laten dekken of niet {lees even aub}

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natrick

Re: laten dekken of niet {lees even aub}

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:03

Nou je geeft zelf al aan wat de situatie is en je hebt al een oplossing voor als het niet werkt...dan zou ik als ik jou zo hoor denken waarom niet...

orchideetjuh

laten dekken of niet {lees even aub}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:04

Haay...

Ik zit er aan te denken of ik mijn shetland merrie zal laten dekken. Ze is 1.17, maar ik wil haar door en redelijk normale shet laten dekken. Ik ken een hele leuke hengst. Lief en mooi.
Het veulen wordt dan voor mijn zusje, zij vind paarden heel erg leuk.Maar is er ook een beetje bang van. Ze gaat dan een jaar lang mij helpen met me pony. En ook leren rijden op een leuke pony. Ze kan al redelijk rijden. Maar nadat ze 1 keer gevallen is is ze een beetje bang. Dus we gaan in 1 jaar tijd die angst er uit werken. Ik wil haar het veulen geven voor de verjaardag, Wordt het niks gaat het veulen gewoon voor een klein prijsje de deur uit naar een goed te huis. Want de hengst heeft namelijk geen papier.

Wat zoude jullie doen???

Ik weet bijna zeker dat ze het vol houd want ze is echt gek op die beestjes.

help me

groetjes priscilla

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:08

Qua rijden maakt het niet zoveel uit, duurt toch nog 4 jaar voordat je erop kunt rijden (1 jaar drachtig en dan nog 3 jaar). Moet je wel bedenken of ze dan tegen die tijd niet veel te groot is. Als je het veulen niet in pension hoeft te doen, kost het bijna niets om het te onderhouden en dan is het natuurlijk wel heel leuk om te doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:09

Zelf zou ik het niet doen.
Tegen de tijd dat je zusje erop kan rijden ben je 4 jaar verder.
Je zusje groeit ook en is al snel te groot voor.

Als je zusje al over haar angst voor paarden heenkomt (wat ik wel hoop) dan heeft ze meer aan een iets groetere pony.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:33

tja is lastig, nou ben ik ook van mening dat shetlanders niet de ideale kinderpony's zijn aangezien ze redelijk sterk en drammerig kunnen zijn. Maar dat er buiten gelaten.
Aan de ander kant is een veulen natuurlijk heel leuk en lief maar heb je er ook plaats voor?
Zo ja dan zit je met het probleem heb je er gedult genoeg voor om 4 jaar te wachten om te kunnen beginnen met rijden, en ga jij dit zelf doen(en ben je tegen die tijd niet te groot en te zwaar) of zet je er gelijk je zusje op die toch al bangig is voor paarden?
Mijn eerlijke mening, ik zou het niet doen, ga eens kijken naar en leuke ander pony die al goed is doorgereden en "bom" proof is.
Wil je gewoon eens een veulen fokken en die als hij of zij van moeders af is verkopen, ga dan voor een goed gekeurde hengst.
Shetlanders zijn niet heel erg veel waard en zeker niet als er geen papier bij zit.
Vaak worden ze gebruikt als weidemaatje en is het te kostbaar om ze te laten castreren, als hij of zij uit een leuke familielijn komt hebben de volgende eigenaren er misschien ook nog wat aan.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:01

nou ze kan er dan idd pas na ong. 4 jaar op rijden en als ze er dan te groot voor is tja, maar als ze niet wilt rijden wat me sterk lijkt dan zou je het kunnen doen he.....
Maar anders zou ik het wel doen want zoals loveblacky al zei het is wel leuk een eigen gefokte veulen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:01

je kan inderdaad ook goed een andere pony voor je zusjes verjaardag kopen, eventueel als je dat het leukst vind, een veulen.
fokken met een papierloze shet is best link, dadelijk wordt het een hengstveulen, gewoon een zwarte ofzo, die bijterig doet enzo, en wil je hem toch niet houden..
je raakt ze niet zo snel kwijt, en het zou toch vreselijk zijn als hij naar de slacht moest.
dan kan je imo beter zelf een 'kansloze' pony kopen, heb je er 1 gered, das toch beter?
en je hebt dan ook niet het risico die je hebt als je merrie drachtig is.
en geen hangbuik.

maar ja een eigen gefokt veulen is wel leuk hoor dat geef ik toe.
is het btw geen idee om er dan een grotere hengst op te zetten..?
jou merrie is ook zo mooi groot, ik zou voor een ijslander gaan ofzo!

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:07

Ja ik zat ook al te denken aan welsh er op. zij is 1.17 en rij er zelf bijna iederedag.Ruim 5 keer per week. Dus denk er nog even over na

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:07

Ik zou ook twee keer nadenken voor ik het zou doen. Ik heb zo'n vermoeden welke hengst je in gedachte hebt. Kijk uit hiervoor. (je weet wat ik bedoel). Waarschijnlijk wil de eigenaresse geld vangen voor het dekken.

En heb je ook aan de eventuele dierenarts kosten gedacht?? Kan wel eens een erg duur cadeautje worden.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:18

ja ik snap je Natasja, Maar ik betaal niet voor die dekking. En het beesje is echt en schat dat meen ik. Alleen ziet er nu wat verwaarloosd uit vanwege geen tijd. Maar hij is al bijna verkocht dus groetjes

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:22

Ik zou het niet doen.
Een veulen heeft ook nog behoorlijk wat opvoeding nodig wat met de kleine ontdekkende tandjes en steigerpogingen (vooral hengstjes, maar ook merries kunnen er wat van) zo'n klein meisje nog wel eens wat pijn kunnen doen. Ik weet het jij bent erbij, maar het is dan haar pony en stel je voor dat kleine o zo lieve veulentje begint de tandjes te krijgen en het is eens hap begin je van vooraf aan met die angst.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:29

Jaa daar denk ik dus ook de heletijd aan. Ik kan het veulen redelijk opvoeden, maar dan krijg weer een huilend gezicht het is mijn paardje dit en dat. zoiezo wordt mijn pony een keer gedenkt. Wil dat hel graag. Maar twijfel nog steeds aan of ik een veulen voor haar zal laten komen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:17

fokken met een shet (als je niet 100% zeker bent dat je het veulen zelf houdt) zou ik nooit doen, ga maar eens kijken op een paardemarkt wat er met die papierloze shets gebeurt.

Dan zou ik eerder kijken of ik een oude manegepony een goede oude dag kon bieden, daar heeft je zusje (hoe oud is ze ?) denk ik veel meer aan.

Ik durf ook te wedden dat als je dit op bokt zet, met de vraag of iemand een oude pony (misschien met een lichamelijk gebrek- maar verder gezond) heeft staan, dat je best wel respons krijgt

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:26

De pony is gisteren gedekt. Over 2 dagen gaat het hengstje er weer op. En dan 30 afwachten. Het veulen blijft van mij. En als dat niet zo is. Weet ik al een zeer goed huisje voor het beestje groetjes voor foto's van dekking Staan bij itp.Onder de naam iste dekking {met foto's}shetlanders groetjes...