Onderhoud weiland.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunset

Onderhoud weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 22:01

Sinds kort zijn wij verhuisd en hebben we een weiland aan huis...
Het gras is erg schaars (mede door de droogte) maar is er een soort van protocol voor 't onderhoud van een paardenweide?

Ontgiften, bemesten noem maar op!

Er hebben op ons land vroeger alleen maar schapen gelopen. Onderhouden 0 , 0.

Dus... hoe krijg ik mijn weiland weer tip top??

Lowara

Re: Onderhoud weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:07

allereerst door er geen beesten op te laten
je laat een boer ( of gaat zelf aan de slag) de boel bekijken, die zal zeggen of er extra bijgezaaid of bemest moet worden. de weide zal waarschijnlijk ook met zo'n roller worden bewerkt om de boel egaal te krijgen. daarna gewoon lekker op rust laten voor een week of 6, hopen op wat lekkere buien, en daarna kun je kijken of de wei zodanig is opgeknapt dat er weer beesten inkunnen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:33

Ik zou het land laten omploegen en opnieuw laten inzaaien. Met een land waar alleen schapen hebben gelopen moet je altijd uitkijken voor leverbot.
Ik zou wel heel goed kijken voor het juiste graszaad dat bij de grondsoort hoort. Je heb verschillende soorten graszaad voor paarden en schapen, kruidenmengsels enz.

Als het gras knie hoogte is, laten maaien en het liefst in plastic laten perzen en aan een boer verkopen voor de koeien. Je kan na het hooien je paarden erop zetten.

Ik weet niet hoe groot het land is, maar verdeel het in 2 stukken als het kan. Het beste is om de 6 weken verweiden. Haal zoveel mogelijk mest uit het land.
Op plekken waar ze mesten, eten ze geen gras. Die plekken noem je bossen. Als je dat steeds maait, blijft je land mooi en onkruid heeft geen kans om te vermeerdere.
Als je onkruid ziet, trek het met wortel en al eruit. Zuring kan je het beste doodspuiten. De wortels van de zuring zitten muurvast en heel diep. Je paarden er natuurlijk niet op zetten.

In het voorjaar kan je het land licht bemesten voor de groei. Weer navragen welke kunstmest je het beste kan gebruiken. Elk land is weer anders van samenstelling.

Sukses!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:31

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Sunset .

PhiaBink schreef:
Zuring kan je het beste doodspuiten. De wortels van de zuring zitten muurvast en heel diep. Je paarden er natuurlijk niet op zetten.

Hoelang mogen de paarden er na het spuiten niet op?
Op onze vorige wei hadden we veel last van zuring. Wij durfden daar niet te spuiten, maar we haalde het regelmatig (voor de bloei) met de sijs weg.

Ook bij ons hebben voorheen schapen op het land gelopen; nu heb ik nog een vraagje: wat is "leverbot"? (had ik nog nooit van gehoord !) De boer heeft het weiland een aantal weken terug gemaaid en daarna zijn er geen schapen meer op geweest!
Toen ik vanavond paardenbloemen voor de konijntjes ging plukken, zag ik dat er eigenlijk maar weinig gras stond en veel onkruid .
Mijn paarden komen vanaf sept bij ons thuis te staan en als ik nu laat omploegen en opnieuw inzaai, zou dat betekenen dat ze dit jaar niet meer op de wei kunnen .

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:21

De leverbot is een worm. Deze is via een tussengastheer, de leverbotslak, pas besmettelijk voor zowel paarden als schapen, koeien en ook mensen. Je hebt dus de slak nodig om een besmet weiland te krijgen. Het zijn vooral drassige weilanden waar de slak kan voorkomen. Vooral na een natte zomer en een zachte winter zijn er meer leverbotbesmettingen.

Het heeft er dus helemaal niets mee te maken of er eerder schapen hebben gelopen op het weiland.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:54

Wij hebben 3 stukken land en wisselen daartussen af: 1 stuk staan ze de koudste maanden op (december-februari), de twee anderen wisselen ze in de andere maanden tussen af. Na de winter wordt het kleine weitje (vd winter dus) opgehoogd, omgeploegd, gefreesd (hoe schrijf je dat?) en terug ingezaaid. De andere stukken worden om en om afgegraasd, en het stuk waar ze niet in staan wordt bemest (blauwe korrel).

Ivm onkruid, één woord: bofix! Meer info: pb

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:09

Sterre schreef:
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Sunset .

PhiaBink schreef:
Zuring kan je het beste doodspuiten. De wortels van de zuring zitten muurvast en heel diep. Je paarden er natuurlijk niet op zetten.

Hoelang mogen de paarden er na het spuiten niet op?
Op onze vorige wei hadden we veel last van zuring. Wij durfden daar niet te spuiten, maar we haalde het regelmatig (voor de bloei) met de sijs weg.

Ook bij ons hebben voorheen schapen op het land gelopen; nu heb ik nog een vraagje: wat is "leverbot"? (had ik nog nooit van gehoord !) De boer heeft het weiland een aantal weken terug gemaaid en daarna zijn er geen schapen meer op geweest!
Toen ik vanavond paardenbloemen voor de konijntjes ging plukken, zag ik dat er eigenlijk maar weinig gras stond en veel onkruid .
Mijn paarden komen vanaf sept bij ons thuis te staan en als ik nu laat omploegen en opnieuw inzaai, zou dat betekenen dat ze dit jaar niet meer op de wei kunnen .

Ik spuit het onkruid weg en laat het echt dood gaan. Dan maaien we de bossen weg. We laten het een paar dagen liggen en dan kunnen de paarden er weer op.

Ik heb een paard gekent dat leverbot had. Hij stond in een land met schapen. De DA zei dat het door de schapen komt. Het schaap is de gastheer. Koeien hebben er minder last van.
Ik zou nooit mijn paarden op een land zetten waar alleen schapen hebben gestaan.

Je moet zo wie zo om de zoveel jaar het land omploegen en opnieuw inzaaien. Dat is beter voor voor de grond. Je krijgt dan weer een mooie mat.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:32

PhiaBink schreef:
Ik heb een paard gekent dat leverbot had. Hij stond in een land met schapen. De DA zei dat het door de schapen komt. Het schaap is de gastheer. Koeien hebben er minder last van.
Ik zou nooit mijn paarden op een land zetten waar alleen schapen hebben gestaan.

het schaap is NIET de gastheer, maar het 'eindstation' net zoals het paard het eindstation is. Het schaap is alleen gevoeliger voor besmetting dan het paard. De leverbot heeft echt de leverbotSLAK nodig om tot besmetting te leiden. Hebben de schapen een leverbotinfectie, dan is dus ook de leverbotslak aanwezig en kan dus ook het paard besmet raken, via de slak. Staan er geen schapen op het betreffende weiland dan zal het paard evenveel kans op besmetting hebben als bij wel schapen op het weiland.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:30

Ons weiland was ook een ramp. Ik heb het platgemaaid en de paarden erop gezet (het was al te laat om er nog iets aan te doen). Ze hadden wel niets te eten, maar in ieder geval de ruimte.

In het voorjaar heb ik de wei ingezaaid en bemest. Er stond toen al een klein beetje gras. De paarden er 2 weken niet opgehad, en ze daarna langzaam aan het gras laten wennen.

Nu maai ik regelmatig het onkruid eruit, en de voor de zuring spuit ik 2 keer per jaar (ik heb de eerste keer nu gehad, in het najaar spuit ik nog een keer). Je moet de zuring dan wel even goed laten opkomen, want dan pakt het het gif beter op.

Hier is het ondertussen een mooi weiland geworden, waar ik veel complimentjes over krijg van mensen die weten hoe het er bij lag toen we het huis kochten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:59

Om nog even terug te komen op die leverbot;
Als het gras erg hoog staat (60 cm) en het is op zandgrond én er hebben 2 jaar geleden voor het laatst schapen op gelopen (daarna niet meer begraasd c.q. onderhoud gehad).

Wat is dan de kans op een leverbot infectie voor een paard ??

Kun je hier vooraf tegen enten of wormenkuur geven ??

Door de stortbuien van de afgelopen dagen ligt het gras nu ook plat en is dus niet meer te maaien.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:29

Die kans lijkt me niet zo heel groot. De leverbotslak komt vooral op drassig land voor en dat zal bij zandgrond niet snel het geval zijn.
Vraag eens na bij je VA, die weet ook of het gebied waar jij woont gevoelig is.