Wanneer kun je weer beginnen met longeren/rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_DuN_

Wanneer kun je weer beginnen met longeren/rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 18:59

Het is vanaf afgelopen woensdag 2 weken terug dat Excalibur gecastreerd is. Na een week was de zwelling weg, en ik wil m binnenkort verhuizen naar een andere stal. Maar ik vraag me af of hij nu wel weer al bereden kan worden? En hoelang kan hij ook al weer nog merries dekken? (althans drachtig maken)

Grtjs CO

kimmie261

Re: Wanneer kun je weer beginnen met longeren/rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:28

ja hoor,als de zwelling weg is kan je rustig aan beginnen,wij wachten hier meestal een dag of 10...

en ze zeggen zeker 3 weken niet bij een merrie...

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 21:26

ooow. als ik hem maandag dan over breng dan moet hij ff een paar dagen appart staan( wat hij toch wel gaat ivm wennen aan de andere paarden en andersom.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:34

Een ruin kan na de castratie wel tot 8 weken vruchtbaar blijven omdat de zaadjes opgeslagen zijn in iets in zijn lichaam.

Je kan als de zwelling wat geslonken is rustig weer beginnen met longeren hoor, maar niet gelijk weer op het oude niveau zeg maar even een beetje rustig aan.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 00:05

Paard moet juist veel bewegen na castratie. Mijne is begin april gecastreerd. Ff laten staan en volgende dag dagelijks lopen. Ik moest 'm 10 dgn zo'n beetje laten lopen (goed tegen zwelling, die was na kleine 2 wkn weg) en daarna rustig rijden. Zou voorkeur aan rijden geven ipv longeren. Ik moest ook goed uitkijken met zand.. Als wond nog wat open is en je zet m buiten op zand, kan dit erin komen. Zo ook met longeren... Beterschap

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 08:45

Ex heb op t land gelopen met mn shetje, en ze klooien altijd lekker samen. Dus wat dat betreft heeft hij wel lekker gelopen de eerste dagen Haha! en elke dag ff af gespoten.