Het inlopen van nieuwe ijzers!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Het inlopen van nieuwe ijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 20:29

Wie loopt trouw iedere keer weer de ijzers in van het paard, als hij opnieuw beslagen is?

Volgens mij zijn dit vrij weinig mensen die dit doen. Maar volgens veel bekende en erkende hoefsmeden is dit toch de beste manier om een paard langer sterke en goede voeten te laten houden.

Geadviseerd wordt de eerste dag alleen te stappen en de training in minstens 3 dagen weer op te bouwen.

Welke bokker houdt zich hier netjes aan en wil zijn paard tot aan zijn dood super voetenwerk laten houden?

Antheman

Re: Het inlopen van nieuwe ijzers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:31

Mijn paard heeft juist supervoeten door geen ijzers te dragen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:32

Ik doe dit ook. Mijn smid raad dit mij aan en ik doe dus niet de eerst 3 dagen maar de eerste week heel rustig aan. Ik rij dan wel, maar stap alleen maar en bouw het elke dag weer op..Door elke dag iets langer te gaan draven. En de eerste dagen in galop is zeker uit den boze, daar doen we dus niet aan!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:37

ja ik doe dit zelf wel alteid.. ook op advies van de smid.. de 1e dag lekker op de wei stappen en vervolgens klein eindje de harde weg op.
2e dag ook de harde weg op en klein beetje draven op zandpad of zo.. en 3e en 4e dag pakken we het weer op..
wij hebben tot nu toe nog nooit gedonder mee gehad en doen het bij alle paarden..

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:40

ik doe het ook!
ik plan ook altijd de hoefsmid zo dat ik na het beslaan meteen een stuk kan gaan wandelen met mijn pony. de dag erna alleen stappen tijdens de training. de dag daarna alleen stap en draf over de lange lijnen. dus geen moeilijke dressuur oefeningen en dan weer gewoon de training oppakken.

op deze manier blijven de hoeven mooi sterk.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:07

Heb dit nog nooit gehoord dat dat 'moet'. Er is dus ook geen een hoefsmid die mij dit ooit verteld heeft, en ik doe het dus ook niet

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:29

Dit is nieuw voor mij, heeft mijn hoefsmid het nog nooit over gehad, zal het donderdag eens vragen. Hij weet dat ik na het beslaan gewoon rijdt, want meestal zadel ik op waar hij nog bij staat...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:36

Als ik het werk na iedere beslagbeurt opnieuw zou moeten opbouwen, is het wat mij betreft tijd voor een andere smid....
Het is wat anders als bv. de stand veranderd is, dan moet het wel, al zijn standveranderingen al een discussie op zich natuurlijk (ben ik niet zo voor).

Als paard niet gecorrigeerd hoeft te worden, regelmatig naar de smid gaat en verder ook geen probleemhoeven heeft, dan zie ik er echt geen reden toe. Ik ga gewoon dezelfde dag weer normaal aan het werk, nooit een probleem. Ik stap wel uit op het harde, maar dat doe ik toch al wel.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:37

Heb ik nooit gedaan, mijn paard is 29 geworden en heeft zo goed als haar hele leven op ijzers gestaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:04

Ik ken het ook niet echt, tenminste niet bij ieder nieuw beslag, wel als advies bij het eerste beslag

Ik laat wel het paard de eerste dag vrijaf, weidegang en meer niet en de 2 dag wat longeerwerk 3 dag weer "normale" training (automatisme van mij zonder reden, soort van vanzelfsprekenheid)

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:21

De hoefsmid van mijn verzorgpony raadt dit ook aan, hij benadrukte dat de eerste dag het belangrijkste is.

Meestal wordt er een klein ritje gestapt, of als we wat willen draven doen we dat alleen in de bak.

Nieuwe schoenen moeten tenslotte ingelopen worden

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:20

PriscaZ schreef:
Dit is nieuw voor mij, heeft mijn hoefsmid het nog nooit over gehad, zal het donderdag eens vragen. Hij weet dat ik na het beslaan gewoon rijdt, want meestal zadel ik op waar hij nog bij staat...

Hier heb ik ook nog nooit van gehoord, meestal ga ik ook gewoon rijden..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:25

Nog nooit gedaan en gehoord, hij loopt ze zelf wel in op de wei

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:34

ik heb er ook nog nooit van gehoort, rijd dus gewoon dezelfde dag, ga de dag erna zelfs springen.

ik heb wel ooit gehoort dat als je paard net nieuwe ijzers heeft je eerst even op het harde moet stappen voor je in de bak gaat rijden, dit omdat de ijzers er dan nog net even veder "ingestamt" worden. maar fo het waar is geen idee

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:51

Gister is Herie voor beslagen, zijn ijzers lagen eraf.
Toen heb ik gevraagd of ik gewoon kon rijden, dat kon.
Ik moest alleen rustig aan doen, dus niet gaan scheuren ofzo. (Doe ik zoiezo al amper)
Hij heeft er geen last van gehad, en ik heb toch een heel uur gereden.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:04

Nooit van gehoord en gedaan.
Gistermiddag is hij weer opnieuw beslagen, gelijk 's avonds gereden.
Eerst wilde ik gelijk gaan rijden, maar ik had zelf bedacht dat hij misschien wel weer ff moest wennen aan z'n nieuwe ijzers en daarom 's avonds pas gaan rijden. Hij loopt op de wei dus kon hij ze mooi een paar uurtjes 'inlopen'.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:07

Ik heb het mijn smid eens nagevraagd, en die zei dat het neit hoefde... Als hij voor het eerst na de winter weer is beslagen doe ik wel n dagje nix, even stappen en de volgende dag ook een beetje rustig, maar als ze gewoon nieuwe ijzers heeft niet... Dan ben ik nl heel snel het goede gevoel enzo weer kwijt...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:41

ik rijd de dag van het beslaan nooit.
maar de volgende dag pik ik alles gewoon weer op.
ik kan me wel voortellen,dat als ze de beenstanden veel moeten aanpassen,dat je dan op moet passen,en hier voorzichtig mee op moet bouwen,dan krijg je een hele andere spierbelasting,etc.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:55

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord, maar meestal rijd ik voordat de hoefsmid komt daarna gaan ze met zijn 2en de wei op de volgende dag train ik gewoon door. Mijn hoefsmid heeft over beide paarden nooit geklaagd dat de hoeven niet in orde waren....

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:22

Vind ik eigenlijk onzin, zeker als de ijzers weer teruggelegd worden omdat ik bijna niet op de weg kom. Dan zitten er alleen nieuwe nagels in, de reactie op een verkeerd geslagen nagel moet je al heel snel kunnen zien. Als Patos wel nieuwe ijzers heeft train ik de eerste dag rustig (op zachte ondergrond), maar meer ook niet. Ik zou er dan wel een extra agenda op na mogen houden anders werd het wel heel moeilijk om de hoefsmid te plannen zo tussen de lessen, trainingen en wedstrijden.