Informatie gezocht over het houden van een veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvie1986

Informatie gezocht over het houden van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 18:45

Leuk dat je even een kijkje neemt in dit topic.
Eindelijk heb ik dan mijn ouders zo ver gekregen.
Over een paar maandjes komt de droom van iedere paardengek bij mij uit Haha!
Ik ga opzoek naar een veulentje/jaarling.
Maar eerst wil ik wat meer op de hoogte zijn van belangrijke zaken die je moet weten voor het houden van zon jong ding.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen bij de volgende vragen:

Wat is het meest geschikte voer voor een veulen/jaarling?

Hoevaak moeten veulen ingeent worden, zijn dit speciale entingen of zijn deze het zelfde als oudere paarden?

Vanaf hoe oud kan een veulen naar de hoefsmid?

Verder ben ik benieuwd naar jullie maandelijkse kostenplaatje voor een veulen/jaarling.

Mochten jullie nog andere nuttige informatie hebben, alles is welkom!!!

Allejandro

Re: Informatie gezocht over het houden van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:51

Wat is het meest geschikte voer voor een veulen/jaarling?
Gras! Eventueel kuil of wat biks..

Hoevaak moeten veulen ingeent worden, zijn dit speciale entingen of zijn deze het zelfde als oudere paarden?
Een basisenting (2x enten met een tussentijd van 8 weken, geloof ik.) Daarna ieder half jaar of jaar.

Vanaf hoe oud kan een veulen naar de hoefsmid?
Gewoon al vanaf dat de moeder weer gaat denk ik?

Ik betaal 50,- per maand voor in de wei.
1x in de 2 maanden wormenspuit a la 10 euro.
Entingen doe ik met een hele groep, dus is vaak maar 20 euro (per halfjaar).

Je kan hem eventueel verzekeren, af en toe een nieuw halster (want ze groeien Knipoog)
Als je hem niet in de opfok zet, kan het vooral ook veel tijd kosten.
maar dat vind ik nie erg. Vork

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 18:55

Voor Rakkertje13:

Thnq voor de nuttige info!

Vanaf hoe oud mag een veulie biks?

Heb jij je veulentje verzekerd? zoja, wat betaal je hier precies voor?

Nee, ik doe haar niet in de opfok, wil haar zelf alle aandacht geven. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:46

je hebt veulenkorrels ( biks voor veulentjes ) dat je kunt voeren en gras en hooi. Je mag ze best goed voeren ( qua hooi etc ) want ze moeten er van groeien.
Veulentjes moeten de basis enting hebben die ebstaan uit 2 spuiten met een tussentijd van 6 weken. Daarna gewoon ieder jaar.
En ja de hoefsmid....het kan altijd! Het ligt er natuurlijk aan hoe hard de hoeven groeien Knipoog.
Ik heb zelf een veulen aangeschafd ( een fjord ) die inmiddels al 2 jaar is Haha!. Ik kreeg haar toen ze 5 maandjes oud was. Ik stalde haar toen op een manege waar voor het voer gezorgd werd. Ik betaalde daar 165 euro. Nu sta ik op een prive stal met inmiddels nog een aangechaft veulentje die nu 1 is ( een shetlander ) en een paard van 16. Nu betaal ik niets aan stalling. Het is dus net waar je terecht komt maar een veulentje hoeft niet veel te kosten. Ik zie dat je hem niet in de opfok doet ( heb ik ook niet gedaan ) maar zorg er dan zeker wel voor dat ie wel bij soortgenootjes in de wei komt. Dus je kunt hem het beste neerzetten waar er meer paarden staan of schaf er zelf nog minstens 1 aan. Maar zet hem niet alleen.
Ehm ja wat wil je nog meer weten? Haha!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:51

Heb je veel ervaring met paarden? Je eerste paard zou ik nou niet met een veulen/ jaarling beginnen..
Heb je al over beleren enz. gedacht hoe je dat ga doen?

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 19:58

Ik ga wel opzoek naar een plek waar leeftijdsgenootjes staan.
De plek die ik nu ingedachten heb is op dit moment een veulen aanwezig en komt er nog een bij.

Ik ben op dit moment bezig met het 2de paardje te beleren.
Verder heb ik een periode op een fokkerij gewerkt, dus ervaring met jonge paarden is aanwezig.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:02

Ok dan is het goed.
Ik bedoel er zijn zoveel mensen die denken o leuk een schattig veulentje mag ik die hebben en hem dan bijv. op 1 jarige leeftlijd berijden, beestje word heel vals en moet naar de slacht.
Maar als jij al enige ervaring heb zit dat wel goed Lachen
Wei met leeftijdsgenootjes is helemaal ideaal voor zo'n jong ding, ik denk dat hij/zij bij jou zeker goed terecht zal komen Lachen

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:06

weet je zeker dat je nog zo lang wil wachten voor je er echt wat mee kunt?Een 2 jarige is ook nog goed betaalbaar en dan kun je volgend jaar al aan de slag!Nu moet je erst nog bijna 3 jaar geld erin pompen en dan maar hopen dat het dier gezond blijft en dat het uitgroeid naar verwachting...
Ik persoonlijk vind dat een veulen moet opgroeien tussen soortgenoten en absoluut niet op stal thuis hoort(dat gebeurt vaak wel als je hem gewoon op een stal zet anders dan opfok,want daar is vaak geen mogelijkheid om bijna heel het jaar door buiten te laten met evt s winters een loopstal....laat staan met een aantal nmadere veulens samen,want ook dat is belangrijk dat het dier niet alleen bij soortgenoten opgroeid,maar ook tussen leeftijdsgenoten)Ik ozu dus gewoon een opfok in de buurt zoeken zodat je zelf ook heen kunt wanneer je wilt,en je veulen op de gezondsmogelijke manier opgroeid.

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:11

Het word of een jonkie, of 3/4 jarige die al geheel de basis onder de knie heeft.

Nadeel van een 2 jarige is dat deze al een hele geschiedenis heeft. Ook komt voor dat mensen niet eerlijk zijn over de geschiedenins. En dan krijg je problemen met het inrijden.

Bij zon jong ding kun je zelf een band op bouwen, en weet je gewoon wat het beestje zoal mee maakt.

Bij een 3/4 jarige zit de basis al in zijn koppie en kan ik lekker verder aan de slag.

Maar 3/4 jarige zijn dan ook vaak weer een slag duurder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:13

Ik zou afzien van de aanschaf van een veulen. Het is wel schattig om een klein ding te kopen en het van kindsbeen af aan op te zien groeien, maar de kans dat er iets met het veulen gebeurt waardoor je er nooit op zult kunnen rijden, of het veulen zelfs komt te overlijden is heel erg groot. Zes van de tien veulens redden het derde levensjaar niet.

Overigens is het duurder om een veulen te kopen en op te laten fokken, dan dat je een groen paard op leeftijd van drie jaar aan gaat schaffen. Dat je van plan bent om het veulen met een ander veulen samen te zetten is niet voldoende, een veulen heeft een grote kudde nodig. Want stel je voor: je veulen is het andere veulen altijd de baas: dan ga je een flinke kluif krijgen om hem of haar onder de duim te houden. Tegenovergestelde kan ook: je veulen is altijd piespaaltje. Zie er dan maar een zelfverzekerd paard van te maken.

Ik heb in mijn nu 7 jarige paardenhouderscarriere precies één veulen gefokt, die ik op leeftijd van drie maanden bijna kwijt was geraakt. Ik sta op een stal waar oa ook paarden worden opgefokt, we zijn er dit jaar nog twee kwijtgeraakt, allebei op leeftijd van vijf dagen tot drie weken.

Dus wil je mijn advies? Laat het risico van de opfok aan een ander over. Het is zo schattig, zo'n veulen, maar drie jaar risico's lopen dat er wat gebeurt en er drie jaar alleen maar naar mogen kijken (want als je er echt meer mee gaat doen en vooral verkeerd mee omgaat krijg je alleen maar heel vervelende paarden)

Edit: zie net dat je een tweejarige ver weg schuift vanwege het verleden: is dat bij een drie/vierjarige ook niet zo? Zelfs een veulen van een half jaar kan al een verleden hebben....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:21

Mijn jaarling had ook een verleden; al gelongeerd en voor de kar geweest dus ik weet niet of dat nou zoveel uitmaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:23

Ik ben het gedeeltelijk met cassidy eens Ja
Maar het hoeft lang niet altijd mis te gaan met veulens. Ik heb er ook 2 aangeschaft en ze hebben ALTIJD beschikking over de weide en staan bij andere paarden. Dus het ligt er ook aan bij wat voor stal je terecht komt. Kunnen ze je dit idd niet bieden zou ik ook voor een opfok gaan. Want je paard moet wel lekker kunnen ravotten op de wei en lekker spelen.
ik had er ook voor gekozen een fjordenveulentje aan te schaffen en dat is inmiddels een gezonde 2 jarige en mijn shetlander een gezonde jaarling die zich prima vermaken!
Maar ook de kans dat een ouder paard wat mankeert en daardoor sterft is aanwezig. Al is de kans bij een veulen wel iets groter maar vind dat geen reden om geen veulen aan te schaffen. Verder ben ik het wel met je eens Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:26

Met dat verschil dat je iig van een ouder paard meteen kunt genieten, er op kunt rijden. Dat genieten van een veulen kan ook wel, maar dan alleen maar van een afstand. En dan ben je met 10 minuten per dag klaar...wil je dat drie jaar lang doen? Wil je daar op gaan wachten ?

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:26

Tja daar heb je gelijk in Cassidy.

Dit word mijn eerste eigen paardje.

Wat raden jullie mij aan? qua leeftijd ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:30

Ik wilde inderdaad wachten. Dus heb het veulen aangeschaft! Nu nog een jaartje wachten en ik rijd er bijwijze van spreken mee weg! Als je inderdaad meer wil doen met een paard dan een beetje voetjes leren geven, wandelen, poetsen en dat soort dingen moet je niet met een veulen beginnen. inmiddels heb ik wel een ouder paard waar ik op rijd maar dat had een andere reden dat ik hem kocht dan het niet kunnen wachten op het rijden Knipoog
Als de appaloosa niet in mijn leven was gekomen had ik nu nog netjes gewacht met rijden tot de fjord zover was Knipoog

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:35

Ja de een heeft er het geduld voor.

Op dit moment ben ik bezig met een 3 jarige te beleren, zal niet lang meer duren voor ik er mee weg rijd.

Dus voor mij is het moeten wachten op het rijden van mijn eigen paardje ook niet het grootste probleem.

Maar zoals vele zeggen: de kans dat er iets met het beestje gebeurd is stukken groter dan met een ouder paardje.

En qua kosten scheelt het haast niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:40

het is maar wat je er voor over hebt he? Ik had het geld en de tijd er voor over om haar t zien op groeien en te richten naar mijn eigen hand. Wil je daar niet op wachten of kosten erin steken moet je het ook zeker niet doen. Dat is per persoon verschillend

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:43

Dan denk ik dat ik beter kan gaan rond kijken voor een 3/4/5 jarige.

Weet iemand toevallig een leuk paardje tekoop voor een niet al te hoge prijs?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:54

Cinnepin schreef:
het is maar wat je er voor over hebt he? Ik had het geld en de tijd er voor over om haar t zien op groeien en te richten naar mijn eigen hand. Wil je daar niet op wachten of kosten erin steken moet je het ook zeker niet doen. Dat is per persoon verschillend

Als ik alles bij elkaar optel komt mijn zelfgefokte veulen op ongeveer 10.000 Euro (kosten van de dekking, stalling, DA, smid, verzekering, en de medicijnen ivm. haar ziekte inbegrepen). Daar kun je een heel erg leuke driejarige voor kopen! Niet dat ik haar kwijt wil: ik heb emotioneel zoveel in dat paard zitten, dat kan niemand bevatten. Ik heb die middelen, en op het moment dat je er inzit denk je er ook niet over na. Maar als iemand mij een groene driejarige zonder bijzonder papieren had aangeboden en er 10.000 Euro voor had willen hebben, had ik hem voor kompleet geschift verklaard.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:00

ik denk dat als je zo snel van gedachten veranderd nog maar even goed bij jezelf ten rade moet gaan wat je nu eigenlijk wilt...

Ik persoonlijk zou gaan voor een 2 jarige,nog lekker een tijdje op het land zetten,intussen kun je een band opbouwen en volgend jaar net zo'n beetej voor de zomer beginnen met zadelmak maken en licht aanrijden.Zet je hem daarna nog lekker een maand of 2 terug op de wei(heb ik nu ook zo gedaan met merrie waar ik mee bezig ben,vind ik een hele prettige manier van werken)kunnen ze even alles in dat koppie verwerken en kun je er na zomer lekker verder mee aan de slag,maar is ie in ieder geval al zadelmak en zit er een stuur en rem op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:03

yvie1986 schreef:
Tja daar heb je gelijk in Cassidy.

Dit word mijn eerste eigen paardje.

Wat raden jullie mij aan? qua leeftijd ed.

Ik zou gaan voor een vijf tot zesjarige. Hoeft nieteens zoveel te kunnen. En als je hier kijkt,

viewtopic.php?f=13&t=430140&hilit=

denk ik dat je iig een wat ouder paard voor niet al te veel kunt krijgen, en als ik de TS zo hoor is er echt niets mis met dat paard. Ik zou het echter alleen doen als je er goede begeleiding bij hebt, en ook bereid bent in te investeren in een degelijke opleiding. Maar als je dit paard koopt, heb je er een die nog jaren meekan zonder dat hij voortijdig is versleten.

Even voor de goede orde: ik ken dit paard niet, en ik zou je ook willen adviseren om hem compleet te laten keuren en rondom op de foto's te laten zetten, en vooral op proef te nemen. En mocht je niet voor dit paard gaan: zulke gevallen zijn er legio. Geen handvol, maar een landvol.

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 21:14

Ik ga dit weekend eens goed nadenken.
En alles op een rijdtje zetten.

Zodra ik eruit ben laat ik het weten!

Alle tips blijven natuurlijk welkom

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:15

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:29

als je een twee jarige koopt die rechtstreeks van de merrie en daarna de opfok is gegaan, dan is daar toch niks mis mee?
of misschien zelfs een driejarige.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:16

yvie1986 schreef:
.
Verder heb ik een periode op een fokkerij gewerkt, dus ervaring met jonge paarden is aanwezig.

Eerlijk gezegd verbaast het me dan een beetje dat je deze vragen stelt.

Edit: ik lees nu dat je ook nadenkt over een volwassen paard.
Een dierenarts vertelde mij eens dat een 8+ jarig paard de veiligste aanschaf is. Het dier is dan ruim volwassen en al een aantal jaren gereden en eventuele (aangeboren) zwakheden hebben zich dan al geopenbaard.

Als zo'n paard goed door de keuring heen komt dan is de kans klein dat er nog rare dingen uitkomen.

Veel succes met je beslissing en neem de tijd om een leuk paard uit te zoeken dat bij je past.