Pony verknalt nu moeilijk te rijden. wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Pony verknalt nu moeilijk te rijden. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 12:59

heey.. ik heb sinds kort nog een verzorgpony erbij. waar eerst een ander meisje op reed maar deze heeft hem dus een beetje verknalt (laat zo maar zeggen) als ze ging rijden was het enige wat ze deed draven en galloperen. en ze trok de pony ook echt de tanden uit de mond. nu heb ik een probleem zodra ik erop ga zitten begin hij al te lopen en hij is laatst gewoon in rengalop weggevlogen en het hek door geknalt waardoor ik eraf viel. dit was niet zo heel erg prettig en steeds als ik erop zit krijg ik hem niet terug. (hij is heel erg sterk geworden) maar ik vind dat hij wel beweging nodig heeft en alles. maar nu wil ik vragen heeft iemand misschien een paar tips voor mij hoe ik het kan veranderen? het is echt een schat van een beest maar zodra ik erop ga zitten is er geen rem te vinden en ook niet echt een stuur. dit is heel naar. ik rij wel gewoon met zadel en hoofdstel en een gebroken trens. maar ik wil hem ook niet iets scherps ofzo in zijn mond doen dat vind ik ook zo zielug dus nu vraag ik weten mensen die dit misschien zelf ook meegemaakt hebben of gewoon een tip hebben wat ik eraan kan doen??

JenRocky

Re: Pony verknalt nu moeilijk te rijden. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:08

Ik zou les gaan nemen. Je laten begeleiden is echt het beste.
Verder over een bit...... als jij normaal op je verzorgpony wilt kunnen rijden dan denk ik dat er niet echt iets anders op zit dan eens 'scherper' bitje.
Ik zou je in ieder geval laten adviseren door iemand die er naar kunt kijken.
Veel succes ermee! Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:45

Ik ben echt geen voorstander van een scherper bit. Eerst longeren zodat de druk en spanning er bij hem een beetje af zijn, voorlopig in de bak blijven en met instructie zorgen dat het paard weer een beetje aan de hulpen komt. Misschien elastiekje gebruiken om hem weer goed te leren zijn rugje te gebruiken en dan zachtjes aan eerst wandelend en later met een ander paard er bij korte stukkies buiten rijden. Bouw het langzaam op en neem er een half jaartje de tijd voor.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:08

Kijk eens op de site uit mijn onderschrift. Dreamstables rijdt je paard zo aan dat je weer normaal op hem kunt rijden. Maar omdat het je verzorgpaard is, is het misschien lastig om hem naar een africhtingsstal te brengen. Maar wij kunnen je wel van deze problemen af helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:13

1 ding; Geen gekke trucen uithalen. Hooguit een martingaaltje, dat hij altijd stuurbaar blijft, maar dat hij in een 'gewone' houding er geen last van heeft.

En niet meer alleen gaan rijden. Met opstappen moet hij stilstaan als jij dat wilt. Zet er iemand voor. Die gaat na verloop van tijd steeds verder weg staan. En dan kan je het zonder iemand proberen, met zijn neus tegen het hek.

Zoals ook al gezegt, les nemen. Je moet leren omgaan met het diertje, zonder angst ervoor te hebben. Van voorwaartse paarden kan je heel veel leren, maar dan moet je daar wel hulp bij krijgen. Samen met je instructrice leer je hoe je hem het beste terug kan krijgen als hij harder wil en hoe je het voorkomt.

Als je niet iedere dag iemand mee kan nemen, ga dan alleen lekker poetsen. Lekker ontspannen. Longeren kan ook. Maar doe dat niet midden het land, dan trek je hem ondersteboven als hij hard wil. Zet dan even een vierkantje af, zodat je hem niet naar binnen moet trekken, wil je op je plek blijven staan.

Succes.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:14

DS-Anne, dit is gewoon reclame voor jezelf en dat is volgens mij niet de bedoeling hier.... (ga je schamen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:17

Ik ga met sjonnie mee
Van te voren lekker longeren.
ook dan al moet hij goed naar je luisteren.
Ook op je stem leren luisteren, dat kun je dan onder het rijden ook weer gebruiken.
Als hij dan zijn ei wat kwijt is, ga je pas rijden.
Zorg dat iemand hem vast heeft.
Rij in het begin eens alleen aan de longeerlijn, zodat hij niet weg kan en hij weer leert dat een ruiter op de rug best te vertrouwen is.

En idd goede les halen, die zien al voordat hij er van tussen peipt, dat je wat moet doen.\

verder blijf zelf rustig, praat tegen hem, zodat hij weet dat jij niet eng bent

En Mrie
ik vind het ook commercieel, maar acua8 doet ook niet anders en mag dat ook...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-05 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:19

Ik ga met de anderen mee.. Gewoon les nemen van een goede instructrice en vaak proberen iemand mee te nemen, zodat je niet alleen bent als je valt ofso. Ook kan die genen hem dan vast houden als je er op zit en er gewoon stukjes naast lopen... Veel succes!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:26

Als zij probeert te helpen kan je er toch niks van zeggen als ze haar eigen stalnaam erin noemt..

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:23

bedankt voor de reacties nu weet ik wat ik een beetje kan doen ertegen.. ik les nu wel met mijn andere verzorgpony maar duco (die moeilijk te rijden is) kan ik echt niet menemen omdat ik met 7 mensen in 1 bak rij en dat vind ik wat te riskant. en het is ook banketstaaf dat dan iedereen geen aandacht krijg alleen ik.. maar ik ga hem nu eerst longere voor het rijden en dan ff rustig aan stappen enz.. ik hoop dat het goed komt.. en laat het jullie nog wel wete

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:35

misschien moet je gewoon weer van het begin beginnen.
het ligt er maar net aan hoeveel tijd je in dit paard wil gaan steken.Maar als ik paarden zoals deze in mijn bezit krijgt begin ik helemaal vanaf het begin. Netjes leren stil staan wanneer ik ernaast sta met hastertouw. Netjes op commando leren lopen aan het touwtje dus.
Dan gewoon erop gaan hangen wanneer hij lekker rustig aan een touwtje staat of door iemand wordt vastgehouden.
Je paard is zijn ontspannen rust kwijt. Hij si zo gewent dat hij moet scheuren wanneer je erop gaat zitten. Je moet hem weer bij brengen dat hij moet onstpannen. En dit kan alleen als je er tijd in steekt.
Je kan het begin overslaan en gelijk een zwaarder bit erin hangen of wat dan ook. Maar waar het probleem ligt is dat het paard niet meer op hulpen reageerd en alleen nog maar weer weg te rennen. Zorg eerst dat hij weer netjes op jou stem reageerd voordat je er in een groepsles mee gaat rijden. Persoonlijk vind ik het niet verantwoord om anderen in gevaar te brengen op deze manier. Ik neem aan dat je met dit paard niet in een gevorderde groep mee rijd en wanneer je in een beginnensgroep gaat rijden vind ik het niet verantwoord tegenover de beginners.
Je zou bijvoorbeeld een longeerles kunnen nemen.
Maar nogmaals. Wanneer je geheel opnieuw begint met inrijden ( en dit gaat heel snel aangezien je door de dingen die goed gaan, zo heen surft. En dan kom je dingen tegen waarvan je niet eens wist dat ze fout zaten in dat paard.) Denk niet dat dit een klein probleempje is, deze dingen zitten vaak veel dieper dan je zou denken. Het is net een computer die je opnieuw moet programeren.

Je vroeg erom wat wij dachten en dit is mijn mening, maar jij kent het paard, dus kunt uiteraard het beste inschatten wat je denkt dat het beste is...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:36

MariskaFally schreef:
bedankt voor de reacties nu weet ik wat ik een beetje kan doen ertegen.. ik les nu wel met mijn andere verzorgpony maar duco (die moeilijk te rijden is) kan ik echt niet menemen omdat ik met 7 mensen in 1 bak rij en dat vind ik wat te riskant. en het is ook banketstaaf dat dan iedereen geen aandacht krijg alleen ik.. maar ik ga hem nu eerst longere voor het rijden en dan ff rustig aan stappen enz.. ik hoop dat het goed komt.. en laat het jullie nog wel wete

Neem dan eens een vriendin mee! Het lijkt me iets te gevaarlijk om er in je eentje mee aan te klooien, of misschien kan de eigenaar je af en toe helpen? Hij kent de pony immers ook al langer

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:52

Mariska; Regel dan voor 1 of 2 keer privéles. Dan maar wat meer kwijt. Maar je hebt maar 1 leven en die pony ook.