Paard in tuin houden/stallen mag dat in een woonwijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Paard in tuin houden/stallen mag dat in een woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:13

Mag er in een tuin in een woonwijk die groot genoeg is voor een paard een paard gehouden mogen worden. Hierbij zou ook een stal kunnnen zitten voor onderdak en grasland. Nu mijn vraag: Zou je een paard van de gemeente in de tuin (die groot genoeg is) mogen zetten net als elk ander huisdier, of gelden hier weer bepaalde regels voor. Of moet je het aanvragen. Ik hoop op reactie.

LADPR

Re: Paard in tuin houden/stallen mag dat in een woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:17

Bij ons en omligende gemeenten mag het dus neit meer. Je kan een boete krijgen en als je gesnapt word moet je ook direct je paard verhuizen. Je kan het beste evn met de gemeente bellen of het bij jullie wel of niet mag.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:19

Hoe groot is je tuin dan?

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:22

Ylana schreef:
Hoe groot is je tuin dan?

Het is niet dat ik gelijk een paard ga houden in mijn tuin. Ik zal altijd zorgen voor een grote wei. Maar de een zegt dat het mag en de ander weer van niet. Vandaar dat ik daar jullie mening over wil horen. Mijn tuin zelf is denk ik niet groot genoeg haha. maar als je een tuin had die dat wel was zou het dan mogen terwijl het in een woonwijk is?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:37

Bij ons achter ligt een huis met twee stallen en twee paarden. Deze hebben geen gras in de tuin en die is ook niet groot genoeg om de paarden los te laten lopen. Zomers staan ze 24/7 in een weiland op ongeveer 5 a 10 minuutjes lopen en 's winters staan ze alleen op stal maar worden ze elke dag bereden of mee gelopen. Hier mag het dus wel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:41

karoliena schreef:
Bij ons en omligende gemeenten mag het dus neit meer. Je kan een boete krijgen en als je gesnapt word moet je ook direct je paard verhuizen. Je kan het beste evn met de gemeente bellen of het bij jullie wel of niet mag.

mijn over buren hebben er 3 in de tuin. En dat mag wel. Ze doen ook huifkar tochten en die staat voor in de tuin, valt toch duidelijk op en de politie rijd hier vaak zat door de straat heen.

en hun tuin is niet eens zo heel groot

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:42

menollyke schreef:
Bij ons achter ligt een huis met twee stallen en twee paarden. Deze hebben geen gras in de tuin en die is ook niet groot genoeg om de paarden los te laten lopen. Zomers staan ze 24/7 in een weiland op ongeveer 5 a 10 minuutjes lopen en 's winters staan ze alleen op stal maar worden ze elke dag bereden of mee gelopen. Hier mag het dus wel.

Welke plaats/dorp is dat dan. Hebben ze er geen vergunning voor aan moeten vragen?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:46

Om wat voor soort huizen gaat het dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:49

Volgens mij is het afhankelijk van de gemeente waar je woont. Het is doorgaans toegestaan om een huisdier te houden, en ik heb een kennis die een hangbuikzwijntje als huisdier had...dat mocht wel in die gemeente (was wel even knokken, is zelfs een rechtszaak over geweest, maar de rechter had beslist dat het zwijntje huisdier was (leefde in huis en was zindelijk) .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:49

Breitling schreef:
karoliena schreef:

mijn over buren hebben er 3 in de tuin. En dat mag wel. Ze doen ook huifkar tochten en die staat voor in de tuin, valt toch duidelijk op en de politie rijd hier vaak zat door de straat heen.

en hun tuin is niet eens zo heel groot

Waarschijnlijk hebben ze die paarden al een tijdje staan. Het is een vrij nieuwe regel en de paarden die al in tuinen stonden mogen blijven. Je mag er dus alleen geen nieuwe bij kopen of er 1 in zetten.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:51

parouscha schreef:
Om wat voor soort huizen gaat het dan?

Vrijstaande huizen (koophuizen geen huurhuizen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:01

Haay

Volgens mij is het idd per gemeente verschillend, Huisdieren mag je wel houden maar een paard wordt gezien als Vee en geen huisdier. Er zullen vast gemeentes zijn waar het bij toegestaan is. Maarja ik weet niet of ze ook denken aan stank overlast ( zoals mest ) etc in een woonwijk. Je kan dan het beste even contact op nemen met de gemeente zelf.
verder vind ik wel dat de tuin groot genoeg moet zijn dat het paard zich lekker kan strekken

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:11

Hier mag het niet meer en dat ligt aan de gemeente. Bij ons in de straat (rijtjeshuizen) stond ook een paard aan huis, maar de omliggende huizen hadden er vrij veel overlast van. Ik zelf vind het niet zo erg, maar er hangt een bepaalde geur van het mest etc en ik snap best dat de buren hier klachten over hadden. Het is best wel krom, want 10 meter verder was een weiland van een boer, waar paarden en koeien op staan, maar dat vinden diezelfde mensen weer lekker landelijk. Maar goed dan is dan vrijstaand van je eigen blok en niet naast je eigen tuin en schuurtje.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:15

Bij ons mag het dus gewoon...maar als je een stal wil bouwen moet je een vergunning aanvragen,en grote kans dat je die dus niet krijgt...

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:14

bij ons weet ik niet of het mag

maar ik was een keer ergen in een straat, waar rijtjes huizen stonden.. en ik moet bij iemand aanbellen voor iets ofozw.. (maar daar gaat het ff niej om) en toen hoorde ik in de tuin een paard hinikken

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:32

Tja, een echt vrijstaand huis is natuurlijk wel wat anders dan een rijtjeshuis met een achtertuintje.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:41

Volgens mij vallen paarden niet onder kleinvee. Ik zou iig even de buren vragen of ze er problemen mee hebben (Tenzij die echt een heel eind verder wonen natuurlijk), en de gemeente even bellen, dan weet je het zeker.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:02

in almere mag het wel als het een pony is...
al vind ik het niet kunnen een paard hoort gewoon bij zijn soortgenootjes te zijn

GoldenSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:17

heeeyy ik weet dat dit een erg oud topic is maar ik kon geen recentere vinden :) ik heb een achtertuin van 600 vierkante meter het is wel in een woonwijk maar het is ook een vrijstaand huis nou vroeg ik me af of ik daar mijn pony van 1.36 zou kunnen stallen waarschijnlijk zou er dan nog een shetje bijkomen, want paarden zijn natuurlijk kuddedieren. ik moet wel een klein stukje door de wijk maar ik ben al gauw bij een ruiterpad ook zie ik weleens paard en wagen langskomen wat ook gewoon mag. ik vraag me af of dit zou kunnen en of ik een reactie krijg want het is natuurlijk wel al een erg oud topic :D alvast super erg bedankt en sorry dat in zo'n oud topic reageer :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:22

Vind je 600 meter niet wat weinig?
Aangezien daar wellicht nog eea afgaat aan stal/schuur/eigen tuin...

Lijkt mij niet haalbaar, of je moet je paard voldoet op stal willen hebben?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:24

Nee, veel te klein... Da's ongeveer 20 op 30m en dus maar de helft van een gp dressuur bak. Daar kun je niet 24/7 twee pony's op houden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:25

Misschien zou het mogen, ook al is het wel heel erg klein.
Je moet ook op andere dingen letten.
De mestbult bijvoorbeeld, ik weet niet hoe dicht de buren bij je wonen, maar een mestbult moet minimaal op een bepaalde afstand van bebouwing af zijn, en is dat mogelijk in jouw situatie?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:34

Het wordt inderdaad gemeentelijk bepaald of het mag. De gemeente mag restricties opleggen in wat je mag houden aan dieren en hoeveel je mag bebouwen.

De mest is vaak het grootste probleem. Formeel gezien moet je zoveel meter afstand houden van een woonhuis OF de mest in een gesloten container/ruimte opslaan.

Bij ons heeft er jarenlang een mini-shetlander gestaan op bijna 800 M2 en dat ging dan net qua grootte /bijvoeren / mest afvoeren. Maar een pony hoor je niet alleen te houden en met een tweede pony erbij zul je flink wat hooi moeten aanvoeren en mest afvoeren. Dat is bij ons de reden geweest om onze dieren te herplaatsen en te kiezen voor schapen. En zelfs voor drie schapen is 800m2 al niet echt groot..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:19

eerst gemeente verordening raadplegen of paarden in wijk gehouden mogen worden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:49

Dat moet je niet eens willen...