Welk ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:43

Ik weet dat er drukke fjorden bestaan en rustige arabieren.

Ik ben dus op zoek naar een paardje voor de recreatie en afentoe een dressuurwedstrijdje (1 in de maand). Ik wil er lekker mee naar buiten kunnen. Moet absoluut geen hittepit zijn. Een rustig karakter. Maar wel een paardje die wil werken.

Ik ben zelf 1.72 en weeg ongeveer 55 kilo.

Wat voor ras raden jullie aan.

IceEva

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:50

hoi ben jij Felicity van Spikkel op Reigershof is ff een vraagje haha

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:58

kwpn?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 18:00

Die vind ik persoonlijk te groot. Of het moet een e pony blijven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:10

Waarom een ras? Kruisingen zijn ook erg leuk. Het ligt vooral aan het karakter van een beestje

Maar wil je toch een ras, dan zou ik je een New Forest pony aanraden. Dat zijn betrouwbare pony's, veelzijdig en doen het ook goed in de sport. Zijn winterhard.

De Connemara pony is ook een goede. Net als de New Foresters veelzijdig en goede sportpony's. Ook winterhard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 18:15

Kruisingen mogen ook. Maar ik ben een beetje aan het orienteren wat nou bij mij past. Ik zoek dus echt een paardje wat niet snel schrikt en geen rare kuren heeft. Een bok mag er een keer er vandoor gaan mag. Maar het moet niet zo zijn dat ik alleen maar bezig ben mijn paard in bedwang te houden. Ik ben nogal bang aangelegd.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:22

Merens

Ik heb er de afgelopen weken mee gewerkt en ze zijn stuk voor stuk heel rustig en betrouwbaar en goed voor sport en recreatie.
De meeste zijn gewoon zwart maar er zitten erbij met wat wit aan het hoofd of op de benen. Gemiddelde schofthoogte is 1.50 en je wat wat zwaarde types maar ook veel sportieve types.
Als je meer info wilt pb dan even .

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:27

Een haflinger.
Over het algemeen zijn die heel rustig en af en toe wat eigenwijs van karakter. De 4 hafjes die ik rijd/verzorg zijn erg koel en fijn om mee te werken.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:48

Een Groninger? Ben zelf helemaal hoteldebotel van dit ras. Ze zijn rustig van karakter, lief, kortom alles wat je wenst in een paard.
De schofthoogte heeft niets te zeggen over het karakter.
Wij fokken dit ras en met alle net ingereden Groningers ga ik alleen de weg op. Ze schrikken zelden of nooit.
Maar het blijven levende wezens, dus ook hier geldt blijf zelf altijd alert.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 19:18

Ik ben een tijd geleden met een paard van 1.65 op hol geslagen over een drukke weg. En sindsdien vindt ik alles wat groter dan 1.60 is nogal eng. Maar als het een paard is wat echt betrouwbaar is en niet snel gek gaat doen. Dan durf ik dat paard wel te gaan vertrouwen.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:49

ijslander!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:04

Ja ik zat zelf ook aan een fjord of haflinger te denken vind ik ook erg leuke paarden. Maar er zijn toch nog veel meer rassen die aan die eisen voldoen (dacht ik)? Norikers vind ik wat te zwaar gebouwd. Met ijslanders heb ik geen ervaring.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:05

Tinker, fjord, haflinger, noriker.

Als je echt een rustig (ras)paard zoekt, kan je op zoek gaan naar een koudbloed. Deze zijn over het algemeen minder schrikkerig.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:18

Het enigste waar je om moet denken is de grootte van het paard. Je kan trouwens nog wel op een grote E pony hoor Maat Fjord/Haflinger moet ook nog wel lukken (die zijn lekker breed).
IJslander is ook erg leuk. Daarbij komt dat het een 4- of 5-ganger is (al naar gelang je IJsje tolt, telgang of beide kent) en je dus 2 erg prettige extra gangen hebt Kan ik je absoluut aanbevelen.
Qua karakter zou ik ze ook niet laten staan Braaf, maar wel pittig. Soms ietsje eigenwijs, maar dat zou je haast pony-eigen kunnen noemen. Willen wel erg graag voor je werken. Verder kunnen ze probleemloos buiten staan. Hebben over het algemeen een goede gezondheid.

Ik denk trouwens dat je niet zozeer naar het ras moet zien, eerder ieder leuk paard individueel moet bekijken en vooral op karakter en gezondheid moet letten. Klamp je dus niet aan 1 specifiek ras vast

Succes met zoeken!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:24

Waarom zijn er zoveel paarden op de wereld. Kan gewoon niet kiezen. Ik vind ook heel veel leuk. Aleen het karakter is vor mij heel belangrijk. Waar vind je trouwens leuke kruisingen? Ik kijk regelmatig op marktplaats maar zie nauwelijks kruisingen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:35

Ga eens kijken op een paardenmelkerij, daar vind je hele leuke kruisingen. Ook op de marktplaats vind je ze wel hoor. Heb ik de mijne ook vandaan

Maar kijk gewoon vooral naar de karakteromschrijvingen, dat is het belangrijkst. Want je moet zonder angst en met plezier met je pony om kunnen gaan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:37

ja het karakter is het alle belangrijkste voor mij. Ik ben nogal bang aangelegd. EN ik ga liever op een drukke eigenwijze fjord zitten dan op een superbrave kwpner van 1.70. Heel gek is dat.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:46

Dat herken ik wel Fjord is toch wat kleiner dan een groooote KWPN.
Helemaal als je niet zoveel zelfvertrouwen hebt zijn pony's vaak "beter" dan paarden (terwijl die grote paarden vaak braver zijn ). Is mijn ervaring i.i.g.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:51

Haha ik ken dat...ik ga echt niet graag op paard zitten, maar op een pony dan weer wel.
Ik heb veel angst, ook gehad voor mijn eigen jonge pony, omdat ik er nogal vaak vanaf viel (2x op een dag was geen uitzondering)

Maar tegenwoordig gaat het weer heel goed en ondanks dat het best een draak kan zijn is het zo'n lieverd. Hij heeft een heel goed karakter, maar is erg slim, snel en heel lenig

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:58

Ik zou als ik in jou situatie zou zitten ook voor een haflinger of een fjord ofzo iets dergelijks gaan. Dit zijn nog pony's/paarden die wat kunnen hebben en toch nog een leuk maatje hebben.. Maar zoek vooral een pony waar het goed mee klikt als je erop zit..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:36

een tinkertje!!!!
prachtige beesies met een mega leuk karakter,en heel werklustig vind ik! (h

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:37

Ik heb precies dezelfde eisen als jou gehad en ondertussen lopen er 4 haflingers in de wei. Ik had niet zulke leuke ervaringen met Fjorden en vond zelf haflingers mooier. Verder ging ik voor een ras, omdat ik een merrie wou waar ik ooit nog een veulentje bij kon krijgen en dat is zonde bij papierloze.
Ik zelf vind Merensjes ook heel leuker alleen iets prijziger. Ik vind groot ook wat enger etc. ik heb een KWPNer gehad, maar dat klikte gewoon niet. Zo groot etc. ben dus blij met mijn haffies

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:46

Ik zou ook voor n tinker gaan! Lekker rustig karakter, werken graag voor je, en ze zien dr geweldig uit
Maar ik zou gewoon es naar verschillende rassen gaan kijken, bij elk ras zitten er wel leuke en minder leuke paarden tussen.