dus.....eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

dus.....eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 10:49

oke ik heb het nou zo voor mezelf op een rijtje gezet:

per maand ben ik

60 euro kwijt aan stalling
15 euro aan stalbedekking
25 euro aan hooi
5 euro aan brokken(10 euro voor een zak waar ik 2 maand mee doe)
en ik leg iedere maand 50 euro op zij voor de hoefsmit en noodgevallen...(extraatjes dus )

verder heb ik gerekend op een bedrag van 4000 euro voor de aankoop van het paard en verdere beginnende benodigheden die mijn super lieve ouders gaan betalen....

ik ben in de maand dus ongeveer 160 euries kwijt...

ik verdien 120 euro in de maand en krijg van mijn ouders 40 euro in de maand....das dus precies 160 euries...

nou ff jullie advies..is het voor mij wel zo verstandig om een paard aan te kopen??
gr manon

Jokonootje

Re: dus.....eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:54

ik zou het niet doen...
ik zou persoonlijk een grotere buffer willen hebben... er komen altijd nog kosten bij die je niet van te voren had verwacht...
Reken jezelf dus niet rijk om het voor jou uit te laten komen ... je kan beter zorgen dat je nog wat meer geld "over" hebt... verder is het denk ik ook wel leuk als je nog eens wat anders kan doen en niet al je geld 100% opgaat aan je paard... Dat hou je wel een tijdje vol maar op den duur wil je denk ik toch wat meer dingen doen ...

mijn advies: wacht nog even totdat wat meer geld tot je beschikking hebt...
ik weet dat het moeilijk is want ik wil ook graag een eigen paard allleen ik moet ook een grotere buffer hebben dus moet ok nog even wachten...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:58

Ik ben het met Bengel eens, ik vrees dat je spaarpotje te klein is. Al je eigen geld zal opgaan aan je paard en daarbij heb je ook nog een x bedrag van je ouders nodig om alles rond te krijgen. Op het moment dat je er dan onverwachte hoge kosten bovenop krijgt heb je al een flink probleem. Ik zou persoonlijk nog even wachten tot je meer inkomsten hebt en zekerder bent van je zaak.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:07

5 euro per maand aan krachtvoer.... volgens mij reken je wel een beetje weinig. Wat dacht je van je overige benodigheden... leervet, hoefvet, inentingen, wormenkuur, da? Ik noem er zo maar een paar op....

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:10

als je 160 binnenkrijgt en het gaat allemaal op aan je paard kun je andere dingen niet meer... Ik zou het niet doen
Laatst bijgewerkt door Marja1988 op 27-06-05 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:12

Ik denk dat je de kosten wel erg positief hebt ingeschat. Je zou het nog eens kunnen overwegen als je weer op aarde bent geland. Misschien kun je beter eerst gaan bijrijden, als je maar zo'n krap budget hebt. Het gaat niet om de aanschaf, maar het gaat om het onderhouden. Ik rekenen er op dat ik straks minstens 300 euro per maand kwijt ben aan mijn paard en dat is wel redelijk realistisch, denk ik.

Max_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:20

Hoi Monaatjuh,

Ik zou ook nog even wachten. Hierboven werd al geschreven dat je lang niet alle kosten in je rijtje hebt opgenomen. En ook als je dat wel allemaal meerekent, is mijn ervaring dat je nog niet uitkomt. Ik heb zelf nu ruim een half jaar een eigen paard en had van tevoren heel goed nagedacht en veel rekensommetjes gemaakt. Ik dacht dat ik dus wel een realistisch beeld had van wat een paard kost. Maar ook ik ben uiteindelijk duurder uit. Als je eenmaal een paard hebt, wil je er namelijk ook spullen voor kopen. Een zweepje hier, een borstel daar, het kost allemaal geld. En dus zou ik er niet aan beginnen als je het op papier maar net redt. Succes!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:36

Ik kom toch op hele andere getalletjes uit. En dan heb ik een mérens die al lekker loopt op 3/4 kilo brok per dag! Dit is heel weinig, ik denk dat veel paarden toch minimaal 2 kilo nodig hebben.

Krachtvoer: 10,-
Hooi 3,20 x 10 = 32,- (Ik voer 10 balen per maand ongeveer)
Stro 2,50 x 10 = 25,- (Ik gebruik 2,5 baal per week)

Kijk, als jij het goedkoper kan krijgen dan kom je misschien inderdaad op minder uit. Maar reken maar 10 balen hooi in de maand en 3 balen stro per week. Dat is heel redelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:49

Als je niet in staat bent 200-250 euro per maand opzij te zetten voor je paard, dan ben je niet verantwoord bezig!
De rekensom die jij maakt is wel erg naar je eigen postie toegerekend en lijkt niet erg gericht op realiteit. Daarnaast moet je toch ook geld hebben voor andere dingen in het leven.
Kortom: niet aan beginnen, zorg eerst voor beter en stabieler inkomen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:50

ik ben het ook eens met de rest. Als je van je ouders of zelf niet extra geld over hebt zou ik het niet doen. Want het zou maar eens moeten gebeuren dat je pony/paard ernstig ziek wordt, en jij het geld niet hebt om hem een degelijke behandeling te geven. Of inderdaad kosten als hoefsmid en ontwormingen moet je er ook nog altijd bijrekenen

ps eigenlijk ben ik ook wel een deel met ikke eens. Vind het eigenlijk zonde als je als minderjarige al je geld "wegspeelt" naar je paard, je kan imo beter ook wat geld overhouden om te sparen voor later en andere dingen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:59

Idd, wat hier gezegd is klopt. Het is zoieso niet te doen om echt iedere cent naar het paard te doen en zelf niets meer over te houden. Je denkt dat je dat nu wel kunt maar dat zal tegen gaan vallen.
Bovendien zul je idd wat meer geld per maand kunnen missen want je vergeet wormenkuren entingen tandarts les etc etc
Ik zou het dus niet doen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:11

manon je berekening klopt aardig zolang er niets gebeurt met je paard. maar een meer waarschijnlijk bedrag die je moet reserveren is € 250,- per maand, want een keer een blessure aan je paard en je heb een dierenarts rekening van meer als €100,- daar moet je ook geld voor achteruit zetten. en je krijgt ook nog onkosten aan je tuigage want er breek of verslijt altijd wel wat.
dus goed nadenken of je wel of geen paard kan onderhouden want het is niet eerlijk naar je paard toe om hem of haar te laten lijden onder jou geld gebrek

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:46

zoals alle anderen al zeggen:

NEE!

jij red het met deze berekening echt niet, sorry....ik heb zelf ook al eens voor de keuze gestaan om een pony te kopen, 1 die ik echt niet kwijt wilde en ik had heeeel wat meer te besteden als jij. Daarbij was de pony lang geen 4000,- euro en zat tuig er al bij inbegrepen.
Ik heb ook besloten dat niet te doen. Wat doe je in een onverwacht noodgeval? Ik had makkelijk zo'n 100/150 euro per maand weg kunnen zetten maar durfde het niet aan. Dat vond ik namelijk te weinig. (gelukkig is het goedgekomen en is die pony toch gebleven)

wat ik hiermee wil zeggen, is puur dat jou budget veel te klein is. Geen enkele speling erin. Dat is dom, want je wilt ook wel eens wat voor jezelf kopen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar denk aan kleding, uitgaan, andere hebbedingetjes....
Daarbij vraag ik me af hoe je aan zulke lage hooi/stro/bix/stallingskosten komt. Waar wil je gaan staan? als het zo goedkoop is komen wij daar ook staan

nee, ik denk dat je heel veel uitgaven vergeet. Ik zou het zeker niet doen in jou situatie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:45

Het gaat niet alleen om de aanschaf en het dagelijkse onderhoud, maar ook of je de middelen hebt om er een DA bij te halen als het echt nodig mocht zijn, om ijzers onder te laten slaan als je paard deze om de een of andere reden nodig mocht hebben, om de paardentandarts te laten komen (eens in het jaar of misschien twee keer in het jaar), om eventueel verzekering, inentingen, tuigage, lessen enz. Al deze extra kosten zie ik in je rekensommetje niet opduiken. Je bent idd te rooskleurig geweest in je berekeneningen. Met 160 Euro kom je er niet. Helemaal niet als je bijv. door ruzie je paard toch ergens anders/duurder moet stallen. Of als je om een of andere reden je baan kwijtraakt.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:53

Ik heb ook weinig speling in mijn budget en bij mij gaat ook heeel erg veel naar mijn paard en ik krijg dan nog hulp van mijn ouders. Zij geven mij een maandbedrag en betalen de verzekering. Ik heb weinig geld om op zij te zetten voorals er iets gebeurd, maar ikw eet dat als er iets is waarvoor ik in 1x een grote som geld nodig heb, zij me zullen helpen en ik het terug kan betalen...

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:09

tja....jullie hebben gelijk mijn budget is te klein....ik wil dit te graag denk ik...heb de realiteit beetje onderschat....

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:20

waar een wil is, is een weg.....

ik heb ook jaren geen vetpot gehad, maar m'n pony leeft nog steeds (kheb op hem nooit bezuinigd hoor alleen op mezelf)
inmiddels heb ik er zelfs nog een paard bij en nog steeds krap in budget.
mijn idee is dat het prima gaat als je goed op je geld let.
nu heb ik m'n paard wel verzekerd en is mijn pony geen klap waard, en weet ik zeker dat m'n ouders bij zouden springen als er iets echt niet gaat, dus dat scheelt wel.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:22

ps: als een jaar wacht en spaart, heb je alvast 12 x 160 = 1920 euro's achter de hand voor als er iets gebeurd dat bedrag kan je dan aan gaan vullen als je over een jaar een paard koopt met de 50 euro's die je per maand over zou hebben

en zoek een baantje waarbij je meer verdient!! of ga meer uren werken!! (als je het écht wil dan vind je nog wel uren waarin je zou kunnen werken ik had vroeger ook allerlei baantjes, sommige zelfs voor schooltijd: ochtentkranten)