Haflinger + Welsh A ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belle_Fleur

Haflinger + Welsh A ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 13:38

heejj ik heb 2 paarden, een haflinger hengst van 2,3 jaar en een welsh A van 4 jaar [merrie]. Kan mijn haflinger mijn merrie dekken of gaan er complicaties komen? Ik heb alles over voor mijn paarden maar ik wil niet dat hen iets overkomt!! Huilen
Help mij alsjeblieft want mijn paarden staan op dezelfde wei en mijn merrie is hengstig !!

Belle_Fleur

Re: Haflinger + Welsh A ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 13:39

oja even vergeten >> Ik wil mijn paarden niet elk op een andere wei zetten want ik wil namelijk heel graag ene veulentje (even om te weten ...) Lachen Doeii !

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:45

Ik denk zeker dat je haflinger die merrie gaat dekken.
Heb een shetlander hengstje al een poging zien doen om een friese merrie te dekken Nagelbijten / Gniffelen .
Ik zou ze omstebeurt op wei zetten. Soms gebeurt het namelijk ook nog wel eens dat een hengst voor een merrie het hek overspringt Clown .

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:11

Ja dat kan. Of het slim is hmmm geen idee.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:55

Ik geloof dat ze graag wil dat de hengst de merrie dekt. Het lijkt me wel redelijk zwaar voor de merrie, maar in principe moet het kunnen....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:11

Maessie dat bedoelde ik lijkt me ook best zwaar.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:33

Ja, dat kan zeker wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:50

Ze staan samen op de wei en de merrie is hengstig? Dan is de vraag nu alleen nog: Wat ga je met het veulen doen?

Geen idee wat eruit komt en geen papieren... Is er vraag naar zo'n veulen of ga je het zelf houden?
Een veulen is leuk maar het wordt eerst een naarling, dan een twenter en het jaar daarop kun je er misschien iets mee gaan doen. Ga je daar op wachten of wil je het veulen verkopen? En als het voor de verkoop is wil je er dan aan verdienen? Zo ja, niet gaan fokken maar de drachtigheid onderbreken en ze uit elkaar houden. Zo nee, zorg dat je zeker bent dat je dat veulen kunt houden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:28

Medisch gezien zal het wel goed gaan. Mijn haf is ooit per ongeluk gedekt door een Fries, en daar zat ik best over in, maar het is allemaal goed gegaan, ondanks het enorme verschil in grootte tussen pa en ma. Het veulen begon alleen direct als een speer te groeien en was na een paar maanden al groter dan mams.
Ik ben het wel eens met de reacties hierboven. Bedenk goed waar je aan begint, een veulen is lastig genoeg om te houden en te verzorgen, en een papierloze kruising is niet zo makkelijk te verkopen als het daar op aankomt. Het veulen van mijn haf is als jaarling verkocht voor 700 euro. Ze zag er echt goed uit, maar het blijft een papierloze kruising!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:36

Marreke en Flapper zeggen precies wat ik zou willen zeggen.
Daarbij als je hem/haar wil houden weet je genoeg over de geboorte of opvoeding, want neem maar van mij aan dat is niet niks

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:16

Uit elkaar halen die twee!
Ten eerste is het absoluut niet goed voor zo'n klein merrietje op een haflinger op haar rug te krijgen, daar is hij veel te zwaar voor, zo help je haar rug naar de knoppen.
Ten tweede zal de dracht waarschijnlijk wel goed gaan (veulen past zich aan de baarmoeder van de merrie). Maar je neemt wel extra risico op complicaties.
Ten derde is er weinig vraag naar dit soort veulens en dan nog moet je geluk hebben wil het veulen in verhouding zijn.
Ten vierde, als een hengst eenmaal gedekt heeft zal hij in veel gevallen zich een stuk meer als hengst gedragen.

Ik raad je aan de merrie en de hengst uit elkaar te halen, de hengst te castreren, door de DA laten checken of je merrie niet toch al drachtig is.
Je kan dan altijd nog een veulen krijgen, maar dan het liefst van een goedgekeurd welshhengstje, dan is de kans op een gezond veulen, die goed gebouwt en eventueel ook goed te verkopen is, een stuk groter. Bovendien is het voor de merrie beter.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:18

Lieke schreef:
Uit elkaar halen die twee!
Ten eerste is het absoluut niet goed voor zo'n klein merrietje op een haflinger op haar rug te krijgen, daar is hij veel te zwaar voor, zo help je haar rug naar de knoppen.
Ten tweede zal de dracht waarschijnlijk wel goed gaan (veulen past zich aan de baarmoeder van de merrie). Maar je neemt wel extra risico op complicaties.
Ten derde is er weinig vraag naar dit soort veulens en dan nog moet je geluk hebben wil het veulen in verhouding zijn.
Ten vierde, als een hengst eenmaal gedekt heeft zal hij in veel gevallen zich een stuk meer als hengst gedragen.

Ik raad je aan de merrie en de hengst uit elkaar te halen, de hengst te castreren, door de DA laten checken of je merrie niet toch al drachtig is.
Je kan dan altijd nog een veulen krijgen, maar dan het liefst van een goedgekeurd welshhengstje, dan is de kans op een gezond veulen, die goed gebouwt en eventueel ook goed te verkopen is, een stuk groter. Bovendien is het voor de merrie beter.

helemaal mee eens !