Magere shets dik krijgen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Magere shets dik krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:27

Hoi..
Ik heb sinds van het weekend 2 shets gekregen, ze zijn ondervoed, de 1 is zelfs onwijs mager.

Ik voer ze nu een kilo veulenbrok per dag, en ze staan heel de dag op het land, savonds krijgen ze een berg hooi. (wel opgebouwd hoor!)

Wie weet er voedingsmiddelen waar je sneller dik van wordt?
Ik hoorde van bietenpulp, maar wie weet er nog meer?

shadowflower

Re: Magere shets dik krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:35

geplette mais ..... en meschien zemelen om de darmen te activeren

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:51

Ik snap wel, dat je ze het liefst morgen weer in een goede conditie hebt. Maar dat kan niet. Te snel weer in conditie voeren is slecht voor ze. Neem de tijd en heb geduld. Voer ze gewoon goed (die kg brok vind ik best veel voor 2 shets) en bouw het voer langzaam op. Geef goede kwaliteit hooi en laat ze daar naar verloop van tijd zoveel van eten als ze willen. Wees voorzichtig met een lekkere laag jong gras in het weiland. Als je ze te snel op heel goed voer zet of eiwitrijk voer geeft, krijg je allerlei problemen. Denk daarbij aan hoefbevangenheid, daar zijn shets erg gevoelig voor. Doe rustig aan. Met een maand ken je ze niet weer. Denk ook aan goed ontwormen. Net zo belangrijk als goed voer. Succes en pas goed op ze.

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:01

Ik ben het met Marjon eens, niet te snel willen, wij hebben in het verleden ook twee shetlanders opgevangen van de dierenbescherming, wij hebben ze een beetje brok bijgevoerd en verder gewoon in het land en hooi en daar knapte ze prima van op. Ik denk dat als je te snel en te veel gaat voeren dat ze last van hun darmen krijgen. Ik zou er niet nog iets bij gaan voeren want dan wordt het teveel en worden ze dadelijk weer te dik. Verder veel plezier met je shetjes.

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:05

Een paard mager krijgen is geen kunst, vlees op de ribben daarentegen. Ik zou voor alle zekerheid toch de DA er eens bijhalen en ze laten controleren op eventuele bloedwormeninfecties, en bloedarmoede. zeker wanneer ze een doffe vacht hebben ! Dan een goede worm (bloedwormenkuur en lintwormenkuur) laten volgen, aangevuld met de gepaste voeding, onbeperkt hooi ... en ruwe krachtvoer (granen in hun ruwe vorm en mais).

Veel geluk en verwen ze maar eens lekker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:09

gaat zeker wel een 2-3 weken overheen voordat je wat ziet.
verder idd rustig aan doen, spijsvertering van een paard duurt 2 weken voor t aangepast is aan ander voer.

even gedluld dus, verder normaal voeren, niet teveel i.v.m kans op zomereczeem, koliek etc....

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 19:21

Yitta schreef:
Een paard mager krijgen is geen kunst, vlees op de ribben daarentegen. Ik zou voor alle zekerheid toch de DA er eens bijhalen en ze laten controleren op eventuele bloedwormeninfecties, en bloedarmoede. zeker wanneer ze een doffe vacht hebben ! Dan een goede worm (bloedwormenkuur en lintwormenkuur) laten volgen, aangevuld met de gepaste voeding, onbeperkt hooi ... en ruwe krachtvoer (granen in hun ruwe vorm en mais).

Veel geluk en verwen ze maar eens lekker.

DA is erbij geweest, ingespoten, ontwormd e.d.
Tuurlijk wil ik ze morgen niet dik hebben!! Maar ik wil wel dat ze er boven op komen.
Het is niet mijn eerste verwaarloosde pony, maar dit is wel heel erg extreem.
Ik heb ze ook niet in 1x op de wei gezet, nee, eerst een uur, toen 2 uurtjes, toen 4 uurtjes, en sinds pas staan ze de hele dag op de wei, maar 's avonds haal ik ze wel binnen.
Ze zijn dan ook letterlijk uitgehongerd!! ze vliegen naar het voer.. het is gewoon zielig..
Ik hoop dat het wat wordt met ze..
Geplette mais, heel goed!! Dat ga ik eens halen!!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:06

die zemelen zou ik ook absoluut geven met wat mais in slobber vorm .. die zemelen zitten weinig vitamines in maar het activeert de darmen zo goed ... ik moest het mijn koliek gevoelige schetlander ook geven . en die is er zo gezond van geworden ... ik gaf die shet toen een schep zemelen met een halve schep muslie ... meschien is het een idee om wat mais,muslie,zemelen door elkaar te geven ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:24

Goeie wormenkuur er in een een vitamine spuit helpt ook wel goed.

En uiteraard goed voeren, maar niet overvoeren.

Mijn merrie is vorig jaar erg in gevallen nadat ze haar veulen verworpen heeft, daar heeft ze lichamelijk een flinke knauw van gehad. De hele winter heb ik haar flink bij gevoerd en heeft ze lekker gewerkt(als ze stil stond ging ze zich vervelen en had ze geen eetlust, nu had ze gewoon een gezonde eetlust). Ze kwam rustig aan wat bij. Nu 2,5 maand geleden heb ik er als extraatje ook een vitamine spuit in gestopt en daarna kwam ze aardig flot aan(bij het zelfde voer). 1,5 maand geleden is ze naar de hengst gegaan en heeft daar op goed gras gelopen. Morgen ga ik haar op halen dus ben benieuwd hoe ze er nu bij staat (iig niet wit meer ).

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:57

stop met die brok! echt dat is onwijs slecht, shetten verbranden hun maag eraan. mijn shetten krijgen voor een marathon (soms wel 21 km incl hindernissen) 3 dagen een halve kilo.
ik zou zeggen, zet ze lekker op de wei, wormenkuur erin, inenten en evt wat extra hooi omdat er met dit weer niet echt veel is.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 12:16

laura2span schreef:
stop met die brok! echt dat is onwijs slecht, shetten verbranden hun maag eraan. mijn shetten krijgen voor een marathon (soms wel 21 km incl hindernissen) 3 dagen een halve kilo.
ik zou zeggen, zet ze lekker op de wei, wormenkuur erin, inenten en evt wat extra hooi omdat er met dit weer niet echt veel is.

Jeetje daar schrik ik van..
Mijn da zei: voer maar veulenbrokjes en een soort veulenmelange, dat heb ik dus op advies gedaan.
Ze staan nu wel heel de dag buiten, in een grasweiland en een bergje hooi, honger kunnen ze dan toch niet echt hebben?

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:29

pas idd op met brok. Nu ze op het land staan krijgen ze al meer dan genoeg binnen ,bedenk wel dat ze een hele lange tijd met heel weinig voer gedaan hebben , als je ze nu met van alles en nog wat erbij gaat voeren heb je straks nog meer problemen . Ik vind het toch al snel genoeg gaan vanaf het weekend tot nu . Normaliter word een shet erg snel (te) dik , op het land met een handje biks en voldoende hooi moet echt meer dan genoeg zijn.
succes !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:52

Alpha A. Die van mij was ook heel erg mager. Hij iwlde gewoon niet meer eten. Hij at wel een hoop hooi en had dus best een buikje alleen verder was hij helemaal ingevallen. Na een week dit voeren zag ik al verschil. Nu ongeveer een mand verder ziet hij er weer super uit.

lobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:03

Pas wel op:
Onwijs dunne pony's die ineens super veel krijgen kunnen hoefbevangenhid krijgen.
Ik denk dat je het te snel doet allemaal.
1 kilo veulenbrok is gewoon teveel voor een shetlander hoe dun hij ook mag wezen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 17:27

lobbie schreef:
Pas wel op:
Onwijs dunne pony's die ineens super veel krijgen kunnen hoefbevangenhid krijgen.
Ik denk dat je het te snel doet allemaal.
1 kilo veulenbrok is gewoon teveel voor een shetlander hoe dun hij ook mag wezen.

1 kilo voor 2 shets he?? Op advies van de da.
En ik heb de da ingeschakeld om te vragen hoe ik het moest oplossen.
En waarom doe ik het te snel dan?
Ik bouw alles rustig op hoor!
Ik vroeg hier alleen maar hoe ik ze sneller dik kon krijgen, en ik heb het antwoord al, geplette mais.

lobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:50

Jaah maar ze krijgen dan een halve kilo per stuk jaah .
Mijn pony krijgt niet eens biks.
Ze krijgt in de winter in totaal 2 plukjes kuil per dag en toen was ze ook gewoon dik.
Dus jaah 1 kilo is gewoon teveel.
En je vroeg hoe je ze dik kon krijgen jaah maar ik merk wat op je aan wat je gewoon niet goed doet ik weet niet wat voor een veearts jij hebt maar volgens mij wil hij nog een xje langskomen als ze allebei hoefbevangenheid hebben.
Ook dat ze al op een land staan en ook nog eens een berg hooi nou...

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:15

Die van mij word niet echt snel dik mijn shet. Maar hij heeft 2 weken stil moeten staan en mocht niks doen. Hij stond op een kale weide. Heel dik issie niet geworden, maar toch een stuk dikker dat wel! Ik zou idd niet zo van op 2 dagen dat ze normaal zijn en niet meer ondervoed ... Gewoon eerst eten geven idd zoals altijd en dan opbouwen!