paard in combinatie met studie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leo3hoekje

paard in combinatie met studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 20:49

hey,
zijn er hier mensen die een eigen paard hebben en dit combineren met hun studie?
hoe doen jullie dat met de kosten? (mijn ouders gaan het niet betalen)
hoe doen jullie dat qua tijd (verhouding studietijd/paardtijd)?
alvast bedankt voor de antwoorden!

batje

Re: paard in combinatie met studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:13

Ik doe het.. betaal ook mijn studie en paard zelf (alles dus ) Ik leen maximaal en mijn ouders hebben minimum inkomen. Daardoor krijg ik dus ca 700 stufi. Ik werk 20 uur in de week en verdien daar ook rond de 700 euro mee. Verder besteed ik 20 uur per week aan studie (in de tentamenperiodes meer) en heb het dus even zwaar als iemand die fulltime werkt. Voor mijn paard heb ik 3 dagen in de week een verzorgster zodat ik ook eens wat vrije tijd heb
Ik heb het geluk dat ik een goedbetaalde baan heb, samenwoon, dus minder maandlasten heb en weinig tijd aan mijn studie hoef te besteden.
Ik zou een inschatting maken van hoeveel uur je bezig bent met je studie, hoe veeluur je kan werken voor welk uurloon en wat je kosten zijn. Denk ook aan onverwachtse uitgaven en wees reeel.
Ik moet eerlijk zijn, ik zou nu nooit een paard kopen, maar Fleur was er al (ik was eerst niet meer van plan weer te gaan studeren ) dus het is een beetje schipperen om haar te kunnen houden

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:29

Ik combineer mijn paard ook met mijn studie en betaal helemaal niks!..
Mijn ouders betalen studie en alles voor mijn paard! Ideaal

Ik comibineer het zelfs met 2 paarden ik heb er ook nog 1 naast die ik ook rij en verzorg van iemand anders..
Probeer zo vaak mogelijk te gaan en te rijden als is het in de zomer maanden makkelijker want dan lopen ze lekker buiten..
Maar in de wintermaanden heb ik eigenlijk nooit echt rust..

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:50

Ik hoef mijn studie gelukkig niet zelf te betalen, maar Indy betaal ik wel volledig zelf. Ik werk naast mijn studie zo'n 11 uur per week. Ik vind het prima te combineren. Heb sinds kort een bijrijdster voor Indy voor twee dagen per week. Maar meestal ga ik die dagen zelf ook nog even.
Je moet gewoon goed plannen. Je hebt de ene week meer tijd nodig voor je studie dan de andere week.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:42

Ik werk 15 uur per week bij, sta op een erg goedkope stalling, dus dat scheelt een hele hoop.
Van mn stufi hoef ik het niet te hebben, dat is het minimum, en dat is ook echt voor mn studie! De rest van mijn studie betalen mijn ouders nog

Ik was niet van plan een paard tekopen, maar regiel kon ik echt niet weerstaan , ik kan nu wel veel minder gaan stappen, veel minder kleren kopen doordat zo'n peerd erg veel geld kost
Zorg wel dat je wat geld achter de hand heb voor noodgevallen

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:57

Ik ben vorig jaar begonnen met een intensieve studie. Dat houdt in 5 dagen per week van 9 tot half 5 op school.

Ik wilde graag een eigen paard en vond dat ik hier klaar voor was.
Om voor mezelf kort te sluiten of ik het aan kon (ik vond het ook best veel geld en tijd en wist niet zeker of dat ging werken, want zodra er een eigen paard was, wilde ik hier ook alle nodige tijd aan besteden). Wat ik toen heb gedaan, is een paard geleasd. Om zo eens te kijken of het wel rieel was wat ik wilde. Dit heb ik gedaan op Stal Swaab: www.clubcerclehippique.nl (is nog geeneens zo ver weg van Amstelveen, zou als het je lukt dit eens proberen, ze hebben goede paarden en je leert of je wel een eigen paard qua geld en tijd erbij kan hebben).

Na een tijdje een paard te hebben geleasd, kwam mijn eigen paardje.

Mijn ouders betalen mijn studie en ik krijg 230,- euro per maand aan stufi. Hiermee betaal ik alle kosten aan mijn paard en mijn eigen eten en bijkomende kosten (woon niet meer thuis). Ik betaal dus álles (ontwormen, inenten, dokter enz) voor mijn paard excl. lessen (die betaald mijn moeder omdat ik help in het huishouden bij haar) en excl. stalling.

Ik kom net wel of net niet rond per maand qua geld. Qua tijd kom ik vaak te kort i.v.m. het feit dat het studeren toch nog best veel tijd kost. Gelukkig heb ik nog een redelijk jong paardje die het heerlijk vind om 2 dagen per week lekker vrij te hebben. Deze tijd gebruik ik dus weer voor mijn studeren.

Om je een tip te geven: bel John Swaab eens op (van die website). Vanaf Amstelveen is de afstand te doen. Je kan ook gewoon een paard leasen voor 4 dagen per week. Om eens te kijken of dit te doen is, vóór je een grote investering doet als een eigen paard kopen.

Succes en indien er vragen zijn PB maar!

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 18:29

hey, goeie tip hoor dat leasen, maar dat ga ik op mijn fietsie niet redden, zeker niet na mijn werk. Ik studeer op dit moment even niet meer (ben gestopt) maar ben wel van plan dat weer te gaan doen. Ik ga eerst een jaartje werken.
Ik heb het er met mijn ouders over gehad en die zeggen dat ik (ook al weet ik zeker dat ik ooit een eigen paard wil) goed moet nadenken of het in dit opzicht eerlijk is tegenover mijzelf en tegenover het paard.
Ik had nog een vraagje, hoeveel geld moet je ongeveer hebben voordat je een een pony als een fjord of haflinger aanschaft? Ik bedoel dan natuurlijk de aankoopsprijs, de kosten van toebehoren en eventuele backup geld?
trouwens heel erg bedankt voor jullie wijsheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:54

Pff... €3000,- zal toch wel inclusief voor zo'n ding zijn denk ik

Ik heb het zelf altijd goed kunnen redden, gewoon goed organiseren en plannen. Krijg ook maximale stufie, maar door te werken hoef ik niet te lenen. Het is krap soms ja, en je moet wel eens je wat ontzeggen, maar ik heb er zelfs een tweede paard bijgekocht en dat red ik nog...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:19

Ohho maya ik ben jaloers zou er graag nog een 2de bijwillen (stiekem al een beetje aan het rondkijken )
Toen ik mijn paard kocht (hij was erg goedkoop ) had ik niets meer op mn rekening staan. Gelukkig was het voor de zomer, dus daarna had ik een aardige buffer.
Totdat er een nieuw zadel moest komen, spaargeld ging er ook aan. Ik probeer minimaal 500 achter de hand te houden, wat ik nu hard aan het uitbouwen ben naar 1000, dus echt voor de noodgevallen.
Het is best te redden hoor, maar ik kan gewoon niet meer zo ruim leven als dat ik voorheen deed

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:03

Ik heb ook een paard gekocht tijdens mijn studie. Zelfs vlak voor mijn afstudeerperiode!
Dat was een mazzeltje want ik kreeg betaald voor mijn stage en ik kon haar goedkoop stallen. Zo doende heb ik het kwa geld kunnen doen.
Wat betreft tijd vergt het wel veel van je. Ik ben nu geslaagd voor mijn studie, maar ik mocht de afgelopen week dus niet naar mijn paard van mijn ma. Ze loopt buiten dus dat is het probleem niet, maar je moet er wel aan denken dat je school nog altijd voor je paard moet gaan en dus niet je school moet verwaarlozen...
Ik heb geen bijrijdster of iets omdat mijn paard daar nog te groen voor is. Zet haar dan liever een dag of 2 stil.

Andere kosten: ik moet ook alles zelf betalen.
Zadel heb ik tweedehands en had gelukkig nog een goedgevulde spaarpot. Deken heb ik kado gekregen (handig hoor; kerst en sinterklaas!) en mijn ma vind het nu zo leuk dat ze soms ook wat doneert... geld of een halster of zoiets...

Ik ben van februari tot nu rondgekomen van 350 euro in de maand.
Daar ging af maandelijks voor het paard:
120 euro stalling
40 euro merriemuesli ivm de dracht

Dan heb ik daarnaast mijn mobiele abonnement en je wilt af en toe een kadootje kopen voor een jarige ofzo... Heb ik het nog niet eens over nieuwe kleren voor jezelf of je uitgaven op een paardenevenement

Verder heb ik daarvan de veeartsrekening betaald (125 euro) en 2x de hoefsmid gehad. Lidmaatschap KWPN en een zadelkast...

Ik probeer ook een minimum van 500 tot 1000 achter de hand te houden en dat lukt tot nu toe met uitgaves en weer bijsparen erg aardig. Als er onverhoopt iets gebeurt met mijn paard, heb ik nog een andere rekening achter de hand, maar ze is ook goed verzekerd (aanrader!) (owja, verzekeringskosten ook betaald...)
Flink wat kosten dus.. maar je hebt er een hele gave tijd voor terug samen met je paard!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:24

Ik heb ook een paard gekocht midden in mijn afstudeer periode (ben er nu een eind aan het breien maar ga volgend jaar met een prémaster jaar beginnen). Ik kan niet ontkennen dat het zwaar is. Mijn opleiding is gewoon een Full time opleiding (40 u p/w) maar in de theorie tijd kun je 70 % van die tijd zelf indelen. Dat was lekker want dan kon ik 's morgens richting stal en 's avonds wat langer door.

Voor mijn afstuderen zit ik nu echter 40 u p.w. vast aan een plek. Ik werk van 9.00 tot 17.00. Daarnaast heb ik ook twee herkansingen. Dat betekent dat ik na mijn werk ook daar nog 1 á 1,5 uur per dag bezig ben. Door de weeks ga ik altijd 'savonds naar mijn paard. Soms best zonde, dan is het de hele dag mooi weer geweest en juist als ik daar naar toe ga regent het pijpestelen. Ik kan doordeweeks ook eigenlijk geen dingen doen met vrienden, dat is best wel wennen want ik was altijd wel van "het lekker wat gaan drinken of eten met vriendinnen na noeste arbeid" Zaterdag is mijn enige vrije dag. Zondag werk ik namelijk 8 tot 8,5 uur ( van 15.00 tot 23.30) om toch wat centjes binnen te slepen.

Mijn ouders betalen mijn studie en sponsoren een beetje mijn paard (ja, mams vind het bijna net zo leuk als ik, ideaal!). Ik betaal het grootste deel en betaal mijn studieboeken. Ik kreeg altijd het minimum aan Stufi maar het komende jaar krijg ik alleen nog maar ov, dat is toch wel balen want mijn boeken betaalde ik van mijn studiefinanciering. Het is soms wel frusterend, bijna al mijn vrienden zijn vorig jaar afgestudeerd en hebben een leuke, enigszins goed betaalde baan. Zij hebben dus het geld om allemaal leuke dingen te doen en extraatjes maar voor mij zit dat er nu eenmaal niet in. tja, opoffering zullen we maar zeggen

Het is dus wel te doen; paard, studie, bijbaantje en vrienden maar ik zie het voorlopig niet gebeuren dat ik een vriendje krijg, daar heb ik het echt te druk voor (of hij moet 2 á 3 keer per week mee willen om te mesten )

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:47

ik volg nu een HBO opleiding en daarnaast heb ik mijn eigen paard en het paard van mijn vriendin....
studie is zeer veel en meestal ga ik 1x in de 2 weken op wedstrijd....
Hoe combineer ik het?
mijn paarden staan in volpensioen en betaal de helft, mijn ouders de andere helft.
Als ik weinig tijd heb longeer ik even met de pessoa, anders probeer ik te rijden....
tot nu toe werkt het prima en heb ik een beetje een vast schema....
en zolang ik het nog kan combineren....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:01

Het is wel te doen denk ik. Ik doe een HBO opleiding en ga iedere dag naar mijn paard. Wel heb ik expres een opleiding gezocht waar ik al woonde (is ook niet zo lastig in Tilburg). Thuis wonen is altijd goedkoper dan op kamers, en ik heb zo weinig reistijd. Ik heb natuurlijk wel het geluk dat ze van thuis mijn studie betalen en paard ook grotendeels. Ik heb hem wel zelf gekocht en de meeste spullen voor hem en wedstrijden betaal ik zelf (of zijn kerst/verjaardag kado's). Mijn ervaring is dat je best veel kunt werken naast je studie, vrijwel iedere HBO heeft bijvoorbeeld 1 standaard vrije dag in de week. Alleen bij een studentenvereniging gaan bijvoorbeeld zou me wel teveel tijd kosten. Ik heb ongeveer 10-20 uur college per week en daarnaast zijn er vaak nog "projecten" die met groepjes gedaan moeten worden. Met mijn paard ben ik iedere dag ook zo'n 2-3 uur kwijt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:28

Ik heb het best makkelijk. Ik deel namelijk mijn pony met mijn zusje. Ik studeer HBO toerisme en recreatie in Breda en woon daar op kamers. Voor mijn pony hoef ik niks te betalen, al zijn mijn ouders wel blij als ik af en toe dingen betaal. De wormenkuur bijvoorbeeld betaal ik altijd en de laatste keer hoefsmit had ik deze keer ook betaald.
Mijn studie moet ik daarnaast wel helemaal zelf betalen, net als alle andere dingen zoals huur, telefoonrekening etc.
In het weekend doe ik Jive en doordeweeks mijn zusje. Als ik doordeweeks een keer vrij ben dan bespreken mijn zusje en ik in die dagen wie wanneer gaat. En dat gaat prima.

BTW mijn pony staat bij mijn ouders in Capelle a/d ijssel ( zie mijn profiel)

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:39

Ik heb het geluk dat mijn paardje thuis staat, dus voor stal en wei moet ik niet betalen.

follow the rules:
tijd: eerst studie, dan paard (rijden, opkuisen terrein)
geld:eerst paard, dan jou (geld voor uitgaan enzo)

ik word dan enorm gesteund door mijn ouders: vb. onderhoud weide (bemesting) en zelf hooien, bieten zetten, waar ik niks moet van betalen). En verder kom ik rond met mijn zakgeld voor eten en DA en mezelf.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:41

mijn ouders betalen gewoon mijn paard

ik ga in augustes een nieuwe en best redelijk moeielijke opleiding volgen,lijkt me en ben benieuwd hoe het dan gaat,maar toch mijn paardje blijft op de eerste plaats komen dus ik blijf gewoon elke dag lekker tijd voor haar maken.mocht er echt eens een dag iets zijn heb ik mijn moeder gelukkig nog voor haar

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 09:09

thnx allemaal!!