Kennen paarden elkaar nog terug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Kennen paarden elkaar nog terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 13:39

Ik vraag me wel eens af of paarden elkaar nog terug kennen nadat ze lange tijd gescheiden zijn geweest.

Een hele tijd geleden bracht een kennis van mij eens een pony mee naar de manege die voorheen een wedstrijd 4 span pony was, maar door ongeschiktheid haar dagen in een buitengebied doorbracht. Echter toen ze na ca. 7 jaar haar oude spangenoten weer zag was het gehinnik niet uit de lucht. Ze leken oprecht blij en elkaar maar besnuffelen en vrolijk doen.

Zouden ze elkaar na 7 jaar nog herkend hebben?

Zelf zit ik nog altijd te "azen" op Isabella's zusje waar ze vroeger mee in de wei liep en die tot op heden nog niet te koop is. Stel dat ik haar toch kan kopen op termijn, zouden ze elkaar na 8 jaar nog herkennen? Toen waren ze goede maatjes.

De ene keer hoor/lees ik dat een paard na enkele maanden zijn maatje cq moeder niet meer herkend en de andere keer lees ik dat paarden een ander paard hun leven lang blijven herkennen aan de geur van de mest.

Groeten,
Ingrid

EngeltjeS

Re: Kennen paarden elkaar nog terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:44

waarom zou paarden elkaarniet meer herkennen?
als ze lang bij elkaar hebben gestaan, en ineens gescheiden worden voor lange tijd en weer herrenigt worden, dan kunnen ze elkaar echt herkennen

als jij een tijd lang een vriend(in) niet heb gezien, herken je die toch ook (vaak terug)
xxuezz

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:53

Jazeker zullen ze elkaar herkennen!! Ik heb op een stal rondgelopen waar een dochter was verkocht, die is helemaal gaan vermageren etc, maar is wel goedgekomen. 5 jaar later is ze weer teruggekocht naar die stal (waar haar moeder nog stond) en ze begon gelijk helemaal op te fleuren!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:55

Ik weet niet hoelang mijn pony bij haar zusje op wei heeft gestaan, maar ze waren wel maatjes getuige deze foto van haar en haar half zus

Afbeelding

Ik heb zojuist ook te horen gekregen dat als wij haar graag willen hebben deze mensen er over na willen denken haar te verkopen.

Ik al helemaal in hoera-stemming, maar helaas het feest gaat niet door. Mijn ouders zien het niet zitten, nu mede door het klagen van de buren over stankoverlast (zie mijn eerder topic hier ergens).

Ga maandag maar eens op zoek naar weiland; je kan niet weten. Wil deze pony niet aan mijn neus voorbij laten gaan ... zit al jaren te wachten tot ze haar willen verkopen. Mijn paardje is nl. geen allemans vriend en heeft al vele pony's een klap verkocht of beter, ben nog geen pony tegengekomen die ze gemogen heeft zoals haar half zusje destijds. Vandaar dat ik mijn zinnen op die pony had gezet en daarbij is het een goede menpony (dus tweespan rijden zit er dan in).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:50

vandaag was ik op de stal waar ik mijn fjord ( inmiddels 2 jaar ) gekocht heb toen ze 5 maandjes oud was. Ze zag haar moeder staan verderop en ze bleef er met gespitste oren naar kijken, dus ik denk het wel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:56

Yep, paarden herkennen elkaar. Ik heb diverse voorbeelden meegemaakt.
1) Op een NVVR-weekend wordt een paard door alle anderen weggejaagd. Uiteindelijk mag hij bij mijn paard blijven en hij is gelukkig, zeker als we ook nog eens samen uit rijden gaan.
Half jaar later kom ik weer op een NVVR-weekend, is ditzelfde paard er ook. Mijn paard komt op de wei, hij herkend haar, plakt eraan vast en zijn weer beste maatjes.
2) Aangezien ik vaak op NVVR-weekend ben, kennen veel paarden mijn paard. Op strandweekend gaat een clubje naar het strand; alle paarden blijken voor de eerste keer strand te zien. Ik kwam via een andere route iets later op het punt waar zij op het strand kwamen. De paarden waren behoorlijk onrustig, totdat ze ontdekten dat dat "vreemde" paard eigenlijk een goede bekende was. De hele groep was gelijk rustig; mijn paard vond de zee niet eng (kwam daar al tien jaar), ze was bekend en vertrouwd bij de anderen en dus was het goed.
3) Meerdere keren bij andere NVVR leden gezien dat paarden die elkaar kenden en graag mochten elkaar ook elke keer weer opzochten als ze samen op weekend waren.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:00

Paarden herkennen zeker elkaar !!
toen ik me pony kocht stond die altijd bij zijn broertje..
vorig jaar bracht ik nielson weer naar hun terug want ik ging op vakantie en lieef dat ze tegen elkaar deden en helemaal blij en hinniken..
oja wedden dat ze elkaar weer herkende!! Knipoog was wel leuk Haha! Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 21:44

Haha zat me net te bedenken dat Isabella vroeger de leidster was van haar kleine kudde (4 merries in totaal). Misschien zou die andere pony helemaal niet zo blij zijn haar oude "maatje" weer terug te zien ... ieee heb je die tiran weer hahaha.

Maar als ze elkaar zo krabbelen als op eerder getoonde foto, dan zijn het toch dikke maatjes heb ik eens gehoord?
Ze doen dit niet bij elkaar als ze elkaar niet mogen toch?

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:04

Isapaardje schreef:
.Maar als ze elkaar zo krabbelen als op eerder getoonde foto, dan zijn het toch dikke maatjes heb ik eens gehoord?
Ze doen dit niet bij elkaar als ze elkaar niet mogen toch?

ja ik denk inderdaad dat ze het niet bijelkaar doen als ze elkaar niet mogen nielson mijn pony gign meteen met zijn broertjje snuffelen en hinniken..

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:23

Mijn paardje is altijd een beetje schuw en houd zich afzijdig als ze een oud maatje terug ziet,lijkt net of ze diegene dan nie meer kent (of ze is verlegen:o hihi )
Maar toen ze na 2en1/2 jaar haar moeder weer zag toen was ze wel vrij lief naar har mams toe,maar helaas wilde haar mams niets meer met haar te maken hebben ,en begon te springen stijgeren bijten,aanvallen dus ,maar ze stond gelukkig in haar box,maar misschien wilde moeders er wel heel iets anders meezeggen toch Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:37

Ja, ze herkennen niet alleen hun soorgenoten terug maar ook mensen die ze jaren niet gezien hebben.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:46

Bloos ik was op ponykamp geweest met toen der tijd een verzorg paard van mij.
het was gewoon op onze eigen rijvereniging, waar ik samen met een vriendin reedt.
toen de eigenpaarden allemaal met elkaar de wei in gingen herkende die van ons elkaar, en hebben de heleweek samen gelopen in de wei.

toen een paar maanden later ( lessen deden we niet meer samen )
ik in het bos reedt, werd die van mij helemaal druk, en nam de spatten.
eenmaal een ander pad op gedoken te zijn liep daar inderdaad pasja.

dus ja ik geloof er zeker in.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 19:23

Het zou mooi zijn als het waar was en ik zal misschien kunnen gaan zien of het klopt, want ik mag de pony kopen.
Echter nu nog even zien of ze ook daadwerkelijk echt wel te koop is. Want ook van die zijde was het even ter sprake geweest, maar tussen zeggen en doen zit een groot verschil.

Laten we duimen dat het lukt ... het zou toch beter zijn voor mijn paardje als ze niet meer alleen staat (al doet ze het prima hoor en is ze niet echt zielig).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:51

Veel succes.............het zou erg leuk zijn natuurlijk, ook voor je pony heeft ze er een maatje bij.