Nieuw hooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sullie97

Nieuw hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 17:25

Wanneer mag je nieuw hooi voeren? Na hoeveel weken. Dit is eigenlijk een vraag namens mijn ouders. Hopelijk weet iemand dit.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Ineke2

Re: Nieuw hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:32

Ik dacht dat nieuw hooi een week of 6 moest blijven liggen voor je het mag voeren.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:33

Vind ik ook wel een goede vraag eigenlijk. Wij hebben net hooi van het land afgehaald en ons oude hooi (2e snee) is bijna op. Dus we zullen zometeen aan het vorige week gemaaide hooi moeten beginnen. Nou staan ze gelukkig bijna iedere dag 24 op de wei. Tenzij het erg warm is of onweert. Dan krijgen ze wel hooi.

Wat ik overigens wel heb gehoord is dat je het liefst zo lang mogelijk ermee wacht om het op te voeren. Maar ja, wat is zo lang mogelijk?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:35

6 weken is redelijk normaal om te wachten. 8 is beter maar veel langer hoeft niet hoor.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:18

waarom moet je daarmee wachten?

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:23

Volgens mij gaan ze van 'nieuw' hooi aan de diarree.. Of zijn er nog meer redenen?
Volgens mij iig 6 weken ja

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:06

bij ons hebben we ook gehooid maar het lag al een tijdje gemaaid in de weide.
we voeren het wel al maar een heel klein beetje

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:09

Ik zou nog een paar weken wachten met alleen maar nieuw hooi voeren. als je nog oud hooi hebt kan je het een beetje mengen, een klein plukje nieuw hooi en voor de rest oud hooi.. Nieuw hooi is niet goed, omdat ze daarvan aan de diarree gaan..

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:18

Wij voeren al wel 'nieuw' hooi als ze 's nachts op stal staan (overdag van 06.00 tot 22.00 buiten). Hebben ze 's nachts wat te knabbelen. Ze krijgen dan maar een klein beetje (half plakje) en gaan er niet van aan de diarree.
Dus met beleid voeren, dan kan het geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:22

Dit advies zou ik maar niet zo maar 123 opvolgen.

Paarden kunnen er koliek van krijgen, zeker paarden die ook nog op stal staan en al maanden oud hooi krijgen.

6 weken wachten is zeker veilig. Daarna de eerste week het hooi oud met nieuw mengen.

In het geperste hooi is een proces gaande wat nog niet is uitgewerkt. Welk proces weet ik niet precies maar heeft met hoge waarde aan eiwitten en nog meer stoffen te maken.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:29

Oud hooi is uiteraard altijd beter. Maar als dat op is, moet je toch wat . Wij hebben er bij onze dieren gelukkig nog nooit koliek door gehad (met toch een koliek-gevoelige ertussen).
We voeren al het losse, korte hooi (door het lossen van de wagen) altijd de eerste week op aan de shetlanders. Ook nooit problemen mee gehad.

Maar, mee eens, hooi van minimaal 8 weken oud is altijd veiliger (en vinden ze bij ons bovendien ook lekkerder dan nieuw hooi).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:38

Dan heb je mazzel. Dat losse hooi kan geen kwaad, maar als het geperst is oiv de warmte ontwikkeling gebeurt er iets in dat hooi.

Ik heb gelukkig nog 10 pakken oud hooi kunnen bijkopen. Verder bedacht ik mij dat als je een plak nieuw hooi uitschud en een tijdje in de zon legt, je het wellicht wel gewoon kan voeren.

Risico's neem ik liever niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:58

nieuw hooi kan problemen veroorzaken, je kunt wel plakjes even losschudden, droogt t iets sneller en heb je minder risico.

op zich is t beter om bij een ander wat ouder hooi te halen.. tot je je eigen hooi kunt voeren

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:05

Wij voeren het nieuwe hooi direct aan de paarden en dat gaat altijd prima. We hebben nog nooit problemen gehad met koliek o.i.d.
Als we nog oud hooi heb liggen voer ik dat eerst nog even op maar niet om bovenstaande redenen. Bij ons op stal staan 45 paarden en die krijgen gewoon het nieuwe hooi vers van het land en dat gaat prima (zelfs bij een koliekgevoelig paard).