en dan bij ons een stal te zoeken met weidegang...

Heb geen zin om in m'n eentje te lopen stuntelen, want dat gaat ook niet goed, dat weet ik nu al...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:06

In ieder geval iets zoeken met weidegang, zeker voor de 2-jarige! (het oudere paard natuurlijk ook, maar vooral voor de 2-jarige is het erg belangrijk dat ze niet dag en nacht in een stal staat)
Als dan blijkt dat de bijrijdster niet mee kan, tja, dan is dat jammer, paarden gaan voor vind ik

Kijk anders eerst eens wat je in de buurt kunt vinden. Africhtingsstal kan je overwegen, daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:13

Malibu schreef:
Saskia9 schreef:
en je andere paard ook !

Verdienen doet ze dat zeker, maar er spelen ook nog persoonlijke omstandigheden mee

Ik heb nu een geweldige bijrijdster die haar genoeg aandacht en beweging kan geven en we gaan elke paar dagen lekker naar het grasveld waar ze toch even lekker kan grazen.

Als ik haar verhuis is het voor mijn bijrijdster niet meer te doen, en dat vind ik ook niet leuk want ze is echt gek op die pony.... Aangezien Malibu de opvolger voor haar is, kan ze als die goed is doorgereden naar een andere stal met weidegang etc.

Ik zit er toch sterk over te denken om haar naar een africhtingstal te brengen waar ze ook naar buiten kan, en dan bij ons een stal te zoeken met weidegang...

Heb geen zin om in m'n eentje te lopen stuntelen, want dat gaat ook niet goed, dat weet ik nu al...

ik bedoelde het niet verkeerd hoor !

maar kan je berijdster niet mee verhuizen naar een andere stal dan?
ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt zit met stalling hoor,
maar ik denk aan je woorden af te lezen dat je het zelf ook prettig vind dat je paarden lekker naar buiten gaan !

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 14:40

Saskia9 schreef:

maar ik denk aan je woorden af te lezen dat je het zelf ook prettig vind dat je paarden lekker naar buiten gaan !

Dat weet ik, daarom de

Op dit moment komt ze op de fiets en stalling met weidegang is best wel ver, ik heb zelf een auto dus voor mij geen punt. Zit nu ook midden in de stad en zij woont 5 minuten van stal, als ik zou verhuizen zou ze minimaal een half uur moeten fietsen en dan is het ook nog best afgelegen. Zomers niet zo erg, maar denk eens aan de winter...

Mocht ze niet meer afhankelijk zijn van de fiets, maar een brommer of zoiets hebben, dan is er wel over te praten denk ik...

Aan de andere kant zit ik op deze stal erg goed, sta er al 8 jaar en weet wat ik aan deze mensen heb. Dat is ook heel wat waard, op een nieuwe stal weet je niet wat je kan verwachten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:56

Malibu schreef:
Saskia9 schreef:

Dat weet ik, daarom de

Op dit moment komt ze op de fiets en stalling met weidegang is best wel ver, ik heb zelf een auto dus voor mij geen punt. Zit nu ook midden in de stad en zij woont 5 minuten van stal, als ik zou verhuizen zou ze minimaal een half uur moeten fietsen en dan is het ook nog best afgelegen. Zomers niet zo erg, maar denk eens aan de winter...

Mocht ze niet meer afhankelijk zijn van de fiets, maar een brommer of zoiets hebben, dan is er wel over te praten denk ik...

Aan de andere kant zit ik op deze stal erg goed, sta er al 8 jaar en weet wat ik aan deze mensen heb. Dat is ook heel wat waard, op een nieuwe stal weet je niet wat je kan verwachten.

daar heb je op zich best gelijk inj,
maar het gaat wel om je paarden,
kan je je verzorger niet ophalen ofzo?

ik weet hoe het is om in de winter zo ver te moeten fietsen,
heb altijd verzorgpony's gehad een half uur en een uur fietsen van me vandaan,
als je echt wil,
dan doe je alles !

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:02

Weidegang vind ik ook erg belangrijk, zeker voor een jong paard maar eigenlijk voor allemaal. Dus ik zou gewoon een andere stal zoeken, zeker als het voor jou zelf geen probleem is. En voor je bijrijdster vind ik het ook nog wel meevallen hoor, een half uur fietsen. Misschien kan je eventueel een tweede bijrijdster/verzorgster vinden als je huidige minder vaak kan en je er wel een nodig hebt.

Je hebt inderdaad gelijk dat je op een nieuwe stal niet weet wat je kan verwachten. Maar als je een aantal keer gaat kijken en eventueel mensen daar wat vragen stelt, denk ik dat je toch wel een aardig beeld hebt.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:52

Half uur fietsen is niet echt super ver, maar ze is dan wel heen en terug ruim een uur kwijt alleen al aan het fietsen. Dat vind ik wel erg veel...
En het is ook nog erg afgelegen en in de winter dus niet echt lekker als het zo vroeg donker is...

Ophalen zit er voor mij echt niet in, dan zou ze altijd van mij afhankelijk zijn en het zou voor mij een te grote verplichting zijn aangezien ik ook nog een huishouden etc heb.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:54

maar waarom zoveel over hebben voor een verzorgster?
begrijp me neit verkeerd,
maar je laat je paarden nu op stal staan omdat je verzorger alleen daar de paarden kan verzorgen?!

ik zou persoonlijk inderdaad of een andere verzorger gaan zoeken voor erbij,
het zijn wel jou paarden,
en hoe blij je ook bent met je verzorgster,
jou paarden jou,keuze!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 16:03

Saskia9 schreef:
maar waarom zoveel over hebben voor een verzorgster?
begrijp me neit verkeerd,
maar je laat je paarden nu op stal staan omdat je verzorger alleen daar de paarden kan verzorgen?!

ik zou persoonlijk inderdaad of een andere verzorger gaan zoeken voor erbij,
het zijn wel jou paarden,
en hoe blij je ook bent met je verzorgster,
jou paarden jou,keuze!

Omdat dit een topverzorster is Echt waar, iemand met zoveel verantwoording en toewijding vind ik echt niet meer....
Mijn pony staat ook al jaren op deze stal, dus is het wel gewend (tuurlijk is op de weide beter uiteraard). Verder staat ze naast haar "grote vriendin", de pony van mijn zusje. Ik geef haar pony ook altijd haar medicijnen omdat mijn zusje daar niet zo strikt in is... Ze is erg gehecht aan m'n zusje d'r pony, en die zou niet mee kunnen verhuizen want m'n ouders willen niet verder weg staan.
En het is gewoon echt een fijne stal met fijne mensen.

Vind het vervelend, maar denk dat ik haar nog even daar laat staan.

Mijn jonge pony Malibu daarin tegen wil ik graag wel buiten hebben staan, dan wordt het maar even pendelen voor mij maar dat moet dan maar even.

Enige dilemma wat ik nu heb is dat ik ong 10 km verder op een redelijke goedkope stalling heb gevonden met weidegang. Maar ze staat nu in de opfok in een leuke groep, maar zit te twijfelen om haar na deze zomer periode deze kant op te halen of tot na de winter te wachten....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:24

Kan ze bij die stal ook in de winter naar buiten dan?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:31

Ik zou haar dan nog lekker even in de opfok laten. Ze is 2 toch?