Hey mensen! Ik denk er al een tijdje over na om bitloos met mijn Haflinger te gaan rijden. Geen hackamore oid, maar echt zonder bit. Nou had ik het hier laatst toevallig over met mijn DA en hij vroeg mij of je dan wel verzekerd bent als je buitenrijdt. Hij had net zelf zo'n hoofdstel aangeschaft en hoorde nu dat je dan niet verzekerd bent als er iets gebeurt terwijl je buitenrijdt. Ik vroeg me af of dat daadwerkelijk zo is. Want een bitloze optoming leek me juist voor buitenrijden erg fijn, maar ik wil niet onverzekerd de weg op!
Daar is de wet heel simpel in. Je moet ten allen tijden je paard onder controle hebben. Hoe je dat doet, staat nergens. Als jou verzekering hier dus aanvullende eisen stelt die je niet passen, dan flikker je ze buiten voor een betere verzekering.
hoi! Bij mij op de manege was ook een paard zonder bit. Maar ik denk niet dat dat dan mocht als je dan niet verzekerd bent... ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt het niet uit of je zonder of met bit rijdt, dat dat uitmaakt voor de verzekering. Anders moch die pony denk ik ook niet zonder bit buiten rijden, ik denk dat een manege daar geen verantwoordelijkheid voor neemt...
Over wat voor verzekering hebben we het hier? WA, oftewel wettelijke aansprakelijkheid? Die keert ook uit als je paard zonder optoming of wat dan ook uitbreekt en op de auto van de buurman gaat zitten, of als je eraf flikkert en je paard zonder jou aan de kletter gaat en 12 auto's aan barrels schopt.
Je eigen zorgverzekering? Die zal het een zorg zijn hoe je met je paard verongelukt bent, als je in het ziekenhuis terecht komt met je gebroken been.
Je paard z'n verzekering? Maw de verzekering die uitbetaalt als je paard afgemaakt moet worden, al dan niet door ziekte of een ongeval? Ook die kijken niet naar optoming.
Kortom: het zoveelste paniekverhaal over onverzekerd rijden.