Paard voor het eerst zonder ijzers, hoe laat je hem wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Max_is_lief

Paard voor het eerst zonder ijzers, hoe laat je hem wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 10:50

Mijn tinker staat sinds afgelopen vrijdag op blote voeten. Voorheen reden we veel op het asfalt en waren zijn hoeven niet al te best. Nu staat hij dichterbij het zandpad en door biotine bij te voeren zijn zijn hoeven veel sterker geworden, dus vond ik (en de hoefsmid) het tijd om het eens te proberen zonder ijzers.

Het afgelopen weekend heb ik niet gereden om hem te laten wennen. Vanavond wilde ik proberen om in de bak te rijden om te kijken hoe het gaat om dan eventueel morgen een rondje naar buiten te gaan. Is dat een goede aanpak, of moet ik hem langer laten wennen? En hebben jullie nog andere tips om de overgang soepel te laten verlopen?

Alvast bedankt!

Anick

Re: Paard voor het eerst zonder ijzers, hoe laat je hem wenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:33

gewoon niet te lang op de harde weg lopen dan went ie er vanzelf aan.....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:10

Dit is per paard verschillend, hoe loopt hij? Zolang hij gevoelig of kreupel in de wei of onder het zadel, ga dan nog niet rijden. Loopt hij buiten gevoelig maar in de bak niet, blijf dan in de bak.
Controleer daarnaast regelmatig of de hoeven warm zijn, koel ze dan, hou ook de pezen in de gaten, hij staat nu natuurlijk heel anders, die ook koel houden indien nodig.

Max_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 13:15

Bedankt voor jullie reactie!
In de wei loopt hij gewoon goed, dus ik denk dat ik wel een voorzichtig ritje kan wagen.
Hoeven en pezen zal ik ook checken!