paard zweet na

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frieske

paard zweet na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 17:16

hallo!

zoals hierboven al staat aangegeven s mijn vraag:

mijn 5 jarig paard zweet na het rijden ontzettend na, dus ik rij, stap haar droog, zet haar op stal en dan begint het zweten opnieuw!

weet iemand waar dit aan kan liggen?
en het heeft niets met de hitte te maken want dit heeft zeker al een maand!

bedankt

gr esther

Brit

Re: paard zweet na

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:48

Dat hebben sommige paarden, die van mij stap ik ook droog en daarna met zweetdeken op stal voor als ze na gaan zweten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:51

ja mijn oudje daisy heeft daar ook erg last van. althans in de winter, in de zomer doet ze het ook wel maar dan vind ik het minder erg (s'winters moest ik haar daarom scheren). hetis iets waar je niet al te veel aan kan doen, goed uitstappen evt met als ze bijna droog is een minuut of 10 laten staan en daarna nog een 10 minuten uitstappen. verder kan afspoelen helpen. en anders idd met een heeeeeel dun dekentje op stal tot ze weer droog is.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:57

vind je het heel gek met de hitte van deze week?
Misschien even goed afspuiten en dan nog even stappen.
Meer paarden hebben hier last van!nix om je zorgen over te maken!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:24

Heel simpel: dan is ze haar warmte nog niet kwijt uit haar lichaam!

langer nastappen (houdt de hartslag nog even iets hoger, zodat het bloed wat sneller rondgepompt wordt en zo sneller de warmte afgevoerd wordt via de huid), afspuiten en niet te snel een deken opgooien kan helpen.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 12:45

maar het probleem is (ook als er geen hitte is) dat je met haar een groot rondje gaat stappen en dat ze daarna nog niet droog is..
ik geloof dat dit toch een andere oorzaak heeft!

iemand ervaring mee?

gr esther

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:36

Citaat:
s'winters moest ik haar daarom scheren

dat vind ik echt helemaal gek!
een paard heeft een wintervacht juist om hem te beschermen tegen de koude,het vocht,....een paard scheren in de winter is even erg als ne mens in de winter in zijn blootje zetten.....
en dan leggen de mensen der een deken op terwijl ze hun natuurlijk deken afscheren....

een paard krijgt nooit koud!zelfs niet als het zweet,omdat wij mensen koud krijgen als we zweten trekken we dat altijd door,terwijl dat met paarden totaal anders zit!ze hebben eigenlijk om het vreemd te stallen 2 huidlagen,de buitenste is nat van het zweet,en da koelt af,en het zweet gaat weg,maar die voelen daar niets van,want das just het bovenste laagje.Naar de winter toe krijgen ze vanzelf een zo dikke vacht als ze nodig hebben om warm genoeg de winter door te komen,begin je dan met een deken erop te leggen hebben ze warm genoeg en krijgen ze die dikke vacht juist nie,terwijl ze die zo nodig hebben!
en in de zomer gaat die gewoon weer weg....

mijn paardjes zweten zich te pletter(zijn tinkers die allemaal een dikke vacht hebben,zelfs in de zomer),en gaan altijd allemaal terug de wei op,mooi of mottig weer.Geen 1 is al ziek geworden ofzo,ook in regenweer staan die buiten(want pas van op stal te staan worden ze mottig),dan gaan ze op de koop toe nog ne keer goe rondcrossen in de regen,want da vinden ze zalig

ken je zo'n dekens die aan de binnekant droog blijven en het vocht naar buiten doen?ewel,das juist hetzelfde als een paardenhuid,dus waarom een deken opleggen als ze een eigen(veel beter) deken bij zich hebben?

(ook als je paard in de winter,begin van de winter, staat te rillen ff is dat niet erg,dat hebben ze nodig om hun wintervacht dik genoeg te laten worden,ze gaan daar heus niet van ziek worden of doodgaan hoor....)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 00:22

leuk verhaal hoor, maar als je paard al 2 keer een keelontsteking van het nazweten heeft gehad. haal je er toch echt wel een scheerapparaat over. of je moet de hele winter niets meer willen doen met dat paard.

als het niet hoeft scheer ik ook vast niet. maar in het geval van daisy kon het niet anders.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 00:37

Het gaat hier over een fries, Frieske? Ik rijd ook op een fries en die heeft precies hetzelfde, ook als het geen 30 graden is buiten. De oplossing heb ik helaas ook nog niet.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:11

nee het is geen fries!!
het is gewoon een warmbloed paard!!
ik weet het nog steeds niet!
gr esther