Wanneer is een paard oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wanneer is een paard oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:10

Ik ben een beetje aan het rond kijken voor een ontzettend braaf recreatie/sportpaardje. Die al wat kan op dresuurnivo (L) en waar ik langer mee naar buiten kan.

Nu zag op marktplaats ontzettende leuke dieren die aan die volwaarde vol deden. Maar de meeste waren al ongeveer 15 jaar.
Wanneer word een paardje oud. Om nog aan deze eisen te voldoen?

Cassidy

Re: Wanneer is een paard oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:18

Een paard van 15 is een goed leerpaard hoor. Ik denk dat voor mezelf de grens ergens bij de 22 zou liggen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:19

Ik vind 15 niet echt oud hoelang wil jij er nog wedstrijden mee rijden het ene paard loopt op zijn 22 nog een goede wedstrijd het andere paard op zijn 16 niet meer

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:20

Een paard is zo alsdat ie zich voelt
15 vind ik een mooie leeftijd voor een leerpaard indd. Dan zijn de wilde haren er wat af, oudere paarden zijn vaak wat rustiger etc.
Voor mij zou de grens ook rond de 22 liggen..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:22

Een paard is zo oud als hij zich voelt.

Ik heb paarden gezien van 15 met ouderdomskwalen, ik heb er van 25 gezien die nog perfect gezond waren en nog regelmatig bereden werden.

Mijn paard is nu 19, maar nog in perfecte gezondheid en ze word bijna dagelijks gereden, ze rijdt zelfs nog wedstrijden.
Als je echt op zoek bent naar een paard om ver te komen in de wedstrijden moet je natuurlijk jonger gaan zoeken, maar een 15-jarig gezond paard kan een heel fijn leerpaard zijn en je kan er nog jaren plezier mee hebben

rogerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:26

Mijn paard is nu 21 en voelt zich nog super, ziet er wel wat oud uit maar doet het super. We zijn van het weekend nog tweede geworden met een wedstrijd, jaah aan de wedstrijden doen we ook nog steeds mee:

Dus als je een¨paard wilt kopen om wat van te leren, die al het een en ander kan, zou ik zeker niet twijfelen aan een ouder paard.
Ze leren je zoveel.

groetjes maartje

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:28

Het is eigenlijk echt voor de recreatie. En in de winter 1x in de maand een wedstrijdje ( aan huis).
Ik acht zelf ook aan een wat ouder paard. De meeste zijn braaf en hebben toch al veel ervaring.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:32

Wat al gezegt was: een paard is zo oud als ie zich voelt. Ik kende een paardje die tot zn 30ste nog dacht dat ie 3 was, hij zag er ook zo uit, maar ik ken ook een 13 jarig paard die wel 40 lijkt, datpaard staat echt op instorten....

Voor een paard wat jij zoekt is 15 denk ik een hele mooie leeftijd, als hij teminste wel een redelijke gezondheid heeft.
Tuurlijk kan het zo zijn dat je heel snel problemen hebt, maar dat kan ook met een 5 jarige, en misschien heb je er nog wel 10 jaar plezier mee...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:34

Ik heb nu een 10 jarige. Die heel wispelturig is. Hij heeft net twee weken achyter de rug dat het net een hengst was. Staart erop nek erop en gaan. Dingen zoeken om van te schrikken en dan wegf spurten.
Deze week is hij dus weer een echte slome sul.
Ik heb liever een slome sul dan een paard wat je constant in bedwang moet houden.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:48

Mijn Gelderse merrie is nu 19 en hoogdrachtig van haar 2e en ons 1e veulen! Het is absoluut geen oud paard om te zien (nou ja, nu wel wat meer door het inzakken en verslappen aan het einde van de dracht ) en ook niet in haar doen en laten. Doe er (nu even niet, komt wel weer) van alles mee: dressuren, wekelijks in de springles, heb er vorig jaar nog 2 enduranceritten mee gemaakt en de afgelopen 2 jaar diverse lange buitenritten van 35-50 km. Ik heb haar vanaf haar 10e, kocht haar ook echt als leerpaard. Op die leeftijd is het karakter idd stabiel, je weet wat je aan zo'n paard hebt. Als je een beetje de geschiedenis van zo'n dier weet (hoe zwaar belast qua sport enzo) en de klinische keuring is OK dan raad ik niemand af een ouder paard te kopen! Kun je nog jaren plezier van hebben. Veel succes ermee!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:06

Hey,

Leuk zo'n topic! Ik heb namelijk sinds een jaar een ouder paard gekocht! Zij was 15 toen ik haar kocht, en dat zie je er dus totaal niet aan af!
Ik kan 6 dagen in de week rijden, springen, drssuur buitenrittten noem het maar op! Ze heeft de power van een jong paard, en ziet er ook totaal niet oud uit!
Ik ben zelfs met haar gestart in de dressuur!
Dus ik zou het gewoon doen! Deze paarden zijn vaak in een wat lagere prijsklasse, hebben al veel levenservaring en de wilde haren zijn al een beetje weg!
Ideaal om van veel van te leren dus!
Succes..

Greetz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:10

ik verzorgde een appaloosa die 15 jaartjes was. We hebben hem toenngekocht ( nu bijna een jaar geleden ) en is inmiddels dus nu 16. Ook hij gedraagt zich in de wei als een sukkeltje maar zodra je erop zit is hij ineens 3 jaar zeker als ie mee mag op buitenrit

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:13

ik vind 15 niet oud hoor!!
zon paard kan nog jaren mee.
neem bijvoorbeeld njord die is 20 en nog superfit

ziggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:18

15 vind ik niet echt oud. Het ligt er ook aan of hij nog gezond is enzo.. Maar sommige zijn vanaf hun 25ste al met pensioen en andere vanaf 35 het verschilt per paard.

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:24

Ik heb een merrie van 28 jaar en die is niet te houden zo fel !!!!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:47

Ik heb er eentje van 16 en die voelt zich als eentje van 8
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:45

Mijn eigen grens is ong. 7
Maar dat komt omdat ik nog graag iets wil berijken.

15 is niet oud

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:48

ik vind 15 nog helemaal niet oud hoor! kijk naar bonfire en jikke, allemaal ook wat ouder in de topsport! Kan je inderdaad nog veel van leren en die schrikken tenminste nietm eer overal van! En als je hem de goede verzorging geeft en laat keuren kan hij vast nog zeker 5 jaar mee in de sport hoor!! Heel vele succes, je kunt er vast ook heerlijk recreatief mee rijden! Trouwens, een meisje bij mij op stal heeft ook een 15 jarig paard gekocht, hartstikke braaf en leuk, leert ze heel veel van en kan ze zeker nog wel dubbel M mee worden!

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:11

Om echt een 'nieuw' paard te kopen zou ik toch wel iets jonger dan 15 kijken. Veel verzekeringen willen ze namelijk niet meer hebben als ze 16 zijn, dus als je hem zou willen verzekeren (lijkt me zeker aan eht begin niet onverstandig voor een paard waar je de voorgeschiedenis niet van kent) wordt je er na een jaar al uitgeknikkerd. Er zijn ook zat leuke, betaalbare leerpaarden van 10-12 te vinden. Daar zou ik eerder naar op zoek gaan.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:54

Ik vind een paard pas oud,als hij geen fut,puf meer heeft om te leven.Ook een mens word oud,maar zolang die toch wil leven en veel kan wat is er dan oud aan?
Ja ze lichaam misschien maar veder toch niet?En geestelijk ook niet

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:00

Ik (en Mirk ook ) voel me altijd zwaar beledigt als men zegt dat mijn paard van 18 oud is... je bent zo oud als je je voelt...
Heel vaak kan je wel aan het paard zijn uitstraling zien hoe hij nog in het leven staat. Mirk was 15 toen ik hem kocht en was een en al energie, en dat heeft hij nu nog... Ik heb absoluut geen spijt van dat ik een 'wat ouder paard op leeftijd' gekocht heb...