Veranderen van stal? Jullie mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Veranderen van stal? Jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 12:54

Zou graag de mening van jullie willen weten. Sinds vorig jaar Augustus heb ik Pallas, mijn bijrijder paard gekocht en naar Duitsland geexportrd, naar een pensionstal waar ik al enige mensen kende en de sfeer erg goed is. Pallas had een lange tijd nmodig om te wennen. Op deze stal worden de paarden prima verzorgd, helaas zijn er ook een paar nadelen. Er is weinig land en de kleine weides moeten in de zomer door verschillende paarden gedeeld worden. Na veel moeite heb ik ervoor kunnen zorgen dat Pallas 2 uur per dag op het land komt, daar moet ik zelf voor zorgen en dat kan met het werk weleens stress geven.. In de winter komen de paarden helemaal niet buiten. Ook mede daarom heb ik 2 betrouwbare bijrijders. Echter, het betekent wel dat Pallas door meerdere personen wordt gereden en als een niet kan, moet ik Pallas beweging geven en dat is af en toe maar een half uurtje a een uur per dag in de winter. De dagen dat iuk zelf rij, rijd ik 1 uur en vaak meer. Ook omdat Pallas wat ouders word, 16 jaar, merk ik dat hij meer behoefte heeft aan hooi, liefst 2x per dag. Maar aan individuele voerwensen wordt in deze stal geen rekening meegehouden. Pallas staat ook in een stal zonder dat hij naar buiten kan kijken. De prijs die ik nu betaal is 300 euro in de maand inclusief 2 x groepsles, waar ik echter erg weinig van leer en soms vallen de lessen ook uit. Echter, ik ken heel veleel mensen op deze stal en heb een vriendenkring daar opgebouwd.

Nu ben ik op zoek gegaan naar stallen in de buurt en heb een hele mooie stal gevonden. Is net nieuw gebouwd, alle paarden hebben een grote box met venster naar buiten. Alle paarden worden in de zomer doordeweek naar buiten gebracht en naar binnengebracht, en komen minstens per dag 4 uur in de wei en in de winter minstens 2 uur in een paddock. S’avonds kan je je paard ook nog naar buiten brengen. Er wordt rekening gehouden met individuele voerwensen. In totaal zijn de kosten 290 euro per week exclusief les. Les kan men in een groep 1x per week krijgen voor 15 euro per uur, dus dat is ongeveer 60 euro per week, dus in totaal 350 euro. Nadeel is dat de hal vrij klein is, ik niemand ken en ik nieuwe bijrijders moet zoeken, minstens 1 voor de dagen dat ik zelf niet kan rijden. Tevens moet ik langer met de auto rijden om er te komen, ongeveer 30 minuten. Mijn vragen, waar ik graag jullie mening overheb, zijn de volgende:

1. Is dit een normale prijs voor stalling en les met eigen paard? Wat betalen jullie, als je een pensin stal gebruikt? Wat zijn daar de voorzieningen
2. Is iemand van jullie van stal veranderd, waar je niemand kende. Hoe is dat gegaan?. Ik wil namelijk graag het bos is met Pallas, maar ik kan alleen als een ander paard ook meegaat. Dus moet je mensen kennen.
3. Kan je een paard van 16 ook rustig 4 x per week rijden, waarbij hij de andere dagen minimaal 4 uur op de wei is. Is dit voldoende beweging. Sommige dagen kan ik door mijn werk zeker niet komen, is het dan ok dat hij soms niet gepoetst word op de dag dat ik niet kan.
4. Vinden jullie 30 minuten rijden ver weg?
5. Zouden jullie de overstap maken naar de andere stal?

Ik ben echt aan het twijfelen, dus sta open voor allerlei meningen

ellepel

Re: Veranderen van stal? Jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:57

In totaal zijn de kosten 290 euro per week exclusief les

per week? is t niet per maand?

ja ik vind t duur, ik betaal zelf 125, sta met maar 1 paard heb een grote bak en weiland waar ze altijd in kunnen.
ik ben dus verwend..

ik zou gaan voor de 2e stal, buiten komen vind ik toch t belangrijkste voor mijn dier...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:06

1. Is dit een normale prijs voor stalling en les met eigen paard? Wat betalen jullie, als je een pensin stal gebruikt? Wat zijn daar de voorzieningen
bij ons op de manege betaal je denk ik 250 euro
2 groepslessen per week
voorzieningen: box, 1 maal om de 2 weken uitgemest, iedere dag opgestrooid
in de zomer dagen nacht weidegang, enkel binnen tijdens de lessen (ook de pensionners)
grote weides, in een groep waar er niet teveel gevochten wordt (meestal 2-3 groepen, anders geraken een paar paarden in de clinch)
in de winter mogelijk tot zelf loslaten in de piste.

2. Is iemand van jullie van stal veranderd, waar je niemand kende. Hoe is dat gegaan?. Ik wil namelijk graag het bos is met Pallas, maar ik kan alleen als een ander paard ook meegaat. Dus moet je mensen kennen.
vrienden maak je gauw genoeg hoor, daar zou ik me geen zorgen over maken

3. Kan je een paard van 16 ook rustig 4 x per week rijden, waarbij hij de andere dagen minimaal 4 uur op de wei is. Is dit voldoende beweging.
Sommige dagen kan ik door mijn werk zeker niet komen, is het dan ok dat hij soms niet gepoetst word op de dag dat ik niet kan.

ja, das zeker te doen, zoalng het niet zo is van, 4 dagen 2 uur werken per dag, en dan plots 3-4 dagen stilstaan, gewoon bv om de dag een paar uur rijden is goed tedoen hoor,zeker als hij in de wei/paddock kaneens niet poetsen is ook geen ramp hoor
mijn bijrijdpaarden worden de gehele winter niet gepoetst, en ze staan dag en nacht buiten (de jongee paarden toch niet, het volwassen paard wel)

nee

ja, op de eerste stal lijkt me het niet dat je paard zich er prettig (kan) voelen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:21

ik vind het belangrijk dat paarden buiten komen dat is voor mij belangrijker dan dat je er geen mensen kent die leer je snel kennen ik zou voor stal twee gaan maar elke stal heeft zijn nadelen misschien is het handig dat je er eens gaat kijken en dan aan de mensen die er staan vragen wat hun een nadeel vinden van de stal

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:24

Bedankt voor jullie reacties,

Nee, het is 290 euro per maand (niet per week, foutje in mijn schrijven) en daarbij dus nog ongeveer 60 euro per maand voor lessen. Met 30 m,inuten rijden ver weg, bedoel ik met de auto 30 minuten rijden naar de stal waar je paard staat.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:30

Lees ik nu goed dat hij maar 1 keer per dag hooi krijgt?Dan zou ik meteen gaan verhuizen.Heb je niet meerder opties?

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:45

Ik heb mijn paard bij een particulier staan, die prijs is dus niet te vergelijken. Ik betaal 110 euro per maand maar moet zelf het krachtvoer betalen. 's Winters staat ze een halve dag buiten nu dag en nacht. We hebben een buitenbak tot onze beschikking, en wonen in een heel mooi gebied om buiten te rijden (maar paard kan gelukkig wel alleen naar buiten).
Mijn paard is 18, en ik rij momenteel maar 1-2 x per week. Ik wil het wel weer opbouwen naar 3-4, maar dat is voor de toekomst. Als je paard minimaal 4 uur buiten komt moet dat geen probleem zijn! Ook een dag niet gepoetst worden is helemaal geen probleem. Ik poets mijn paard alleen voor het rijden (waarom zou ik anders poetsen? Ze gaat toch weer meteen liggen rollen als ik haar naar buiten doe...)
30 minuten rijden is op zich wel te doen. Maar heb je het er voor over? Dat is de vraag! (Kun jij buiten je werk en het rijden ook nog een uur in de auto zitten?)
Als jij je niet happy voelt op stal 1, en je kunt de nadelen op stal 2 overbruggen (met name de reistijd, mensen leer je vanzelf kennen!) dan zou voor mij de keus niet moeilijk zijn: verhuizen die hap!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:46

Ja, Monsera. In de huidige stal krijgt Pallas per dag 1x hooi. In de nieuwe stal zou dat 2x zijn en kan ik de hoeveelheid ook vermeerderen, want hij is dol op hooi. Hoevaak geef jij je paarden hooi?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:49

Ik kijk nog naar meerde opties voor stallen. Nu lijkt me de sfeer in de nieuwe stal ook goed. Bij andere stallen was er of geen groepsles, of je kan niet goed naar buiten rijden of ik vond het te veel wedstrijdrijders. Ik ben echt een recreatieruiter. Ik ga ze vragen of ik een keer op een pony van hen een groepsles mag meedoen en een buitenrit maken, om gewoon zelf te ervaren hoe dat daar is.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:13

Ik vind 290 euro p/m persoonlijk een hele berg geld. Ik betaal zelf 250 euro p/m volpension, incl. brok maar dit vind ik zelfs al behoorlijk veel De paarden komen bij ons de hele dag op de weide en verder hebben we vrij ruime stallen en een binnen- en buitenbak.
Ja ik zelf. Ik ben inmiddels al een aantal keer van stal verhuist en dit ging eigenlijk iedere keer probleemloos. Je leert snel nieuwe mensen kennen dus dat heb ik zelf nooit als probleem ervaren.
3. Kan je een paard van 16 ook rustig 4 x per week rijden, waarbij hij de andere dagen minimaal 4 uur op de wei is. Is dit voldoende beweging. Sommige dagen kan ik door mijn werk zeker niet komen, is het dan ok dat hij soms niet gepoetst word op de dag dat ik niet kan.
Jahoor, dat kan prima. Ik rijd mijn paard zelf ook maar 5 dagen per week, de overige 2 dagen is ze gewoon vrij. Zolang je paard overdags op de weide staat zal hij er weinig last van hebben. Ik zou de rustdagen wel verdelen over de week zodat hij niet 3 dagen stilstaat en dan ineens 4 dagen intensief wordt bereden.
Ja, ik vind dit best ver. Ik rijd er zelf ongeveer 20 min. over naar stal. (+- 19km) Ik had het liefste ook om de hoek gestaan maar dat zit er helaas niet in.
In jouw geval zeker, wie niet waagt wie niet wint Succes met je beslissing!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:15

jwoltmanelp schreef:
Ja, Monsera. In de huidige stal krijgt Pallas per dag 1x hooi. In de nieuwe stal zou dat 2x zijn en kan ik de hoeveelheid ook vermeerderen, want hij is dol op hooi. Hoevaak geef jij je paarden hooi?

Ik sta op een pensionstal en in de winter krijgen ze 3 keer per dag hooi en nu in de zomer 2 of 1 keer per dag omdat ze van 'smorgens 9.30 tot 19.00 op het land staan.

1 keer per dag is echt veel te weinig paarden hebben heel lang darmenstelsel en die darmen moeten de heledag wat te doen hebben dat is dus eigenlijk al niet zo als je 3 keer per dag hooi geeft maar al helemaal niet bij 1 keer per dag.

De keus voor een nieuwe stal moet je toch zelf maken want iedereen vind wat anders prettig.Bij de nieuwe is het geweldig dat ze in de winter er ook 2 uren uit komen in de padock maar een half uur rijden en de prijs zou mij weer iets tegen staan verder zou ik niet perce groeps les willen heb liever prive les en die kun je vaak zelf regelen op de meeste stallen.Succes met het maken van een keus maar ik zou zeker te weten gaan verhuizen en vrienden maak je overal daar hoef je echt niet over in te zitten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:27

ik sta bij een boerderij op een pensionstal met een goede rijbak,grote losgooibak.
zelf mesten ,2 x p/d hooi en bix
als je wilt mag jezelf meer hooi en bix pakken.
onderling wordt er les gegeven door iemand van stal.of je eigen lesgever komt langs.
de wei is 10 min lopen van stal en dat moet je zelf doen.
voor sommige is dit niet haalbaar.

en hier betaal ik 177,50 per maand voor.
het is een fijne stal,als er iets met je paard is staat de stalhoudster gelijk voor je klaar.

ik woon er 4km van vandaan,dat is lekker.
hiervoor ben ik ook een paar x verhuist van stal,maar vrienden om mee te rijden heb je zo weer.
of jij moet zelf moeilijk contact maken?

is er geen andere stal dichterbij jou in de buurt?
en als je een recreatie ruiter bent heb je ook genoeg aan een stal zonder binnenbak.
wij hebben bij ons ook een grote manege in de buurt en daar krijgen de paarden ook maar 1 x p/d hooi en om die reden zijn er al veel vertrokken,ik stond ooit op een stal waar ze 6 x p/d eten kregen!maar dat is uitzonderlijk!!

Turbokip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:35

Wij hebben thuis zelf een pensionstalling. Onze klanten betalen in de zomer 50 euro per MAAND, ze krijgen 24 u per dag weidegang en we hebben een paddock en een grote buitenbak met verlichting en goede bodem. s'Winters worden ze elke dag uitgemest, ze krijgen brok en kuilgras. Ze worden door ons elke dag 3 a 4 uur buitengezet in de bak of paddock en zodra het land het toelaat staan ze op het land. s'Winters betalen de klanten 150 euro PER MAAND inclusief alles. Het enige wat mensen zelf moeten kopen is brok voer en naar de wens van de klant voeren wij ze.
Laatst bijgewerkt door Turbokip op 30-06-05 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:40

@jwoltmanelp. waar zit je in duitsland???

er is nl in Dld. ook veel verschil waar je zit en wat je betaald. ik zelf heb de paarden thuis staan dus antwoorden op je vragen heb ik niet sorry. wel vind ik 1 keer per dag hooi wel weinig, helemaal als ze ook nog zo weinig buiten komen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 14:57

Zo te zien zijn de prijzen erg verschillend, dat is waarschijnlijk zeker afhankelijk van wat een stal te bieden heeft.

Rina: ik woon in de buurt van Duesseldorf en pensionstallen met hal zijn over het algemeen 250 tot 300 euro per maand.

Eigenlijk heb ik wel graag een hal, want door de week kan ik alleen s'avonds rijden, dus dan hangt daar ook weer een prijskaartje aan.

Ik neig er heel erg naar toe om van stal te wisselen, maar ik moet eerst zeker zijn. Mijn bijrijders kunnen helaas niet mee, is voor hen te ver weg, maar het welzijn van mijn paard staat voorop. IK ben heel blij met al jullie meninge!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:03

Ik vind dat een paard minimaal een paar uur per dag lekker los moet kunnen lopen, dan maar wat minder rijden, als ie maar een paar uur zn stal uit komt! Ik ben ook naar een stal gegaan waar ik niemand ken, kan er zelfs amper rijden, maar mn paard staat wel zomer en winter hele dagen buiten en dat was op mn oude stal niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:06

jep Düsseldorf is rührgebiet en idd duur. daar is een prijs van 300 euro per maand niet te duur.
op zich al ben je je bijrijders kwijt zou ik zelf toch kijken naar een andere stal. ik heb zelf ook een "ouder" paard en voor die is beweging (buiten op de wei) belangrijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:25

Je neemt jezelf mee naar die nieuwe stal, en je zult er rekening mee moeten houden dat je geen echte vrienden op die oude stal hebt: als jij een andere stal opzoekt is het contact snel over. Maar daar staat tegenover dat je weer snel nieuwe kennissen opdoet.

Een half uur rijden zou ik niet erg vinden als mijn paard op een locatie staat waar ik het 100% naar mijn zin zou hebben. Alleen moet je ook even naar de bijkomende kosten van benzine denken, en dat kan behoorlijk uitmaken.
Stalgeld vind ik te duur, en 4 dagen in de week rijden kan best als hij voor de rest ook zijn beweging krijgt. En misschien is er op de ander stal ook snel een bijrijder te vinden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:32

Woensdag ga ik bij de les kijken van de nieuwe stal. Als me dat ook bevalt ga ik wisselen. Ze hebben waarschijnlijk vanaf september een box vrij.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:51

ik betaal 190 euro voor mijn paard, en 170 euro voor mijn pony. de paarden worden hiervoor gevoerd, de stallen worden gedaan. en ze worden in en uit het land gehaald. er is een binnenbak, een buitenbak en een longeercirkel. de bossen liggen op 30 mtr afstand ong. de kosten vallen dus wel mee.

ik ben van stal veranderd. bij de eerste stal stond mijn pony de hele dag binnen.. en kreeg dus geen weidegang. ook vond ik dat er te veel regels waren, en het was er niet gezellig (manege) ik ben naar een pensionstal gegaan, waar ik helemaal niemand kende. (stonden zo'n 20 paarden) je leert snel genoeg iedereen kennen. ik ga nu regelmatig met anderen buitenrijden.

dit is genoeg beweging hoor. je paard komt op de wei, dus dit is ook goed. en dat ie soms niet gepoetst wordt kan ook echt geen kwaad.

ikzelf zou het te ver vinden. maar heb het er ook te druk voor. zit tot 16 uur op school, moet dan mijn eigen 2 paarden rijden, en moet er dan nog 2 anderen (niet van mijzelf) bij rijden. maar als je er genoeg tijd voor hebt, zou ik het doen. het is veel prettiger voor jezelf, en je paard.

als jij je prettiger denkt te voelen bij die andere stal wel. ik heb het toen ook gewoon gedaan. en het bevalt me prima daar. de mensen die er al staan leer je snel genoeg kennen hoor!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:18

Tja, ik moet zeggen at ik het vrij duur vind, maar ik sta dan ook op een redelijk goedkope stal en doe een aantal dingen zelf (mesten). Ik vind die €15,- voor een groepsles echt gigantisch duur! Op manege's bij mij in de buurt betaal je dat als je in een manege les rijd.

De voorzieningen zijn niet enorm en de stal is niet het perfectbeeld (rommelig enzo) maar wel erg gezellig. Wij hebben twee buitenbakken, een afspuitplaats en binnen en buitenstallen. er wordt voor je gevoerd maar je moet het dan zelf klaarzetten. Mesten moet je ook zelf doen. In de zomer worden de paarden op de wei gezet (al wordt wel verwacht dat je eens in de week meehelpt met naar binnen halen). Nu staan de paarden dag en nacht buiten. In de winter is het wat minder, je kunt je paard losgooien in de paddock (kleine buitenbak) maar je moet dit wel zelf doen. Vaak is het in overleg met stalgenoten ook mogelijk dat ze voor jou even je paard naar buiten mieteren Maandelijks kom je op ongeveer €200,- uit, in de zomer is dat heel veel minder omdat de paarden dan dag en nacht op de wei staan.

Privé les is mogelijk, de prijzen varieren van €15,- tot €26,-, dat ligt aan het niveau. Voor €20,- per jaar kun je lid worden van onze ruitersportvereniging en dan kun je groepsdressuurlessen rijden. Deze kosten €9,- per les. Springlessen kosten €11,- per les, dat komt omdat er iemand van buitenaf wordt aangetrokken.

Toen ik nog paarden bijreed (wel een heel jaar geleden ) zijn we ook veranderd van stal. Van een boer naar de stal waar ik nu met mijn eigen paard sta. In het begin vond ik het allemaal een beetje vreemd. Na ongeveer 1 maand zat ik al redelijk in de groep. Toen mijn bijrijdpaarden gingen verhuizen (dat was na ongeveer 6 maanden) wilden mijn stalgenoten mij niet meer laten gaan, ze waren zelfs van plan om een spandoek te maken. Desnoods sloten ze me op in de kantine, zolang ik maar bleef. Ik ben uiteindelijk maar twee weken weggeweest, toen kocht ik mijn eigen paardje. Toen we aankwamen was haar hele stal versiert, dus, vriendenmaken doe je snel, als je goed bent voor je paard en voor je stalgenoten!

3. Kan je een paard van 16 ook rustig 4 x per week rijden, waarbij hij de andere dagen minimaal 4 uur op de wei is. Is dit voldoende beweging.
Sommige dagen kan ik door mijn werk zeker niet komen, is het dan ok dat hij soms niet gepoetst word op de dag dat ik niet kan.
Ik rijd nu ook 4 dagen in de week, ik studeer en heb een bijbaan dus vaak komt het erop neer dat ik 4 keer per week rijd en dan nog 1 á 2 keer per week longeer. Je paard zal het echt niet erg vinden, helemaal niet als hij iedere dag lekker de wei op kan. Aan die vier uurtjes wei per dag heeft je paard meer als dat ene uurtje rijden!

Ik vind het te ver weg. Mijn stal is ongeveer 5 á 10 minuten met de auto en een klein half uurtje fietsen. Ik vind het belangrijk om een stal op fietsafstand te hebben. Mocht m'n auto komen te overlijden kan ik ten minste nog naar mijn paard. Verder vind ik het een fijn idee dat ik dicht in de buurt ben. Mocht er iets gebeuren dan ben ik er zo. Daarnaast is de drempel om even naar je paard te gaan wat kleiner. Dat half uur heen en half uur terug is wel weer een moetisme; 'weer dat takke end".

Ik zou zeker naar een andere stal gaan. Ik zou echter wel op zoek gaan naar eentje dichterbij. Ik moet mijn tijd al strak inplannen en om dan iedere keer zoveel tijd te verspillen aan dat stuk rijden. Je moet er ook rekening mee houden dat het je iedere dag een uur aan bezine kost, dat loopt per maand ook flink op met de huidige benzine prijzen!

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:54

Ik vind het wel heel erg duur. Mijn paard staat voor 160 euro in de maand op een boerderij met meerdere paarden. Heb alleen een buitenbak, maar de manege zit er 100 meter naast. Mijn paard staat nu lekker de hele dag in de wei. Het enige wat ik hoef te doen is lekker vertroetelen en rijden. Ze heeft de beschikking over een lekkere ruime stal wat elke dag wordt opgestrooid. Hele leuke mensen. Hier wordt ze goed verzorgd. Er staan nog 2 stallen leeg.......... {emmercompascuum, drenthe}

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:42

Heeft je paard niet eigenlijk de beslissing al gemaakt? Je geeft zelf al aan dat hij zo'n lange tijd nodig heeft gehad om te wennen, dat is meestal ook niet voor niets.

Over de prijs kan ik niet veel zeggen aangezien jij in Duitsland woont en ik geen idee heb hoe de prijzen daar liggen.
4x rijden in de week is totaal geen probleem als je paard lekker buiten komt, voor een poetsbeurt zorgt ie zelf wel door even flink te rollen.

Eerlijk gezegd verbaas ik me er over hoeveel paardonvriendelijke stallen er zijn. Hoezo "ze houden geen rekening met individuele voerwensen"??? Dit is echt idioot! Daarnaast is 1x hooi per dag veel te weinig. Bij ons op stal krijgen ze 3x hooi en 3x brok en 's winters ook nog voerpeen.

De afstand naar de stal is voor mij ondergeschikt aan de voorzieningen voor mijn paard. Een half uur rijden is nog wel te doen lijkt mij.

En dat je geen mensen daar kent? Ach, als de sfeer goed voelt dan komt dat vanzelf.

Als er geen stal dichter bij je in de buurt is (en waar ze nog meer naar buiten komen ) dan zou ik zeker niet twijfelen en als het kon vandaag nog mijn paard verhuizen!