Paard eet stro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:22

Sinds kort staat mijn paard op zijn definitieve plek. 's Nachts binnen, overdag op de wei.
Nu is hij niet al te dik, en hij eet graag. Zo graag dat hij ongeveer zijn hele stal leegeet, stro dus.
Iemand zei dat ik hem dan maar meer brok moest gaan voeren, want hij zou het stro eten omdat hij honger had? Dat had ik nog niet eerder gehoord....

Ik denk zelf eerder aan verveling.... wie helpt?

droebel

Re: Paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:31

Je moet hem absoluut niet meer brok gaan voeren. Veel brok is helemaal niet goed. Je kan hem dan het beste meer hooi geven. hier zijn ze lekker lang mee bezig en het vult goed.
verder kun je kijken wat voor stro het is. er is een bepaald soort stro (tarwestro??) wat paarden erg graag lusten. mijn paard at op de vorige stal zijn box altijd helemaal leeg. op deze stal hebben ze ander stro en hier eet hij maar een klein deel van op.
Wat ook nog eens wil helpen is azijn over het stro spuiten/sprenkelen of vuil stro met schoon stro vermengen. dus dat er niet alleen maar schoon stro bovenop ligt.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:36

mijn oude verzorgpaard kreeg inplaats van een plak hooi een plak stro.. misschien wil zaagsel ook helpen maar is volgens mij wel duurder

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:45

droebel schreef:
Je moet hem absoluut niet meer brok gaan voeren. Veel brok is helemaal niet goed. Je kan hem dan het beste meer hooi geven. hier zijn ze lekker lang mee bezig en het vult goed.
verder kun je kijken wat voor stro het is. er is een bepaald soort stro (tarwestro??) wat paarden erg graag lusten. mijn paard at op de vorige stal zijn box altijd helemaal leeg. op deze stal hebben ze ander stro en hier eet hij maar een klein deel van op.
Wat ook nog eens wil helpen is azijn over het stro spuiten/sprenkelen of vuil stro met schoon stro vermengen. dus dat er niet alleen maar schoon stro bovenop ligt.

Ik wil overstappen op ander strooisel. Het is inderdaad tarwestro...
Ik voer al hooi bij, en wilde inderdaad niet meer brok gaan voeren. Leek mij ook al onzin.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:53

Hoeveel hooi voer je?
Mijn paard krijgt bijna onbeperkt hooi, hij eet nu af en toe nog wat stro, dat hebben paarden ook nodig als ruwvoer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:58

Hij eet de hele dag op de wei gras... 's avonds gooi ik er een of 2 plakken hooi bij. Dat maakt hij niet op...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:01

Esther: Nee hoor, paarden hebben stro helemaal niet nodig. Hooi is wel heel belangrijk, maar stro is voegt niks toe.

Onze paarden eten ook wel stro, wanneer er geen hooi meer is, zolang het niet echt veel is kan het geen kwaad, als ie zn hele stal leeg eet is het misschien handig toch nog wat meer hooi te voeren!

Edit: Zie net je reactie dat ie zn hooi niet op eet, dan weet ik ook niet waarom hij zoveel stro eet. Heb je er suiker overheen gegooid ?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:04

mijn haffie moest op advies van de veearst stro eten ipv hooi omdat ze echt super super te dik was... als de vee arts dat zegt zal er toch niet veel verkeerd aan zijn??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:05

Haha, misschien wil hij zoveel mogelijk nutteloos voer binnen krijgen

Tsja, ik vond ook dat je niet moet overdrijven met brokken, maar de anderen op stal beginnen nu te zeuren dat er in hooi niks zit etc. Vandaar

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:06

dekoezegtboe schreef:
mijn haffie moest op advies van de veearst stro eten ipv hooi omdat ze echt super super te dik was... als de vee arts dat zegt zal er toch niet veel verkeerd aan zijn??

Ik denk dat je dat advies kreeg omdat hij te dik was... mijn paard is juist aan de magere kant (met dikke buik waar je de ribben van kunt zien ) dus het lijkt me niet goed dat hij dan stro eet waar weinig voedingsstoffen in zit

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:08

Ik kan me voorstellen dat als n paard te dik is je minder hooi moet voeren, maar dan kan je paard net zo goed niks eten ipv stro, is vooral tegen de verveling. Teveel stro kan zelfs koliek veroorzaken.

WendytjeG: Er zit wel zeker vanalles in hooi, mensen die zeggen dat je meer brok moet voeren omdat er niks in hooi zit zijn een beetje imo . In de natuur krijgen paarden ook geen brok! Ik zou gewoon blijven doen zoals je t nu doet en in de gaten houden of ie niet echt teveel stro eet, zo ja kun je m misschien wat minder geven?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:09

Ik ben van plan om hem langzaamaan op houtkrullen te zetten

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:10

Kan natuurlijk ook, en als je paard wat te dun is (mijn paard ook, hooi en kuil helpen wel!), is hooi zeker goed, kuil zet nog wat meer aan dus dat kan ook.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:12

Die van mij at ook bijna zn hele stal leeg... Heb het schone stro met het minder schone vermengd... Nu hoeft hij het niet meer

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:39

Lottew schreef:

WendytjeG: Er zit wel zeker vanalles in hooi, mensen die zeggen dat je meer brok moet voeren omdat er niks in hooi zit zijn een beetje imo .

Ze hebben wel meer ideeen die niet stroken met de mijne. Ze vragen ook elke keer wanneer ik mijn paard nou eens aan het werk zet. Het andere meisje longeert haar 2-jarige immers ook regelmatig.
Nou, ik doe dat niet, hij is pas 2!
Maar ja, ze bedoelen het goed hoor

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:25

Haha gelukkig trek jij je daar niks van aan . Succes met hem!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:36

Ik ga dit topic ook even volgen, mijn paard eet ook stro en staat dus nu op zaagsel maar het liefst wil ik hem weer op stro (veel goedkoper) dus ik ga de nuttige tips zeker uitproberen.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:16

Mijn paard eet ook veel stro. Mijn dierenarts zei me dat het op zich niet zo veel kwaad kan. Je moet wel goed de mest in de gaten houden. Als de mest geel, hard en droog wordt, moet je gaan oppassen. Het kan dan zijn dat jouw paard het vele stro niet goed kan verwerken. In dat geval kun je lijnzaadolie geven om het proces wat soepeler te laten verlopen.

Pris_Sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:03

zet 'm op zaagsel... staan onze keuringspaarden ook op.. de meesten zijn veeeel te dik als ze komen..dus.. helpt echt..
en natuurlijk nooit extra bijvoeren als ie te dik is :s

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 18:24

Pris_Sunday schreef:
zet 'm op zaagsel... staan onze keuringspaarden ook op.. de meesten zijn veeeel te dik als ze komen..dus.. helpt echt..
en natuurlijk nooit extra bijvoeren als ie te dik is :s

Heb je het wel gelezen?
Mijn paard is bepaald niet te dik

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:22

Mijn paard eet ook veel van haar stro. Als ze op stal komt na een dag weidegang of paddock ligt er biks in haar voerbak en 2 plakken hooi en dat gekke dier begint altijd als 1e aan haar stro. Dan gaat ze rustig biksjes staan eten en als dat op is pas haar hooi. Denk dat de kwaliteit van het hooi of stro veel uitmaakt. Het stro is van superkwaliteit de paarden lusten het graag het hooi ziet er goed uit maar toch minder lekker ofzo blijkbaar. In stro zit wel voederwaarde niet veel maar toch.