Wat voor een bontje onder het zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Mitt_xX

Wat voor een bontje onder het zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 10:14

Hoi Bokkers,

Ik heb sinds een paar weken mijn eigen tinker Haha!
Ze is net uit Engeland, maar daar mishandeld geweest.
daarbij is ze ook nog eens veel te mager, daarom wil ik om haar ruggegraad een beetje te beschermen een bontje kopen voor onder het zadel (NEPBONT! Knipoog)

Nu vroeg ik me af of die 'christ' bontjes niet gaan drukken omdat die niet onder het hele zadel liggen(dus niet ook onder het zweetblad)

Wie heeft hier ervaring mee of kan me iets beters aanraden?

(sorry als het verhaal iets onduidelijk is, ik kan het niet beter uitleggen)

Groetjes Myrte

Sjoos

Re: Wat voor een bontje onder het zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:17

christ drukt niet, dit is niet uit eigen ervaring, maar ik heb er nooit iemand over gehoord. En Christ is trouwens echt bont Lachen

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 10:19

LaFunkyJazz schreef:
christ drukt niet, dit is niet uit eigen ervaring, maar ik heb er nooit iemand over gehoord. En Christ is trouwens echt bont Lachen

Owjee Christ echt bont Boos!
Het wordt dus geen christ Vork

Wie heeft er nog ervaringen?

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:26

er is wel verschil tussen lamsvel, bont, en nepbont
lamsvel is inclusief velletje
bont is gewoon wol, op een lapje genaait
netbont is gewoon borgstof

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:31

lamsvel: Christ, Bartl
bont/wol: chatelaine
nepbont, borgstof: eh.. weet ik niet Tong uitsteken

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:33

LaFunkyJazz schreef:
nepbont, borgstof: eh.. weet ik niet Tong uitsteken

kavalkade

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:34

Dat nepbont werkt niet echt, dat drukt heel snel door enzo, omdat het niet zo dik is... Je kunt dan beter meer geld uit geven voor een Christ oid, of een heel zadeldekje kopen van bont, die heb je ook, die zijn zadelvormig en helemaal met lamsvel geloof....
Ik heb zelf zo'n onderlegger van CHrist en die is echt heel fijn, je moet er wel een dekje bij onder doen natuurlijk maar het helpt echt!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:53

love_sodera schreef:
Dat nepbont werkt niet echt, dat drukt heel snel door enzo, omdat het niet zo dik is... Je kunt dan beter meer geld uit geven voor een Christ oid, of een heel zadeldekje kopen van bont, die heb je ook, die zijn zadelvormig en helemaal met lamsvel geloof....
Ik heb zelf zo'n onderlegger van CHrist en die is echt heel fijn, je moet er wel een dekje bij onder doen natuurlijk maar het helpt echt!

Hier ben ik het mee eens Lachen
Nepbont enzo kan niet op tegen echt lamsvel of echt bont! Als je iets goeds voor je paard wilt, gebruik dan echt bont of lamsvel (en dan het liefst lamsvel is mijn ervaring).

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:21

Want is nou erg aan ECHT bont? Daar gaan schaapjes toch niet dood bij? Of ben ik nu echt blond Clown

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:24

zit er ook verschil in prijs dan tussen echt en nep of dat weer niet

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:28

Ik heb een zadelonderlegger van chatelaine (www.piafferuitersport.nl)
Dat is een onderlegger van 100% wol.
Werkt prima, kan prima gewassen worden Haha!

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 14:30

Als ik het allemaal zo hoor word het waarschijnlijk het bontje met lamsvel, arm schaapje maja..
Maar het gaat dus niet aan de randen drukken? want dat vraag ik me dus de hele tijd af ( die rand van overgang zitvlak naar zweetblad?) thnx voor alle tips!

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:10

das nu iets wat ik persoonlijk nooit meer moet hebben,bij een van mijn paardjes dacht ik ook van oeioei,zo mager(ook tinker),ik koop een bontje.... nu,bij het rijden floepte dat er altijd langs achter uit,da gleed gewoon van tussen het zadel en zadeldoek door....echt een heel onhandig ding vind ik dat,twas constant hetzelfde,dan zat da zadel nie meer goe,....was nog ongelukkiger dan zonder...nu heb ik het veel meer voor een gel-pad....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:49

Xx_Mitt_xX schreef:
Als ik het allemaal zo hoor word het waarschijnlijk het bontje met lamsvel, arm schaapje maja..
Maar het gaat dus niet aan de randen drukken? want dat vraag ik me dus de hele tijd af ( die rand van overgang zitvlak naar zweetblad?) thnx voor alle tips!

Je kunt ook een zadelvormig shabrak kopen van bont. Dan heb je dat probleem zeker niet.
Ik heb er overigens 1 te koop btw

Maar schapen worden geschoren, niet doodgemaakt voor hun vacht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:52

Maar als een schaap geslacht wordt, is het vel over.
Dat kan dan beter voor bontjes gebruikt worden dan dat het ongebruikt weggegooid wordt
Ik heb zadelvormige shabrakken met op de rug bont, en ik heb er een die helemaal met bont is (vzh) die is evt te koop.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:54

Ook dat ja, veel schapen worden toch geslacht voor het vlees en dan is het zonde om het vel weg te gooien.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:06

YoJcE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:27

ikheb er een van eskadron. werkt erg goed, geen drukplekken enz..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:27

tengeltje11 schreef:
das nu iets wat ik persoonlijk nooit meer moet hebben,bij een van mijn paardjes dacht ik ook van oeioei,zo mager(ook tinker),ik koop een bontje.... nu,bij het rijden floepte dat er altijd langs achter uit,da gleed gewoon van tussen het zadel en zadeldoek door....echt een heel onhandig ding vind ik dat,twas constant hetzelfde,dan zat da zadel nie meer goe,....was nog ongelukkiger dan zonder...nu heb ik het veel meer voor een gel-pad....

Dat is dan toch een teken dat je zadel niet goed past hoor, waarschijnlijk zoals ik het hier lees begrijp ik dat je zadel flappert zodat het bontje gewoon er onder vandaan schuift. Met een gel kan je juist hetzelfde aan de hand hebben. Het enige verschil met een gel is dat het niet zo gemakkelijk schuift als een bontje. Maar ik zou als ik jou was dan toch eens uitkijken naar een goed zadel, want je rij je de paardenrug helemaal kapot hoor.

Tjah bontje of niet. Je moet kijken hoe je zadel ligt op je paard. In principe heb je geen bontje nodig als de kamer breed genoeg is ten opzichte van de paardenrug. Je kan dit héél gemakkelijk te weten komen. Neem een lichtkleurig dekje, leg het onder je zadel, en rij je paard eens in het zweet. Je gaat donkere plekken hebben staan op je dekje onderaan. Dan kijk je op je dekje waar de ruggengraad is, als daar het dekje zwart is, is je kamer niet breed genoeg voor de ruggengraad.
Een bontje kan dienen als voorlopige oplossing tot je het juiste zadel hebt, maar zeker niet voor altijd!!!

Wil je meer info? Op de website van Inge Teblick staat een artikel over het al dan niet passen van het zadel.
http://www.cremebrulee.be/inge/
Daar ga je naar downloads, en helemaal onderaan bij downloads vind je past mijn zadel?

Zeker de moeite waard!

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:57

Citaat:
Dat is dan toch een teken dat je zadel niet goed past hoor, waarschijnlijk zoals ik het hier lees begrijp ik dat je zadel flappert zodat het bontje gewoon er onder vandaan schuift. Met een gel kan je juist hetzelfde aan de hand hebben. Het enige verschil met een gel is dat het niet zo gemakkelijk schuift als een bontje. Maar ik zou als ik jou was dan toch eens uitkijken naar een goed zadel, want je rij je de paardenrug helemaal kapot hoor.

ewel,nee,want zonder dat bontje ligt het perfect,als ik met bontje rij,dat zadel verandert niet,het bontje komt er beetje bij beetje achter uitgefloept,en als het ne keer al een heel stuk eruit is ligt mijn zadel dan niet meer goed.met een gel-pad heb ik dat helemaal niet,ligt perfect,en blijft ook liggen....

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:38

Als een lammetje toch opgegeten wordt kan je net zo goed zijn velletje gebruiken voor je paardje.

Xx_Mitt_xX schreef:
daarom wil ik om haar ruggegraad een beetje te beschermen een bontje kopen voor onder het zadel (NEPBONT! )

Ben je vegetarisch of eet je wel gewoon lammetjes? Anders vind ik het geen reden om geen echt vel te nemen omdat je het zielig vindt.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 00:44

Ik heb verschillende nepbontshabrakken te koop.........

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:21

Chocolaatje schreef:
Als een lammetje toch opgegeten wordt kan je net zo goed zijn velletje gebruiken voor je paardje.

Xx_Mitt_xX schreef:
daarom wil ik om haar ruggegraad een beetje te beschermen een bontje kopen voor onder het zadel (NEPBONT! )

Ben je vegetarisch of eet je wel gewoon lammetjes? Anders vind ik het geen reden om geen echt vel te nemen omdat je het zielig vindt.

Ik dacht al dat ik zo'n commetaar kreeg Niet erg hoor, zou ik me ook afvragen:

Ik ben vegetarisch geweest, 4 jaar, nu niet meer.
Maar ik wil wel zo min mogelijk spullen gebruiken van leer enz,
het is ook niet zo dat ik nu ineens lappen vlees eet.
Ik rijd wel met een leren zadel omdat ik in die kunststoffen niet goed zit,
maar als het even kan gebruik ik geen producten waar een dier voor heeft moeten lijden.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:24

Nogmaals, heel erg bedankt voor alle tips tot nu toe:)!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:26

Je hebt ook gewoon bontjes van schapenvacht. Heel natuurlijk en ook fijn voor het schaap