fluitbit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

fluitbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:35

Er is mij aangeraden om met een fluitbit te gaan rijden. Ik heb een jongpaard dat sinds kort dus weet dat als ze t bit vast pakt ik niks meer te vertellen heb. Vind het erg vervelend. Ze kan erg goed en ontspannen lopen maar zodra ze schrikt of het ergens niet mee eens is pakt ze het bit vast om weg te lopen. Wie heeft er ervaring met een fluitbit...wat is de functie, waar kun je het kopen? is het geschikt voor mijn paard? heb er nog nooit van gehoord en weet niet hoe ik t probleem op kan lossen. Ja wachten tot ze los laat...wil er echt iets aan doen dit is erg lastig met buiten rijden of wedstrijden. dus vroeg ik me af of een fluitbit misschien een oplossing is.

Chrissetje

Re: fluitbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:41

een fluitbit is érg scherp!
ik ken iemand en die had ook een heel vervelend paard,haar vriend had er een fluitbit in gehangen,ze was er flink boos over en dat ding ging gelijk uit.

als ik jou was zou ik écht géén fluitbit aanschaffen,maar een goede lesgever nemen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:49

oke...durf er zowizo geen scherp bit in te hangen..rijd meestal met dubbelgebroken. heb ook geen idee hoe zoiets eruit ziet..wilde wat meer weten.. Knipoog meisje zei dat t gewoon een enkelgebroken bustrens is met gaatjes.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:53

elmiran schreef:
oke...durf er zowizo geen scherp bit in te hangen..rijd meestal met dubbelgebroken. heb ook geen idee hoe zoiets eruit ziet..wilde wat meer weten.. Knipoog meisje zei dat t gewoon een enkelgebroken bustrens is met gaatjes.

Nagelbijten / Gniffelen
volgens mij zie ik nog liever een pessoa dan een fluitbit Schijnheilig

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:15

Wat is een fluitbit eigenlijk? Beetje domme vraag misschien.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 21:18

haha vraag ik me ook af. degene waarvan ik t gehoord heb dat ik t is moet proberen is het een gewoon bustrens enkelgebroken met wat gaatjes in t bit...als een paard t bit vastpakt komen er hoge tonen vanaf waardoor t paard schrikt en het los laat...of dit klopt weet ik niet...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:27

Okeej, heb ik egt nog nooit van gehoord Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:42

ja,dan schrikt hij zo erg dat hij ook aan de kletter gaat.

Mijn paard pakte altijd het bit vast als hij geen zin had en kan dan lekker doen zoals hij wilde. Nu rijd ik met myler comfort snaffle level one en hij kan het niet meer vastpakken. Ik vind het trouwens ondanks dat het een dun bit is, vriendelijker dan die dubbel gebroken bitten. Myler heeft geen notenkraker effect, prikt niet tegen het verhemelte en knijpt de tong niet samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:16

ze zijn niet allemaal scherp. ik heb er een liggen die niet scherp is. er zitten idd gaatjes in en door de lucht fluit dat en let het paard te veel op het geluid zodat hij niet meer met z´n ged8 is bij het bit vastpakken

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:19

0ojannekeo0 schreef:
ze zijn niet allemaal scherp. ik heb er een liggen die niet scherp is. er zitten idd gaatjes in en door de lucht fluit dat en let het paard te veel op het geluid zodat hij niet meer met z´n ged8 is bij het bit vastpakken

Jemig hoe komt iemand op het idee?!

Ik heb ze ook wel gezien in ongebroken vorm, dat lijkt me iig als vriendelijker dan een enkelgebroken (notekraker effect).

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:28

zelfs de ongebroken vorm vind ik niet vriendelijk..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:58

Maar ik vind eigenlijk gewoon dat je een paard moet kunnne rijden op een gewoon bit. Kij als het egt niet lukt, dan begrijp ik het wel. Maar de basis moet een gewoon trensje zijn (vind ik dan)

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:47

ik rijd zelf ook een paard met een myler bit en ik ben er echt heel erg tevreden over

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:21

ik vraag me ernstig af of zo ites ook echt werkt. Paarden kunnen namelijk niet door hun mond ademen, dus hoe kan er dan lucht door de gaatjes stromen? Ik heb geleerd dat dat bit de werking heeft van een "vuilnisvat" . Het speeksel en andere prut gaat in het bit zitten en dat komt tijdens het rijden er een klein beetje uit, en dat maakt dat het bit vies wordt ofzo. Verder weet ik weinig van zo'n bit, ook nooit gebruikt omdat ik de werking niet ken. Maar waarom is zo'n bit scherp dan? Er zitten toch alleen maar gaatjes in?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:05

is er helemaal niemand die daar een antwoord op weet?
ik zou het echt graag eens weten.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:40

Ik had er nog nooit van gehoort en heb een foto opgezocht,als ik informatie vind zal ik die hier ook neerzetten

Afbeelding

Ik ga nog ff voort zoeken

xxx

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:03

Let op aanschaf van zo'n bit ook goed op de afwerking van de gaatjes.

Op ijsland reed ik een paard met zo'n bit en bij een pauze ontdekte ik dat zijn mond bloedde. Wat bleek enkele gaatjes waren niet netjes afgewerkt en zaten er dus haakjes aan(hele kleine).

Paard heeft gelijk een ander bit gekregen en was ook rustiger te rijden daarna.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:23

Dat kan ik me goed voorstellen. Daar ben ik ook altijd aan gevoeld in de winkel. Gewoon uit interesse om eens te voelen hoe dat voelde. Ik moet zeggen die waren netjes afgewerkt, en ik vond het dus niet scherp. Maar als dat nou de enige reden is waarom zo'n bit scherp is dan snap ik helemaal weinig van die reacties hier boven.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:42

Hangt het bit wel op de goede plaats in z'n mond? Als een bit te laag hangt, dan maak je het je paard wel erg makkelijk om de boel vast te pakken. Gaatje ophijsen kan al een boel oplossen dan.
Het aantal plooien in de mondhoeken zegt niet veel, je moet echt even in de mond kijken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:19

Margreet schreef:
Hangt het bit wel op de goede plaats in z'n mond? Als een bit te laag hangt, dan maak je het je paard wel erg makkelijk om de boel vast te pakken. Gaatje ophijsen kan al een boel oplossen dan.
Het aantal plooien in de mondhoeken zegt niet veel, je moet echt even in de mond kijken.

Hier ben ik het niet get mee eens. Ik heb altijd geleerd dat als je paard zijn bit vastpakt, je juist alles losser moet maken en het bit omlaag doen. Dus neus-en sperriem een gaatje losser. Dat is wat ik geleerd hebt en het helpt ook egt heel goed!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:30

Het moet op de goede plaats in de mond liggen, dat moet je even controleren, dat bedoel ik te zeggen. Kan zowel te laag als te hoog zijn. Een bit dat te laag hangt is voor een paard net zo irritant als te hoog, dus zomaar een gaatje omlaag doen zou ik niet doen.
Bovendien hebben neus- en sperriem niet zoveel te maken met de plaats van het bit in de mond, dat zit namelijk aan de bakstukken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:35

Koop in godsnaam een gewone goede AFRICHTINGStrens en zoek goede instructie!
Misschien snapt je paard helemaal niet wat je bedoelt met de teugelhulpen en gaat ie daardoor op de loop!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:08

Jetta schreef:
Koop in godsnaam een gewone goede AFRICHTINGStrens en zoek goede instructie!
Misschien snapt je paard helemaal niet wat je bedoelt met de teugelhulpen en gaat ie daardoor op de loop!

wown kalm
het moet zijn dat hte paard de hulpen wel snap, wnat hij loopt heel ontspannen.
enkel als hij schrikt ofzo pakt hij het bit vast.
daarnaast weet je niet of de TS les heeft of niet, en vraagt zij enkel info over het bit, of welk ander bit zou kunnen helpen.
daarnaast heeft ze al een trens, nl een dubbelgebroken trensbitje.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:16

Bovendien gaat ze het bit dus niet zomaar gebruiken zonder dat ze de werking weet ...

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:39

TROUWENS, ZO'N FLUIT BIT IS NIETS ANDERS DAN EEN WATERTRENS MET GAATJES, HOEZO SCHERP???? IK VOND HET IIG EEN ROT DING WANT HIJ GING HELEMAAL VERSTOPT ZITTEN DOOR HET KWIJL E.D. WAS NIET ERG SMAKELIJK!!