Iemand ervaring met gedragscorrectie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kingstons

Iemand ervaring met gedragscorrectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:46

Ik heb een 6 jarige ruin. Vanaf het moment dat ik hem heb is hij altijd al wat happerig geweest (2.5jr geleden) maar het wordt van kwaad tot erger. vorig jaar begon hij te trappen als ie alleen maar het dekje zag, en vanaf januari vliegt ie zo af entoe op je af als je de boxdeur opent (tanden bloot en half stijgerend, zeg maar). Tanden bloot doet hij ook weleens als je hem uit de paddock of wei wilt halen.

Ik ben de wanhoop nabij, heb hem binnenstebuiten gekeerd. Ben met hem in training gegaan wegens onderontwikkelde rugspieren. Na de intensieve training ve paar weken, terug in b'graven geweest en was het zo goed als over, longe nu nog 1x week. Heb een nieuw zadel gekocht wat in b'graven is goedgekeurd.

Ben met hem bij fysio geweest en onlangs is de tandarts geweest die een gat heeft gemaakt in zijn tandvlees omdat zijn hengstentand niet kon doorkomen. Hem onlangs nog de zadelmaker laten komen om te kijken of het zadel nog wel past, zat prima!

Ga nu naar een andere rustigere stal en hoop dat het dan beter gaat, maar zo niet:

Weet er dan iemand of er ook een "africhter" oid bestaat om dit soort gedrag af te leren, of weet iemand waarom hij zo doet. Rijtechnisch loopt hij prima, niks op aan te merken.

De moed zakt steeds verder in mijn schoenen... HELPPP!!!!

Anoniem

Re: Iemand ervaring met gedragscorrectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:26

Hoe is zijn gedrag als je met hem wandelt, en als je in de wei bent maar hem niet pakt, en tijdens het poetsen?
Hoeveel afwisseling zit er in het werk?
Ik denk dat er misschien een dominantieprobleem is of dat hij het werk niet afwisselend genoeg vindt.
Is ook maar het eerste wat bij mij op komt hoor.
Mocht het één van beide zijn dan laat de oplossing zich raden. Is het dominantie dan zul je duidelijker tekens moeten geven waaruit hij opmaakt dat jij de baas bent. Eigenlijk is het dan ook geen dominantieprobleem maar een communicatieprobleem.
Is het verveling dan moet je op één of andere manier afwisseling in het werk brengen.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:30

Op zich wissel ik het werk wel af, springen, dressuur, buiten, longe. Als ik met hem wandel, gaat ie heel erg aan me plakken, wil hij stees met zijn neus dicht bij me komen. Met poetsen is het een ramp, daar zit ook het grootste probleem: dan dreigt hij alleen maar dat hij je wil bijten, tanden bloot, echt heel irritant!

Als ik gewoon de wei inga dan komt ie gewoon, het is alleen afentoe dat hij niet wil komen, en als je vlakbij hem bent, doet ie zijn tanden bloot, net als met de paddock, maar dit is incidenteel, met poetsen is het zo'n 5 van de 7 dagen, dat je hem superkort moet zetten om nog enigsinds normaal te kunnen poetsen. En opzadelen is ook een drama, blijven trappen naar het zadel, je proberen te pletten en dat soort grapjes.

Ik weet ook niet hoe ik hem moet corrigeren, negeren heeft heel lang gewerkt, dan hield hij ermee op, boos worden helpt weinig, als hij trapt, trap ik hem trapt hij weer terug, schiet allemaal niks op. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen met hem.

Wil ook weleens een keertje normaal poetsen en leuk begroet worden, zonder dat ik hiervoor moet ruilen voor een dagje van paard met mijn vriendin.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:34

Toevoeging: zomers is hij altijd veel liever dan swinters, maar dit jaar is hij toch minder dan vorig jaar. Hij doet bij iedereen zo, heeft 2jr geleden een vrouw in de stal aangevlogen bij haar oor en liet haar niet meer los.

Onlangs heeft hij een grote wond opgelopen in de wei, zo groot dat het niet gehecht kon worden, en dan heb je ineens een heel lief knuffelpaard, dan is hij heel aanhankelijk, maar zodra de antibiotica begon te werken......... was het weer over.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:29

Volgens mij wordt het tijd voor een rotschop, maar dat moet je wel heel goed timen zodat hij precies weet waarom hij die krijgt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:39

kingstons schreef:
Ik weet ook niet hoe ik hem moet corrigeren, negeren heeft heel lang gewerkt, dan hield hij ermee op, boos worden helpt weinig, als hij trapt, trap ik hem trapt hij weer terug, schiet allemaal niks op. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen met hem.

Ik denk dat je HEEL consequent moet worden!! Dat mag wel, en dat mag niet. Een tussenweg is er niet, niks door de vingers zijn etc.
Je begint met een waarschuwing (met je stem), gaat ie door? dan mag je hem van mij een rotschop verkopen (ja, klinkt heel raar, maar beter 1 keer goed, dan 10 keer een rotschop). Zijn gedrag wordt zo steeds gevaarlijker, voor hemzelf, voor jou, voor je medestalgenoten, voor de andere paarden en ga zo maar door.
Maar als je hem goed aanpakt, zorg dan wel dat je timing heel goed is!!
Laat het desnoods door iemand doen die ervaren is, en die je daarna verder helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 00:33

kingstons schreef:
Als ik met hem wandel, gaat ie heel erg aan me plakken, wil hij stees met zijn neus dicht bij me komen. Met poetsen is het een ramp, daar zit ook het grootste probleem: dan dreigt hij alleen maar dat hij je wil bijten, tanden bloot, echt heel irritant!

Heel herkenbaar, ik heb ook zo'n altijd-happer die met wandelen steun zoekt. Wandelen = eng = steun zoeken, de rest = happen om afstand te bewaren.
Ik ga daarom nu ook even alleen vanuit mijn ervaring met mijn pony spreken, maar wat bij ons goed hielp was: Tijdens het wandelen is de regel dat zijn neus niet voorbij mijn heup komt! Gebeurt dat wel dan dreig ik hem met mijn arm achteruit. Arm langmaken en in een grote boog richting zijn neus zwaaien.
Ik ben de leider en hij moet volgen, no matter what...
Na een paar keer op deze manier gewandeld te hebben werd hij in de wei ook anders, van aanvallen naar (meestal) afwachten.

Problemen in de wei bleven er echter toch. Soms viel/valt hij uit het niets aan. Uiteindelijk was ik dat zo ongelofelijk zat dat ik hem tig keer de wei heb rondgejaagd, brullend en schreeuwend, tot hij duidelijk aangaf dat hij er geen zin meer in had en mij als meerdere accepteerde.
Hoofd omlaag, kauwen, geeuwen en 'vragen' of hij bij mij mocht komen.
Sindsdien gaat het veel beter maar hij blijft proberen. Deels door de houding van mijn man (ach, hij knabbelt alleen maar ) en deels door zijn karakter. Hij is net zo eigenwijs, koppig en zelfbewust als ik

Moraal van het verhaal: Probeer eerst naast je paard zijn leider te worden, zonder hem angst aan te jagen, en gebruik voor hem berijpelijke taal. Soms is die taal harder dan wij als mensen gewend zijn, maar aangezien mensen als intelligenter beschouwd worden (vooral door medemensen en zichzelf ) moet dat te doen zijn.
Kijk en luister naar je paard en reageer daar op zoals een paard zou reageren. En vergeet nooit om te belonen als hij maar een kleine stap in de goede richting doet.

En die rotschop waar Amethyst het over heeft heb ik ook wel eens gegeven hoor Dat begrijpt een paard heel goed...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:15

De oorzaak van het probleem is wellicht anders maar misschien is de oplossing hetzelfde. Mijn paard had totaal geen respect voor de mens en vertoonde hetzelfde soort gedrag als jij nu beschrijft: bijten, over je heen lopen, naar je stijgeren, pletten tegen de muur.
Ik heb het eerst op de lieve manier geprobeert maar hij werd daar niets braver van. Uiteindelijk ben ik samen met de stalhouder over gegaan op de zeer strenge en harde toer. Zij pakten hem aan met het uitmesten en in de wei zetten en ik bij de rest van de dingen.
Geef bijtende paarden allereerst niets meer uit de hand maar leg het op de grond of in de voerbak. Daarnaast: waarschuwen bij ongewenst gedrag, geen reactie? een flinke trap geven. Dat steeds herhalen. Een andere methode is een ketting over de neus.
Ik weet hoe ontzettend vervelend het is om dit te moeten doen, maar doe het goed (en hard genoeg en consequent) of doe het niet. Als je van jezelf weet dat je dit niet kunt dan moet je het niet doen. Daar wordt je paard alleen maar lastiger van omdat hij je dan ook nog eens niet snapt.
Zorg daarnaast ook dat je de juiste uitstraling hebt. Je moet bij dit alles uitstralen dat je de baas bent en niet bang bent.

Ik heb echt een paar maanden lopen knokken met mijn paard maar als je hem nu ziet zou je dat niet zeggen, het is een super braaf paard wat mij bovendien ook nog eens erg lief vind (hij weet immers precies wat ik van hem wil)

De ulitieme test vind ik altijd nog je paard aan de hand leiden. Als hij dan braaf mee loopt, voorwaats gaat als jij dat wil, stopt als jij stopt en niet ongewenst aan je zit, dan zit je goed.

Overigens heb ik vanalles geprobeerd, velletjes pakken en omdraaien, terug bijten in zijn neus (ja ik was wanhopig) slaan maar niets hielp. Voor mijn paard was de trap/ ketting de oplossing maar misschien kun jij deze methoden wel gebuiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:39

hoe is hij in zijn gedrag naar andere paarden toe?
bijt hij die ook? wat doen die andere paarden dan terug bij hem?

ik heb vroeger een merrie verzorgd die het ook deed, volgens de eigenaar moest ik haar keihard in haar oor bijten, heel idioot, maar na enkele keren weer een hap te hebben geahd werd ik zo ontzettend kwaad dat ik haar dus echt bij haar oor gegrepen heb, en er zo hard in gebeten heb dat t bloed eruit kwam..

maar madam heeft me nooit 1x weer gebeten.

ze wilde t wel, maar bedacht zich dat ik dan wel erg hard terug beet, en beet dus niet meer..

wat ook heel belangrijk bij dit soort paarden is:
je hebt de neiging om te mopperen op het dier..daarbij vergeet je het belonen voor zijn goed gedrag, al is t maar braaf ene voetje geven ofzo.
zorg ervoor dat je alle positieve van hem ontzettend beloont, prijs hem helemaal de hemel in!
zo gaan ze veel eerder door in lief gedrag omdat dat ze een beter gevoel geeft..

heb je trouwens al iest in de richting van bach-remedie geprobeerd?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:17

Mijn pony ging nog net wat verder als dat. Hij vloog me echt aan om me pijn te doen. Ik wist ook niet wat ik er mee aan moest en dacht er over na om hem te verkopen. Ik ben eens gaan nadenken waardoor dat gedrag zou kunnen komen en kwam gaandeweg tot de ontdekking dat hij gewoon niet snapte hoe de rangorde in elkaar zat wat tot frustraties lijden bij hem. Ik heb hem eerst helemaal in elkaar geschopt omdat het gewoon te gevaarlijk werd toen had ik het grootste probleem al achter de rug. Het was eindelijk duidelijk wie de baas was. Daarna ben ik gaan kijken wat hij dan niet snapte. Ik kwam er achter dat als ik iets over nam wat voor hem natuurlijk was dan snapte hij het in 1 keer. Ik ben daarna ook clicker training gaan doen en heb nu eindelijk een paardje dat heerlijk goed luisterd en veel gelukkiger is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:29

Ik vraag me ook altijd af wat ervan de bovengenoemde paarden was geworden als ze een 'softie' waren tegen gekomen. Iemand die niet geloofd in slaan en schoppen maar in een gelijkwaardige samenwerking.

Ik denk echt dat mijn paard een gevaarlijk moordtuig was geworden in de handen van dat soort mensen. Ik heb dan ook helemaal niets tegen op een harde en duidelijke aanpak van een paard. (al zullen de bovenstaande reacties op sommige mensen overkomen als dierenmishandeling)

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 21:29

Kon wegens tijdgebrek tijdje niet op het net. Maar heel erg bedankt voor jullie reacties. Heb hem 1 juli verhuisd naar een andere stal, erg rustige stal met 10 paarden, 12u per dag op de wei. De eerste 5 dagen ging het goed, ik dacht doordat hij daar de rust had gevonden. Maar sinds gisteren is het weer mis..

Ik ga deze tips printen, en bespreken met mijn bijrijdster, zodat we allebei net zo consequent te werk kunnen gaan.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 21:30

Toevoeging: naar andere paarden toe, is hij heel knuffelig, het tegenover gestelde als met mensen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:07

dan doen die paarden duidelijk iets wat de mens niet doet...

krijgt hij zijn rust eigenlijk wel genoeg?
staat hij in een stal waar elke dag veel mesnen rondlopen?
sommige paarden worden daar echt sjaggerijnig van.

maar verder...blijft moeiljk zulke dieren.. denk dat je al een heel eind komt als je kijkt hoe hij is bij andere paarden, wat doen die paarden wat hij leuk vind.. hoe reageren ze als hij vervelend doet... kun je ene hoop van leren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:32

Het eerste wat bij mij boven komt drijven is dat dit paard duidelijkheid mist. Een paard weet graag waar ie aan toe is. Sommige paarden kun je lief vragen, anderen hebben soms een giga rotschop onder hun pens nodig voordat het duidelijk is. Eigenlijk is het mishandeling om die dan niet te geven want je geeft dan geen duidelijkheid, waar het paard behoefte aan heeft. Enne, zelfs met stalen neuzen schoppen heeft bij een paard de impact alsof ie eens stevig gekietelt wordt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:42

Citaat:
Ik vraag me ook altijd af wat ervan de bovengenoemde paarden was geworden als ze een 'softie' waren tegen gekomen. Iemand die niet geloofd in slaan en schoppen maar in een gelijkwaardige samenwerking.

*meldt zich* ik heb zo'n soort paard en ben zelf een softie... ik ben op zoek gegaannaar de oorzaak van dit gedrag en ben er aardig uit.

Ik ben het perfect gestructureerde programma van meneer Parelli gaan doen en dat heeft geweldig geholpen, ik ben er nog lang niet, ben eigenlijk net begonnen, maar we komen er vast wel!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:55

Hier ook zo'n softie die mbv de methode van Monty Roberts haar paarden de duidelijk verschaft die ze zo nodig hebben.
De verzorgster voor mij, van mijn vorige paard kon niet meer in zijn stal komen en met rijden alleen op het midden stilstaan. Toen hij duidelijkheid had van mij was het een erorm makkelijk paard wat geen pas verkeerd zette, ook in normale omgang.
Net als mijn huidige paard, geen problemen mee. Duidelijkheid over wie de leider is en over wat er wel en niet getolereerd wordt zijn het belangrijkste voor een paard om hem fijn in omgang te laten zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:20

als je het professioneel aan wil pakken, kan je eens contact opnemen met Monya... ze is van Balingehof... www.balingehof.nl

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:39

smurf schreef:

Ik ben het perfect gestructureerde programma van meneer Parelli gaan doen en dat heeft geweldig geholpen, ik ben er nog lang niet, ben eigenlijk net begonnen, maar we komen er vast wel!

Ik vroeg me al af waarom er verder niemand met deze optie kwam.. denk dat zoiets je zeker wel kan helpen. Helemaal als hij naar paarden toe wel lief is!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:36

pol013 schreef:

Ik denk echt dat mijn paard een gevaarlijk moordtuig was geworden in de handen van dat soort mensen. Ik heb dan ook helemaal niets tegen op een harde en duidelijke aanpak van een paard. (al zullen de bovenstaande reacties op sommige mensen overkomen als dierenmishandeling)

Ik was altijd een softie en was absoluut tegen slaan en schoppen en heeft in mijn geval hele gevaarlijke situatie opgeleverd. Ik ben ook de oorzaak gaan opzoeken en kwam tot de conclusie dat mijn pony gewoon dacht dat hij de leider was en ik probeerde op een aardige manier het leiderschap over te nemen waardoor hij als een natuurlijk reactie het 'gevecht' met mij aanging. Door dus even heel hard op te treden ik voor ons beiden dudielijk geworden wie nou echt e leider was. Sindsdien heb ik een hele goed eband met mijn pony. die echtneit ontstaan is door angst maar gewoon door wederzijds vertrouwen en weten waar we aan toe zijn en wie welke rang heeft.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:00

Het kan idd goed zijn dat hij merkt dat jij bang voor hem bent, dat begrijp ik ook een beetje van jouwzelf? Paarden hebben dat echt meteen door.
Heb ik ook wel gehad. Met iemand anders erop dan zegmaar, die het paard niet goed durfde aan te pakken, waar ik toen mee hielp met rijden. (les geven). Toen het paard een beetje vervelend was werd ik zeg maar een beetje boos op haar 'geef hem dan ook niet z'n zin!!' en dat hielp en vanaf toen ging het heel goed.
Ik denk zelf ook dat je hem consequent moet aanpakken. Niet perse veel straffen, maar op het goede moment. En natuurlijk ook belonen als het goed gaat, dat is erg belangrijk. Wat je wel eens hebt waar het ook door kan komen is als het paard geen vertrouwen heeft. Daar kunnen ze ook slecht/on handelbaar door worden. Paarden willen van zichzelf graag hun best doen voor mensen. Maar als een paard niet beloont wordt krijgt het het gevoel dat het zeg maar niets goed kan doen. Dan gaat het vertrouwen weg. Daarom is het heel belangrijk om kleine oefeningetjes te doen zodat je ook kan belonen als het goed gaat. Als je iets van je paard vraagt en het gaat goed, dan een beetje overdreven gaan belonen. En als je iets van je paard wilt, bijv. op commando stil staan en je paard doet het niet goed, is het voor je paard al een 'straf' als je niet beloont.
Zo probeer je je paard te laten zien dat jij vertrouwen in hem hebt. Dat moet je hebben, het komt wel goed. Je moet heel blij zijn als het goed gaat, zo bouwen jij en je paard allebei vertrouwen op.
Met dit trainen gaat het waarschijnijk ook wel beter met gewoon omgang. Als een paard de hele tijd mensen bij zijn stal krijgt die allemaal zeggen 'oh, wat doet hij toch vervelend', 'oh dat is dat stomme bijtpaard' etc, tsjah daar zal je zelf als paard toch ook chagrijnig van worden? Af en toe gewoon eens langs gaan en een praatje maken met je paard. Gewoon voor de stal gaan staan en op een aardige manier tegen hem praten.
Wel zorgen dat jij niet over je heen laat gaan. Dus op het moment dat het nodig is, zorgen dat hij het echt wel weet wie de baas is!

Succes, ik weet niet of je er wat aan hebt.