Ik heb een verzorster voor Nagoya, ze wil heel graag op haar rijden, maar ik weet niet zeker of ze te zwaar is. Ze weegt sowieso meer dan 70 kg. Nagoya is een 4-jarige arabische merrie, haar stokmaat is ongveer 1,50. Ze is erg gevoelig voor spierbevangheid (dit heeft ze twee keer gehad) en ik vraag me af of dit ook invloed heeft op de hoeveelheid gewicht die ze aankan. Het gaat na een hoop onderzoek en een aangepast dieet gelukkig goed met Nagoya en ik ga binnenkort verder met inrijden (ze is zadelmak, maar ik heb de laatste 3 maanden alleen gelongeerd, nadat ze hersteld was van de tweede keer spierbevangheid). Ik wil Nagoya sowieso eerst wat verder beleren, voordat ik iemand anders erop laat. Mijn vraag is dus eigenlijk of mijn verzorgster over een aantal weken/maanden ook op Nagoya zou kunnen rijden of dat ik dit sowieso beter niet kan doen.
Een vriendin van me zei dat er ooit een artikel in Bit heeft gestaan, over de hoeveelheid gewicht die een paard kan dragen. Ik kan dit artikel helaas nergens vinden, misschien dat iemand het toevallig thuis heeft liggen?
ik denk dat dit wat testen zal zijn zowiezo eerst wat doorrijden, dat ze wat spieren kweekt, dit zal al veel helpen en dan opbouwen door je bijrijdster eerst bv 1 keer / week te laten stappen na een paar keer wat stukje draf erbij als dit goed gaat gaan opbouwen, en je zult vlug genoeg zien of ze het aankan of niet licht je bijrijdster van te voor in dat je twijfelt of je paard het wel aankan, als ze een paardenliefhebber is zal ze dit wel inzien. en wie weet gaazt ze haar best doen om beetje gewicht te verliezen. lig ze zeker niks voor, en zeg het als je denkt dat het et gaat vraag ook een 2 de opinie door iemand die je paard ook kent, en kan vergelijken hoe ze loopt onder jouw en je bijrijdster.
Ik weeg ongeveer net zo zwaar en heb ook een arabische merrie van die hoogte gereden. Net als een vrij iele kwpn'er (zie profiel). Ik heb nooit wat aan ze gemerkt. Als ik ponykampen begeleidde reed ik vaak op een D pony van 1.43. Ook nooit wat gemerkt.
Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Het ene paard is het andere niet
Wesco
Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Het ene paard is het andere niet
ik ben het hier wel mee eens maar vraag eens een dierenarts om zijn mening want ook al lijkt het paard er geen last van te hebben het kan wel slecht zijn voor zijn pezen
Tja, indd proberen. Als je ziet dat het paard er moeite mee heeft, dan direct stoppen. Gaat het goed en loopt het paard lekker ontspannen en voorwaarts zonder moeite, dan natuurlijk doorgaan.
Ik zou i.i.g. niet direct een heel uur gaan rijden, laat die verzorgster eerst eens een kwartiertje/half uurtje rijden. Mede omdat ze spierbevangen is geweest en je niet weet of dat er invloed op heeft. Beter het zekere voor het onzekere nemen!
M`n da komt binnenkort langs voor bloedcontrole en `t gebit te checken, dan vraag ik hem meteen wat hij ervan vindt. Mijn verzorgster weet dat het sowieso nog een tijd zal duren voordat zij zou kunnen rijden, ze weet dat ik Nagoya eerst verder wil inrijden. Ze weet ook dat ik twijfel of Nagoya het aankan, ik had indertijd in m`n advertentie max. 65 kg gezet. Ze weet dus hoe ik erover denk, maar ze zei laatst dat het toch wel begon "te kriebelen" en dat ze het erg leuk zou vinden om over een tijdje ook te kunnen rijden. Ik gun het haar van harte, ze verzorgt Nagoya heel goed. Maar ik heb al veel problemen gehad door de spierbevangheid, `t afgelopen jaar. Daarom ben ik nu ook zo voorzichtig.. Ik wacht even de reactie van m`n da af en dan moet ik maar even kijken wat ik beslis..
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties !!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.