Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 10:15

Ik heb eerder al een topic geopend dat mijn hoefsmid in het leven van mijn pony heeft geslagen.
En nu wilde ik graag weten van jullie hoe vinden jullie de hoefijzers zitten en ook de vorm van zijn hoeven zelf?

Hier de foto's ervan:
Afbeelding

Afbeelding

Peachy

Re: Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 10:17

de boevenste is trouwens een voorijzer en de onderste een achterijzer

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:22

Vooral dat onderste ijzer vind ik er echt niet uitzien! Ik zou echt op zoek gaan naar een andere hoefsmid. Zie ik het nu verkeerd of zit dat ijzer er ook scheef op? dat lipje hoort toch in het midden te zitten. En het ijzer steekt ook aan de zijkanten van de hoef teveel uit. Volgens mij een veel te groot ijzer voor die hoef.

Phrono

De ijzers zitten er niet goed onder, zeker op de tweede foto niet.. Ze zitten ook helemaal scheef Dat hoekje hoort in het midden van de hoef te zitten, bij jou pony zie ik ze helemaal naar links of naar rechts zitten..

BeLoVeD

Het ziet er niet al te goed uit..niet dat ik er zoveel verstand van heb..maar dit lijkt me niet goed.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 10:25

Bij de achterijzers horen ze toch niet in het midden te zitten? maar ik vond idd dat ze veel te groot waren ze zitten er nu denk ik 1 week onder.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:28

Die onderste is een achterijzer. Achterijzers hebben twee lipjes aan de zijkanten. Voorijzers hebben 1 lipje in het midden. Dat dat lipje daar zit is dus normaal.
Het ijzer ligt wel heel erg ver naar achteren. Nu kan de hoefsmid daar natuurlijk een reden voor gehad hebben en dat kan je toch aan hem vragen? Bij mijn merrie heeft de hoefsmid de ijzers ook iets verder naar achteren gelegd zodat ze haar hoeven beter af kan rollen. Het lopen wordt op die manier wat natuurlijker en makkelijker.
Maar zoals gezegd, die van jou liggen wel erg veel naar achteren.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:29

De bovenste foto ziet er redelijk uit, daar kun je niet zo heel veel op aanmerken. De tweede foto is echter een ramp, dat ijzer is veeeeeeel te groot. De kans dat dat er door de andere achterhoef af wordt getrapt (jaja, paarden kunnen rare bewegingen maken) is groot. Even reagerend op de andere antwoorden: Bij het onderste ijzer hoort het lipje WEL aan de zijkant te zitten. Het is een achterijzer, en dat heeft normaliter twee lipjes, aan de zijkanten. In sommige gevallen wordt er een ijzer met één lipje aangezet, maar normaal gesproken heeft een achterijzer twee lipjes, naast het midden dus. Dat klopt dus wel, het is alleen veel te groot en zit er ook niet netjes onder.
Op zoek naar een andere smid zou ik zeggen.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:29

op de onderste foto horen die lipjes wel aan de zijkant te zitten dat zijn namelijk achterijzers.
Maar op allebei de foto's zijn de ijzers te groot bel maar gauw een andere hoefsmid mag ik vragen welke hoefsmid jij heb?
Zou er wel snel achteraan gaan anders ga je pony slecht lopen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:30

Dit vind ik echt prutswerk lijken! Ik weet niet wie jouw hoefsmid is maar ik vraag me af bij dit soort broddelwerk of hij/zij hiervoor een opleiding heeft gehad...
De bovenste foto (voorijzer) is te lang aan de achterkant. Als je paard de neiging heeft om goed over te stappen dan trapt hij het hoefijzer er heel snel zelf af.
Op de tweede foto (achterijzer) zitten die twee lipjes wel goed. Maar het ijzer is gewoon anderhalf keer te groot! Hij staat er belachelijk op.. of het moet een nieuwe methode zijn van beslaan of het is gewoon niks.
Ik wil niet pretenderen dat ik alles van hoeven en hoefijzers afweet want ik ben geen hoefsmid oid. Maar ik heb om me heen redelijk wat gehoefijzerde hoeven mogen zien en nog nooit heb ik zoiets gezien!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:31

Ja idd, achter horen er 2 lipjes. Maar zo op die foto te zien is er geen tweede lipje, of die moet onder de hoef zitten. Lijkt me ook niet echt goed..

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:32

Chonelly schreef:
Vooral dat onderste ijzer vind ik er echt niet uitzien! Ik zou echt op zoek gaan naar een andere hoefsmid. Zie ik het nu verkeerd of zit dat ijzer er ook scheef op? dat lipje hoort toch in het midden te zitten. En het ijzer steekt ook aan de zijkanten van de hoef teveel uit. Volgens mij een veel te groot ijzer voor die hoef.

Dat lipje van het achterijzer zit gewoon goed. Dat is een 'klapijzer' en die hebben 2 lipjes links en rechts één.
Maar de ijzers op zich zitten er nogal vreemd onder. Het voorijzer valt wel mee (al zit die ook wel raar) maar achter heeft hij enorm veel ruimte gelaten, dat ijzer lijkt wel twee maten te groot?! En ook zie ik op die foto maar twee hoefnagels, volgens mij zitten er aan de binnenkant meetsal 4 en de buitenkant 3.

Heb je al aan je hoefsmid om uitleg gevraagd? Misschien dat hij de hoefstand probeert te corrigeren of dat hij een andere reden heeft?
Anders zou ik vragen even een andere gediplomeerde hoefsmid er naar te laten kijken om hem te laten beoordelen hoe of wat.
Succes!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:32

de lip hoort niet perse in het midden te zitten, bij achterijzers zitten er 9 van 10x 2 op, en die zitten dan links en rechts van het midden, bij de voorhoef kan dit ook ivm speciaal beslag..

Zo aan de foto te zien twijfel ik zelfs of aan de achterhoef geen voorhoef ijzer geplaatst is...

bovendien zit het ijzer aan de achterhoef te ver naar achteren geplaatst en kun je duidelijk zien dat het niet de hele hoef "bedekt", de voorkant ligt namelijk helemaal vrij is op deze manier nog steeds gevoelig voor slijtage..

Naar mijn mening zijn de ijzers ook te groot, maar ik ben geen expert op dat gebied.. Het lijkt mij dat de ijzers er zo makkelijk af getikt kunnen worden..

Even een vraag: zijn deze ijzers met warm of met koud beslag gedaan? en zou je me even de naam van je smid kunnen pb-en?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 10:48

Bedankt allemaal alvast voor de reacties maar nu weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen

De ijzers zijn met koud beslag gedaan omdat het de 1e x zou worden voor mijn enen pony.
Er zitten idd maar 2 nagels daarin omdat hij in he tleven geslagen had.

Ik heb hier wel natuurlijk voor betaald dus ik kan hem toch niks meer maken/ en ik kan toch geen andere hoefsmid laten komen om ze opnieuw erin te slaan?
Het zijn 2 shetlanders en die hebben al niet veel ruimte om nog meer gaten erin te slaan?

Zucht ik hada al wel een vermoeden maar als dit nu ook nog eens door jullie bevestigd word

wie heeft hier nog raad voor wat ik moet doen?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:57

koud of warm beslaan lijkt me hier weinig mee te maken hebben... My Way word ook koud beslagen maar die staat er ook niet zo bij

Ik vind het in ieder geval geen gezicht. Die achterkant, dat is echt veel te groot! Heel raar gezicht.... en het lijkt me niet fijn lopen, aangezien ik met mijn maatje 39 ook niet kan lopen op een schoenmaat 45....

ik zou je smid bellen voor uitleg. En misschien voor de zekerheid een andere smid vragen om ernaar te kijken. Dit klopt volgens mij gewoon niet

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:00

Een andere hoefsmid nemen toch maar.

Of ander ga je eerst naar de hoefsmid en zeg je dat dit niet kan.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:01

Als je nou echt even confronterend wilt zijn: haal een gediplomeerde hoefsmid en de broddelhoefsmid tegelijk naar je paard. Kijk wat er gebeurd!:)....

Maar ik denk dat je het beste eerst even een onafhankelijke gediplomeerde hoefsmid (vraag iemand van je stal welke zij hebben en naar hun ervaringen)kunt bellen om te vragen hiernaar te kijken. Vraag hem om advies. Hij kan jou die het beste geven.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:20

Peachy schreef:
Het zijn 2 shetlanders en die hebben al niet veel ruimte om nog meer gaten erin te slaan?

Het feit dat het om een Shetlander gaat verklaart waarschijnlijk de veels te grote hoefijzers. Maar dan ben ik nog steeds van mening dat de manier waarop jouw hoefsmid die ijzers eronder heeft gezet niet kan Dit is gewoon prutswerk en geldklopperij. Hij zal waarschijnlijk geen Shethoefijzers op voorraad hebben gehad maar daar is wel degelijk aan te komen! Ik had in zijn plaats op dat moment aan jou uitgelegd dat ik nog geen ijzers er onder kon zetten omdat ik niet de juiste maat bij me had en dat ik z.s.m. weer terug zou komen met de juiste maat ijzers.

Ik zou zeggen: bel je hoefsmid weer op dat je niet tevreden bent en dat je er kleinere hoefijzers onder wilt. Wil hij niet komen: andere hoefsmid bellen en de situatie uitleggen en er duidelijk bij vertellen dat het om hoefijzers voor een Shet gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:27

Koud beslaan is moeilijker dan warm beslaan, mijn paarden worden ook koud beslagen, dat is geen argument voor een goede of slechte smid.

Het lipje hoeft niet altijd in het midden te zitten. Ook mijn smid gebruikt soms voorijzers voor de achterbenen, daar heeft hij ook zijn redenen voor.

De achterijzers bij mijn paard zitten er ook scheef onder, dit om het recht glijden mogelijk te maken (ze staat wat koehakkig) bij de sliding stop. Ook geen argument dat dit een slechte smid is.

Ook het ijzer aan bepaalde kanten er wat uit te laten steken kan te maken hebben met een standcorrectie. Maar in dit geval steekt er teveel uit. Ik denk zomaar dat de smid niet de correcte maat ijzer had voor je shet, en er daarom wat onder heeft geslagen. En dat had hij nu net niet moeten doen.

Vernagelen kan iedere smid gebeuren, erg sneu als dat de eerste keer meteen gebeurt, maar dat zou voor mij geen argument zijn om verder te kijken. Maar wat hij er verder van heeft gebakken verdient geen schoonheidsprijs. .

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:23

Welke hoefsmid heb jij zeg! Heeft die het diploma bij de bakker gehaald ofzo... Die 1ste foto kan er nog door maar die tweede :| jeetje! Het ijzer is al veel te groot, ik zou toch eens een deftig woordje praten met jou hoefsmid, met een beetje verstand ziet die toch zelf ook wel dat dat ijzer niet goed zit

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:36

nou je zegt zelf al hij heeft al een X in het leven geslagen nou die smid kwam er bij mijn paard niet meer aan
mijn smid heeft altijd alle ijzers op voorraad bij zich dus ik vind het wel een bar slechte smid,
Als die al bij jouw shet geen passend ijzer eronder kan slaan ik zou hem de ijzers nagooien letterlijk en figuurlijk:D
als hij jouw geen rede verteld heeft waarom hij er een 3 maten te groot ijzer eronder gelsagen heeft hoeft hij dat ook niet te doen.
Mijn smid verteld me precies wat ze doet en waarom dus ja ik zou hem die dingen nagooien en eens gauw een echte smid laten komen wat dit kan pijnlijk zijn en worden hij staat op de 2 foto duidelijk over zijn ijzer heen het is te ver naar achteren geslagen en voren komt zijn hoef over het ijzer daar krijg je problemen mee als je shet zijn hoeven gaan groeien let maar op

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:43

Dat onderste ijzer ligt juist WEL goed, het is expres naar achteren gelegd om te zorgen dat de hoef goed kan afrollen en het hoefmechanisme zo min mogelijk te blokkeren! Het ziet er raar uit, maar toch is dit beter dan er 'recht' onder timmeren. Het ijzer is echter wel veel te groot...

Ik vind wel dat de verzenen van de voorhoef veel te lang zijn!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:46

nou het is wel duidelijk, wat een slechte hoefsmid.
die achterijzers, daar hangt de hoef er al helemaal overheen. zo zou je pony ook nog eens snel kunnen struikelen.
ik zou hem niet verder laten kloten aan je ponys!!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:54

Hij heeft de achterijzers wel mooi aan de voorkant zitten voor het afrollen maar ze staan er echt veelste ruim op het ijzer is ook te groot

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:01

Ik vind het er op de onderste foto erg raar uitzien. Ik zou of deze smid (kostenloos!) nogmaals laten komen om om tekst en uitleg te vragen of een andere goede smid erbij halen.