Op welke leeftijd Shet voor de kar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Op welke leeftijd Shet voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 17:42

Een vraagje. vanaf welke leeftijd mag een shet voor de kar? wanneer kan je hem gaan beleren.
Op stal zei iemand dat dat al makkelijk op zijn 2e kon.
Is dat zo ??

Kyona

Re: Op welke leeftijd Shet voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:08

Tja, ik weet het niet. Ken alleen maar shetten waar ze vanaf het 3e mee begonnen zijn. Beleren: hoofdstel om, bitje in en aan lijnen er achter lopen dat kan al wel eerder.

lovejaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:10

Ik weet het niet precies. De shet moet wel eerst een beetje zijn spieren ontwikkeld hebben voor die voor de kar kan. Maar aan de lijnen kan wel eerder.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:44

Tja, op zich kan alles natuurlijk... Maar waarom niet voor de zekerheid nog een jaartje wachten? Met 3 is een paard ook nog lang niet uitgegroeid, dus met 2 zijn ze zich nog volop aan het ontwikkelen. Ik zou je Shet nog lekker een half jaar/jaar laten staan. Want wat heb je eraan als je nu eerder begint en er dan later achterkomt dat het toch niet goed voor hem is geweest?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 19:06

Alet schreef:
Tja, op zich kan alles natuurlijk... Maar waarom niet voor de zekerheid nog een jaartje wachten? Met 3 is een paard ook nog lang niet uitgegroeid, dus met 2 zijn ze zich nog volop aan het ontwikkelen. Ik zou je Shet nog lekker een half jaar/jaar laten staan. Want wat heb je eraan als je nu eerder begint en er dan later achterkomt dat het toch niet goed voor hem is geweest?

Het is niet voor mijn shetten hoor!
Mijn shetten dienen alleen als gezelschap pony.
Ik zou ook wachten, tot ze lekker uitgegroeid zijn.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:10

idd ik ook Ja dat ene jaartje kun je best wachten en het is veel beter voor de pony.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:12

Min. 3 jaar.
Eerder echt niet, dat jaartje wachten kan geen kwaad en je doe er alleen meer goed aan. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:39

een bitje etc en met lijnen erachter lopen kan wel als ze 2 zijn..maar meer ook niet en zeker niet te vaak. Echt voor een karretje kan je beter wachten tot ze 3 zijn. Al is de trek kracht al wel eerder ontwikkelt dan de draag kracht

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:06

Een shetje van 2 hoort lekker te spelen in de wei vind ik. Je kunt wel al met 2,5 af en toe een klein beetje wat gaan doen maar nog niet te veel.