Help! Paard laat stal overstromen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Help! Paard laat stal overstromen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 17:49

Goeiedag Lachen

Een van mijn verzorgpaardjes heeft nog al een rare tik: Hij duwt al zijn hooi of kuil in zijn waterbak Gestoord (gewoon zo'n automatische) Een ander deel gooit hij weer in z'n voerbak, hij maakt er dus een potje van.

Maar het deel wat hij in zijn waterbak stouwt, laat hij daar ook gewoon in zitten, ik heb geen idee waarom, maar hij eet het niet meer op dan. Maar soms douwt hij z'n waterbak zo vol, dat er dus druk op die 'lepel' komt te staan, waardoor het water dus blijft stromen en stromen, totdat de bak dus overstroomt. Paardje laat dit lekker gebeuren, en staat daardoor de hele nacht + halve dag in een zeiknatte stal. Clown

Vandaag dus ook, en voor zijn stal lag ook een hele plas water, wat onder de stal door was komen zetten. Zo zou het dus ook nog kunnen dat hij de stal van zijn buurman ook onder water zet, maar dit weet ik niet zeker. iig is het voor hemzelf ook niet erg lekker om zo vaak in een zeiknatte stal te staan. Iemand enig idee wat te doen tegen dit probleem?

Groetjes

Anoniem

Re: Help! Paard laat stal overstromen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:52

Hooi aan de andere kant van de stal leggen. Dus helemaal in een andere hoek. Het is idd een vervelende gewoonte. Je kunt ook het hooi een beetje nat maken, misschien vind het het te droog en krijgt hij een droge mond van het hooi.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 17:53

Nat hooi heeft volgens mij weinig zin, want dit kreeg hij eerst altijd. En hij eet het natgeworden hooi dan ook niet meer op. Hooi aan de andere kant van de stal leggen ga ik eens proberen! Bedankt.

Verder nog tips?

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:56

mischien vintie een zeiknatte stal wel lekker met dit weer Haha!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:57

staat je pony aan huis??? dan kun je misschien de waterbak afsluiten en een emmer met water neerzetten op het moment dat hij hooi krijgt, alsie het op heeft haal je de emmer weer weg en doe je de waterbak weer open...

maar als je pony op een manege/pensionstal staat gaat dan niet...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:15

een vlotterbak ipv een lepelbak.

Vlotterbak houd zichzelf vol. Dus als ie vol zit loopt ie niet verder vol.

En anders met emmers.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:17

Hooinet?
Dan gaat hij in elk geval niet met een hele pluk aan de wandel.

Of je waterbak afsluiten en gewoon een kuip met water neerzetten.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:35

Stel je voor dattie die emmers/kuip
ook gewoon omgooit Tong uitsteken
Dan is je probleem nog niet opgelost he Knipoog
Gek paard Tong uitsteken
Een hooinet lijkt me ook een goed idee
*Ziet het paard al heen en weer lopen.Plukt hooi uit hooinet.Loopt naar waterbak.Propt het erin.Plukt hooi uit hooinet.Loopt naar waterbak.Propt het erin.Plukt hooi....*
Whaha,leipp Knipoog
*Sory,ben in lollige bui Knipoog)*

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:13

wij hadden ook een paard op stal die dit deed toen hebben we onden de lepel een steen gelegd zo dat het water er nog maar langzaam uitstroomd hij moet dus langer op de lepel drukken voordat het bakje vol is en toen was de lol eraf hij liet het ook met hooi overstromen uit verveling denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:15

Cowgirl schreef:
een vlotterbak ipv een lepelbak.

Vlotterbak houd zichzelf vol. Dus als ie vol zit loopt ie niet verder vol.

En anders met emmers.

Dit was ook het eerste wat ik dacht
de bak met de lepel ruilen met een vlotterbak Lachen
Volgensmij niet eens een erg groot karwei Lachen

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 12:12

hmm, zijn waterbak omruilen klinkt als goed advies, maar ik weet niet of dat kan, hij staat nl. gewoon op een manege. Geen idee of ze zin hebben om moeite te doen. Ik ga wel eens kijken of ik idd zo'n steen eronder kan doen, dat het niet meer zo snel vol loopt! Bedankt voor de tips in ieder geval!

Groetjes

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 12:13

Skaterke_89 schreef:
Stel je voor dattie die emmers/kuip
ook gewoon omgooit Tong uitsteken
Dan is je probleem nog niet opgelost he Knipoog
Gek paard Tong uitsteken
Een hooinet lijkt me ook een goed idee
*Ziet het paard al heen en weer lopen.Plukt hooi uit hooinet.Loopt naar waterbak.Propt het erin.Plukt hooi uit hooinet.Loopt naar waterbak.Propt het erin.Plukt hooi....*
Whaha,leipp Knipoog
*Sory,ben in lollige bui Knipoog)*

Hihi Clown

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:44

Ik ga ook voor de vlotterbak! Deze kan niet overstromen (behalve als het gevroren heeft en het meganisme in de war raakt dus). Als je dus besluit een vlotterdrinkbak aan te schaffen zorg dan dat alles goed geisoleerd is!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:52

Zo'n paard heb ik dus ook. Alleen doet die het met stro en gelukkig nog nooit een overstroming gehad. Kennelijk snapt hij wel dat hij niet kan drinken als zijn waterbak vol stro ligt.
Overigens is hij altijd aan het bouwen: grote vogelnesten in de voerbak, zijn waterbak dus en aan de andere kant heeft hij een buitenluik met een soort van vensterbank. Ook die decoreert hij helemaal, nog een paar drollen erbij leggen en het kunstwerk is compleet Haha! Ach hij verveelt zich in ieder geval nooit op stal zullen we maar zeggen.
@Dribje: ik denk dat zo'n vlotterbak inderdaad niet zoveel moeite is om te plaatsen en ja wat wil de manegehouder nou liever: elke dag een overstroming of even moeite doen en een andere drinkbak ophangen ?
Desnoods zou ik aanbieden om de vlotterbak te betalen, dan toon je ook je goede wil en hoeft de eigenaar geen geld uit te geven.
Ik zou dan wel bedingen dat de vlotterbak jouw eigendom blijft i.v.m. een eventuele verhuizing van je paard naar een andere stal.

0AnGeLA0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:26

Dit probleem herken ik ook, inderdaad erg vervelend.
Voor dat paard heeft een hooinet geholpen, deze dan wel zo ver mogelijk van de waterbak afhangen.. Clown
Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:16

Kraan afsluiten op momenten dat hij hooi heeft. Daarna kraan weer open.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:22

Ik weet niet of het duur is, maar je kan ook een automatische drinknippel die je op de waterleiding aansluit, nemen. Dan moet je paard zuigen om te kunnen drinken en zijn hooi kan hij er al niet kwijt. Je moet wel zien of hij effectief dan drinkt, want niet ieder paard weet hoe zo'n drinknippel werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:23

Dat heb ik nog nooit gezien bij paarden.
Grappig, nooit geweten dat er paarden zijn die dat doen Lachen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:15

Zo'n steen eronder werkt op zich wel goed, heb ik ook wel eens gedaan. Net wat hier boven staat heb je de kans dat de lol er dan gauw af is. Het is een goedkope oplossing om eens te proberen. Je moet wel een dunne steen nemen (bijv. stuk van een dakpan). Kan je boven de drinkbak de watersnelheid regelen? Bij ons zit er bijv. zo'n hendeltje op de leiding die bovenlangs loopt en die kan je verder open of dicht doen. Mijn paard sopte ook best veel en nu de bak op langzaam staat is het een stuk beter.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:40

Bij ons is er een manegepaard die gewoon haar neus tegen die lepel duwt en zo heel haar stal laat onderlopen, zonder te drinken eigelijk. Nu zetten we gewoon emmers water in der stal. Maar in jouw geval zou ik het hooi is een andere hoek smijten! Ik denk niet echt dat een paard ZOVEEL moeite gaat doen om zen stal onder te laten lopen Clown

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:58

Ik heb ook een paard die dat doet en ik heb dus wel een vlotterbak.
Het maakt helemaal niets uit, het stroomt net zo hard over als hij met z'n hooi er in gaat spelen.
Ik heb het hooi aan de andere kant van de stal gelegd en het probleem was over.
Heel simpel en kost niets extra.

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:04

toen ik een van mijn paardjes nog maar juist had dronk die altijd kei lang,en bleef ook duwen op die lepen alles,liep onder,zij had het waarschijnlijk niet door,en bleef rustig doorduwen en drinken.....na een tijdje is dat (gelukkig) gestopt....waarom ze het deed,geen idee