moet ik der ijzers onder doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moet ik ijzers onder?

ja, ik zou het doen als ik jouw was
Geen stemmen
nee, niet doen het is niet nodig
Geen stemmen
weet niet heb er geen verstand van
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

jaimpjuh

moet ik der ijzers onder doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:27

hoooi,
ik heb een vraagje. mijn paard staat sinds kort bij een boer (omdat er niet op valt te rijden). maar moet ik haar natuurlijk wel in beweging houden maar nou door middel van longeren, wandelen en zonder zadel een buitenritje maken. maar alles moet buiten de boerderij gebeuren laat ik maar zeggen omdat ik niet in het land mag longeren. maar nou heeft ze wel slechte hoeven met name der stalen. maar ze heeft geen brokkel hoeven.. maar nou vraag ik me dan af of er ijzers ondermoeten omdat ze veel op de stenen loopt. trouwens longeren doe ik dan wel op een gras veldje maar dat is ook een aardig stukje lopen over de stenen. wie kan mijn helpen??

luuntje

Re: moet ik der ijzers onder doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:45

Het beste is om advies aan je hoefsmid te vragen.
Hij heeft er verstand van.

Vanochtend is mijn hoefsmid ook langs geweest. Ik dacht dat mijn paard wel zonder voorijzers zou kunnen. Hij vond het beter als ze voor op ijzers bleef staan.
Dus ik heb zijn advies maar opgevolgd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:46

Ik snap het even niet: je paard staat bij een boer omdat er niet op te rijden valt, en dan ga je wel buitenritjes maken?

Je zou kunnen proberen of het zonder kan, als de hoeven teveel slijten heb je duidelijk teveel gedaan.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:54

Ik zou kijken wat de heofsmit voor advies geeft
Maar, waar staat ze nu eigenlijk?
Nog wel in mijdrecht.

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 13:08

Shetlovertje schreef:
Ik zou kijken wat de heofsmit voor advies geeft
Maar, waar staat ze nu eigenlijk?
Nog wel in mijdrecht.

nee deze staat niet meer in mijdrecht, dit is jody waar het om gaat en rolinda staat in mijdrecht!

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 13:11

Cassidy schreef:
Ik snap het even niet: je paard staat bij een boer omdat er niet op te rijden valt, en dan ga je wel buitenritjes maken?

Je zou kunnen proberen of het zonder kan, als de hoeven teveel slijten heb je duidelijk teveel gedaan.

ja het is eigenlijk een heel erg lang verhaal. maar als ik op haar rij met zadel en wat vraag van der dan word ze gek.. steigeren enz. maar als ik de buitenritjes maak dan ga ik zonder zadel en is er helemaal niets aan de hand!
het gedrag van haar heeft te maken met dat ze te hoog in het bloed zit en iets in der rug heeft.. pijn.. maar we kunnen het niet vinden dus nu blijft ze een jaar met rust staan in het land.. (geef der wel beweging enz.. maar verder niet) en dan gaan we het daarna nog een keer proberen.. snap je het nu?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:15

Ik zou haar gewoon zonder ijzers laten. Ze staat vnl in het weiland en verder zijn de ritjes en het longeren wat je met haar gaat doen ook niet echt schokkend.

Overigens, 'te hoog in het bloed' zou niets te maken moeten hebben met steigeren endergelijke. Aan de hand van jouw beschrijving zou ik het eerder zoeken in het zadel (dat dit niet goed past), wellicht een gebitsprobleem of een probleem met een wervel in haar hals.

Immers, anders zou ze ook onhandelbaar zijn als je zonder zadel buitenritjes aan het maken bent.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:16

Cassidy schreef:

Dat vond ik ookal zo raar
Maargoed; Mij lijkt het niet nodig.
Wat bedoel je eingelijk met stenen; Echt stenen (lossen) of een straat.
Als het lossen zijn kun je er beter niet over gaan, maar als het een straat is hoeft die geen ijzers onder.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:42

i, zou hem/haar natuurlijk bekappe..

pb bitterbal of arabesk even

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:54

Ijzers zou ik niet onder doen, die doen meer kwaad dan goed. Het hoefmechaniscme verminderd, waardoor er minder vers bloed door pompt en dus de stralen nog slechter worden en de hoef wordt er poreuzer van. Als het echt ernstig is kun je er beter hoefschoenen onder doen, die al sgrote voordeel hebben dat ze het hoefmechanisme stimuleren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:46

IJzers zijn in de situatie die jij beschrijft volkomen onzinnig dus lekker niet doen zou ik zeggen. Er wordt je het advies gegeven om het aan een hoefsmid te vragen. Let wel dat de kans bestaat dat hij of zij vooral in het belang van zijn eigen portemonee praat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:36

Wat is er met de stralen? Zijn die niet mooi glad? Dat is echt geen probleem, dan zijn ze zich aan het "vernieuwen", dat gebeurd regelmatig. Die vellen gaan er vanzelf weer af.

Ik zou geen ijzers onderdoen omdat ijzers in de meeste gevallen meer kwaad dan goed doen. Natuurlijk bekappen zou een goede oplossing kunnen zijn. Voor meer info daarover kan je kijken op www.hoefnatuurlijk.nl Ik rij dagelijks drie kwartier over de weg, de hoeven van Anouar zien er heel goed uit dankzij het natuurlijk bekappen.

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:05

Apple schreef:
Ik zou haar gewoon zonder ijzers laten. Ze staat vnl in het weiland en verder zijn de ritjes en het longeren wat je met haar gaat doen ook niet echt schokkend.

Overigens, 'te hoog in het bloed' zou niets te maken moeten hebben met steigeren endergelijke. Aan de hand van jouw beschrijving zou ik het eerder zoeken in het zadel (dat dit niet goed past), wellicht een gebitsprobleem of een probleem met een wervel in haar hals.

Immers, anders zou ze ook onhandelbaar zijn als je zonder zadel buitenritjes aan het maken bent.

we hebben het zadel etc. al nagekeken.. heb ook al een ander zadel gekocht maar dat hielp ook niet. maar ze zit te hoog in het bloed ( niet dat alles daar door komt ) ) maar ze is te ver door gefokt. maar het is echt een paard met een eigenwil. en met buiten ritjes bedoel ik eigenlijk meer stappen (soms wat draven).. en we hebben haar ook al tig keer laten nakijken.. we hebben alles gedaan fysio bij gehaalt, naar een africhtingsstal gebracht, tandarts er bij gehaald, met een homopaat gewerkt echt alles wat je maar kan bedenken..

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:25

Ik zou even advies vragen aan de smid zelf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:02

Een gezond paard kan in principe zonder hoefijzers!

Mijn paard is ook onbeslagen en loopt kilometers over het asfalt dit moet je wel opbouwen natuurlijk.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:34

Lekker zonder ijzers laten, pas als ze echt te erg afslijten aan ijzers gaan denken en raadpleeg je HS, die zal het vast wel weten.

Succes met je paardje!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:41

Laat de hoefsmid er even naar kijken die heeft er als het goed is het meeste verstand van en kan je een deskundig advies geven.

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:18

ok, ik zal de hoefsmid wel om advies vragen.. weet het anders ook niet.. alvast bedankt voor de reactie's!

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:22

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:54

Hoe doet ze dan als je haar met zadel op gaat longeren,

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:14

Roebin schreef:
Hoe doet ze dan als je haar met zadel op gaat longeren,

als ik haar met zadel op longeer is er niets aan de hand.. doe ik er een bijzet om dat ze goed der rug moet gebruiken ook niets aan de hand.. helemaal geen verzet..
het kan ook niet aan mijn liggen dat ik iets fout doe want andere hebben het ook geprobeert en dan doet ze het nog erger!! dus ze houd ook wel weer een klein beetje rekening met mijn!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:25

mischien een kwestie van respect en haar zin doordrijven of zo
maar als ze geen ijzers hoeft laat ze er dan ook niet onder zetten vraag in ieder geval je smid om raad

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:25

Ik vind dit een raar verhaal, als ik een stukje uit je eigen (andere) topic mag quoten :

narretje schreef:
Als je er alleen maar op kunt rijden als je niets van haar vraagt dan is ze toch nog prima geschikt voor een ruiter die op die manier rijdt? Bijv. lekker alleen maar naar buiten enzo?

Jouw antwoord hierop:
nee, dat is ze niet want als jij naar het bos zou gaan wil ze alleen maar rennen en als jij haar dan de heletijd zou tegen houden dan word ze ook gek en wil ze ook de lucht in.. het is gewoon een merrie met een heel dominant karakter..

En hier schrijf je dat je zonder zadel naar buiten gaat, duh.

In je andere topic heeft ze geen pijn, in dit topic heeft ze wel pijn.
Wat is het nou?!!