Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mist schreef:als ze dit jaar 3 geworden is, dan vind ik dat absoluut te veel en zou ik haar tot de volgende zomer in de wei zetten. Als ze dit jaar 4 wordt dan vind ik 3x per week ideaal.
Niet te veel voltes ed, en vooral buiten, rechtuit. pjotr schreef:ik heb een 3 jarige.
bijna 5 maanden onder het zadel.
ik rijd om de dag.
waarvan 2 x per week een uur.
meestal rijd ik dinsdag, donderdag 1 uur les, zaterdag en zondag.
ik zal nu wel iedereen over mij heen krijgen dat het teveel is.
maar ik ken mn paardje, heb haar zelf alles geleerd en weet wat ze wel en niet kan.
ook hebben we al 3 onderlinge wedstrijdjes gereden en mijn verzorgstertje ook 1.
ook hebben we al een keertje gesprongen.
van de winter krijgt ze rust
Citaat:Merk je trouwens of het paard in balans is of niet tijdens het draven met bochten en dergelijke?
Tessabo schreef:Citaat:Merk je trouwens of het paard in balans is of niet tijdens het draven met bochten en dergelijke?
Antwoord: nee, er is nog niet echt veel balans, merk ik dus vooral - klassiek? - in de bochten ....., maar ze is wel goed voorwaarts.
Dat van "niet te veel voltes" (wie schreef dat nou ook weer?) snap ik niet helemaal ... dacht juist, dat ze daar een beetje buigzaam van werd ...? Rij dus wel veel voltes (en andere figuren) ook om de snelheid er een beetje uit te halen zonder/ipv aan de teugels te lopen trekken als ze alsmaar over de (binnen-)hoefslag loopt.
Ander antwoord: ze is dit jaar 3 geworden, maar ik heb niet het idee dat ik haar overvraag.

Nicolletje schreef:Volgens deze website:
http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=oudgenoeg.html
mag je een paard pas rustig aan gaan beleren tussen vier en zes jaar oud en het liefst zelfs pas tussen zes en acht jaar oud, omdat dan alle botten pas volgroeid zijn..