eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 11:12

ik krijg over een half jaar EINDELIJK mijn eigen paardje....maar nou probeer ik alle kosten op een rijtje te krijgen...
1.hebben jullie enig idee wat je per maand kwijt bent aan voeding voor een klein paard van 3-4 jaar?

2. en wat zijn de kosten zijn voor het beslaan van een paard(heb gehoord dat dit ongeveer om de 6 weken moet gebeuren).

3. En hoevaak krijg je te maken met de dierenarts(veearts) en wat zijn de kosten daarvan.

Ik heb van deze 3 dingen niet veel verstand omdat ik altijd een paard voor een ander reed en hier eigenlijk weinig mee te maken had..

alvast bedankt.

gr manon

Quidou

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:15

je krijgt te maken met een dierenarts op het moment dat je paard ziek is, verder moet hij natuurlijk wel ontwormt worden (maar dat hoeft niet door de dierenarts Knipoog ) en zn inentingen krijgen (geloof ik wel door een dierenarts)
beslaan ligt eraan hoelang je paard met zn ijzers doet, zo'n 6 tot 8 weken
en voeding... ga je hem bij jezelf thuis zetten dan??? anders zit dat gewoon bij als je op een manege/pensionstal gaat staan

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:21

1. voeding: een zak brok van 25 kg kost ongv. 6 tot 8 euro, hooi hebben wij in van die kleine baaltjes, 5 gulden per baal (alleen dan nu in euro, dat is iets van 2,25 ?), hooi verschilt sterk in prijs, ook hoe je het koopt, die mega balen zijn volgens mij in verhouding goedkoper, kuil is ook goedkoper dan hooi

2. hoefsmid om de 6 - 12 weken, ligt eraan hoe je paard z'n hoeven groeien, wat je er mee doet, of hij snel z'n ijzers aftrapt, enz, enz, enz.
kosten beslaan rondom zal zo tussen de 70 en 120 euro liggen, afhankelijk van smid en regio (ik betaal volgens mij 85 ? weet ik even nietmeer uit m'n hoofd).

3. met een beetje pech sta je soms misschien wel 2 x in een week bij de dierenarts (had ik laatst), maar soms zie je die man ook járen niet (behalve voor de entingen dan), dus over de veearts valt gewoon niets te zeggen qua kosten....

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:04

Haha! pension kosten, dan zit het voer er bij.
hoefsmid ijzers 70/120 euro, alleen bekappen 15 euro
wormenkeur tussen de 5 en 47 euro ( paket)
dieren arts bij ons vraagt 20 euro voor consuld en daar komen dan je kosten nog bij voor de behandeling.
was voor drie keer, twee spuiten + poeder 96 euro kwijt.
en je kunt beter met je paard naar het spreek uur zelf gaan als iemand laten komen, want dan kun je zeker 40 euro meer rekenen.
( natuurlijk laat je wel iemand komen als het paard zelf daar niet meer naar toe kan )
pfffff, verder mag je het eerste jaar wel zo`n 1500 euro er bijreken voor alle spullen die je moet aanschaffen, dit word naarmaten de tijd natuurlijk wel minder, en het hangt er van af wat je koopt.
Bloos ik was zelf 2000/2500 kwijt, maar heb een duur zadel.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:10

Voor de veeartskosten kun je je paard ook verzekeren. Ja Dat betaal je een bepaald bedrag p/maand, en dan is je paard verzekerd voor een bepaald bedrag per jaar. Als hij dan ziek word, dan hoef je niet bang te zijn dat je het ineens niet kan betalen.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:25

Manuutje1990 schreef:
Voor de veeartskosten kun je je paard ook verzekeren. Ja Dat betaal je een bepaald bedrag p/maand, en dan is je paard verzekerd voor een bepaald bedrag per jaar. Als hij dan ziek word, dan hoef je niet bang te zijn dat je het ineens niet kan betalen.

ja klopt! dat heb ik ook gedaan, om niet voor verrassingen te komen staan. Ik krijg nu m'n ziektekosten vergoed (wel 20 % eigen risico met een minimum van 50 euro per keer), en mocht hij niet meer geschikt zijn voor mijn doel, dan nemen ze hem in en ik krijg m'n geld (of als ik hem wil houden, krijg ik het geld waarvoor ik hem verzekerd heb - de slachtprijs)

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:30

Haha! ik heb mijn paard dus niet laten verzekeren, en meerdere die ik ken ook niet.

het prombleem is namelijk je betaald iedere maand een bedrag, en als er dan echt iets aan de hand is, wat veel geld gaat kosten dan kopen ze liever je paard over dan dat ze iets doen.
vervolgens word zo`n paard afgemaakt of weer door verkocht aan een manege.
dit kreeg mijn tante dus ook voor de voeten gegooid. Nee als je slim bent open je een rekening waar je iedere maand geld op stort, voor de hooge dierenarts kosten.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:28

ja dat ben ik gedeeltelijk met je eens Blackmysterie, maar niet iedereen heeft genoeg geld achter de hand voor als het paard na een maand bijv. al iets zeer ernstigs krijgt! Bij mij zou dat gewoon betekenen einde verhaal en geen nieuw paard omdat ik nu niet zo'n smak geld achter de hand heb. Ik heb wel geld om de verzekering te betalen, dus die mag voor mij de smak geld neerleggen als er iets gebeurd

tis net welke risico's je wilt lopen en of je genoeg geld achter de hand hebt vanaf het begin

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:04

SharirBobby schreef:
ja dat ben ik gedeeltelijk met je eens Blackmysterie, maar niet iedereen heeft genoeg geld achter de hand voor als het paard na een maand bijv. al iets zeer ernstigs krijgt! Bij mij zou dat gewoon betekenen einde verhaal en geen nieuw paard omdat ik nu niet zo'n smak geld achter de hand heb. Ik heb wel geld om de verzekering te betalen, dus die mag voor mij de smak geld neerleggen als er iets gebeurd

tis net welke risico's je wilt lopen en of je genoeg geld achter de hand hebt vanaf het begin

ja daar heb je gelijk in, en wei konden ook echt niet de hoge kosten betalen als er na twee maanden iets gebeurden.
maar wei hebben dit risico genomen, omdat ik anders mischien drie jaar lang betaal ( veel geld kwijt ben ) en vervolgens helpen ze je paard nog niet.
inmiddels hebben we een aardig bedrag.

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:19

van mij vallen die kosten enorm goed mee....heel de zomer staan ze op de weide,niets van kosten voor eten,ik laat ze enkel kappen,niet beslaan,kost 15 euro,soms maar 1 keer in een jaar voor de hoefsmid(soms ook 2-3 kee,hangt ervan af hoe vaak/weinig ze op straat gaan,en of ze ergens een grote kap in hun hoeven hebben ofzo)
Ook mijn vee arts is een schat,hij komt altijd langs,maar rekent nooit iets meer omdat hij komt,ik betaal enkel hetgeen hij nodig heeft voor de paarden(de ontworming,de inenting zelf,....,van zijn werk rekent hij nooit iets aan)
en in de winter geef ik ze voornamelijk hooi en stro dat wij heel goedkoop gaan halen bij een landbouwer hier(een goeie euro voor een kleine baal)
en nu en dan wat korrels,en dat staat hier al wat dat kost.

En in het begin dus idd je gerief,maar als je ff goed zoekt en vergelijkt kan je heel degelijk 2de hands materiaal vinden voor niet veel geld

ook ik laat mijn paardjes niet verzekeren....ok,ze kunne heel erg ziek worden,maar de kans dat ze na bv een grote maand al kei ziek worden is klein,laat ze gewoon constant op de weide,met genoeg beloop,dan gaan ze nog minst vanal ziek worden....en ik vind het idd ook beetje weggesmeten geld zo'n verzekering....je kan jaren betalen zonder dat je paard ziek wordt.....vind ik zonde....

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:30

heeeeeel erg bedankt mensen...voor hooi betaal ik hier 2 euro...dus dat valt opzich meej....heb er ook aan zitten denken om mijn paardje alleen te laten beslaan in periodes dat ik vaak over straat moet omdat ik nou eenmaal geen geld heb om om de 6 weken mijn paadjuh te beslaan.Verzekeren doe ik ook maar niet, verzekering is best duur....en de kans op echte grote tegenslagen is best klein. Heb nog 2 vraagjuhs...wat zijn jullie kwijt aan entingen? en hoevaak moet je voor controle met je paard?

gr manon

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:39

ff denken,op controle....nooit,als niets tegenzit komt de veearts zelf wanneer ze ontwormt moeten worden....laatst heeft hij ze ontwormt en ingeënt,en per paard was het voor de ontworming en inenting samen 40 euro,appart,geen idee

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 10:48

oke ik heb het nou zo voor mezelf op een rijtje gezet:

per maand ben ik

60 euro kwijt aan stalling
15 euro aan stalbedekking
25 euro aan hooi
5 euro aan brokken(10 euro voor een zak waar ik 2 maand mee doe)
en ik leg iedere maand 50 euro op zij voor de hoefsmit en noodgevallen...(extraatjes dus )

verder heb ik gerekend op een bedrag van 4000 euro voor de aankoop van het paard en verdere beginnende benodigheden die mijn super lieve ouders gaan betalen....

ik ben in de maand dus ongeveer 160 euries kwijt...

ik verdien 120 euro in de maand en krijg van mijn ouders 40 euro in de maand....das dus precies 160 euries...

nou ff jullie advies..is het voor mij wel zo verstandig om een paard aan te kopen??
gr manon

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:27

monaatjuh schreef:
oke ik heb het nou zo voor mezelf op een rijtje gezet:

per maand ben ik

60 euro kwijt aan stalling
15 euro aan stalbedekking
25 euro aan hooi
5 euro aan brokken(10 euro voor een zak waar ik 2 maand mee doe)
en ik leg iedere maand 50 euro op zij voor de hoefsmit en noodgevallen...(extraatjes dus )

verder heb ik gerekend op een bedrag van 4000 euro voor de aankoop van het paard en verdere beginnende benodigheden die mijn super lieve ouders gaan betalen....

ik ben in de maand dus ongeveer 160 euries kwijt...

ik verdien 120 euro in de maand en krijg van mijn ouders 40 euro in de maand....das dus precies 160 euries...

nou ff jullie advies..is het voor mij wel zo verstandig om een paard aan te kopen??
gr manon

En moet je geen kleding en andere spullen voor jezelf hebben?
Het lijkt mij wel makkelijk als je nog wat geld voor jezelf overhoud in de maand, je moet zelf ook nog kunnen leven.