Buitenrit-vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Buitenrit-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 00:43

Ik had een paar wandeling vraagjes
Zoals :
1)Wat nemen jullie mee op wandeling?Is een gsm en portemonnee voldoende?
Of ook verzorgspullen voor het paard?Indien het gewond geraakt

2)Galloperen jullie over verharde weggetjes?De meningen zijn hierover nogal verdeeld

3)Rijden jullie met losse teugels?Zoja,wanneer?
Ik rij zelf de eerste 10min met losse teugel,dan begint hij vervelend te doen voor 5min en dan weer met losse teugels tot we gaan draven/galloperen

4)Peesbeschermers of bandages?
Doen jullie peesbeschermers of bandages aan op buitenrit?

Dit waren ze zo ongeveer,als er meer in me opkomen zet ik ze neer
Het is gewoon puur om jullie meningen te weten

050206051012

Re: Buitenrit-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 00:45

1) Ik neem eigenlijk niets mee...

2) Nee, doe ik niet. Tenzij er een dikke laag zand overheen ligt

3) Ja hoor. Als ik de teugels laat fieren, dat wordt meneer ook ontspannender. Maar ik denk dat dat per paard verschilt

4) Pijpkousen. Vangen net even iets meer klappen op.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 00:50

5)Is dat waar dat je niet over verharde wegen mag galloperen?
En niet op straat mag draven?

Zelf gallopeerd ik weleens over verharde wegen,heb gehoord dat het de pezen sterker maakt maar nu ik meer en meer meningen zie dat de pezen een enorme klap opvangen doet me meer twijfelen
Op straat draven heb ik altijd al gedaan

6)Op wat voor soort grond galloperen jullie nog?
Buiten zandwegen?

Volgens mij mag je ook op gras galloperen
Dat je wel vaker langs de weg ziet

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:35

1)op een normale buitenrit heb ik altijd wel een tientje in mijn broekzak en een gsm. Als ik echt weet dat ik heel lang ga misschien nog een hoevenkrabber onder de stijgbeugel vast (als er misschien een steen of iets tussen hoef en ijzer komt)

2)Mijn paard galoppeerd alleen op gras/zand etc. Nooit op de verharde weg.

3)De eerste 10 min kan ik mijn paard niet helemaal los laten want dan begint ie alleen met draven. ikzelf vind dat niet erg, maar ik ga altijd samen met mijn zus en haar paard vind dat niet zo leuk, want die wil dan mee . Daarna gaat de teugels gewoon lang. Lekker ontspannen. Bij een drafje of galop maak ik ze natuurlijk wel gewoon op maat of hou ze net wat langer.

4)alleen peesbeschermers en strijklappen. nooit bandages. Gewoon puur uit bescherming (stronken/takken of als ze zich ineens verstappen vangt dat net de eerste klap op).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:36

1. ik heb altijd alleen mijn gsm bij me, geen portemonnee

2. ik galoppeer bijna niet, rij voortdurend op verharde wegen en liefst zelfs gewoon op glad asfalt en we draven veel, heel veel en flink hard.

3. ik rijd bijna altijd met losse teugel, alleen als er iets spannends is, zoals pas de luchtballon die vlak voor onze neus wilde gaan landen.

4. geen bescherming, wordt m.i. veel te warm eronder.

5. van wie zou het niet mogen?? Ik draaf veel en ach je trekt bekijks, maar wat geeft dat. Ik zorg er wel altijd voor dat ik fietsers en wandelaars in stap passeer, dat vind ik wel zo netjes.

6. bij ons in de buurt heb je bijna niets waar je een flinke galop in kunt zetten dus dat bewaar ik voor bosritten.

Vorig jaar in de zomer ergens anders gestaan en daar galoppeerden we zalig langs de dijk in het gras, maar dat wordt nu een beetje lastig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:33

Blue_Star schreef:
Zoals :

Alleen een gsm, voor het geval dat er iets gebeurd.

2)Galloperen jullie over verharde weggetjes?De meningen zijn hierover nogal verdeeld

Jah eigenlijk alleen maar, maar dit is niet mijn vrijwillige keus. Ik heb vroeger geleerd dat galopperen over het asfalt slecht is voor een paar zijn benen.
Nu heb ik een eigen pony die absoluut niet op het gras wil.
Toen heeft mijn hoefsmid gezegd, en meerdere mensen, als hij het zelf aangeeft, dan doet het geen pijn bij hem.

Ik rij zelf de eerste 10min met losse teugel,dan begint hij vervelend te doen voor 5min en dan weer met losse teugels tot we gaan draven/galloperen

Ik rij altijd met losse teugel, maakt niet uit waar

peesbeschermers, maar als het echt te warm is niks.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:56

Gsm om eventueel te kunnen bellen mocht er iets mis gaan, portemonnee om eventueel een taxi naar huis te kunnen nemen mocht er iets mis gaan (maar meestal alleen wat geld in mijn zak) en daarnaast heb vaak een soort van mes bij me. En als we met de wagen erop uittrokken dan hadden we onder de bok nog wat meer dingen liggen, zoals een halster, een touwtje en nog wat meer wat ik me niet herinner.

Ik heb altijd geleerd dat je niet moet galoperen op de verharde weg en daar hield ik me altijd aan. Paarden gingen er nog wel eens vandoor als ze schrokken en dan deden ze een paar passen in galop, maar daarnaast vind ik draven en stappen meer dan genoeg.

Ik rij regelmatig met lossere teugel. Meestal ook even na de galop zodat het paard zijn hals kan strekken en volledig kan ontspannen. Op de weg zelf hou ik meestal de teugels niet echt lang, als ze dan opzij springt dan kan ze gelijk onder een auto liggen en wil ik dus meteen in kunnen grijpen. Maar in het bos of door weilanden dan gaat de teugel gewoon wat losser.

Geen van twee. Mijn paarden hebben ze ook nooit in de bak gedragen, dus ook niet op een buitenrit.

Draven mag zeker wel. Je moet alleen oppassen, als je paard geen hoefijzers heeft moet je oppassen dat ze niet te snel slijten. maar galop mag geloof ik niet, zo heb ik het geleerd.

Buiten zandwegen

Gras en zand en meer niet. En dan ligt het er nog aan of de bodem niet te hard is of te ongelijk of dat er teveel gaten in zitten. Op een vlakke en wat zachte bodem kun je galoperen en daar doe ik het dus ook.

alejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:32

Blue_Star schreef:
Zoals :

1) ik neem altijd mijn mobiel mee + id

2) als ik ga buitenrijden doe ik dat meestal in de polder, dus ff over het gras crossen

3) mijn paard kan gewoon met losse teugel de hele weg, ik hoef niet te sturen

4) ik heb altijd strijklappen en soms bandages voor

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:47

Zo,veel tips en verschillende meningen
Laat ik ook even erop antwoorden

Ik had altijd een gsm bij
Nu ga ik zien dat ik ook betadine en mijn id meeneem
Misschien verband,voor het geval het paard zich verwond ik de eerste hulpen kan toedienen

Gisteren heb ik over een verharde weg gegallopeerd,geen beton
Kan het niet goed uitleggen,gewone harde grond?
Maar ik ga zien dat ik over velden of zandwegen kan galloperen

1x bandages en verder peesbeschermers voor en achter
Hij durft weleens de achterbenen tegen mekaar tikken

Ikzelf denk dat je niet over verharde wegen mag galloperen maar meningen zijn hierover nogal verdeeld dus ik twijfel
Op straat draven heb ik altijd gedaan dus denk JA

Buiten zandwegen

Ik heb welleens op harde grond gegallopeerd
Samen met de vorige club,paardje hield er niets aan over
dus denk wel dat het mag??

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:56

Blue_Star schreef:
Zoals :

1) Ik neem altijd een gsm en wat geld mee. Ook heb ik een klein zakmesje mee met een hoevenkrabbertje, mesje en een klein schaartje. (voor nood). Als ik een lange buitenrit maak of een dagtocht, dan neem ik een klein flesje met betadine mee. Kun je gewoon kopen in de ruitersportzaak. Is zo'n miniflesje voor op vakantie o.i.d.

2) Nee ik galoppeer niet op verharde weggetjes. draaf af en toe wel, maar als ik een ruiterpad tegenkom dan galoppeer ik wel.

3) Af en toe krijgt mijn paard dan de losse teugel. Op een rustig stukje ofzo. Nooit op een weg of in de berm aan de kant van een weg. Je weet nooit wat eraan komt. Of als we op weg naar huis zijn dan krijgt ze ook wel de lange teugel

4) Ik rij met bandage's om.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:04

1) ik neem alleen een mobiel mee

2)Galloperen op de verharde weg doe ik niet, dan krijgen de pezen te harde klappen te verduren. draven op de verharde weg doe ik soms, maar niet lang.

3) als hij rustig loopt en niet schrikkerig of hyperactief is, laat ik mijn paard met losse teugel lopen.

4)soms peesbeschermers, maar ze zijn eigenlijk niet noodzakelijk.

5)ik weet niet of je mag galloperen op de verharde weg, maar het lijkt mij van niet, veel te gevaarlijk. Je kan niet even snel stoppen, en als je paard schrikt heb je ook een probleem.
En het lijkt me niet echt lekker als je rustig fietst en er komt ineens een paard over de weg aangegeallopeerd

6) voornamelijk zandwegen, of gras of bospaadjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:08

neem ook altijd iets mee waarop staat wie je bent en waar je woont plus telefoonnummer, als je namelijk wel een ongeluk mocht krijgen kunnen ze vrij senl familie inlichten.

ook ff vermelden waar je paard staat!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:12

1) ja altijd m'n modiel voor het geval er iets is.
2) ja vaak kleine stukjes wel. Ze heeft geen ijzers dus dan kan het wel.
3) Ja het laatste stuk uitstappen
4) Nee
5) geen idee
6) Gras (er zijn hier allemaal brede grasbermen en wandelpaden op het gras en daar galoppeer ik vooral)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:12

ellepel schreef:
neem ook altijd iets mee waarop staat wie je bent en waar je woont plus telefoonnummer, als je namelijk wel een ongeluk mocht krijgen kunnen ze vrij senl familie inlichten.

ook ff vermelden waar je paard staat!

Zo dat is een goede tip

Alytje schreef:
5)ik weet niet of je mag galloperen op de verharde weg, maar het lijkt mij van niet, veel te gevaarlijk. Je kan niet even snel stoppen, en als je paard schrikt heb je ook een probleem. En het lijkt me niet echt lekker als je rustig fietst en er komt ineens een paard over de weg aangegeallopeerd
6) voornamelijk zandwegen, of gras of bospaadjes.

Nee is wel waar
Maar dat kan je overal hebben

Bospaadjes zijn harde wegen he??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:31

1) Mijn telefoon en een hoevenkrabber

2) Nee, ik gallopeer alleen op gras en zand. Geen verharde wegen.

3) Ja, ik rijd zeker 75% met een losse teugel en met 1 hand. (Nee, ik rijd geen western)

4) Niets.

5) Ik heb hier (bijna) alleen asfalt en draaf altijd! Nergens last van.

6) Zie 2.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:39

Blue_Star schreef:

Bospaadjes zijn harde wegen he??

ooh nou ik bedoelde zeg maar gewoon de weggetjes tussen de bomen door, die zijn hier niet verhard

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:53

Of ook verzorgspullen voor het paard?Indien het gewond geraakt.
Telefoon, id, als ik langer wegga ook nog geld voor een ijsje .

Nee, nooit.

Alleen als ik stap, en soms in draf, als hij ontspannen is.

Peesbeschermers voor, achter strijklappen.

Draven doe ik wel op verharde grond, galopperen nooit.

6)Op wat voor soort grond galloperen jullie nog? Buiten zandwegen
(droog) Gras

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:12

1) gsm, geld, paspoort,.. eventueel een touw en een halster voor langere wandelingen

2) soms gallopeer ik over verharde wegen, maar dat gebeurt zelden.

3) ik rijd op het strand met een losse teugel, kwestie van ontspanning (als het mogelijk is) .. ik stap ook de eerste en de laatste 20min met losse teugel

4) niets, het bos ligt reeds vol met bandages , peesbeschermers die de paarden kwijt zijn geraakt. wanneer je naar het strand of in de duinen rijdt is het ook niet aan te raden i.v.m jeuk (het zand kruipt nl tussen de peesbeschermers/bandages, zout water maakt het ook kapot)

5) galloperen op straat is goed voor de pezen wat harder te krijgen, maar enkel wanneer je paard zn hoeven het toelaten natuurlijk.. anders is de slijtage gewoon té groot. als je een paard met hoefijzers hebt zou ik het niet doen (ivm met uitglijden), een stukje draven kan absoluut geen kwaad..

6) ik gallopeer op het strand, op de bospaden en op de duinpaden.. op een plat stuk gras natuurlijk ook..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:21

1) Ja mn telefoon op lange ritten, anders meestal niets. Op hele lange ritten een reserve beugelriem.

2) Oh ja hoor, geen probleem, wel galoperen ook over grind/schelpenpaden (mits de paarden er goed op lopen, en ik zeker weet dat de ruiters die ik bij me had het wel aan konden). Natuurlijk wel alleen als we geen andere weggebruikers hiermee lastig vallen.

3) Ja ik rijd wel veel met losse teugel, alleen als ik ze nodig heb pak ik ze op. Langs gevaarlijke wegen had ik mn teugels wel wat meer bij de hand, ik had meestal een stuk of 3 niet zulke hele goede ruiters bij me, en dan moet je toch wel op je hoede zijn. Bij henzo had ik ze wel er meer bij, die kon nog wel is raar doen. Met Flower weet ik nog niet hoe ze reageerd, we zullen het zien .

4) Geen bescherming. peesjes hadden we niet eens, bandages wel, maar dat lijkt me alleen maar slecht, zeker als je nagaat dat wel vooral strandritten maakten. Met Flower heb ik wel springschoenen om, omdat ze der 'poten' nog niet altijd optilt en nog jong is dus nog raar kan reageren.

5) Ik zie (behalve als je ijzers onder hebt) niet in waarom je niet over asfalt mag draven/galoperen. In het wild lopen ze op nog veel ergere gronden. De ponys en paarden hebben er ook nog nooit problemen mee gehad, en ze lopen ijzerloos. En de meeste zijn nu toch al rond de 20 en hebben allemaal nog nooit been problemen gehad. Balt van 36 (is nu wel overleden, aan hartstilstand) liep ook nog als een trein, werd ook nog wekelijks over het verharde gereden, wel op zijn eigen tempo natuurlijk. Flower loopt nu naast de fiets in draf over asfalt en voor de kar.

6)als het maar een grond is waarvan ik met enige zekerheid kan zeggen dat er geen diepe kuilen o.i.d. inzitten waar ze hun benen in kunnen breken. Maar meestal gaan we voluit op t strand, dat is toch wel het lekkerst. Geen verkeer, als je valt is het niet zo hard, en het is lekker breed. Gras vindt ik wat minder, hoog gras dan, want je ziet dan slecht wat er onder zit..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:30

Toydoll schreef:
5) Ik zie (behalve als je ijzers onder hebt) niet in waarom je niet over asfalt mag draven/galoperen.

eeeehmmm, ik draaf loeihard hoor met ijzers eronder, niks aan de hand!!! T zal per paard verschillen maar zolang het niet regent en dus glad kan zijn, gaat dat prima hoor!!! En ja galop, ach hij draaft liever op het harde.....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:42

daffodil schreef:
Toydoll schreef:
5) Ik zie (behalve als je ijzers onder hebt) niet in waarom je niet over asfalt mag draven/galoperen.

eeeehmmm, ik draaf loeihard hoor met ijzers eronder, niks aan de hand!!! T zal per paard verschillen maar zolang het niet regent en dus glad kan zijn, gaat dat prima hoor!!! En ja galop, ach hij draaft liever op het harde.....

Nou meestal met ijzers is het toch wel veradelijk glad voor de paarden (ook als het droog is), en als je dan een noodstop o.i.d. moet maken lijkt me dat wel eng. En behalve mist een paard met ijzers een belangrijke schokdemper, dus de kans op blesures is dan aannemelijk...

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:38

alleen een gsm mee voor als er iets gebeurt dat ik kan bellen. verder gebruik ik pees beschermer en strijkappen. en galoperen en draven in de berm of moet een paard met ijzers hebben draven nooit op het hard
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:00

Ow ok Schieten me opeens nog 3vraagjes binnen

7)Vinden jullie dat als je een buitenrit maakt dat de hoeven dan rapper afslijten?En daar bedoel ik niet meer continu op straat rijden

8)Rijden jullie in de zomer met vliegendeken?

9)Waarom zou je niet galloperen met ijzers op asfalt?
Vanwege uitglijden en geen schokdempers?Maar ook nog om andere reden?
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.