Vooraf beslissen 'slacht of Rendac'...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Vooraf beslissen 'slacht of Rendac'...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 18:48

Ik vond de titel lastig te bedenken dus even iets uitleg vooraf:

Wanneer bij de operatie/behandeling van een paard (mogelijk) gebruik wordt gemaakt van middelen/medicijnen die niet specifiek geregistreerd zijn voor paarden bestaat de regel dat dat paard nooit meer naar de slacht mag.

Afgelopen vrijdag bracht ik mijn merrie naar Utrecht voor een operatie en toen kreeg ik deze uitleg voorgelegd met daarna de vraag. Wat wilt u, mogen wij alle nodige medicijnen toedienen zodat uw paard niet meer naar de slacht mag of mag dat niet?

Ik heb afgelopen vrijdag dus behoorlijk onverwacht een onomkeerbare beslissing moeten nemen. Gelukkig had ik er al eens over nagedacht en ik heb uiteraard gekozen voor het gebruik van de (eventueel noodzakelijke) medicijnen. In het paspoort van mijn paard is een aantekening gemaakt dat zij nooit meer naar de slacht kan en ik heb in het paspoort daar ook voor akkoord voor getekend. Tenzij mijn merrie een natuurlijke dood sterft zal zij ooit een spuitje krijgen en ik weet nu al dat zij ooit door de Rendac wordt opgehaald.

Ik zou wel willen weten wat jullie zouden beslissen en waarom? Barst maar los!
Laatst bijgewerkt door Monday op 27-06-05 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vooraf beslissen 'slacht of Rendac'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:51

Slacht.

Ik denk dat dat rustiger zal gaan. Als ik zie hoe Amanda al flipt van een gewone enting, en ik denk dat zij het type paard zal zijn wat tegen de spuit gaat vechten. Ik wil dat het rustig en snel gaat. Tuurlijk kan het bij de slacht ook fout gaan, maar ik acht het reëeler dat dat bij de spuit gebeurt.

Bovendien, na haar dood is het maar een lijf meer, zíj, míjn Amanda zit er niet meer in.

In geval van medicijnen bij een operatie. Sja, mag heel hard klinken, maar dat hangt van het type operatie af. Ik ben niet iemand die lang blijft doordokteren. In dit geval is het een redelijk eenvoudige en veilige ingreep. Dus dan zou ik wel ervoor kiezen dat het geen slacht meer wordt, omdat er idd mogelijk medicijnen worden toegediend. Hangt ook van de mogelijkheden van de DA af, en wat hij mij uitlegt en vertelt. Is moeilijk te bepalen op dit moment hoe ik het zou doen.

Maar het kan best zijn, dat bij Amanda dus ook de eierstokken eruitgehaald worden, zij medicijnen krijgt en dus niet meer voor de humane consumptie is. Wij leven nog eens 5 jaar verder, en dan moet ze uit haar lijden verlost worden. Tegenwoordig is het mogelijk om je paard wel bij de slachterij af te laten maken, en dan daar het vlees te laten vernietigen. Ik denk dat ik in zo'n geval daar voor zou kiezen

Maar natuurlijk hoop ik gewoon dat ik ze op een dag dood in de wei ga vinden...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:52

ik heb gekozen voor in laten slapen, en dus ook de Rendac... simpelweg omdat dat op eigen terrein kan gebeuren, dus dat Banjer dan ook niet nog eens de stress van de reis hoeft te doorstaan... Misschien kan ze tegen de tijd dat het "haar beurt" is wel gecremeerd worden, dan gebeurt dat...

Maar de hoofdreden dat ik voor inslapen/Rendac ga kiezen, is dus dat dat op eigen terrein mag....

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 19:12

@ Banjer: het gaat er in dit topic niet zozeer om of iemand kiest voor slacht of rendac en waarom, maar of je je paard medicijnen zou onthouden omdat je per sé wilt dat ie naar de slacht gaat. Je moet dus nog voor een operatie een beslissing nemen voor de rest van het leven van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:15

Ik was weer wat te haastig met posten

In geval van onverwachte en serieuze complicaties, bij een operatie dan zou je je kunnen afvragen, kan het paard wel van zo'n complicatie herstellen, en daarna nog een paardwaardig leven lijden? Er is hier dus gradaties in het soort complicatie... Ik vind het lastig om hier een goed antwoord op te geven. Het hangt van de uitleg van de artsen af, wat zijn de mogelijke complicaties, welke gevolgen hebben die, wat doen die "verboden" (ja geen goed woord, maar kan het niet anders zeggen) dan om die complicatie te verbeteren. En, heel belangrijk, is dat medicijn goed genoeg om die complicatie ongedaan te maken, dus heeft het volledig zijn nut. Zo ja, gebruiken, zo nee, dus maar half, nee doe het dan maar niet.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 19:27

Maar Maya, voor de operatie moet je al beslissen, dus dan weet je nog niet of die complicaties op gaan treden en een complicatie hoeft ook niet altijd op ellende uit te draaien.
Op zich vind ik het niet zo erg dat ik nu al heb moeten beslissen, want stel dat er een keer een moment komt dat het echt moet gebeuren en je bent heel emotioneel, dan hoef je niet meer te kiezen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:30

Hier zijn de meningen op Bokt erg over verdeeld. Een groot deel kiest voor slacht, omdat er het meeste gesleep ed aan zit. En omdat het dan in een keer afgelopen is. Ben ik het wel mee eens, maar ik vind het een verschrikkelijk idee dat iemand je vriend op gaat eten. Anderzijds is het ook niet leuk dat ie over straat gesleept wordt, en met meerdere beesten verbrand word. Gelukkig hoef ik die beslissing niet te maken Pepper is ingeslapen en dus opgehaald.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:08

Monday schreef:
@ Banjer: het gaat er in dit topic niet zozeer om of iemand kiest voor slacht of rendac en waarom, maar of je je paard medicijnen zou onthouden omdat je per sé wilt dat ie naar de slacht gaat. Je moet dus nog voor een operatie een beslissing nemen voor de rest van het leven van het paard.

Oh, sorry... dat had ik verkeerd begrepen....

Als het paard een goede kans heeft op herstel, en een verder leven zonder pijn (dus op een land desnoods), dan zou ik absoluut kiezen voor de medicijnen en operatie... dus ook de consequentie dat ze daarna niet meer geslacht mag worden, maar "veroordeeld" is tot een spuitje....
Laatst bijgewerkt door Banjer op 27-06-05 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:10

Rendac dus.
Om de enige reden dat ze zo alles voor je paard zullen doen (lees: alle medicijnen mogen toedienen). Want wie weet kan ze met die medicijnen gered worden...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:47

Ik zou kiezen voor de medicijnen. Inderdaad wel zoals al een keer gezegd werd, wel met uitzicht op een redelijke kans tot herstel, maar die beslissing zou ik voor de operatie al maken. Als ik besluit tot opereren, dan besluit ik ook meteen dat alle medicijnen zijn toegestaan.

Ik denk wel dat ik ervoor zorg dat als de rendac haar dan zou komen halen, ik niet op stal ben... Geen behoefte om haar in die knijper te zien hangen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:00

Als een paard eventueel van de medicijnen kan herstellen zou ik zeker deze medicijnen laten toe dienen aan mn paard, op dat moment wil je het beste voor je paard en dat is dan waar waarschijnlijk de medicijnen toedienen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:07

Het is toch zo dat je je paard ook mag laten slachten als het dier niet meer geschikt is voor consumptie? Dan moet je alleen geld betalen in plaats van dat je er geld voor krijgt. Tenminste, zo is mij dit een tijdje terug uitgelegd.

In elk geval, zolang ze vervoerd kan worden heb ik m'n paard het liefst bij de slacht. Maar ik zal haar niet van medicijnen of pijnstillers afhouden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:10

heb je dat wel goed begrepen, want ik heb nog nooit gehoord van het feit dat je paard dan nooit meer naar de slacht mag.
op een gegeven moment gaan de medicijnen weer uit het bloed ( het duurt soms een half jaar) en dan is je paard zijn vlees weer schoon ( wat klinkt dat raar hé) maar dat de wet nu al zo ver is aan gescherpt dat je paard nooit meer geslacht mag worden? los van het feit of je wel of niet wil slachten.
weet iemand of dat het daadwerkelijk zo is ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:43

Heel simpel : naar de slacht wil ik sowieso al niet , moet gewoon in de eigen omgeving gebeuren voor het welzijn van het paard zodat die niet nog meer stress krijgt en dat gesleep en die reis en die slacht-omgeving als laatste indrukken meekrijgt...dat wil ik niet dat mijn paardje zo eindigd.

Die grijper is ook erg naar , maar dat is NA het inslapen en is alleen naar voor de eigenaar , het paard merkt daar niks meer van.

Dus schoon houden van medicijnen is geen enkele prioriteit voor mij , heeft geen enkel nut.

De reden om dan wel of niet voor medicatie te kiezen is ook simpel :
ik wil goed weten wat de consequenties zijn van die medicijnen , is er een goede kans dat ze nog fijn de rest van haar leventje kan slijten , dan gun ik zonder meer die medicatie.

Is het echter zo dat het al behoorlijk ernstig is en ze door die medicijnen een paard-onwaardige toekomst tegemoet gaat , dan zal ik ook niet te lang blijven dokteren.

Maar een kans zal ze zeker krijgen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:17

Ik kies waarschijnlijk voor slacht.

Maar als mijn pony voor die tijd nog prima een tijdje mee zou kunnen met 'verboden' medicijnen krijgt hij die gewoon en zullen ze dus opgehaald worden door Rendac.

Ik ga dus niet koste wat het kost mijn pony's van bepaalde medicijnen die heel goed kunnen helpen afhouden puur omdat mijn gevoel zegt slacht.

Volgens mij kan je ook laten slachten met de boodschap dat hij niet voor consumptie is. Maar ik denk zomaar dat als het zo ver is dat je verder geen gezeur en moeilijkheden wat dat betreft aan je hoofd wilt hebben.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:22

Als ik een paard van mezelf had zou ik hem denk ik toch maar die medicijnen laten geven, hoewel ik het in principe een belachelijke regeling vind. Een koe mag je medicatie geven, 28 dagen wachttijd en daarna mag ze gewoon weer naar de slacht. Een paard krijgt misschien 1x offlabel medicatie en mag nooit meer naar de slager.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:25

piggeljay schreef:
heb je dat wel goed begrepen, want ik heb nog nooit gehoord van het feit dat je paard dan nooit meer naar de slacht mag.

Ik heb toch echt een aantekening in het paspoort van mijn paard gekregen. Op dit moment staat ze in Utrecht en daar is ook haar paspoort dus ik kan niet precies kijken wat er staat, maar ze gaan niet zomaar in een paspoort schrijven hoor. De DA van Utrecht en ikzelf hebben een handtekening geplaatst.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:34

Pmarena: je kan tegenwoordig ook kiezen of je hem door de "gezamelijke destructie" wil latenophalen of dat je 'm met een trailer met een soort brancard wil laten weghalen, kost 50 of 100 euro meer, maar is minder traumatisch voor de eigenaar.
Verder ga ik helemaal met je mening mee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 00:43

Ik zou kiezen voor de slacht, maar ik zou hem geen medicijnen weigeren alleen daarvoor.

Als ik voor de keus wordt gesteld waar jij voor gesteld bent: so be it

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 01:17

Als het echt nodig is de medicijnen toedienen. Verder kan je paard wel degelijk laten slachten maar dan gebruiken ze het vlees niet voor consumptie.

Die aantekening zal zijn dat het vlees niet meer verwerkt mag worden voor consumptie. maar of hij nou bij de slager afgemaakt wordt maakt nietuit lijkt me.

ZIjn er medicijnen die zo'n zware invloed hebben ookn og na 10 jaar?????

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 06:27

orionneke schreef:
ZIjn er medicijnen die zo'n zware invloed hebben ookn og na 10 jaar?????

Ik hoop dat ze nog 10 jaar leeft Maar afgezien daarvan vraag ik me dat ook af. Het zal wel weer een principe kwestie zijn, zoals de helft van alle beslissingen in Nederland met betrekking tot paarden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:43

Monday schreef:
Ik heb toch echt een aantekening in het paspoort van mijn paard gekregen. Op dit moment staat ze in Utrecht en daar is ook haar paspoort dus ik kan niet precies kijken wat er staat, maar ze gaan niet zomaar in een paspoort schrijven hoor. De DA van Utrecht en ikzelf hebben een handtekening geplaatst.

Maar wat ik nu even niet begrijp, je moet voor de operatie een beslissing nemen, dan krijg je de aantekening in het paspoort, is dat ook al voor de operatie?
Wat dan als er geen complicaties optreden en ze die medicijnen niet hoeven te gebruiken? Dan heb jij een aantekening in het paspoort staan terwijl die medicijnen helemaal niet zijn gebruikt, of begrijp ik het nu verkeerd?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:01

T@nj@ schreef:
Monday schreef:

Maar wat ik nu even niet begrijp, je moet voor de operatie een beslissing nemen, dan krijg je de aantekening in het paspoort, is dat ook al voor de operatie?
Wat dan als er geen complicaties optreden en ze die medicijnen niet hoeven te gebruiken? Dan heb jij een aantekening in het paspoort staan terwijl die medicijnen helemaal niet zijn gebruikt, of begrijp ik het nu verkeerd?

Ik heb die aantekening inderdaad al vantevoren gekregen, dus het zal in mijn geval denk ik (ik kreeg vrijdag zoveel informatie ineens ) zeker zijn dat er middelen gebruikt worden die niet specifiek voor paarden geregistreerd zijn. Ik vermoed dat het o.a. het gas is om de buik mee op te blazen, zodat ze overal goed bijkunnen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:32

Ik geloof dat zelfs het narcose-middel niet voor paarden geregistreerd is, paarden zijn niet lucratief genoeg om een dure procedure voor te beginnen.
Voor mij is het heel simpel, Sheril gaat toch niet naar de slacht.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:34

Dus het is zeker dat ze zo iets gaan gebruiken, ik begreep nl. even dat het alleen in geval van complicaties zou zijn.

Ik kies ten alle tijden voor de slacht maar zou dus niet kiezen om mijn paard enig medicijn te onthouden, dan in geval van gebruik van deze middelen dus toch nog de slacht maar met bijbetaling, zodat het vlees dus vernietigd wordt.