Paard gekocht zonder paspoort, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard gekocht zonder paspoort, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:39

Ik heb een maand geleden een paard gekocht bij een handelaar. Het paard had een chip, maar helaas geen paspoort. Via het chipnr. ben ik achter de fokker van het paard gekomen. Na een telefoontje, ben ik echter niets wijzer geworden. Het paard is verkocht met paspoort, aan een andere handelaar. Dan waar ik ze van gekocht had.
Het paspoort stond nog op naam van de fokker. Dus de fokker schriftelijk gevraagd om toestemming voor aanvragen van een duplicaat paspoort. Tot zover ging alles goed.
Alleen spijtig dat de fokker geen handtekening geeft voor aanvragen van het duplicaat papier. Boos!
Zijn er nog andere wegen om aan een duplicaat paspoort te komen?

De handelaar heeft overigens aangeboden een paspoort te regelen.
Maar dat is dan wel een nieuw paspoort, niet het officiele. Dus dan ook zonder haar afstamming.

mirgino

Re: Paard gekocht zonder paspoort, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:10

vroeger kon je via het stamboek aan een duplicaat van het papoer komen.

ik zou het stamboek bellen en daar aan vragen hoe het gaat.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:19

Ik heb contact gehad met het stamboek (zo kon ik ook aan naam, adres van de fokker komen). Het stamboek wil voor het uitgeven van een duplicaat paspoort graag een handtekening zien van de fokker. Het gaat overigens om het KVTH stamboek (haflinger).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:37

mond houden en zeggen dat je het kwijt bent geraakt.... en niet dat een handelaar het achter heeft gehouden... (als de handelaar het paspoort heeft achtergehouden dan kan je dat via een rechter opeisen.... moet je alleen weten welke handelaar.... en dan weet je nog niet of de fokker, handelaar A, handelaar B enzovoort liegt...)
Als het dier gestolen zou zijn had je het geweten toen je het stamboek gebeld hebt...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:04

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:38

Wat is de reden dat de fokker geen akkoord wil geven voor een duplicaat?

Dus als ik het goed begrijp kan je van paarden die je na 1 jan 2005 gekocht hebt zonder paspoort geen duplicaat meer aanvragen, maar wat dan? Je moet een paspoort hebben, kan je dan wel nog een paspoort zonder afstamming krijgen? Als het paard wel gechipt is zijn de gegevens toch gewoon bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:11

Alane schreef:
mond houden en zeggen dat je het kwijt bent geraakt.... en niet dat een handelaar het achter heeft gehouden... (als de handelaar het paspoort heeft achtergehouden dan kan je dat via een rechter opeisen.... moet je alleen weten welke handelaar.... en dan weet je nog niet of de fokker, handelaar A, handelaar B enzovoort liegt...)
Als het dier gestolen zou zijn had je het geweten toen je het stamboek gebeld hebt...

Ik denk en weet wel bijna zeker dat handelaar A of B het paspoort heeft achtergehouden. En waarschijnlijk heeft verkocht met een ander paard. Er zit nl., weet ik nu een best leuk papier bij.
1 probleem bij jouw idee is wel dat het stamboek opneemt met de fokker. Daar staat ze immers nog geregistreerd.

Ik weet dat ik in strijd was met de wet Clown Maar ja, het was en is een leuk paard, en de rit er naar toe was al lang (drie uur Slapen ). Vandaar de koop.

Ik heb geen idee waarom de fokker geen handtekening wil geven. Maar na een aantal vage telefoontjes naar handelaar A, B enz. weet ik het ook niet meer.

Ik kan wel een ander paspoort krijgen, maar dan zonder gegevens van afstamming, fokker enz. En dat wil ik in principe niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:31

Coby schreef:
Ik denk en weet wel bijna zeker dat handelaar A of B het paspoort heeft achtergehouden. En waarschijnlijk heeft verkocht met een ander paard. Er zit nl., weet ik nu een best leuk papier bij.

Dan is het misschien een kwestie van even afwachten en het stamboek op de hoogte stellen. Zodra de nieuwe eigenaren van het paard dat jouw paspoort heeft gekregen deze op hun naam willen gaan zetten komt het zaakje aan het licht. Alleen je weet natuurlijk nooit van te voren óf ze dat gaan doen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:08

als ik je verhaal zo lees, zit daar idd iets goed scheef.
maar bij mij komt er ook nog een andere vraag op, waarom doet dat stamboek zo moeilijk. aan de hand van de chip kunnen zij toch makkelijk genoeg zien dat het idd dat paard is. waarom dan nog eens bij de fokker een handtekening vragen??? deze heeft toch verder niets meer met dat paard te maken.
en dan dat die fokker die handtekening niet wil geven??? helemaal vaag. wat heeft die erbij te verliezen.

tevens zou ik er niet mee accoord gaan een ander paspoort te laten maken, zoals die handelaar voorstelde. dat is dan precies in hun straatje. zij hebben de orginele papieren, die als ze kwaad willen, bij een ander paard kunnen doen. en jij hebt een papiertje waarop niets staat.

ik zou toch wel een beetje heleboel heibel gaan maken, want dit ruikt mij naar oplichting (beetje hard gezegt maar er klopt echt niets niet)

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 00:54

Coby schreef:
Alane schreef:

1 probleem bij jouw idee is wel dat het stamboek opneemt met de fokker. Daar staat ze immers nog geregistreerd.

Ik weet dat ik in strijd was met de wet Maar ja, het was en is een leuk paard, en de rit er naar toe was al lang (drie uur ). Vandaar de koop.

Ik heb geen idee waarom de fokker geen handtekening wil geven. Maar na een aantal vage telefoontjes naar handelaar A, B enz. weet ik het ook niet meer.

Ik kan wel een ander paspoort krijgen, maar dan zonder gegevens van afstamming, fokker enz. En dat wil ik in principe niet.

Hoe kan een handelaar een papier bij een ander paard doen, als het gechipt is?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 06:28

Niet dus, dus dat lijkt me geen optie.
Ik vind het een vaag verhaal, waarom koop je zo'n beest als de papieren niet in orde zijn. Het mag dan een leuke Haf zijn, maar je weet er helemaal niks van af. Wie weet was hij gedrogeerd.
En alleen omdat hij ver weg stond nemen jullie hem maar meteen mee

Geen keuring, geen proefperiode, geen papieren. Al je alarmbellen moeten al zijn gaan rinkelen. Ik heb het idee dat jullie van tevoren wisten dat er iets niet klopte. De fokker zal ook echt wel een reden hebben om niet te willen tekenen.

Welke reden geeft hij op? Dat vertel je niet. Dat hij er niks mee te maken wil hebben zou mij genoeg zeggen. Het stinkt.

Misschien wel een afgekeurt paard waarvan de papieren bij de verzekering liggen.

Als je echt zo naief bent geweest dan zou ik snel het beest terugbrengen naar de handelaar. Een afgekeurt paard kan alleen verdriet of ellende brengen, hoe lief hij ook is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 06:41

en dat laatste kan ik heeel goed weten.
Ik heb een x een fout begaan, ik had een pony gekocht en had 2 weken proeftijd.
In de eerste week werd hij kreupel de laatste week liep hij goed.
Dus ik had zoiets van nah,,, hij zal wel een klap op wei hebben gehad hij kwam immers in een nieuwe kudde terecht!

Als ik toen had geweten wat ik nu weet!
Een jaar lang werken met de pony.. elke x werd hij weer kreupel en elke x iets langer...
Tot op een moment hij 5 weken kreupel was.
Na de foto's van het been bleek dat hij in 2 vcoeten ernstige hoefkatrol had!

Ik heb hem een half jaar op de wei gegeven en wou hem mijn lieverd dan "weggeven als gezelschapsdier" bij een hele goede familie!

Vlak voordat ik een advertentie plaatste is hij in mij bijzijn plots gestorven.
Ik zag dat hij zig niet lekker voelde en wilde hem een paar passen meenaar voren nemen en hij storte neer en was dood!

Ik ben nog nooit zo geschrokken.
Dit alles heeft me zo pijn gedaan.
Het was echt mijn maatje.

Ik zeg niet dat jij het zlefde staat te wachten, maarhet is maar een verhaal uit mijn leven waardoor ik geleerd heb dat ik nooit zo makkelijk een paard moet kopen.
Bij mij waren onderhand al wel 20 alarmbellen gaan rinkelen als er geen paspoort bij zit terwijl hij dat wel heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:33

amondi schreef:
Geen keuring, geen proefperiode, geen papieren. Al je alarmbellen moeten al zijn gaan rinkelen. Ik heb het idee dat jullie van tevoren wisten dat er iets niet klopte. De fokker zal ook echt wel een reden hebben om niet te willen tekenen.

.

Ik heb het paard wel degelijk op proef gekregen. Keuring werd thuis geregeld. Inderdaad...de papieren, die waren niet in orde. Maar ik dacht dat snel te kunnen regelen. In mijn ogen dus echt geen vaag verhaal.

Het paspoort is inmiddels boven water gekomen. De handelaar waar ik het paard van gekocht heb, heeft wat zoekwerk verricht.

Het paspoort wat bij een tussenpersoon blijven liggen. Gelukkig is alles goed gekomen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:50

Gefeliciteert, toch nog goed nieuws!

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:01

Wat fijn voor je dat je het paspoort alsnog hebt gekregen!