wie kan mij helpen? ik krijg mijn paard niet uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brammetje16

wie kan mij helpen? ik krijg mijn paard niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 13:43

Hallo, ik dacht ik zet het hier maar even neer weet niet of het hier helemaal passenlijk is.
Ik heb sinds febr een draver merrie van 5 ze is heel lief wil wel voor je werken e.d maar op een of andere manier krijg ik haar nooitgoed de wei uit, eerst ging het nog wel maar nu hebben ze er een nog groter deel bij gekregen.
ik ben gister een half uur heen en weer blijven lopen maar ze kan niet dichter in de buurt dan 5 meter komen halster heeft ze ook om maar dat helpt niet ik heb hier door dus al een week niet meer gereden.
De enne keer loop ik zo naar haar toe en de andere keer kan ik echt niet bij haar in de buurt komen wie heeft enig idee hoe dit komt en hoe ik er vanaf kan komen>?
ik heb zelf het idee dat ze mij nog niet goed vertrouwd en dat ze misschien voelt als ik mij even niet ged voel oid dat ze dan denk van laat maar straks doet ze mij iets ofzo het komt denk ik ook door haar verleden op de drafbaan veel in handen geweest bij andere mensen en steeds een andere baas.
Ik ben benieuwd!
Nadine

ellepel

Re: wie kan mij helpen? ik krijg mijn paard niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:42

neem wat lekkers mee, in een emmer of zo broodje, appeltje of worteltje, meeste paarden hebben vrij snel door dat je wat bij je hebt en dan komen ze wel...

leer je paard ook aan dat het op stem bij je komt, net als een hond.
bijv met longeren doe ik al dat ik mijn pony als hij klaar is op stem bij me roep, en dan beloon, in de wei heeft hij dat ook snel door..

ff oefenen daarmee, en dan hebben ze t snel door

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:52

Misschien ziet ze het als een spelletje?
is ze je aan t uitproberen?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 15:04

ik heb idd ook het idee dat ze het als een spelletje ziet eerst naar de enne kant dan weer naar de andere kant wat wel zo;n tsja 500 meter ofzo! en een emmer met biks of een appeltje e.d heeft al helemaal geen zin dan rend ze meteen weg

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:05

Vang haar niet alleen maar om te rijden, ook dit hebben ze snel genoeg door.
Maar vang haar ook een keer, geef haar wat te eten en laat haar weer los.
Sinds kort staan mijn paard en pony ook in de wei en nou had mijn pony even besloten dat ze zich niet meer liet vangen. Ze staan bij 2 andere pony's in en dat vond ze wel een goed gezeldschap. Zelfs als ik mijn paard uit de wei haalde wou ze niet mee komen. (Terwijl ze eerder toch altijd dacht dat ze niet zonder hem kon)
Nou ben ik er steeds met een bakje biks heen gegaan en daar heb ik de andere 2 pony's steeds mee gelokt, die hebben nou ook al door dat als ik kom dat ik biks bij me heb.
En doordat die 2 pony's wel gelijk naar mij toekomen komt mijn eigen pony ook gelijk naar me toe.
Maar hoe lang het ook uiteindelijk duurt om je pony te vangen, beloon haar altijd en straf haar niet.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 16:42

precies dat doe ik oo kaltijd deze week heb ik haar steeds opgehaald eten gegeven en weer los gelaten en iedere keer als ik haar toch vang ook al komt het stoom it mijn oren straf ik haar niet omdat ik weet dat dit niet werkt en geen nut heeft. De andere me lokken is ook geen optie meer want ze is op het moment de leider en ze dartelen steeds maar achter haar aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:13

nou...daar heb je dus je antwoord op je probleem zelf al gegeven.

ze is momenteel de leider en de anderen huppelen achter haar aan,
ze is dus van mening dat ze ook jouw leider is en je dus achter haar aan moet gaan huppelen

grondwerk in de bak gaan doen, los longeren veel stem gaan gebruiken, leer haar dus dat jij de baas bent .

lukt t ook niet als je een ander paard juist iets voert? of een ander paard uitgebried aandacht geven? soms worden ze jaloers en komen dan ineens wel bij je omdat jij je aandacht juist naar een ander dier doet in plaats van meteen naar haar.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:16

bedankt voor je goede tip ja ik gooi haar wel eens los en dan doe ik wel eens oefeningen met haar maar laatst sprong ze zo over de bak rand ik geef de andere meestal aadacht daar ga ik eerst heen maar nu tegen woordig begind zij te rennen en gaan de anderen haar achter na dus dara heb ik nog niks aan maar als ik haar te pakken krijg zal ik meer grondwerk gaan doen