rijden op asfalt zonder ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

rijden op asfalt zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 18:47

Mijn paardje heeft nog nooit ijzer gehad (voor zover ik weet natuurlij). De hoefsmid zegt dat ze heel gezonde, harde hoeven heeft. Nu willen wij er af en toe eens mee gaan wandelen (lees 1 à 2x per week, 5 km) moeten we ze nu laten beslaan of hoeft het alleen als je grote en lange wandelingen doen? We willen wel alleen maar stappen geen draf ofzo dat doen we alleen op onverharde zand paden.

Eigenlijk wil ik ze niet graag laten beslaan. Ik las over hoefschoenen maar waar vind ik dat in België. Iemand een tip of idee?

Oscar
Forumcoördinator

Re: rijden op asfalt zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:50

Ik zou nu zeker nog niet beslaan.
Als de hoeven teveel slijten kun je dat altijd nog laten doen, maar ik zou het zeker niet preventief doen.
Als je paard goede hoeven heeft dan is de kans erg groot dat het prima gaat.
Bovendien kun je meestal ook nog wel in de berm stappen, dat scheelt ook al Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:29

Eerst maar even aan kijken.

Je hebt paarden die maar asfalt hoeven te zien en kort op hun hoeven staan. En je hebt er ook die kilometers kunnen maken zonder problemen.

Dennis liep altijd rustig 5 of 6x per week op de weg zonder ijzers, geen enkel probleem!

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:32

Als hij gezonde harde hoeven heeft denk ik niet dat er problemen zullen zijn als je hem niet beslaat, daarbij als je zoals je zegt toch niet zo vaak en lang wandeld slijten ze toch minder.
Zo heeft mijn huurpony een tijdje zonder ijzers gestaan, ze waren te kort afgesleten en van de hoefsmid mocht ze alleen nog maar de weg op zonder ruiter, want daar sleten de hoeven veel (!) minder van, omdat ze dan het gewicht erop niet had ofzo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:20

Mijn pony's staan niet op ijzers en lopen per week heel wat kilometers over het asfalt. (met en zonder ruiter) Maar het gaat super, af en toe wat bijvijlen als er scheurtjes zijn, maar dan zijn ze weer perfect.
Zo'n 1x per 3 of 4 maanden moet er echt een stukje af en dus bekapt.

Voor de rest dus niets. Lekker gemakkelijk zo en ook gezonder voor de pony's Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:48

Kijk het nou eerst eens aan, ijzers heb je er alsnog zo onder zitten, als dat echt noodzakelijk zou blijken. het ligt eraan hoevaak je gaat, wat de ondergrond doet en hoe hard de hoeven zijn. Ben wel alert op het scheef afslijten van de hoeven. Vrijwel elk paard heeft een mate van scheefheid, let erop dat dit niet TE erg wordt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:54

Daarom ben ik blij dat ik op een stal sta waar iedere week een hoefsmid komt. Als ik zie dat ze bijgevijld moeten worden doen ze dat voor mij Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:56

Het is zelfs goed voor je pony zijn hoeven als je het ongeveer 2 x per week doet. Vooral als hij harde hoeven heeft. Als je op www.paardnatuurlijk.nl kijkt ben je al helemáál overtuigt Haha!

ik_jolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:02

als je natuurlijk bekapt hoef je nooit ijzers
tenminste dat heb ik gelezen op hoefnatuurlijk

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:28

Zolang je niet galopeert of heel hard draafd kan het helemaal geen kwaad. Het is juist goed voor de benen en hoevne Knipoog
Ik wil never de nimmer nooit ijzers onder mijn paard, ik heb daar gewoon een grote hekel aan - vraag met niet waarom, misschien omdat iedereen dat heeft? - gewoon niet doen als het goed gaat. De hoefsmit kan het altijd in de gaten houden Knipoog

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:32

Ik maak ook regelmatig buitenritten, ook stukken over beton, en mijn paard is niet beslagen. Dat gaat prima. Denk er wel aan dat hoeven daar ook aan moeten wennen. Dus regelmatig een stukje over harde ondergrond gaan is goed voor de hoeven van je paard. In het begin sleten haar hoeven wel wat af van buiten te rijden, maar nu gaat het echt probleemloos. Het enige waar haar hoeven nog steeds wat van afzien is dat steengruis dat ze op veldweggetjes overal in de putten kappen.

Hoefschoenen... probeer eerst maar eens een tijd zonder Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:07

Zoals iedereen al zegt, het kan meestal geen kwaad als je maar 2x per week over asfalt komt, je kunt altijd nog kijken of ijzers nodig zijn maar dat lijkt me niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 00:26

Hoeveel positieve geen-ijzers-verhalen wil je horen? Haha!
Mijn pony is bang voor de smid maar juist door het lopen over allerlei ondergrond, ook veel asfalt, hoeft de smid maar één of twee keer per jaar te komen om een beetje te vijlen.
En zo went hij natuurlijk nooooooit aan die smid Boos!

Kijk gewoon hoe de hoeven zich houden en bepaal dan of er ijzers onder moeten. Geef je paardje wel genoeg tijd om te wennen als hij/zij niet eerder regelmatig op harde ondergrond gelopen heeft.
Volgens mij gaat je smid er niet blij mee zijn als je regelmatig met je paardje over asfalt loopt... hoeft hij niet zo vaak te komen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:30

Mijn paardje staat zonder ijzers, ik bekap zelf. Ik rij dagelijks vele kilometers over het asfalt!!!

Ik galoppeer ook rustig over asfalt geen enkel probleem!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:31

Mijn paarden hebben ook geen ijzers en ik rijd ze vrij regelmatig buiten, zonder problemen. En buiten rijd ik zowel in stap, als draf, als galop. ook over het asfalt.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 08:02

Paard van een vriendin heeft ook geen ijzers, en maakt voornamelijk buitenritten.
Gaat prima! Ja Paard is alleen een beetje voorzichtig op paadjes waar veel steentjes liggen, wat niet zo gek is.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 08:34

Mijn paarden lopen altijd zonder ijzers.
En ze lopen vaak op de verharde weg(asfalt).
Gewoon stappen niets aan de hand, maar niet teveel draven, vooral niet als je pony wat sleept.

In de berm rijden kan je beter doen idd.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 09:03

Bedankt allemaal, ik ben weer gerust gesteld. Ik laat ze lekker zonder ijzers en de hoefschoenen laat ik voorlopig ook zo. Dat laatste vond ik nog een alternatief om ze toch zo veel mogelijk blootvoets te laten lopen. Maar eigenlijk hoor ik op verschillende forums en sites niet zo veel heel positieve verhalen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:24

Ik heb Mushy's ijzers er vorig jaar vanonder laten halen. Ze liep prima zonder, haar hoeven sleten er ook amper van, terwijl ik toch 5 dagen / week ga wandelen en eerst een kwartier over het asfalt moet stappen voor ik in het bos ben. Jammer genoeg heeft ze door het schrapen weer ijzers maar da's een ander verhaal.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:56

Ik heb mijn paard 1,5 jaar geleden ook van de ijzers afgehaald. Ik was niet tevreden met de ijzers, omdat de hoeven er erg slecht van werden.
Toen ben ik over gegaan op natuurlijk bekappen en hij loopt dagelijks heel wat kilometers over de verharde weg (stap en draf) en de hoeven zien er nu prima uit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:00

Mijn eerste shet liep ook gewoon kilometers over de weg zonder ijzers. Probeer het wat af te wisselen met de berm, dan komt het wel goed Lachen
Mijn huidige paard wil ik ook ijzerloos laten Lachen

bibi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:02

mijn paardje heeft ook hele gezonde sterke hoeven en die heeft ook geen ijzers en ik rij er gerust buitenritten mee ook op verharde wegen

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:04

Mijn vorige pony heeft ook nooit ijzers gehad en daarmee reed ik heel vaak buiten en vaak kilometers over het asfalt of stenen. Mijn paard had in eerste instantie ook geen ijzers, maar haar hoeven sleten toch iets te hard en zij heeft nu dus ook wel ijzers. Maar ik heb het ook eerst zonder geprobeerd, want dat is gewoon veel beter voor de hoef.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:38

ik rij ook gewoon zonder ijzers over de weg nog nooit last gehad . ze heeft sterke hoeven dus ik zie geen reden om er ijzers onder te gooien

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:48

mijn bijrijdpaard heeft ook geen ijzers
en ik rij er rustig mee over asfalt.
nu rij ik iedere keer 20 minuten over asfalt (10 minuten op weg naar de piste, en 10 terug)
onlangs is ze bekapt geweest, dus haar hoefjes zijn mooi rond)
ik draaf wel zelden, die 10 minuten hou ik als in en uitstap tijd
en buitenrijden doe ik bijna altijd op het grasveld (hoog gras met paden ertussen, dus dan rtij ik ook maar 20 minuutjes op asfalt, heel soms rij ik eens een halfuur erop.

wel heb ik een tijd geleden een trektocht van 35 km meegedaan, hoofdzakelijk gedraafd over asfalt.
de dag erop liep ze gevoelig op steentjes(nu nog trouwens), maar hoe zou je zelf zijn?