Citaat:
s'winters moest ik haar daarom scheren
dat vind ik echt helemaal gek!
een paard heeft een wintervacht juist om hem te beschermen tegen de koude,het vocht,....een paard scheren in de winter is even erg als ne mens in de winter in zijn blootje zetten.....
en dan leggen de mensen der een deken op terwijl ze hun natuurlijk deken afscheren....
een paard krijgt nooit koud!zelfs niet als het zweet,omdat wij mensen koud krijgen als we zweten trekken we dat altijd door,terwijl dat met paarden totaal anders zit!ze hebben eigenlijk om het vreemd te stallen 2 huidlagen,de buitenste is nat van het zweet,en da koelt af,en het zweet gaat weg,maar die voelen daar niets van,want das just het bovenste laagje.Naar de winter toe krijgen ze vanzelf een zo dikke vacht als ze nodig hebben om warm genoeg de winter door te komen,begin je dan met een deken erop te leggen hebben ze warm genoeg en krijgen ze die dikke vacht juist nie,terwijl ze die zo nodig hebben!
en in de zomer gaat die gewoon weer weg....
mijn paardjes zweten zich te pletter(zijn tinkers die allemaal een dikke vacht hebben,zelfs in de zomer),en gaan altijd allemaal terug de wei op,mooi of mottig weer.Geen 1 is al ziek geworden ofzo,ook in regenweer staan die buiten(want pas van op stal te staan worden ze mottig),dan gaan ze op de koop toe nog ne keer goe rondcrossen in de regen,want da vinden ze zalig
ken je zo'n dekens die aan de binnekant droog blijven en het vocht naar buiten doen?ewel,das juist hetzelfde als een paardenhuid,dus waarom een deken opleggen als ze een eigen(veel beter) deken bij zich hebben?
(ook als je paard in de winter,begin van de winter, staat te rillen ff is dat niet erg,dat hebben ze nodig om hun wintervacht dik genoeg te laten worden,ze gaan daar heus niet van ziek worden of doodgaan hoor....)