Hoe 3 uur lange trailerreis zo aangenaam mogelijk maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

Hoe 3 uur lange trailerreis zo aangenaam mogelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 12:25

Vanavond vertrek ik met een ijslander naar Duitsland om een weekje les te nemen, de shet gaat mee als gezelschap. De reis duurt waarschijnlijk een kleine 3 uur.
Ze staan allebei niet regelmatig in de trailer, de laatste keer was denk ik een jaar geleden, maar ze vinden het verder niet eng ofzo.
Nou vroeg ik me af, hebben jullie verder nog tips over hoe we deze reis zo aangenaam mogelijk kunnen maken? Ze staan 24/7 buiten, dus ik denk niet dat ik vantevoren nog ga rijden, de reis is al vermoeiend genoeg, of zal ik ze juist nog even laten werken? Pauze houden tussendoor of de stress besparen en in 1x doorkarren? Verder nog tips? Haha! Ik hang sowieso even een hooinetje op zodat ze wat te knabbelen hebben. Naja ik ben benieuwd. Knipoog

MarrieLeen

Re: Hoe 3 uur lange trailerreis zo aangenaam mogelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:58

Ik weet niet of ze makkelijk de trailer op gaan.. maar anders kan je misschien halverwege even stoppen en ze even de benen laten strekken en wat laten grazen? Of zeg ik nu iets stoms.. Bloos

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:09

Naja daar zat ik dus ook al over na te denken, maar dat is wel dan op een parkeerplaats naast de snelweg, lijkt me niet het toppunt van ontspanning, en een stalpaard staat nog wel eens wat langer dan 3 uur stil, al kan je een trailer niet helemaal vergelijken met een box.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:13

Nee, daar heb je weer gelijk in. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:32

MarrieLeen schreef:
<knip>
Of zeg ik nu iets stoms.. Bloos

JA.
Gewoon doorrijden. Zorg eventueel voor hooi, als ze daar van eten.
Zeker met dit weer geen dekens, transportbescherming of andere flauwekul, geen stro op de bodem (wordt glad) en dooooorrijden. Het is niet je snelheid maar het constante rijden wat de rit aangenaam maakt. Adviessnelheid 90km/h op je teller, dan rijdt je met het vrachtverkeer mee. Ben als chauffeur goed uitgerust, zorg voor voldoende eten en drinken, weet hoe je moet rijden en weet hoever je komt op een volle tank. Tank niet onderweg, tenzij je volle tank onvoldoende is om er te komen. Stop niet als daar geen aanleiding toe is en laad je paard alleen uit in uiterste noodgeval.
Paarden hebben niks van een dergelijke rit. Toen ik nog in het zuiden woonde en naar NVVR-weekenden ging in Drenthe was dat standaard 3,5 uur rijden. Ik ben daar altijd in een ruk naartoe gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:35

Ik ga helemaal met ikke mee
In een ruk doorrijden als het kan.
Als je rijd is de trailer het koelste
En 3 uur staan kunnen ze makkelijk.
Evt. plukje hooi

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:42

Oke bedankt! De weg kent mijn vader (de chauffeur) op zijn duimpje, en ik zal hem nog even waarschuwen dat hij moet tanken van tevoren. Bescherming was ik sowieso niet van plan om te doen, hebben we niet eens.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:00

Voor die tijd niet laten werken; de rit kost ook inspanning. Men zegt dat een traillerrit evenveel inspanning kost als een flinke staprit.
Maak er een relaxte rit van, vermijd drukke uren. En zorg dat jij en je paard relaxt aan de rit beginnen.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 21:39

Nou ze zijn inmiddels veilig en wel aangekomen, de reis ging prima. Ik was van plan ze vantevoren niet te laten werken, maar ze waren toen ik aankwam net lekker aan het spelen in de wei dus toen hebben ze in elk geval hun benen nog even gestrekt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:37

MarrieLeen schreef:
Ik weet niet of ze makkelijk de trailer op gaan.. maar anders kan je misschien halverwege even stoppen en ze even de benen laten strekken en wat laten grazen? Of zeg ik nu iets stoms..

Nooit doen!!!

Je paard hoeft maar even van iets te schikken, rukt zich los en de ellende op de snelweg is niet te overzien !

Verder ben ik het volledig met Ikke eens.

Ik lees inmiddels dat jullie aan zijn gekomen en dat alles goed is gegaan .
Het advies hierboven geldt nu dan voor de volgende die een lange reis voor de boeg heeft .

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:16

Okee, weet ik dat ook weer. Ik heb geen ervaring met trailerrijden, vandaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:22

Nooit, maar dan ook nooit tijdens een reis je paard uit de trailer halen. Als er iets gebeurt, sta je.
Mijn vriendin heeft al meerdere paarden naar tjsechie gebracht, de 1e x hebben ze daar door de weersomstandigheden 24 uur over gedaan. Paard maakte het niks uit.
Om de 2 uur stoppen om water aan te bieden (bij zo'n lange rit dan) en verder gewoon doorrijden

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:40

ik zou ze er ook niet uitgehaald hebben, stel nou dat ze er niet meer inwillen, sta je daar op een stuk weg waar je niemand kent met een paard wat de trailer niet inwil...