Hoe hou je vrachtwagens op afstand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nanouk

Hoe hou je vrachtwagens op afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 12:14

Vorige week reden we van het westen naar de veluwe met de trailer en het viel ons weer op dat vooral vrachtwagens bijna naar binnen rijden.
Ze houden regelmatig geen normale afstand en de paarden vinden dat over het algemeen "niet fijn".
Als je je alarmlicht aanzet gaan ze uiteindelijk wel uit de buurt. Maar we doen het liever op een wat leukere manier.
Onderweg probeerden we iets te bedenken om dat aan de chauffeurs duidelijk te maken.
Maar verder dan een bordje achter op de trailer kwamen we niet.
Wie weet er een tekst met humor die wel duidelijk maakt dat ze afstand moeten houden? Soort van: "Wie dit kan lezen zit te dicht achterop", maar dan écht leuk...........

Sjonniej

Re: Hoe hou je vrachtwagens op afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:20

Hoe hard rijd je over de snelweg?
Als je net aal 75 km/h rijdt op een weg waar vrachtwagens niet mogen inhalen, kan ik mij de irritatie van de chauffeurs voorstellen.

Anders inderdaad een bordje achterop en alarmlichten aan als het je erg dwars zit.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:22

Wij rijden altijd net wat harder dan vrachtwagens

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:45

Doen wij ook, een ruime 80 km/u (rond de 85 max.) is dan vaak al voldoende. Sowieso niet onder de 80 gaan rijden, dat is vragen om problemen.

Maar het kan inderdaad heel vervelend zijn, zorgt bij sommige paarden voor veel onrust, zo'n grote en vaak wat lawaaierige vrachtwagen pal achter de trailer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:48

Wij proberen hetzelfde tempo te rijden als de vrachtwagens, scheelt je minder benzine ook, omdat je minder wind hebt

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:57

Minder wind als je vóór een vrachtwagen rijdt ???

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:03

Ik denk dat ze achter bedoelt, of tussen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:07

Nee, als je tussen de vrachtwagens zit. Overigens, als je 85 rijdt moeten de vrachtwagens al inhouden voor je, de meeste zijn begrenst tussen de 90 en 95 km per uur! Persoonlijk denk ik dat het aan je eigen rijstijl ligt dat vrachtwagens weinig afstand houden. Wij hebben er namelijk nooit last van, zowel niet met de trailer als met de vrachtwagen.
En als net net iets harder rijd dan de vrachtwagens kunnen ze onmogelijk bijna naar binnen rijden.
Wat wij zelf erg meemaken is dat personenwagens (maakt niet uit met of zonder trailer) vaak geen constante snelheid kunnen houden. Omdat wij zelf tegen de begrenzer rijden in de vrachtwagen rijden wij constante snelheid. Als er een langzame auto op de rechterbaan voor ons zit zie je die gewoon dichterbij komen en afstand nemen. Erg irritant als je in een vrachtwagen zit.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:16

Neonlight schreef:
Nee, als je tussen de vrachtwagens zit. Overigens, als je 85 rijdt moeten de vrachtwagens al inhouden voor je, de meeste zijn begrenst tussen de 90 en 95 km per uur! Persoonlijk denk ik dat het aan je eigen rijstijl ligt dat vrachtwagens weinig afstand houden. Wij hebben er namelijk nooit last van, zowel niet met de trailer als met de vrachtwagen.
En als net net iets harder rijd dan de vrachtwagens kunnen ze onmogelijk bijna naar binnen rijden.

Dat zou betekenen dat je al 100 moet rijden om die vrachtwagens op afstand te houden en je mag maar 80 rijden.Dat is toch belachelijk.Ik ben dus iemand die zich altijd aan de snelheid houdt met of zonder trailer ik vind niet dat je je moet laten opjagen door een vrachtwagen die veel te hard rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:17

Wij hebben een klein vrachtwagentje en hebben hier geen last van. Wel worden we vaak ingehaald, maar ze nemen ruim baan. Vrachtwagens kunnen niet altijd alles goed zien, mijn man seint dan dat de ruimte voldoende is om naar de rechterstrook te gaan, de vrachtwagen chauffeurs vinden dit juist prettig en seinen dan terug.

In sommige gevallen denk ik dat je ze de ruimte moet bieden om in te kunnen halen, vergroot het gat tussen jouw en je voorganger, zij kijken over je heen dus kunnen dat zien.

Als ik kilometers lang net onder mijn snelheid achter iemand aan moet rijden en geen ruimte krijg om in te halen en in te kunnen voegen, is dat knap irri.

Ik denk dat ze je juist duidelijk proberen te maken dat ze er voorbij willen maar wel weer willen kunnen invoegen.

Mijn ervaring met de meeste vrachtwagenchauffeurs is dat ze juist heel sociaal op de weg met ons zijn, in tegenstelling tot personenauto's die nog snel net even hun auto voor je gooien waardoor je plots moet bijremmen je zou toch maar een paar minuten achter een vrachtwagen zitten, alvorens er voorbij te kunnen.

Wij rijden ongeveer 85 a 90 km/u.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:25

Inderdaad Russel, dat ondervinden wij ook. In het geval van TS zou het dus eventueel aan de eigen rijstijl kunnen liggen.
Vaak zijn de vrachtwagenchauffeurs de heren in het verkeer.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:11

De oplossing ligt denk ik in het aanpassen van je snelheid aan het overige verkeer (wat zonder trailer ook aan te raden is), met name vrachtverkeer. Dit betekent wel dat je meestal iets harder dan 80 km/uur moet rijden. Met 90 km/uur bereik je over het algemeen het gewenste effect. Probeer of een stukje voor een vrachtwagen te blijven of hem te laten inhalen (en zelf ook op tijd inhalen indien nodig).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:17

Mijn vriend is zelf vrachtwagenchaffeur (echt zo'n groot bakbeest) en rij regelmatig met hem mee. Ik heb de eerste paar x paniekerig egild een trailer niet te dichtbij he (trailer was dan nog ontichelijk ver weg)? Hij let er zelf heel goed op. Ook omdat ik zelf paarden heb waar hij regelmatig mee naar toe gaat. Mijn eigen paard is als de dood voor vrachtwagens. Dus hij weet hoe paarden kunnen reageren. Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat een paard een vluchtdier is.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:04

Je kunt ook niet verwachten dat alle andere weggebruikers daarvan op de hoogte zijn en rekening mee houden. Ik denk dat je er zoveel mogelijk zelf aan moet doen om dit soort zaken te voorkomen (hoewel dat soms erg lastig is) en de reis zo veilig en aangenaam mogelijk te laten verlopen.

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:38

Conclusie is dus eigenlijk dat je de verkeersregels aan je laars moet lappen en harder moet gaan rijden dan toegestaan .
Da's duidelijk.
Maar mocht je nou toch niet harder willen gaan dan zo'n 85 km per uur,
met welke leuke tekst hou ik dan zo'n chauffeur op afstand zonder dat hij zich in zijn kruis getast voelt? (bij wijze van spreken dan)

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:42

Nanouk schreef:
Maar mocht je nou toch niet harder willen gaan dan zo'n 85 km per uur,
met welke leuke tekst hou ik dan zo'n chauffeur op afstand zonder dat hij zich in zijn kruis getast voelt? (bij wijze van spreken dan)

Wat dacht je van 'Haal uw tanden maar uit het stuur. Dit paard (of deze pony) gaat maximaal 80 kilometer per uur.'

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:16

Eeuhhh, hier de chauffeur van de TS!!
Ik rijd meestal zo'n 90 km/u en ik heb een cruise control dus die snelheid is lekker constant.
Als ik jullie antwoorden zo lees dan voldoe ik dus aardig aan de optimale snelheid etc......

Dusssssss, waar ligt het aan dat op een door de weekse dag de chauffeurs of dicht achter je blijven hangen of eerst achter je kruipen en dan pas inhalen...??

Misschien vinden ze het leuk om de paardjes te zien hobsen in de trailer???

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:18

Cupid schreef:
Wat dacht je van 'Haal uw tanden maar uit het stuur. Dit paard (of deze pony) gaat maximaal 80 kilometer per uur.'

Die is leuk!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:25

Cupid schreef:

Ha die is origineel en leuk. Moet je alleen wel een groot bord hebben met grote letters anders blijven ze dicht achter je hangen om het bordje te kunnen lezen.

Ik rij persoonlijk ook altijd (verplicht) te hard. Snelheid van de vrachtwagens is inderdaad 90-95 km en een buitenlander wil zelfs nog wel eens de 100 halen. Buiten een groot bord: RUIM AFSTAND HOUDEN op de achterkant van je trailer zou ik niet weten wat je anders zou kunnen doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:26

Vera; Dat denk ik niet. Die mensen zijn met hun werk bezig en gaan echt niet express achter een trailer rijden. Ze weten zelf ook dat dat levensgevaarlijk is als de trailer een noodstop moet maken.

Probeer aan een vrachtwagen te kleven met een lekkere snelheid. Iemand die nog harder wilt moet dan inhalen, neem dan wat meer afstand zodat die ruimte is meteen is. Het is niet zomaar even snel inhalen met zo een grote vrachtwagen, zeker als ze niet even een dot gas kunnen geven ivm. begrenzer.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:52

Zo'n lap tekst is (erg ) leuk, maar ze moeten dan wel dichtbij komen om het te kunnen lezen!
ruim afstand houden is kort maar krachtig, kan je er dan mooi met koeie letters opzetten

Overigens mag mijn vader van mij als we met paard in de trailer rijden niet harden dan 80 km/h. AlIk heb 1 keer meegemaakt dat de trailer ging scharen (er zat toen gelukkig geen paard in maar hooi), en kmoet zeggen dat dat echt geen lolletje was, dacht dat m'n laatste minuten geslagen waren . Nu kan dat natuurljk wel elke snelheid gebeuren, maar als je harder rijdt wordt het toch nog gevaarlijker volgens mij.
Wij worden trouwens altijd ingehaald door vrachtwagens maar dat maakt me niet uit, kheb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat ze te dicht achter de trailer zaten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:29

ik zou eens een rijles nemen op een vrachtwagen en dan pas zie je wat een vrachtwagenchauffeur ziet.
1 een vrachtauto rijdt alleen voor jullie gevoel te dicht op jullie.
2 een vrachtwagen chauffeur moet wel dicht achter jullie kruipen voor zij in mogen halen want zij mogen niet zoals automobilisten al 2 km van te voeren op de linker weg helft gaan zitten.
3 als je paard bang is voor een vrachtauto, laat hem dan wennen aan een vrachtauto want een vrachtwagen zit net als jullie ook op de weg. hun alleen voor hun brood en jullie voor de hobby
en hoe weet je dat je paard bang is als er een vrachtwagen achter je zit, dan kom je ook in de problemen als er een bus achter je komt zitten, of als je door de binnenstad moet en je telkens moet stoppen voor een stoplicht.
nee ik denk eerder dat je het probleem bij het paard moet oplossen en niet met een vinger naar een chauffeur moet wijzen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:19

piggeljay schreef:
ik zou eens een rijles nemen op een vrachtwagen en dan pas zie je wat een vrachtwagenchauffeur ziet.
1 een vrachtauto rijdt alleen voor jullie gevoel te dicht op jullie.
2 een vrachtwagen chauffeur moet wel dicht achter jullie kruipen voor zij in mogen halen want zij mogen niet zoals automobilisten al 2 km van te voeren op de linker weg helft gaan zitten.
3 als je paard bang is voor een vrachtauto, laat hem dan wennen aan een vrachtauto want een vrachtwagen zit net als jullie ook op de weg. hun alleen voor hun brood en jullie voor de hobby
en hoe weet je dat je paard bang is als er een vrachtwagen achter je zit, dan kom je ook in de problemen als er een bus achter je komt zitten, of als je door de binnenstad moet en je telkens moet stoppen voor een stoplicht.
nee ik denk eerder dat je het probleem bij het paard moet oplossen en niet met een vinger naar een chauffeur moet wijzen.

1. als jou paard begint te stuiteren in de trailer dan terwijl die normaal stil staat dan rijd de vrachtwagen wel degelijk te dicht op je en dan niet op ons gevoel maar op het gevoel van het paard wat een vluchtdier is en dus geen kant op kan en in paniek kan raken...

2. dat is waar maar daarintegen hangen ze ook wel eens achter je als ze niet willen gaan inhalen...

3. ik wil wel eens weten hoe jij van plan bent om een paard in een trailer wil laten wennen aan een vrachtwagen die met 85/90 km per uur achter je rijd... dat is heel wat anders in de belevenis van dat paard dan een vrachtwagen die met die met 85 km per uur langs komt rijden terwijl het paard langs de weg staat (en mocht het noodzakelijk zijn wel weg kan vluchten)
En het maakt een stuk minder kabaal in de binnenstad met een bus/ vrachtwagen ahter je dan met een hoge snelheid eentje achter je...

En ja ik weet het mijn schoonbroertje is ook vrachtwagen chauffeur en die rijd ook wel eens (per ongeluk) te dicht op een trailer... echter als hij ziet dat het paard zenuwachtig word dan remt hij wel wat af alleen is dan het kwaad al geschied en is het paard al zenuwachtig geworden...
Ik denk niet dat hier met een vinger naar de chaufeurs gewezen word echter wil de TS alleen maar de chaffeurs graag VRIENDELIJK wijs maken dat ze er te dicht op zitten ....

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:01

Arabendu schreef:
Cupid schreef:

Ha die is origineel en leuk. Moet je alleen wel een groot bord hebben met grote letters anders blijven ze dicht achter je hangen om het bordje te kunnen lezen.

De mensen die hiermee rondrijden hebben inderdaad een groot deel van de laadklep volgeplakt. Volgens mij hebben ze vier rijen A4'tjes onder elkaar zitten, en dat over de hele breedte van de klep.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:03

Ik ken 1 persoon die achterop z'n trailer een bord heeft hangen:
Afstand houden
Angstig paard
bvd

En dat werkt perfect. Je hoeft het niet met humor op te lossen, liever niet zelfs. Geef liever aan waaróm je wilt dat ze afstand houden. Chauffeurs realiseren zich meestal niet dat een paard bang is.