"training" 3-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

"training" 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:12

Rij momenteel een driejarige merrie, ze is sinds een klein half jaar onder het zadel en heel braaf. Ik rij ongeveer 3 x per week en dan een half uurtje; veel stap en figuren, draf en galop met nadruk op de overgangen (ze hoeft van mij nog geen x aantal rondjes te galloperen, bak is erg zwaar momenteel).
Wat vinden jullie van dit "trainingsschema"? Tips over wat nog meer te oefenen? Ik ga nog niet met haar naar buiten en spring er ook niet mee. Dit is de eerste keer dat ik een zo jong paard rij dus jullie ervaring is van harte welkom }>

PS: ze komt verder elke dag op de wei, van ongeveer 12.00 tot 19.00

Sjappie

Re: "training" 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:53

Ik vind dat je het prima doet, een half uurtje is zat voor een 3-jarige. Ik rij zelf een 4-jarige en daar rij ik nog steeds 4 x in de week op en dan ook ongeveer een half uur. Ik rij trouwens ook om de dag zodat ze een dag kan 'bijkomen'.

Ik zal ook vooral veel rechte lijnen rijden en ook op de binnenhoefslag, dan leer je ze al wat meer op eigen benen lopen. Ook op het harde stappen voor de benen is heel goed, misschien dat je met iemand anders buiten kan uitstappen (of eerst iemand er naast met een halstertouw)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:56

Ik denk dat het shema goed bij je paard past, niet te zwaar, maar ze komt toch aan voldoende beweging. Zorg vooral voor veel afwisseling en ik denk dat je best een keertje een klein buitenritje kan doen. Gebeurt bij ons ook als ze zo'n half jaartje onder het zadel zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:31

als ze dit jaar 3 geworden is, dan vind ik dat absoluut te veel en zou ik haar tot de volgende zomer in de wei zetten. Als ze dit jaar 4 wordt dan vind ik 3x per week ideaal.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:47

Mist schreef:
als ze dit jaar 3 geworden is, dan vind ik dat absoluut te veel en zou ik haar tot de volgende zomer in de wei zetten. Als ze dit jaar 4 wordt dan vind ik 3x per week ideaal.

Is per paard verschillend de een is er wel al klaar voor en de ander niet. Ik denk dat ze dat zelf kan aanvoelen. zeker als ze al is ingereden ga je hem niet een jaar lang geen zadel op doen, met de kans dat hij het volgend jaar het zadel niet meer toelaat op zijn rug. Dan zou ik toch minimaal een keer per week met hem stappen met zadel en voor de rest is longeren ook heel goed als je het niet te lang doet.

Merk je trouwens of het paard in balans is of niet tijdens het draven met bochten en dergelijke?

npguitv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:16

Ik zou er al wat meer mee naar buiten gaan. Lekkere lange stukken. Rechte lijnen lopen + het is doed voor de ervaring en het vertrouwen tussen jullie. In de bak is het volgens mij beter om bv. een achttal ronden te draven en dan pas weer te gaan stappen als steeds overgangen. Deze zijn nl. erg zwaar voor een jong paard. Het belangrijkste is toch dat hij in balans komt en daar heeft hij wel even voor nodig, zeker als hij in de hoefslag steeds de bocht om moet. En trouwens buiten kun je ook oefenen hoor! Op rechte stukken zonder te veel druk erop, lekker relaxed.

npguitv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:18

Ik bedoel met lange stukken, niet lang rijden, maar lekker languit... ter info.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:25

ik heb vorig jaar een 3 jarige gekocht en heb deze nooit meer dan 3 keer in de week gereden,

en hooguit een half uur tot 3 kwartier als het uitliep..

Nu is hij net 4 jaar geworden en word er zeker 2 keer buiten mee gereden,
1 keer in de week intensief les,
1 keer intensief trainen,
en soms nog ene keertje meer buiten rijden opf gewoon rijden,
licht er gewoon aan hoe onze tijd loopt enzo..

en dit schema werd mij dus aangeraden door mijn instructrice

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:33

Ik denk dat je wel goed bezig bent zo Niet te veel voltes ed, en vooral buiten, rechtuit.

npguitv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:59

En voorwaarts rijden!! Vaak moeten ze harder draven voor hun evenwicht dan dat je denkt (of toestaat)...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:17

het ligt eraan hoe je paard in zijn geest en lichaam is, als het nog een baby is in de geest moet je er net zo speels mee omgaan en zo leuk mogelijk houden door veel afwisseling. Al ze in het lichaam nog te veel baby zijn moet je rustig aan doen...

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:55

ik heb een 3 jarige.
bijna 5 maanden onder het zadel.
ik rijd om de dag.
waarvan 2 x per week een uur.
meestal rijd ik dinsdag, donderdag 1 uur les, zaterdag en zondag.
ik zal nu wel iedereen over mij heen krijgen dat het teveel is.
maar ik ken mn paardje, heb haar zelf alles geleerd en weet wat ze wel en niet kan.
ook hebben we al 3 onderlinge wedstrijdjes gereden en mijn verzorgstertje ook 1.
ook hebben we al een keertje gesprongen.
van de winter krijgt ze rust

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:07

pjotr schreef:
ik heb een 3 jarige.
bijna 5 maanden onder het zadel.
ik rijd om de dag.
waarvan 2 x per week een uur.
meestal rijd ik dinsdag, donderdag 1 uur les, zaterdag en zondag.
ik zal nu wel iedereen over mij heen krijgen dat het teveel is.
maar ik ken mn paardje, heb haar zelf alles geleerd en weet wat ze wel en niet kan.
ook hebben we al 3 onderlinge wedstrijdjes gereden en mijn verzorgstertje ook 1.
ook hebben we al een keertje gesprongen.
van de winter krijgt ze rust

Van mij krijg je geen comentaar. Jij kan dat inderdaad zelf het beste aanvoelen

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:14

Citaat:
Merk je trouwens of het paard in balans is of niet tijdens het draven met bochten en dergelijke?

Antwoord: nee, er is nog niet echt veel balans, merk ik dus vooral - klassiek? - in de bochten ....., maar ze is wel goed voorwaarts.

Dat van "niet te veel voltes" (wie schreef dat nou ook weer?) snap ik niet helemaal ... dacht juist, dat ze daar een beetje buigzaam van werd ...? Rij dus wel veel voltes (en andere figuren) ook om de snelheid er een beetje uit te halen zonder/ipv aan de teugels te lopen trekken als ze alsmaar over de (binnen-)hoefslag loopt.

Ander antwoord: ze is dit jaar 3 geworden, maar ik heb niet het idee dat ik haar overvraag.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:31

Ik heb mijn inmiddels 4-jarige merrie vorig jaar beleerd en heb het ook heel rustig aangedaan. Maar ik ben wel zo snel mogelijk buiten gaan rijden, eerst wandelend de omgeving verkennen en daarna erop. Amber is dan ook een heel makkelijk paard. Lange rechte stukken zijn makkelijker dan al die bochten in de bak. Het duurt inderdaad wel even voor ze de balans krijgen. Galoperen heb ik ook buiten met haar gedaan, omdat er dan juist rechte stukken zijn krijgen ze makkelijker hun balans. Bochten zijn gewoon lastig, omdat er ineens extra gewicht op haar rug wat ze moet leren dragen, het is normaal dat haar dat nog niet goed lukt. Ik heb juist ook veel voltes met haar gereden, maar gewoon in stap en draf.
Inmiddels rijd ik ook wel eens ritten van 2 uur met haar, lekker rustig aan en ook veel stappen, zij houdt dat prima vol.
Veel plezier en succes met haar!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:19

mijn paard is ook een 3 jarige, ben ik nu zo'n 6 weken echt mee bezig. ook 3 keer in de week, eerst alleen in de bak (beginnend met 10 min, nu ongeveer een half uurtje) en van de week de eerste buitenrit gemaakt. Ik zou ook zeker naar buiten gaan met dit paard, dan zien ze een hoop en worden ze lekker verkeersmak. Verder is lange rechte stukken lopen veel beter voor de benen dan de rondjes in de bak. En buiten kan je ook zat oefeningen doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:51

Sorry, maar als ik lees dat sommige 3-jarigen al een half jaar 3x in de week onder het zadel moeten lopen, vind ik dat persoonlijk veel te vroeg.

Volgens deze website:
http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=oudgenoeg.html
mag je een paard pas rustig aan gaan beleren tussen vier en zes jaar oud en het liefst zelfs pas tussen zes en acht jaar oud, omdat dan alle botten pas volgroeid zijn..
Jong inrijden brengt onherstelbare schade aan op de rug.
En het gaat er nieteens om of een paard er aan toe lijkt te zijn, lichamelijk of geestelijk. Want dat is schijn. Sommige paarden hebben idd een hoop werklust of zien er al vroeg volwassen uit, maar dat wil niet zeggen dat daardoor het lichaam het aan kan allemaal.
Maar iedereen moet het verder zelf weten hoor.
Jullie moeten verder met het paard, en het is iedereen zijn eigen keus om te besluiten om vroeg te beginnen en daardoor ook de kans vergroten om je paard eerder te moeten afschrijven.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:56

Tessabo schreef:
Citaat:

Antwoord: nee, er is nog niet echt veel balans, merk ik dus vooral - klassiek? - in de bochten ....., maar ze is wel goed voorwaarts.

Dat van "niet te veel voltes" (wie schreef dat nou ook weer?) snap ik niet helemaal ... dacht juist, dat ze daar een beetje buigzaam van werd ...? Rij dus wel veel voltes (en andere figuren) ook om de snelheid er een beetje uit te halen zonder/ipv aan de teugels te lopen trekken als ze alsmaar over de (binnen-)hoefslag loopt.

Ander antwoord: ze is dit jaar 3 geworden, maar ik heb niet het idee dat ik haar overvraag.

Ik heb inderdaad ook een beetje last van de balans terwijl ze goed voorwaarts is. zijn daar misschien nog tips voor? Denk dat jij daar ook wat aan kan hebben of zelf tips hebt.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:02

ik heb een 4 jarige en ze krijgt zo wie zo 1 vrije dag
en als het stikheet is of ze geeft het aan dan krijgt ze van mij ook vrij en soms een paar dagen achter elkaar
maar ik vraag nog niet veel aan me paard
ik rij wel figuren in de bak voor de rest lekker draven en veel stappen, en lekker het bos in

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:07

Ik vind dat je het goed doet.
Denk ook dat het paard het zelf wel aangeeft wanneer het teveel wordt. Of ja, ik vind dat de ruiter daar zeer zeker op moet letten!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 06:23

Nicolletje schreef:
Volgens deze website:
http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=oudgenoeg.html
mag je een paard pas rustig aan gaan beleren tussen vier en zes jaar oud en het liefst zelfs pas tussen zes en acht jaar oud, omdat dan alle botten pas volgroeid zijn..

Waarom zou je moeten beginnen als een paard helemaal uitgegroeid is? Heb je ooit wel eens een sporter gezien die pas na zijn 20e begint en dan ook nog aardig mee kan komen in zijn sport?

Een langzame opbouw is naar mijn idee het belangrijkste. Ik begin liever met 3 jaar en dan heel rustig opbouwen zodat je op 4 jarige leeftijd een paard hebt dat onder de ruiter in balans kan lopen en de basishulpen (gas, rem en stuur) weet. Als je daar een jaartje over doet dan heeft het paardenlichaam zich kunnen voorbereiden op de arbeid en heeft het paard tijd om ook geestelijk in balans te komen. Vooral pezen en banden doen er lang over (een jaar) om aan te sterken. Overigens zet ik mijn jonge paard(en) rustig tussendoor een periode (volledig) in het land als ik merk dat ze toch moeite hebben met het werk. Door een groeiperiode kunnen ze even niet lekker in hun vel zitten, een paar weken geen training en lekker buiten staan doet ze dan meestal erg goed.

Vanaf 4 kan je dan wat meer gaan vragen. Als ik het over langzame opbouw heb dan denk ik aan bijvoorbeeld 3x in de week 15 a 20 minuten in een niet te zware bak met veel stapwerk (lekker over de rug naar de hand toe) voor een 3 jarige. Voor een vierjarige zou ik de training verlengen naar ruim een half uur. Ik geloof niet in lange trainingsuren. Kilometers maken moet een paard in het land doen of onder de man rechtuit. Een aantal keren per week 1 uur trainen voor een 3 jarige lijkt me absoluut niet goed. Ook niet voor een 4 jarige overigens.

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:03

het is wel een goed schema en dat kun je rustig opbouwen als die steeds meer conditie heeft.
en je begint alleen te vroeg als je paard nog wankelig is en heel erg scheef loopt en nog niet helemaal uitgebouwd is vind ik.
sommige 3 jarigen zijn al ver uitgebouwd en kun je rustig elke dag kwartiertje rijden en dan een paar keer een weekend of weekje vrij.