Voor de shet- eigenaars!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaiya

Voor de shet- eigenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:31

Ik loop er al een tijdje mee rond om een shetje te kopen.
De tijd, de ruimte, en het geld is er, maar omdat ik nog nooit eerder een pony heb gehad kwamen er toch een aantal vragen in me op.

- Hoeveel geven jullie p/m uit aan jullie shetlandertje en waaraan geven jullie het uit?
- Waar kun je het beste kopen?
- Hoeveel zouden jullie voor een shetje betalen dat niet te duur mag zijn, maar wel enigszins opgevoed. Liever niet jonger dan 2,5 jaar.

Met "opgevoed" bedoel ik dus dat het geen klopjacht door de wei wordt om hem te vangen, dat hij netjes kan blijven staan etc. etc.

laura2span

Re: Voor de shet- eigenaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:54

ik betaal 100 euro stalgeld voor 2 shetten. dan de normale veearts en hoefsmid kosten, die zijn precies hetzelfde als bij een groot paard.
verder kun je het zo duur maken als je zelf wil, mijn shetten lopen SGMW dus zijn ze best duur per maand vergeleken met shetten die alleen maar gras eten.
ook de spullen die je voor de shet wil hebben kan je zo duur maken als je zelf wil.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:59

laura2span schreef:
ik betaal 100 euro stalgeld voor 2 shetten. dan de normale veearts en hoefsmid kosten, die zijn precies hetzelfde als bij een groot paard.
verder kun je het zo duur maken als je zelf wil, mijn shetten lopen SGMW dus zijn ze best duur per maand vergeleken met shetten die alleen maar gras eten.
ook de spullen die je voor de shet wil hebben kan je zo duur maken als je zelf wil.

Mwah, we zijn niet echt van plan om er iets speciaals mee te doen ofzo.
O.a. als gezelschap voor een ander shetje (niet van ons) en om gewoon lekker mee te prullen en leuke dingen te doen.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:00

In mijn geval betaal ik p/m niks, althans bijna niets.
Wij hebben een eigen weide, hooi halen we van de wei af, ze worden alleen in de winter bijgevoerd en staan zelden op stal.
Verder ook de kosten van de veearts en hoefsmit.

En het ligt er ook aan wat voor spullen je allemaal voor je shet koopt, maar dat is eenmalig.

Ik zou persoonlijk een shetje gaan zoeken bij een fokker, die zijn meestal goed te vertrouwen. Maar op marktplaats enz. kunnen ook vaak leuke shetjes staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:09

Al mijn kosten komen per jaar of onregelmatig. Ik heb een eigen stal en huur land. Dus het is 1x per jaar m'n land huur en dingen als hooi en biks zodra het bijna op is. Zomers gaat er veel minder voer door heen dan 's winters.

Mijn pony's lopen allemaal fanatiek onder het zadel, lopen kinderlesjes en lopen voor de wagen. Ik heb dus ook wel sport shetten als ik het zelf mag zeggen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:48

ik heb mijn shetten uit de vondst en van marktplaats. er zijn genoeg leuke shetten te koop! gewoon een goed om je heen kijken.
ik heb voor mijn shetten 300 euro per pony betaald. meer zou ik ook echt niet uitgeven. ik koop ze liever groen dan duur

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:25

Ik heb sinds van t weekend 2 hengstjes gekregen.
Ik voer ze wel bij, want ze zijn nogal mager.
verder hoef ik geen stalgeld te betalen, en als ze straks dag en nacht naar buiten gaan, voer ik ze niet meer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:16

ik heb een dik hafjaar geleden een shetlander gekocht die nog geen 1 jaar was. Ik heb er 100 euro voor betaald waar incl. thuisbrengen bij inzat. ik heb hem gevonden via marktplaats.
Aan stalgeld hoef ik niks te betalen en ook niet voor m'n andere paarden dus dat is maar net waar je tedcht komt.
Ik voer hem wel bij in de zomer want erg veel gras staat er niet meer op de weilanden.
Voor de hoefsmid betaal ik 10 euro en dan komen de inentingen etc er nog bij.

N0_Limit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:14

Uhm wij hebben 3 shetlander hengstjes.. 1 koste €60,- die andere 2 hebbe €90,- gekost,, en nog 1 mini-appaloosa hengstje met papieren.. die hebben we dus per stip betaald erg duur... Voor onze pony's betalen we per maand €175,- met stalling, eigen weiland,, voer alles.... erg goedkoop dus Ze staan allemaal voor de kar dus je kan ze echte sportpony's noemen ze lopen ook marathons... En 2 lopen onder het zadel Wij hebben onze shetlanders bij een handelaar gekocht die we al jaren kennen...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:30

Ik heb 1 shet bij de dierenbescherming vandaan tegen kostprijs (stalling daar, hoefijzers, entingen, dierenarts) en betaalde toen 800 gulden. Het is een gelweldige pony dus zijn prijs dubbel en dwars waard. De andere heb ik gekocht voor 350 euro (met papieren en grote maat) 100 euro af kunnen dingen omdat ik serieus met de pony's aan de slag ga en een goede stal kon bieden.
Ik betaal verder 150 euro per maand stalling voor 2 shetten (1 shet is dat ook, box=box)
Bekappen 3 keer per jaar (natuurlijke methode) a 15 euro/stuk.
Entingen dan nog natuurlijk (2x30 euro)
Inderdaad ook in de sport met ze bezig, komen toch andere prijzen bij kijken als een grasmaaier.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:36

I khe b3 shetjes... Tja en over aanschaf prijs kan ik niet veel zeggen. 1 heb ik als 3 jarige van de buren gekregen en 1 heb ik van veulen af aan ( moeder is hie roverleden) en 1 heb ik pas.. Dat is een hengst (ik raad je niet aan een hengst te kopen ! ) onbeleerd (dat wilde ik graag) van 3 jaar en 80 cm. Hij was 175 euro.
Kosten tja, entingen elk jaar en elke keer ontwormen. Ze staan bij mij dag en nacht in de wei ook swinters. Maa rin de winter krijgen ze 2 keer per dag hooi erbij. Ze worden bereden (behalve de nieuwe die ben ik aan het beleren) en ze lopen ook alle 2 voor de kar en doen mee aan wedstrijdjes. Dus jah ik heb voor ze een 3 zadels 4 hofdstellen allemaal 2/3 halsers. 2 enkelspan ponytuigjes. 1 2-span tuig. en 2 menwagentjes...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:44

Tja, wat kost mijn Shet p/m? Geen idee eigenlijk
Mijn Tinkermerrie kost me (in de winterperiode) zo'n 100-120 euro per maand (brok, hooi, krul, wormenkuur, etc.) en daar zit wat mijn Shet verbruikt bij in.

Toen hij 4 maand oud was hebben we voor hem 50 euro betaald.

Waar je het beste een Shet kan kopen? Ligt eraan wat je zoekt. Een Shet zonder papieren kun je overal vandaan trekken. Met papieren dan moet je toch wat meer richting fokstallen zoeken. Afhankelijk van wel of geen papieren, de leeftijd en kleur/aftekeningen varieren de prijzen.
Ik zit niet echt in de Shetprijzen alleen dat ik weet dat ze bar weinig opleveren op de markt en dat de meeste veulens uiteindelijk bij de slager belanden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:27

Ik heb vorig jaar een 2-jarige merrie gekocht voor 200 euro( met papieren) Blijkt nog heel goed te zijn dus heb een hele goede koop gedaan
Het jaar daarvoor had ik een jong veulen gekocht ook met papieren voor 400 euro. Maar zoals ik nu in de gaten heb is dat dus veel te veel geweest.
Ik betaalde op mijn pensionstal waar mijn paard ook staat 20 euro in de maand per pony ze liepen gewoon in de wei dag en nacht en kregen hooi bij en van mij soms brokjes...
Nu lopen ze bij mijn opa en betaal ik dus niks..
Gewone kosten zoals bij alle paarden en pony's hoefsmid eens in de 8wk een wormenkuur en een enting