Mijn paard is een toverbal....!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Mijn paard is een toverbal....!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 22:35

Laatst had ik de fokker van mijn paard gebeld, en die was ook naar hem komen kijken.
Torro was het enigste veulen wat hij gefokt had.

Hij had een foto mee van hem toen ie een week oud was,
en daar had ie een kol! En geen kleine, maar echt een witte stip!

Nu heeft ie 3 witte haren..

Dus, kunnen aftekeningen weggaan, of vervagen?

Lowara

Re: Mijn paard is een toverbal....!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:14

jup dat kan!
mijn pony was als veulen een hele lichte vos zonder aftekeningen, en nu is ze heel donkerbruin met een mega grote kol! ( maar ehm.. dit is dus eigenlijk het omgekeerde van wat jij hebt Knipoog )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:15

De aftekeningen van veulens zijn in verhouding altijd veel groter. Dat komt omdat bij het groeien die aftekeningen niet in verhouding meegroeien. (En dat heeft te maken met het feit dat witte aftekeningen ontstaan uit een ander soort stamcellen dan gewone huidcellen).
Dus als de kol bij het veulen 1 vierkante cm groot is, lijkt dat heel wat. Maar als het veulen volwassen is, is die kol nog steeds 1 vierkant cm groot, of mischien 1,5. En dat is in verhouding met een volwassen hoofd natuurlijk een klein rot stipje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:17

lowara schreef:
jup dat kan!
mijn pony was als veulen een hele lichte vos zonder aftekeningen, en nu is ze heel donkerbruin met een mega grote kol! ( maar ehm.. dit is dus eigenlijk het omgekeerde van wat jij hebt Knipoog )

Heb jij dat werkelijk met eigen ogen zien gebeuren? Want dat kan écht niet. Dat je van een veulen niet goed kunt zien of hij vos of bruin is kan nog wel gebeuren, maar een kol ontstaat niet uit het niets.

Ik denk eerder dat de fokker of vorige eigenaar van jouw paard een verkeerde veulenfoto meegeleverd heeft.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 20:11

Bij mijn paard is een dikke kol, helemaal weg gegaan. (Tja, er zijn 3 witte haren van over, maar meer ook echt niet) Dus die hele kol is weg. En ik denk dat die kol wel 4 cm groot was...

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:04

Das veel voorkomend hoor!

Mijn paardje is niet te kloppen op dat vlak
Hij is als vosje geboren met een witte kol
Op 2-jarige leeftijd was ie donkerbruin zonder kol
Op 3-jarige leeftijd was ie muskaat schimmel met kleine kol
En nu op 5-jarige leeftijd is ie grijs met een grote witte kol op z'n hoofdje!
Mega grappige evolutie!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:06

kloppen de rest van de aftekeningen wel ?
Maar van een 4 cm kol naar niets.. vind ik erg apart..

Er is bij mijn paard als veulen ook een witte vlek geschetst op onderlip.. maar die heb ik ook nooit gevonden.. een heel klein streepje is daar vanover..

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 22:45

Ja, die kloppen. Al zijn de sokken na mate hij groter werd minder lang geworden. (maar dat is normaal). Het kan ook niet anders zijn dat dat Torro is op die foto's. Want het was het enigste veulen dat hij heeft gefokt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:14

goh vreemd hoor, bij de shires worden ook veulens geboren. Deze hebben doorgaans een flinke bles, die niets kleiner wordt als dat reuzachtige hoofd eenmaal is uitgegroeid
geloof er niks van eigenlijk. Alleen bij een schimmel kan zo iets gebeuren. en bij een roan, maar voor de rest kan een vos een bruine worden en een zwarte geen vos, enz.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:55

hum weet niet hoor maar de kleur kan flink veranderen
vlammie was een rood bruin met wit en zwarte manen
vd winter een bruin schimmel en nu de zomervacht echt een soort ja jeetje koffie bruin is het niet het is lichter maar echt bruin bruin geen rood te bekennen !
heb nog geen foto van het bruin nu
maar wel veulen en vd winter ,,

Afbeelding

Afbeelding

nu zijn zijn benen zwart nog wel koper snuitje , donkerbruine staart en manen en een iets lichterbruine vacht...

en er is echt geen verkeerde foto gestuurd

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:45

ja maar dat zijn normale kleuren voor een bruin veulen, die hebben altijd 4 van die wittige beentjes. En de veulen kleur wat bruin betreft is niet de eind kleur. Maar de kleur van de manen veranderd dus niet. Ook aftekeningen veranderen niet, anders was het natuurlijk een beetje belachelijk geweest om die zo precies op te geven en te tekenen in je paspoort...