musketon bilriem kapot; hoe te repareren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

musketon bilriem kapot; hoe te repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 23:09

Sinds een maand heb ik een HH vliegendeken met kruissingels en bilriemen. Hel fijn nu met deze warmte want de dazen hier komen in grote kolonies aangevlogen
Maar...er is al een musketon kapot van een bilriem. Die kun je niet zo maar vervangen want volgens mij moet het stiksel losgemaakt worden, de oude musketon eruit en een nieuwe erin en dan weer opnieuw gestikt. Klopt dat??? Ik moet ervoor naar de schoenmaker want heb zelf geen naaimachine. Hoe lossen jullie dit op?

Chrissetje

Re: musketon bilriem kapot; hoe te repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:18

een knubbel erin leggen?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:19

Volgens mij klopt dat inderdaad, stiksel loshalen, kapotte musketon eruit, nieuwe erin, stiksel vastnaaien.. Een andere oplossing is er volgens mij niet.
Alhoewel, om dat stiksel weer vast te maken zou je van die drukdingen kunnen gebruiken (aargh, hoe noem je dat nou) die je er zelf in kunt zetten. (van die kleine ronde metalen dingen, lijken wel wat op drukknopen)
Dat is i.i.g. heel stevig! Die dingen kun je in een hobby-winkel wel krijgen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 23:29

Ik denk dat die drukknopen beter werken dan een knubbel Waarschijnlijk is klitteband te zwak, even ergens over schuren en het laat al los. Toch maf dat de musketons niet afschroefbaar zijn zodat ze makkelijk te vervangen zijn. Als je paard gaat hangen aan zijn halster en het musketon breekt zit je ook al....

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:32

ik denk dat amethyst splitpennen bedoeld! Wel oppassen dat je niet le lange neemt anders heb je scherpe uiteinden...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:34

Preddy schreef:
ik denk dat amethyst splitpennen bedoeld! Wel oppassen dat je niet le lange neemt anders heb je scherpe uiteinden...

Ik zou het niet weten, kan best hoor

Je kan er eventueel meerdere in doen, des te steviger zittie vast

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:37

Is het misschien een losse bilkoord? Dan zou je hem tijdelijk kunnen vervangen met een bilkoord van een andere deken. Simpele oplossing, maar dan wel hopen dat hij die niet ook kapot maakt natuurlijk.
Wat ik ook wel eens doe is gewoon een nieuwe musketon kopen, maar dan zo'n grote open. Die je ook gebruikt bij bergbeklimmen zeg maar. Maar dan wel in de kleine variant. Die haal je door de kapotte en hij is weer gewoon te gebruiken.
Succes ermee!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 23:45

Een andere kan niet door de kapotte want die is echt door de helft! Ik heb op mijn regendeken en andere vliegendeken geen bilkoorden.
Het is eigenlijk dus een slecht systeem want je kunt zo'n musketon niet makkelijk vervangen. Je moet priegelen om die stiksels los te krijgen en als je zelf geen naaimasjien hebt kun je ook nog eens langs de schoenmaker of zadelmaker. Tweede mogelijkheid is een heel nieuw bilkoord te bestellen of van iemand over te nemen. Is ook zowat.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:53

Toen ik nog geen naaimachine had deed ik het gewoon met de hand, tornmesje om het stiksel los te halen en nieuwe muskaton er gewoon met de hand aan naaien, is totaal misschien een klein kwartiertje werk, waarom zou je voor zo iets simpels naar de schoenmaker moeten? Of zijn de bilriemen van leer?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:19

De rest van de musketon haak eraf zagen dan een andere musketon nemen en een stevige sleutelhanger ring.

eerst haal je de bilkoord door de ring, vervolgens door het uiteinde van de musketonhaak, en dan draai je de sleutelring door het lusje waar de oude musketonhaak heef gezeten, even aantrekken en je hebt een zeer stevige en eenvoudige gerepareerd bilkoord.
(je moet niet de sleutelhangerring tussen bilkoord en musketon bevestigen want dat is te zwak, de hierboven beschreven methode is zelfs geschikt voor longeerlijnen en halstertouwen )

Kan eventueel wel een foto plaatsen hoe het eruit ziet, als je niet snapt wat ik bedoel

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:16

Dat klinkt als een hele goede én vrij simpele oplossing, sterk en je hoeft niet te naaien!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:07

Ik heb altijd genoeg bilkoorden op voorraad...
Maar je kunt hem ook gewoon zelf losmaken en vastnaaien. Je kunt het ook gewoon bij een ruitershop laten doen, daar moest ik €0,50 voor betalen

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:09

het is heel gemakkelijk je neemt een snijmes en dus snijd je bilkoord waar die toegenaaid is door, zo haal je de musketon eruit, plaats een nieuwe (kost niet zoveel geld mee 1€) en plaat shem terug je neemt een draad en 2 naalden (redelijke dikke draad, niet te fijn) aan ieder uiteinde van die draad doe je dus een naald
(ff zeggen hoe je de draad aan de naald bevestigd: je steekt je naald DOOR je draad nog is der overen dan schuif je de draad naa rbeneden en er komt van zelf een knoopje) voor diegene die het niet snappen denk dat het ook lukt met gewone knoop). je begint aan de musketon steekt je draad erdoor tot je aan beide kanten evenveel draad hebt. dan begin je te naaien en waar je je ene naald erdoor hebt gestoken steek je daarlangs je andere draad zodat je draden telkens verwisselen van kant zo blijven door doen en voor vast te zetten even 3 steken terug gaan over je andere.
EN KLAAR

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:15

Amethyst schreef:
Volgens mij klopt dat inderdaad, stiksel loshalen, kapotte musketon eruit, nieuwe erin, stiksel vastnaaien.. Een andere oplossing is er volgens mij niet.
Alhoewel, om dat stiksel weer vast te maken zou je van die drukdingen kunnen gebruiken (aargh, hoe noem je dat nou) die je er zelf in kunt zetten. (van die kleine ronde metalen dingen, lijken wel wat op drukknopen)
Dat is i.i.g. heel stevig! Die dingen kun je in een hobby-winkel wel krijgen.

Ik weet eindelijk hoe de dingen heten die ik bedoel, holnieten (of zoals wij ze hier noemen, mannetjes en vrouwtjes ). Die zijn verkrijgbaar in verschillende formaten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:47

marahorse schreef:
(ff zeggen hoe je de draad aan de naald bevestigd: je steekt
je naald DOOR je draad
nog is der overen dan schuif je de draad naa rbeneden en er komt van zelf een knoopje) voor diegene die het niet snappen denk dat het ook lukt met gewone knoop).

heb je daar een foto van???

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:48

De oude kan je door zagen en dan een nieuwe open musketon haak bevestigen. Zo hoef je niet de stiksels los te halen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 22:37

Goeie tips zeg! Ik ga dus niks lostornen maar de riem gewoon doorknippen en dan vast (laten) naaien met een nieuwe musketon. Ook de tip met die sleutelhangerring is heel handig. Ze staat nu al een paar dagen met één bilkoord in de wei en de deken ligt nog steeds goed. Ik was bij de Hubo vanmiddag voor een musketon en die jongen zei al meteen, hoe krijg je die oude eraf . Ze hadden trouwens maar één maat musketon en die vond ik niet goed. Moet er een met een platte voet hebben. Vraag me af of een karabijnhaak ook kan?
Zag in de gids van Divoza dat ze ook kant en klare bilkoorden hebben voor 6,95 met aan weerskanten een musketon. Maar ga eerst maar zelf fröbelen

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:30

ik zaag altijd de musketon door, maar laat die onderste ring (met een gat als dat ding eruit is natuurlijk) gewoon zitten. Daar gooi ik dan een karabijnhaak aan. dat is echt de enige haak die my way nog nooit *klopt af* kapot gekregen heeft!

Afbeelding

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 13:02

Zo'n karabijnhaak heb ik nog liggen. Ik ga straks meteen een ijzerzaagje kopen. De onderste ring van de musketon is rechthoekig zodat de bilriem mooi vlak ligt. Zal eens kijken of het lukt vanmiddag.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:40

nja idd je naald door de draad steken gewoon derdoor gaat hoor je mag gewoon niet een te dun draadje hebben anders heb je een probleem...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 19:18

Het is inmiddels gefixed. Ik heb het losgetornd, er een karabijnhaak aan gehangen en gewoon met een dubbele draad vastgenaaid. Toch typisch dat je musketon niet los kan schroeven zodat het "oog" opnieuw gebruikt kan worden. Bedankt voor jullie reacties!