hou zouden jullie dit aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

hou zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:14

Ik mag een pony van iemand rijden, maar daar is amper ooit iets mee gedaan, heb ik het vermoeden. De man zelf zegt dat ze bereden is maar van iemand anders hoor ik weer van niet.
Je kan haar bijna niet vangen in de wei, gelukkig sinds kort mag ik haar wel pakken en een halster omdoen. Ook loopt ze al aan een halstertouw mee en geeft ze zo haar voeten.

Maar hoe moet ik nou verder?
Ik wil zelf de wei nog niet uit met haar, maar er staan nog wel 5 andere paarden bij waarvan eentje haar veulen is ( is niet meer moeder afhankelijk zeg maar). Ze is ongeveer 5 a 6 jaar als ik zo haar tanden bekeek.

Longeren enzo gaat denk ik niet zo makkelijk in de wei met andere paarden en stukje afzetten eigenlijk ook niet. Zou ik haar voorzichtig aan een dekje en zadel kunnen laten wennen of zou het daar al te vroeg voor zijn?

Hopelijk hebben jullie tips voor me!

MarijkeBun

Re: hou zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:20

nou als jij het vermoeden hebt dat ze nog niet veel gedaan heeft, dan zou ik als ik jou was er niet koud op gaan zitten. weide bodem is hard hoor.

ga inderdaad beginnen vanaf het begin. eerst longeren en dan rustig laten wennen aan het tuig. je merkt snel genoeg of ze het gewent is. op deze manier krijg het paard ook meer vertrouwen in jou. dus doe je best en ga kijken wat de mogelijkheden zijn. praat erover met de eigenaar.

succes

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:23

Dat is het juist de eigenaar zie ik nooit op zijn hoogste 1x in de 2 weken en op de wei kan ik niet longeren en ik wil met haar de wei nog niet uit.

toch bedankt voor je reactie!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:49

Peachy schreef:
Zou ik haar voorzichtig aan een dekje en zadel kunnen laten wennen of zou het daar al te vroeg voor zijn?

Tuurlijk kan dat! Je merkt vlug genoeg of het iets helemaal nieuws is of dat ze het gewoon kent. Anders begin je met alleen een (longeer)singeltje, even kijken hoe ze op die druk reageert.
Ik het wel even netjes met de eigenaar overleggen wat je allemaal gaat doen.

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:10

Ja inderdaad gewoon rustig aan proberen. en wel beginnen met longeren want zo leg je de basis!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:13

Ik weet het, maar die mogelijk is er helaas niet voor mij om te longeren. Ook heb ik alleen een zadel en een hoofdstel tot mijn beschikking dus een longeersingel heb ik ook niet behalve het mentuig van mijn pony. Maar dat vind ik zel te riskant als daar iets mee gebeurt dan zit ik zonder.

Overleggen gaat helaas niet lukken met de eigenaar want die is er nooit en in pincipe vind hij alles best als ik haar maar niet mishandel. verder interresseert het hem niet echt. :S

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:16

Heb je ook geen telefoonnummer

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:39

Nee helaas niet. Hij heeft zijn paarden zeg maar staan bij een boer waar ik ook sta dus hij woont er niet zelf bij.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:43

Naam? Woonplaats? --> Telefoonboek. Aan die boer vragen?

Ik vind het maar raar hoor eerlijk gezegd...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:48

Hoe bedoel je raar? Ik vind het niet leuk om die paarden zo te zien dus toen hij er wel een keer was heb ik gevraagd of ik er weleens wat mee mocht doen. Hij heeft gezegd dat dat mocht en dat hij wel zadels enzo zou komen brengen. daarna heb ik gevraagd wat zou ik niet mogen doen met ze en toen heeft hij gezegd dat hij het niet wist ik mocht alles zolang ik ze maar niet mishandelde.

En nee ik ben geen pennymeisje die dit verzint!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:06

Als je met een dier van een ander aan de gang gaat vind ik het raar ja dat je niet weet hoe je de eigenaar kunt bereiken. Er zal maar iets gebeuren....

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:57

er is ook geen bak ofzo aanwezig waar je haar even apart kan nemen van de kudde?

uhm het klinkt misschien raar hoor maar ik krijg een beetje een lichte indruk dat je niet precies weet waar je mee bezig bent (niet aanvallend bedoeld ofzo hoor)... aangezien je vraagt wat je nu moet doen...
Is het misschien een idee om iemand anders er dan bij te halen die er wat meer kijk op heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:06

longeren is in principe niet nodig...

ik heb vroeger paarden verzorgd die ook de weide niet uit konden en ze zo wel beleerd.

begin met stappen aan de hand, halstertje omdoen en touw eraan, op commando leren stappen., stilstaan en aan de hand draven, allemaal op stem en goed belonen, niet met wat kekkers maar gewoon met je stem anders heb je zo alle andere paarden bij je staan.

na een week of 2-3 kent ze die commando's wel, dan kun je er een keertje een hoofdstel indoen, touw niet aan het bit maar nog aan het halster wat je eronder houd.

paardje moet eerst wennen aan t bitje, na een aantal dagen kun je teugels gaan vastmaken aan het bit.

ga wandelen door de wei, ga je links, neem je wat druk op de linkerteugel, ga je rechts, wat druk op de rechterteugel.,
bij stilstaan stem gebruiken en voorzichtig druk op beide teugels nemen om haar te laten stoppen.

zo kun je het een paard best leren zonder longeren!

het duurt alleen wat langer, doe een schbrakje op haar rug, met een singel erom heen, later doe je ene zadeltje erop.
ondertussen ze lekker reageerd op je stem en lichte druk op je teuegels, ga je eens voorzichtig hangen op t zadel.

zo bouw je alles heel rustig op, zonder longeren, je hebt natuurlijk wel een 2e persoon later nodig, als je erop gaat zitten. die kan dan met haar lopen aan een touw terwijl jij de teugels vasthoud en zo met je stem, benen,en teugels haar alles leert.

heb t zo gedaan met drie verzorgpaarden geen van alle kenden ze t longeren, maar inrijden ging heel goed op deze manier!!!

succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:37

Waarom kun je niet longeren?Ik deed dit vroeger ook gewoon bij de ander paarden in de wei die eten wel gewoon door.

Ik zou toch zo eerst gaan beginnen zo kunnen jullie eerst even aan elkaar wennen en kun je later eens kijken hoe ze op het zadel reageert.Ik zou er niet gelijk opstappen en naar buiten gaan.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:54

ik ben zeker niet van plan om met haar buiten te gaan rijden en longeren gaat niet omdat haar veulen de hele tijd bij haar moeder loopt als ik met haar bezig ben.

En Bengel ik weet heus wel waar ik mee bezig ben ik vind het gewoon fijn om ook van andereadvies te horen hoe hun het zouden doen. Ik heb altijd geleerd dat je ook veel van andere mensen kunt leren.

Blijkbaar kent ze het bit al wel die accepteerde ze zonder problemen. Ik denk dat ik heel veel heb aan jou advies ellepel.

En tsja sommige mensen hebben alleen een paard om maar te kunnen zeggen dat ze een paard hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:14

van zo'n man verzorgde ik dus vroeger een stuk of vijf paarden, mocht er mee doen en laten wat ik wilde, als ik maar in de wei bleef.

als je t zo'n beetje op mijn manier doet lukt t je echt wel hoor, als je maar de tijd ervoor neemt, kom je een heel eind.

hahaha
toen die diertjes verkocht gingen worden en ze aan de longeerlijn wilden laten lopen, wisten die diertjes dus niet wat te doen, de koper geloofde me niet toen ik vertelde dat ze dat niet konden en nooit geleerd hadden, maar als je hard tegen ze riep dat ze moesten stappen of draven of stilstaan deden ze dat zelfs achter in de wei nog...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:43

Maar of je haar nu longeert of je draaft met haar aan de hand dat maakt toch niets uit het veulen blijft toch beide keren de moeder volgen.Ja aan de hand draaf je waarschijnlijk wat minder omdat je dit zelf niet zo lang volhoud .Maar hoe wil je dat straks met rijden doen dan dan volgt het veulen toch ook?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:55

gaat er denk ik om dat bij longeren het veulen verstrikt kan raken in de longeerlijn...

en met wandelen niet

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 08:20

Idd dat is waarom ik niet longeer in de wei. Het kan grote schade aanbrengen aan het paard, het veulen en aan mij, ik vind dat dus te gevaarlijk. Plus onnodig paniek.

Ze is namelijk nog heel bang voor onverwachtse bewegingen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:39

Met prikpaaltjes en lint is er zo tijdelijk een stukje afgezet en weer opgeruimd in een hoek.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:10

Dat is idd zo maar ik voel me eigenlijk daar niet geroepen voor om dat te gaan betalen.
Er loopt daar nog een meisje rond en daar heb ik het ook al tegen gezegd en die zou het vragen aan de vrouw van die man. zij zit nm op dezelfde school als zijn dochter.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:09

Mss is het een oplossing om een lief vriendje of vriendinnetje mee te nemen en als jij gaat longeren kan die ander het veulen vast houden en mss een beetje borstellen.2 vliegen in 1 klap jij kunt longeren en het veulen wordt mooi gewend om in handen te zijn.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 22:15

dat ou idd ook kunnen, maar wat als die andere 4 paarden het in hun bol krijgen? Kijk het veulen loopt er het meest bij maar de leider van de kudde is zij niet dat is een groot paard en als hij het in zijn bol krijg...
Het is een beetje een dilemma, vind ik, dat ik (nog) geen plaats heb waar de andere paarden niet kunnen komen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:52

heel simpel,10 schrikdraadpaaltjes kopen en een stuk touw.
klaar is je longeer ring.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:55

Waarom wil je dit eigenlijk. Dat paardje loopt daar best en het wordt er heus niet minder van als je er niks mee doet. Die eigenaar lacht in zijn vuistje. Hij heeft straks een beleerde pony en jij misschien een gebroken been.